Nissan Juke
Nissan Juke

Nissan jest czwartym co do ilości sprzedanych aut producentem na świecie. W Polsce oferuje zaledwie małą część swojej ogólnoświatowej gamy modelowej. Oto przegląd wszystkich modeli Nissana sprzedawanych na świecie.

2016 rok zakończył się dla Nissana bilansem niemal 5 milionów sprzedanych aut, co jest o 4,7% wyższym wynikiem niż rok wcześniej. Daje to japońskiemu producentowi czwarte miejsce na świecie. Łącznie Nissan ma w ofercie prawie 60 różnych modeli, z czego w Polsce oferowanych jest zaledwie 11. Spośród nich znajdują się tzw. modele globalne (czyli sprzedawane na wszystkich kontynentach), jednak najczęściej dana część świata wyróżnia się „ulubionymi” modelami albo segmentami, do których należą. Na przykład w Azji można kupić wiele uwielbianych tam mikrosamochodów, podczas gdy w amerykańskiej ofercie przeważają przeważnie duże SUV-y, pick-upy i vany.

Gama modeli Nissana w zależności od kontynentu.

Europa

Na naszym kontynencie Nissan oferuje niedużo, bo 17 modeli, z czego w polskim cenniku znajdziemy 11. Dla nas niedostępne są choćby takie modele jak sedany Almera i Sentra i duże SUV-y Pathfinder i Murano, oferowane głównie w Rosji. Do Polski nie trafiła też nowa generacja Murano. Ciekawostką jest fakt, że na niektórych rynkach Nissan Terrano jest „bliźniakiem” Dacii Duster.

Ameryka Południowa

W Ameryce Południowej, ze względu na znaczne różnice w zamożności, można kupić zarówno najnowsze i najnowocześniejsze modele (jak mały SUV Kicks, kombi Wingroad lub luksusową Altimę), jak również taniego sedana Tsuru, pamiętającego lata 80. Ze starszych modeli w ofercie wciąż pozostaje Patrol Y61, Frontier (znany u nas jako Pickup, produkowany w pierwszej połowie lat 2000) lub Navara poprzedniej generacji.

Ameryka Północna

W Ameryce spotkamy całą plejadę niedostępnych w Europie SUV-ów – od małych (Kicks), przez średnie (Rogue) po największe (Armada). Nadal jest tam oferowana poprzednia generacja X-Traila oraz Qashqaia (druga generacja nazywa się Rogue Sport). To, co wyróżnia Amerykę, to potężny pick-up Titan (konkurent Forda F-150) i olbrzymie vany Quest oraz NV350. Na niektórych rynkach można także kupić starszego Urvana, Tsuru oraz Patrola.

Azja

To największy rynek zbytu Nissana. Producent sprzedaje tutaj aż 56 modeli, a wybierać można właściwie we wszystkich dostępnych segmentach. Azję charakteryzują przede wszystkim dostępne mikroauta (Dayz Roox, NV100 Clipper), jak i cała gama kompaktowych i średnich sedanów (Cima, Fuga, Teana, Altima, Maxima i sprzedawana w Chinach Lannia). Dla mniej zamożnych przygotowano budżetowe modele Sylphy oraz Latio. W ofercie znajduje się również sporo vanów, a niektóre z nich (jak Elgrand, Grand Liviva, Lafesta) można kupić tylko w Azji.

Afryka

W porównaniu z Azją, w Afryce Nissan nie ma już tak bogatej oferty. Ze względu na niski poziom zamożności kontynentu i cięższe warunki drogowe można tu znaleźć najwięcej prawdziwych terenówek, czyli Patrola (także w odmianie pick-up), Pathfindera oraz Navarę. Warto zwrócić uwagę, że podczas gdy w Europie i Azji dostępne są już ich najnowsze generacje, na rynkach wschodzących sprzedaje się głównie starsze wersje. Podobnie w przypadku aut kompaktowych – tutaj jednocześnie w ofercie pozostają aktualna i poprzednia generacja modelu, jak w przypadku Tiidy i Sunny’ego.

Australia i Oceania

Podobnie jak w Afryce – w ofercie królują głównie starsze terenówki, choć można tam kupić najnowszego Patrola. Na australijskim rynku Nissan oferuje najmniej aut, bo zaledwie 14 modeli, w tym nieznaną w Europie Altimę (sedan mający prawie 5 metrów długości).