Mercedes GLC I to wyjątkowo estetycznie zaprojektowany i bardzo praktyczny samochód, który dostępny jest w ogromnej ilości wersji i z wieloma różnymi silnikami. Jakie są opinie na temat tego modelu?
Historia modelu GLC, reprezentującego klasę średnich SUV-ów, jest krótka i rozpoczyna się w 2015 roku. Jest on sukcesorem modelu GLK, który był wytwarzany w latach 2008-2015. Już na samym początku produkcji zauważono znaczący popyt na GLC, co sprawiło, że od 2017 roku produkcją zajęła się także fińska fabryka w Uusikaupunki, oprócz zakładu Mercedesa w Bremie. Klasyczny wygląd oraz przyjazne dla użytkownika rozmiary sprawiły, że stał się on bardzo popularnym wyborem w niemieckim portfolio marki. W 2019 roku wprowadzono odmianę modelu po znaczącym faceliftingu, który przyniósł zmiany nie tylko w przednich i tylnych lampach oraz w grillu, ale przede wszystkim unowocześnił wnętrze. Organizacja Euro NCAP już na samym początku produkcji przetestowała model GLC, przyznając mu najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Poznajmy bliżej ten ciekawy model.

Używany Mercedes GLC I – wymiary, nadwozie
Można śmiało powiedzieć, że Mercedes GLC pierwszej generacji dość szybko stał się klasyką gatunku tej marki. Mimo że pojawił się na rynku dopiero w 2015 roku, jego gabaryty, stylistyka, innowacyjne rozwiązania i ogólna oferta sprawiły, że stanowił on trzon całej gamy SUV-ów Mercedesa. W zasadzie kolejna generacja, która miała premierę w 2022 roku i prezentuje się bardzo podobnie do „jedynki”, również cieszy się sporą popularnością. Jest to niewątpliwie model optymalny: nie jest ani za mały, jak na przykład GLB, ani zbyt duży (i kosztowny), jak GLE czy GLS. Nie wspominając o Klasie G, która jest zupełnie inną kategorią. GLB może być bardziej zwrotny, Coupe bardziej stylowe, a GLE czy GLS znacznie bardziej komfortowe i prestiżowe, ale to właśnie GLC, będąc teoretycznym średniakiem, spełnia najwięcej potrzeb jednocześnie. Jego sylwetka jest niezwykle zgrabna i tradycyjna, prezentując piękną i płynną linię z wieloma elementami, które poprawiają dynamikę stylistyczną samochodu. Jest to autentyczny Mercedes, który nie da się pomylić z pojazdem innej marki. Linia boczna jest znacznie bardziej łagodna niż w przypadku bardziej kwadratowego GLB.

Na froncie znajduje się duży grill z horyzontalną poprzeczką (zależnie od wersji mogą to być dwie poprzeczki), w centralnej części znajdziemy duże logo, a po bokach znajdują się światła o estetycznej grafice wewnętrznej z ładną sygnaturą LED. Z tyłu wyróżnia się wyraźnie uwydatniony zderzak z widocznymi przetłoczeniami i chromowaną listwą nad końcówkami układu wydechowego. Niestety, trzeba zaznaczyć, że te końcówki w konwencjonalnych wersjach (pomijając prawdziwe AMG) są jedynie dekoracyjne, podczas gdy prawdziwe ukryte są za zderzakiem. Standardowo auto jest wyposażone w 17-calowe obręcze z oponami o rozmiarze 235/65, ale opcjonalnie dostępne są nawet 20-calowe felgi z oponami o rozmiarze 255/45. Mercedes GLC I mierzy 4656 mm długości, 1890 mm szerokości i 1639 mm wysokości. Rozstaw osi to 2867 mm.
Używany Mercedes GLC I – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Mercedesa GLC I jest nowoczesne i niemal ekstrawaganckie, choć w porównaniu do innych modeli marki niemieckiej, nie jest tak awangardowe jak na przykład Klasa A czy CLA. Wszystko w tym wnętrzu przyciąga uwagę, z dominującym ekranem o rozmiarze ponad 10 cali, który wyrasta ponad konsolę centralną. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji równie duży ekran, który pełni funkcję wirtualnego kokpitu. Dodatkowo, jest wiele przycisków na kierownicy, panele dotykowe, touchpad umieszczony na tunelu środkowym, podświetlenie ambientowe oraz różnorodne faktury materiałów. Jest tego mnóstwo, i osoba, która przechodzi z tradycyjnego auta może poczuć się tym wszystkim przytłoczona. Rzuca się to w oczy szczególnie w modelach po liftingu i z bogatą konfiguracją. Ale jeśli ktoś lubi gadżety i rozbudowane systemy pokładowe, ten w Mercedesie z systemem MBUX poczuje się wyśmienicie. Jeśli chodzi o system MBUX, oferuje on aż cztery różne sposoby interakcji. Możemy obsługiwać wszystko tradycyjnie za pomocą ekranu dotykowego, skorzystać z touchpada i kilku skrótów klawiszowych na tunelu środkowym, a także z małych gładzików umieszczonych na kierownicy. Ostatecznie mamy również opcję korzystania z asystentki głosowej, poprzedzając swoje komendy frazą „Hej Mercedes”. Kiedy pojazd jest podłączony do Internetu, możemy zapytać o pogodę, repertuar kin, lokalizację najbliższej kawiarni i wiele innych informacji.
Pod względem komfortu podróży, GLC oferuje bardzo wysoki standard. Samochód został zbudowany na wydłużonej płycie podłogowej klasy C, co oznacza, że przestrzeni nie brakuje, zarówno z przodu, jak i z tyłu, chociaż bardzo wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową. Trudno jednak znaleźć jakiekolwiek uwagi co do pojemności bagażnika, która wynosi standardowo 550 litrów, a po złożeniu oparć kanapy zyskujemy aż 1600 litrów miejsca. BMW X3 oferuje dokładnie takie same parametry, a Volvo XC60 prezentuje odpowiednio 505 lub 1432 litry. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 66 litrów.
Używany Mercedes GLC I – silniki
Oferta silnikowa Mercedesa GLC I nie jest specjalnie obszerna, choć kilka wersji jest godnych uwagi np. hybryda plug-in czy kilka wariantów z literkami AMG w nazwie. Bazą jest wersja 250 z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 211 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Już w tym wariancie nie można narzekać na brak dynamiki, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 222 km/h. Średnie spalanie? Przyzwoite 7,1 l/100 km. Jest także wersja 300 z tą samą jednostką, ale wzmocnioną do 272 KM i 370 Nm. To miękka hybryda, która zdecydowanie lepiej radzi sobie w mieście. Warto także wspomnieć o odmianie hybrydowej plug-in, tj. wersji 300e z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Moc systemowa układu to 320 KM. Jest także hybryda plug-in na bazie silnika wysokoprężnego – 300de i mocy systemowej 306 KM, choć wariant ten dostępny był od 2020 roku.

Są naturalnie silniki Diesla, choć w różnych wersjach. Przed liftingiem pod maską lądowały jednostki 2.1 o mocy od 170 do 204 KM. Ta mocniejsza oferowała aż 500 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy oraz średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 km. Dla wymagających była wersja 350d z silnikiem 3.0 V6 o mocy 258 KM i momencie obrotowym 620 Nm. Przy średnim spalaniu 6,2 l/100 km przyspieszenie od 0 do 100 km/h to imponujące 6,2 s. Po liftingu w ofercie pojawiły się silniki 2.0 o mocy od 163 do 245 KM oraz 2.9 w wersji 400d i mocy aż 330 KM i momencie obrotowym 700 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h w tym wariancie zajmował zaledwie 5 sekund.

Oczywiście najwięcej emocji generują wersja AMG. W ofercie GLC były aż trzy warianty: AMG 43, 63 i topowy 63 S. Wersja najsłabsza posiada 3-litrowy motor V6 o mocy 367 KM i momencie obrotowym 520 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Topowy wariant 63 S posiada silnik 4.0 V8 o mocy aż 510 KM i momencie obrotowym 700 Nm. Średnie spalanie 10,8 l/100 km, 250 km/h prędkości maksymalnej i w zaledwie 3,8 sekundy do setki.
Używany Mercedes GLC I – opinie użytkowników
Zalety
„Całkiem dużo przestrzeni i komfortu podroży w różnych wariantach”.
„Sporo wersji silnikowych – od oszczędnych wysokoprężnych po mocne AMG”.
„Bardzo dobre prowadzenie nawet bazowych wersji”.
„Atrakcyjne nadwozie w różnych konfiguracjach i spory wybór na rynku”.
Wady
„Jakość spasowania wnętrza pozostawia nieco do życzenia”.
„Przestrzeń nad głową, szczególnie z tyłu (głównie w odmianie Coupe)”
„Bardzo rozbudowany i dla niektórych zbyt skomplikowany system”.
„Lepiej unikać mocno wyeksploatowanych modeli poleasingowych”.
Używany Mercedes GLC I – awaryjność, typowe usterki
Mercedes GLC I dość często jest samochodem miejskim i rodzinnym, użytkowanym na ciasnych parkingach w centrum miasta, dlatego warto sprawdzić karoserię pod kątem drobnych zarysowań, które łatwo w takich miejscach zainkasować, a także dokładnie sprawdzić felgi aluminiowe pod kątem uszkodzeń od krawężników. Oprócz tego warto sprawdzić wnętrze pod katem nadmiernego zużycia, zaplamienia etc. Występowały również problemy z układem kierowniczym oraz nieprawidłową geometrią przednich kół, ale zostało to naprawione w ramach akcji serwisowej. Warto przed zakupem sprawdzić, czy dany egzemplarz nie kwalifikował się do jednej z kilku akcji przywoławczych.

Używany Mercedes GLC I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mercedesie GLC I można znaleźć pod szybą w jej lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na naklejce znamionowej w dolnej części lewego słupka B pod drzwiami kierowcy oraz na podłodze pod wykładziną przed fotelem pasażera.
Używany Mercedes GLC I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 730 ogłoszeń dotyczących używanego Mercedesa GLC I. Przykładowo egzemplarz z 2020 roku w wersji 300 4MATIC o mocy 258 KM i z przebiegiem 35 000 kilometrów to koszt około 230 000 złotych. Za około 170 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2017 roku z nadwoziem Coupe, silnikiem 250 4MATIC o mocy 211 KM i z przebiegiem 90 000 kilometrów.
Używany Mercedes GLC I – podsumowanie
Mercedes GLC to jeden z najciekawszych modeli w tym segmencie, który wciąż prezentuje się świeżo, atrakcyjnie i elegancko. Mnóstwo wersji, rozmaite konfiguracje, bogate wyposażenie, mocne wersje AMG i bardzo oszczędne wysokoprężne, a do tego praktyczne, wygodne i przemyślane wnętrze. Minusem może być cena oraz mnóstwo zaniedbanych wersji, ale warto dokładnie poszukać, aby znaleźć idealny egzemplarz.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes GLA X156 (2013-2019) – opinie użytkowników
Używany Mercedes GLE W166 (2015-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 465/189/163 cm |
Rozstaw osi | 286 cm |
Pojemność bagażnika | 550-1600 l, Coupe 500-1400 l |
Silnik | 2.0 MHEV (200) | 2.0 MHEV (300) | 2.0 300 | 3.0 (AMG 43) | 4.0 (AMG 63) | 4.0 (AMG 63 S) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 2996 cm³ | 3982 cm³ | 3982 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 211 KM | 272 KM | 245 KM | 390 KM | 476 KM | 510 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 370 Nm | 370 Nm | 520 Nm | 650 Nm | 700 Nm |
0-100 km/h | 7,9 s | 6,0 s | 6,5 s | 4,2 s | 4,0 s | 3.8 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 235 km/h | 236 km/h | 250 km/h | 270 km/h | 280 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 8,6 l/100 km | 7,8 l/100 km | 10 l/100 km | 12 l/100 km | 12,7 l/100 km |
Silnik | 2.1 (220 d) | 2.1 (250 d) | 3.0 (350 d) | 2.9 (400 d) | 2.0 (300 de) | 2.0 (300 e) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2987 cm³ | 2925 cm³ | 1950 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel + elektr. | benz., turbo + elektr. |
Maks. moc | 170 KM | 204 KM | 258 KM | 330 KM | 306 KM | 320 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 500 Nm | 620 Nm | 700 Nm | 700 Nm | 700 Nm |
0-100 km/h | 8,3 s | 7,6 s | 6,2 s | 5,0 s | 6,8 s | 5,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 238 km/h | 240 km/h | 210 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6,2 l/100 km | 5,8 l/100 km | 1,6 l/100 km (WLTP) | 3,0 l/100 km (WLTP) |