Audi Q8 (2019) – przód
Audi Q8 (2019) – przód

Audi długo pozwalało swoim największym niemieckim konkurentom rozdawać karty w segmencie SUV-ów klasy wyższej w stylu coupe. Teraz BMW X6 i Mercedes GLE Coupe mają wreszcie bardzo groźnego rywala z Ingolstadt – Audi Q8.

Audi Q8 technicznie bazuje na Q7, ale nieco różni się od niego rozmiarami: jest o 6 cm krótsze (ma 499 cm), o 3 cm szersze (200 cm) i o 3 cm niższe (171 cm). Ma jednak taki sam, niemal trzymetrowy rozstaw osi. Pojemność bagażnika wynosi od 605 do 1755 l (w Q7 to 890-2075). Funkcjonalność auta można zwiększyć dzięki opcjonalnej przesuwanej kanapie z regulowanymi oparciami.

Audi Q8 (2019) – tył
Do Q8 będzie można zamówić obręcze o rozmiarze do 22 cali (opony 285/40).

Audi Q8: wnętrze

Co ciekawe, wnętrze Q8 nie przypomina tego z Q7, bo deska rozdzielcza jest bardzo zbliżona do tych znanych z innych najnowszych modeli Audi – A6, A7 i A8. Zamiast tradycyjnych zegarów zastosowano tzw. wirtualny kokpit, czyli wyświetlacz (można go konfigurować) o przekątnej 12,3 cala.

Audi Q8 (2019) - deska rozdzielcza/kokpit
Deska rozdzielcza Q8 jest bardzo podobna do tych w A6, A7 i A8. Oznacza to, że niemal cała obsługa odbywa się poprzez dwa dotykowe ekrany w konsoli centralnej.

Poprzez górny, 10,1 calowy ekran na konsoli centralnej steruje się systemami nawigacji i multimediami, a na dolnym 8,6-calowym zmienia się m.in. ustawienia klimatyzacji i innych funkcji samochodu. Wśród wielu układów wspomagających kierowcę znajdują się m.in. systemy umożliwiające zdalne parkowanie (także w garażu), które obsługuje się smartfonem poprzez aplikację myAudi.

Audi Q8: silniki i napęd

Na początku Q8 będzie można kupić z dieslem 3.0 TDI (286 KM). Później mają dołączyć do niego silniki 3.0 TDI (231 KM) i 3.0 TFSI (340 KM). Wszystkie jednostki są wyposażone w układ tzw. łagodnej hybrydy (48-woltowy układ elektryczny z akumulatorem litowo-jonowym i alternatorem-rozrusznikiem). Na razie nie ma informacji o tym, czy Q8 będzie oferowane – tak jak Q7 – w wersjach hybrydowej plug-in (silniki 3.0 TDI i elektryczny; 374 KM) oraz SQ (4.0 V8 TDI V8; 435 KM).

W układzie napędowym quattro wykorzystano centralny dyferencjał (standardowy rozdział momentu obrotowego to 40% na przednią i 60% na tylną oś). Seryjnie Q8 ma zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami i układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu. Wśród opcji znajdują się m.in. system czterech kół skrętnych oraz zawieszenie pneumatyczne z zestrojeniem komfortowym lub sportowym, umożliwiającym zmianę prześwitu (do maksymalnie 254 mm).

Audi Q8: porównanie z rywalami

Audi Q8 (2019) – bok
Audi Q8 (2019)

Audi Q8
Długość/szerokość/wysokość: 499/200/171 cm
Rozstaw osi: 299 cm
Pojemność bagażnika: 605-1755 l
Silniki: 231-340 KM

BMW X6 (F16; 2014)
BMW X6 (F16) – druga generacja modelu zadebiutowała w 2014 r.

BMW X6
Długość/szerokość/wysokość: 491/199/170 cm
Rozstaw osi: 293 cm
Pojemność bagażnika: 550-1525 l
Silniki: 306-575 KM

Mercedes GLE Coupe (C292; 2015)
Mercedes GLE Coupe bazuje na dawnej klasie M (zwanej też ML-em). Zadebiutował na początku 2015 r.

Mercedes GLE Coupe
Długość/szerokość/wysokość: 490/200/170 cm
Rozstaw osi: 292 cm
Pojemność bagażnika: 650-1720 l
Silniki: 258-585 KM

Audi Q8: sprzedaż w Polsce

W polskiej ofercie Audi model Q8 pojawi się w lipcu 2018 r.