Zapraszamy na cotygodniowy przegląd ciekawych wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: producent Alcantary nie nadąża z produkcją, problemy zdrowotne Sergio Marchionne, nowości Lamborghini i Porsche.
Alcantara popularna jak nigdy
„Motor Trend” donosi, że przypominająca zamsz tapicerka – Alcantara – jest ostatnio tak popularna, że jej producent ma problemy z realizacją zamówień. Elementy pokryte Alcantarą stosowane są bowiem nie tylko w samochodach (80% zamówień), ale również w samolotach czy urządzeniach elektronicznych (klawiatura Microsoft Surface Platinum). Tylko w sektorze motoryzacyjnym zapotrzebowanie na Alcantarę w ciągu ostatnich 7 lat wzrastało średnio o 15% rocznie. Andrea Boragno, szef firmy, powiedział, że mimo zwiększenia mocy przerobowych o 20% popyt ze strony klientów nie został zaspokojony.
Alcantara to opracowany w latach 70., opatentowany syntetyczny materiał z mikrowłókien poliestru i poliuretanu. Mikrowłókna te są nawet 20 razy drobniejsze od włosa ludzkiego. Alcantara wyróżnia się m.in. wysoką przyczepnością, niepalnością i niską masą – Boragno twierdzi, że przykładowy model Lamborghini wykończony Alcantarą jest o 4,9 kg lżejszy od takiego samego auta z tapicerką ze skóry. Nad skórą Alcantara ma jeszcze jedną przewagę: jej produkcja jest bardziej przyjazna środowisku.
Sergio Marchionne w ciężkim stanie
Smutne wieści z koncernu FCA. W wyniku niespodziewanych komplikacji pooperacyjnych znacznie pogorszył się stan zdrowia jego barwnego szefa, Sergio Marchionne. Firma oznajmiła, że nie będzie on w stanie wrócić do pracy i przyspieszyła proces wyboru nowego dyrektora generalnego (kontrakt Marchionne upływałby w maju przyszłego roku). Tymczasowo jego funkcje w strukturach FCA i Ferrari przydzielono innym pracownikom.
„Lambo” na fali
Wraz z wprowadzeniem nowego SUV-a o nazwie „Urus” firma Lamborghini chce podwoić swoją sprzedaż. Tymczasem producent świętuje wyprodukowanie 8-tysięcznego egzemplarza Aventadora i 11-tysięcznego Huracana. Ten ostatni jest na dobrej drodze, by „wyprzedzić” najpopularniejsze dotąd Lamborghini w historii, model Gallardo (zbudowano ponad 14 tys. sztuk). Powody do zadowolenia dają też wyniki sprzedaż: w I półroczu dostawy włoskich superaut wzrosły o 11%, a przy tym były wyższe niż… cała roczna produkcja jeszcze pięć lat temu.
Kilka dni temu przedstawiciele Lamborghini zapowiedzieli najnowszy samochód w gamie – Aventadora SVJ, który może pobić rekord czasu przejazdu Nurburgringu wśród seryjnych aut. Obecnie należy on do Porsche 911 GT2 RS (6:45 min). Aventador SVJ ma wyróżniać się m.in. rozbudowanym ospojlerowaniem i wolnossącym silnikiem 6.5 V12 wzmocnionym z 730 do ok. 790 KM.
„M” – nowa marka Volvo
Volvo Cars wprowadza markę usług mobilnych, nazwaną po prostu „M”. To propozycja dla klientów, którzy szukają alternatywy dla tradycyjnego modelu posiadania auta na własność. „M” będzie odpowiadać za rozwój i wdrażanie nowych rozwiązań z zakresu mobilności – m.in. zdalny dostęp do pojazdów i inne usługi, obsługiwane m.in. za pośrednictwem aplikacji na smartfon. Zespół „M” tworzą eksperci i inżynierowie, którzy bazują na 20-letnim doświadczeniu wyniesionym z firmy Sunfleet (inicjatywa Volvo Car Group w dziedzinie car-sharingu). Sunfleet jest liderem takich usług w Szwecji: rocznie obsługuje tam około 500 000 klientów i dysponuje flotą 1700 samochodów.
Profesjonalna rejestracja – są projekty rozporządzeń
IBRM Samar podaje, że do konsultacji publicznych trafiły projekty dwóch rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury, będące aktami wykonawczymi do ustawy wprowadzającej tzw. profesjonalną rejestrację pojazdów. Dzięki niej możliwe będzie legalne wykonywanie jazd testowych z wykorzystaniem jednego numeru rejestracyjnego dla wielu pojazdów, bez konieczności każdorazowej czasowej rejestracji pojazdu. Z tych przepisów mogą skorzystać m.in. producenci aut, dealerzy i firmy zajmujące się badaniem samochodów. Nowe prawo objęło pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Polski lub za granicą. Rozporządzenia mają wejść w życie 11 lipca 2019 roku.
(Nie)potrzebne naklejki dla aut elektrycznych
IBRM Samar pisze też o naklejkach dla aut elektrycznych, które wprowadzono, ale jak na razie jedynie „na papierze”.
Import aut używanych rocznie
W I półroczu ściągnięto do Polski blisko 0,5 mln używanych samochodów (497 782 szt., +8,2%). Średni wiek importowanego auta wynosił w tym czasie 11,5 roku. Co ciekawe, od drugiej połowy ub.r. wzrasta udział diesli – w okresie styczeń-czerwiec 2018 r. 42,5% pojazdów miało silnik wysokoprężny (więcej informacji: IBRM Samar).
Audi Q8 w Polsce – ceny
Audi podało ceny modelu Q8 – nowego SUV-a z nadwoziem a la coupe. 286-konny diesel z układem mikrohybrydowym kosztuje od 369 000 zł. Zapraszamy do lektury naszych wrażeń z jazdy tym modelem (więcej informacji: Audi Q8 – pierwsza jazda).
Nowe Volvo XC40 i Ford Focus w testach bezpieczeństwa Euro NCAP
Oba modele zdobyły maksymalne, 5-gwiazdkowe oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP. Uwagę zwraca szczególnie wysoki wynik XC40 w kategorii ochrony dorosłych pasażerów (97%) oraz bogate wyposażenie obu aut z dziedziny bezpieczeństwa: zarówno Volvo, jak i Ford mają układ antykolizyjny rozpoznający rowerzystów i pieszych.
I półrocze: w Polsce zarejestrowano 273,2 tys. nowych aut
W okresie styczeń-czerwiec br. dostawy nowych samochodów do polskich salonów wzrosły o 10,6%, do 273 191 egz. Tak wygląda pierwsza „10” najpopularniejszych modeli:
1. Skoda Octavia: 10612
2. Skoda Fabia: 10225
3. Opel Astra: 8210
4. Toyota Yaris: 7500
5. Volkswagen Golf: 7202
6. Ford Focus: 6459
7. Toyota Auris: 5957
8. Skoda Rapid: 5011
9. Dacia Duster: 4962
10. Nissan Qashqai: 4841
Lista top 50 dostępna jest na stronie IBRM Samar.
Porsche testuje odnowionego Macana
Macan, najpopularniejszy model Porsche, lada chwila doczeka się modernizacji. Od 2013 r. model znalazł ponad 350 000 nabywców. Producent pokazał film, na którym widać zamaskowane egzemplarze zmodernizowanej wersji, testowane w wymagających górskich warunkach na terenie RPA. Wiadomo, że Macan po liftingu otrzyma m.in. nowy kokpit z panoramicznym ekranem, podobnym do tego w Panamerze i Cayenne.
To niejedyne nowości, jakie Porsche przygotowuje w najbliższych czasie. „Autocar” donosi, że prototypowe 911 Speedster, zbudowane z okazji 70. urodzin marki, otrzymało zielone światło do produkcji. Jego produkcja może być ograniczona do 1948 egzemplarzy – w nawiązaniu do roku „narodzin” pierwszego Porsche (356 „No.1” Roadster).
Z kolei magazyn „Autoguide” informuje, że w 2019 roku możemy spodziewać się Panamery GTS, pozycjonowanej pomiędzy wersją S (440 KM) a Turbo (550 KM), a także 718 Caymana T, który pójdzie śladami zaprezentowanej kilka miesięcy temu „911” Carrera T. Miałby on otrzymać lżejsze okna i panele drzwi oraz bazowy silnik 2.0 (bokser turbo) o mocy 300 KM.
Ministrajk w fabryce Fiata we Włoszech przeciwko… transferowi Ronaldo
„To niedorzeczne, że gdy FCA (koncern Fiat-Chrysler – przyp. tłum.) i jego pracownicy poświęcają się ekonomicznie, firma wydaje setki milionów euro na zakup piłkarza” – głosiło stanowisko związków zawodowych FCA. Według medialnych doniesień częściowo transfer Ronaldo do Juventusu sfinansuje firma Exor, która ma udziały w Fiacie i Ferrari. Z tego powodu pracownicy fabryki w Melfi, gdzie powstają Fiat 500 oraz Jeep Renegade, zapowiedzieli strajk w dniach 15-17 lipca. Ostatecznie przystąpiło do niego… 5 spośród 1700 zatrudnionych.
Milion Juke’ów z fabryki w Sunderland
Po 8 latach produkcji Nissan ogłosił, że z jego brytyjskiej fabryki wyjechał milionowy egzemplarz Juke’a. Miejski crossover przebojem zdobył rynek (tylko w ub.r. znalazł w Europie 100 tys. nabywców), a ostatnio przeszedł kolejny skromny lifting.
Na rynkach zamorskich jest już oferowany jego następca – Nissan Kicks:
Tymczasem do Micry trafia nowa odsłona systemu multimedialnego Nissan Connect, który po zmianach wyróżnia się m.in. obsługą „multigestów” i ekranem startowym z możliwością własnej konfiguracji skrótów.
Bentley oferuje nowy fornir
Na koniec ciekawostka ze świata aut luksusowych. Bentley wprowadza do oferty fornir z drewna orzechowego o otwartych porach (opcja dla modeli: Flying Spur, Bentayga i Mulsanne). Do jego produkcji służą specjalne gatunki orzecha z Europy oraz USA. Fornir tworzą cienkie drewniane płaty pozyskiwane spomiędzy zewnętrznej warstwy drzewa i jego pnia, naklejane na drewniane elementy wykończenia kabiny. Następnie fornir zostaje polakierowany trzema warstwami lakieru o grubości 0,1 mm każda (dla porównania, czarny lakier fortepianowy w Bentleyu ma grubość 0,5 mm). Pomiędzy każdą warstwą fornir jest ręcznie szlifowany. Woskowy lakier podkreśla naturalną, satynową strukturę drewna.