NowościRozrywkaLamborghini Urraco kończy 50 lat – historia modelu

Lamborghini Urraco kończy 50 lat – historia modelu

Lamborghini Urraco to włoski supersamochód z umieszczonym centralnie silnikiem V8. W tym roku świętuje swoje 50-lecie. Poznaj historię tego modelu.

Lamborghini Urraco zostało zaprezentowane pod koniec października 1970 r. na salonie samochodowym w Turynie. To włoskie auto wyróżnia się rozwiązaniami technicznymi, które w momencie jego debiutu były uznawane za bardzo innowacyjne. Duża w tym zasługa inżyniera Paolo Stanzaniego, duchowego ojca Urraco i ówczesnego głównego dyrektora technicznego Lamborghini. Natomiast projekt nadwozia powierzono uznanemu projektantowi Marcello Gandiniemu, który w tamtych czasach był głównym projektantem Carrozzeria Bertone.

Lamborghini Urraco

Zastanawiacie się teraz pewnie, na czym polegała innowacyjność Urraco. Ten model jest pierwszym samochodem produkcyjnym z niezależnym zawieszeniem wykorzystującym kolumny MacPhersona z przodu i z tyłu. Jednak to jeszcze nie koniec nowości wprowadzonych przez konstruktorów Lamborghini.

Zamontowany centralnie silnik V8 o pojemności 2,5 litra osiąga 220 KM i pozwala rozpędzić Urraco do 245 km/h. Do jego zasilania w benzynę służą 4 podwójne gaźniki Weber typu 40 IDF1. W przypadku tej jednostki innowacyjne było zastosowanie rozrządu OHC z wałkiem rozrządu w głowicy (na każdy rząd cylindrów), a także umieszczenie komory spalania w zagłębieniu w denku tłoka (dzięki temu wewnętrzna część głowicy jest płaska).

Lamborghini Urraco

Pomimo stosunkowo krótkiego nadwozia (tylko 425 cm długości), inżynierom udało się wygospodarować całkiem przestronne wnętrze z układem siedzeń 2+2. Tajemnica tkwi w umiejscowieniu zespołu napędowego, który jest zamontowany poprzecznie, a nie wzdłuż. Szczególną uwagę zwraca także niski i skromnie zabudowany tunel środkowy.

Kolejną innowacją było wdrożenie nowoczesnego systemu produkcji, który odznaczał się mniej rzemieślniczym charakterem w porównaniu z poprzednimi modelami Lamborghini. Urraco zostało stworzone na wyraźne życzenie Ferruccio Lamborghini, który chciał mieć w ofercie samochód dostępny dla nieco szerszego (choć nadal ograniczonego) grona odbiorców.

Lamborghini Urraco

Łącznie przez 10 lat wyprodukowano 776 egzemplarzy Urraco w trzech wersjach. W latach 1970-1976 wytwarzano model P250, gdzie litera „P” oznacza silnik umieszczony z tyłu, a 250 – pojemność silnika (2,5 litra). Podczas salonu w Turynie w 1974 r. przedstawiono wersję P200 (2,0 l, 182 KM), przeznaczoną wyłącznie na rynek włoski. Była sprzedawana od 1975 do 1977 r. Z kolei w latach 1975-1979 dostępna była najmocniejsza odsłona Urraco – P300 (3,0 l, 265 KM).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji