Lamborghini Jalpa

Lamborghini Jalpa to ostatnie GT z silnikiem V8 od producenta z Sant’Agata Bolognese. W tym roku świętuje swoje 40-lecie. Poznaj historię tego modelu.

Oficjalna prezentacja Lamborghini Jalpa odbyła się na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1981 roku. Model, którego nazwa pochodzi od słynnej rasy walczących byków, był następcą modeli Urraco i Silhouette – niewielkich, sportowych GT z centralnie umieszczonym silnikiem V8. Miał on stanowić uzupełnienie oferty producenta z Sant’Agata Bolognese i przyciągnąć klientów znacznie niższą ceną i łatwiejszym prowadzeniem niż flagowy Countach. Ze względu na swoje rozmiary, opisywany model zyskał przydomek „Baby Lambo”. Jalpa posiada nadwozie typu targa, zaprojektowane przez Francuza Marca Deschampsa ze studia Carrozzeria Bertone przy współpracy z Giulio Alfieri, ówczesnym dyrektorem generalnym i technicznym Lamborghini.

Lamborghini Jalpa

Zaprezentowany 40 lat temu w Genewie prototyp Jalpy powstał na bazie modelu Silhouette. Z zewnątrz koncept wyróżniał się m.in. charakterystycznym, brązowym lakierem. Wprowadzona w 1982 roku wersja produkcyjna otrzymała poziome tylne lampy oraz zderzaki i wloty powietrza w kolorze czarnym. Nowy model został wyposażony także w 16-calowe felgi pochodzące z prototypu Athon. Luksusowe wnętrze wykończono niemal w całości skórą i miękkimi wykładzinami. Na zdejmowany dach przeznaczono specjalną przestrzeń za siedzeniami.

Lamborghini Jalpa

Rolę „serca” Jalpy pełni centralnie zamontowany silnik V8 o pojemności 3,5 litra, wykonany w całości z aluminium i z wałkami rozrządu w głowicy, a za zasilanie w paliwo odpowiadają 4 podwójne gaźniki Weber typu 42-DCNF. Zmodyfikowana jednostka, którą wcześniej stosowano w Urraco i Silhouette, stanowiła najważniejszą innowację techniczną w tym modelu. Osiąga ona maksymalną moc 255 KM przy 7000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy równy 314 Nm przy 3500 obr./min. Dzięki temu Jalpa mogła rozpędzić się do 248 km/h. W ówczesnej prasie motoryzacyjnej samochód z Sant’Agata Bolognese był chwalony za proste i bezkompromisowe prowadzenie na drodze.

Lamborghini Jalpa

W 1984 roku, ponownie na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, światło dzienne ujrzała odświeżona wersja Jalpy. Zmiany objęły zarówno nadwozie, jak i wnętrze włoskiego gran turismo. Prostokątne tylne lampy zastąpiono okrągłymi kloszami, z kolei czarne zderzaki oraz wloty powietrza zostały polakierowane pod kolor nadwozia.

Sprzedaż Jalpy zakończyła się w 1988 roku, po wyprodukowaniu 420 egzemplarzy. Tym samym zamknięty został pewien rozdział w historii Lamborghini. Za duchowego spadkobiercę Jalpy uważa się pokazane w 2003 roku Gallardo, jednak ten model otrzymał już silnik V10 zamiast widlastej „ósemki”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here