Czy minivan może być stylowy i atrakcyjny wizualnie? Wydaje się, że nie, ale Renault Scenic IV jest wyjątkiem, który potwierdza regułę. Jakie są opinie o czwartej generacji Scenica?
Renault Scenic zaskakuje stylistyką, która mocno nawiązuje do zdecydowanie mniejszych modeli (Clio czy Captur). Jeśli komuś podobają się przedstawiciele segmentu B i cenią w nich płynne, łagodne i bardzo stylowe linie, ale potrzebują auta większego, zdecydowanie bardziej praktycznego i wszechstronnego, styliści Renault zaoferowali idealne rozwiązanie. Muszę przyznać, że Scenic z zewnątrz wygląda jeszcze lepiej niż mniejsi kuzyni. Powiem więcej, Scenic prezentuje się dojrzalej i solidniej, a wnętrze obfituje w najróżniejsze, niekiedy zaskakujące gadżety. Poznajmy bliżej to ciekawe auto.
Używane Renault Scenic IV – wymiary, nadwozie
Jak już wspomniałem, sylwetka Renault Scenica jest naprawdę ładna i mocno nawiązuje do mniejszych modeli w gamie. W zasadzie gdzie nie spojrzymy, znajdziemy naprawdę ładne linie i starania stylistów, aby model ten wyglądał po prostu dobrze. Stworzenie ładnego, rodzinnego minivana nie jest proste, ale Francuzi pokazali, na co ich stać. Przód zdominowany jest przez duże logo producenta, wkomponowane w szeroki grill, który koresponduje z dużymi kloszami lamp o bardzo ładnej grafice wewnętrznej. Linia boczna jest zdecydowanie najciekawsza – od linii dachu z chromowaną listwą, przez linię okien z ciekawymi załamaniami, po dolną część drzwi z szeroką listwą i chromowanym akcentem. Również tył jest bardzo estetyczny, z łagodnymi przetłoczeniami i szerokimi kloszami lamp. Gdy do tego wszystkiego dodamy duże felgi aluminiowe o ładnym wzorze, dostaniemy jednego z najładniejszych przedstawicieli tego segmentu. Renault Scenic IV mierzy 4406 mm długości (Grand: 4643 mm), 1866 mm szerokości i 1653 mm wysokości. Rozstaw osi to 2734 mm (2804 mm w Grandzie).
Używane Renault Scenic IV – wnętrze, bagażnik
Ogromne okna Scenica sprawiają, że z przodu wydaje się on bardzo przestronny, ale z tyłu sytuacja nie jest już tak rewelacyjna. Podłoga jest dość wysoka, a kanapa zamontowana jest stosunkowo nisko. To oznacza, że po zajęciu miejsca, szczególnie przez wyższe osoby, kolana będą uniesione, a miejsce na nogi będzie zaledwie wystarczające. Miejsca jest wyraźnie mniej niż w Citroenie C4 Picasso. Pionowy ekran dotykowy, który spotkamy w droższych specyfikacjach, to rozsądny pomysł, ponieważ podczas korzystania z nawigacji satelitarnej zapewnia doskonały widok. Niestety, menu używane do poruszania się po systemie jest „labiryntowe” i trudne w orientacji, a istnieje tylko kilka przycisków skrótów. To oznacza, że za każdym razem, gdy chcemy coś dostosować, musimy przełączać się między poszczególnymi poziomami menu.
Deska rozdzielcza jest całkiem ładnie wystylizowana i na pierwszy rzut oka wygląda dobrze. Wystarczy jednak przyjrzeć się bliżej, aby znaleźć twarde i raczej tanie plastiki. Co prawda zamiast tradycyjnych wskaźników otrzymujemy nowocześnie wyglądające ekrany TFT, ale nie możemy zmieniać wyświetlanych funkcji, widoków czy konfigurować ekranu, jak to jest możliwe w „wirtualnych kokpitach” u niektórych konkurentów. To w zasadzie tyle uszczypliwości, bowiem jeśli komuś zależy przede wszystkim na funkcjonalności i praktycznych rozwiązaniach, Renault Scenic IV jest pod tym względem rewelacyjny. Pojemna szuflada zamiast tradycyjnego schowka, przesuwana konsola środkowa, mnóstwo schowków, stoliki, przydatne gadżety – jest tego mnóstwo. Pojemność standardowa bagażnika to 506 litrów, a więc w zupełności wystarczająca do spakowania się na rodzinny urlop. Do Grand Scenica w konfiguracji 5-osobowej wejdzie nieco więcej (533 l), a przy komplecie pasażerów – 233 l.
Używane Renault Scenic IV – silniki
W chwili premiery Scenic był dostępny z nieco złożoną gamą silników, składającą się z dwóch podstawowych jednostek: benzynowej 1.2 TCe i diesla 1.5 dCi. Pierwsza z nich była dostępna w wersjach o mocy 115 KM i 130 KM, natomiast druga była dostępna w wersjach o mocy 110 KM. W 2018 roku silniki o pojemności 1.2 zastąpiono bardziej wydajnymi wariantami 1.3 TCe o mocy 115, 140 i 160 KM. W mocniejszych z nich udostępniono automatyczną skrzynię biegów.
W gamie jednostek wysokoprężnych z kolei oferowano jednostkę 1.6 dCi o mocy od 130 do 160 KM (do 2018 roku), a potem zastąpiono ją silnikiem 1.7 dCi o mocy 120 i 150 KM.
Używane Renault Scenic IV – opinie użytkowników
Zalety
„Rewelacyjna stylistyka zewnętrzna z mnóstwem miłych dla oka smaczków”.
„Mnóstwo bardzo praktycznych i wygodnych rodzinnych rozwiązań”.
„Bardzo pojemny bagażnik i sprytny sposób składania oparcia”.
„Szeroki wybór wersji i jednostek napędowych”.
Wady
„Wnętrze jest wykonane z kiepskiej jakości materiałów”.
„Praca systemu, menu oraz zakres pracy wirtualnych zegarów”.
„Prowadzenie i osiągi są raczej poniżej oczekiwań”.
„Ilość miejsca na kanapie, szczególnie nad głową i na nogi, jest przeciętna”.
Używane Renault Scenic IV – awaryjność, typowe usterki
Jak dotąd nie słyszeliśmy o żadnych poważnych problemach dotykających Renault Scenica IV, choć warto pamiętać, że jest to dość świeży model i niektóre egzemplarze wciąż mogą być na częściowej gwarancji. Mimo to nadal są rzeczy, które należy sprawdzić przed zakupem. Co najważniejsze, należy dokładnie rozejrzeć się po wnętrzu samochodu pod kątem oznak nieumiejętnego i nieostrożnego użytkowania; samochody rodzinne tego typu są intensywnie użytkowane i częściej zaniedbywane niż większość innych pojazdów. Ponadto biorąc pod uwagę dość kruchy plastik Scenica, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zużycie będzie widoczne dość wyraźnie. Należy również pamiętać, że nawet najtańsza wersja Scenica była wyposażona w felgi aluminiowe. Nawet przy ostrożnej jeździe koła o sporym rozmiarze łatwo ulegają zarysowaniom i niekiedy poddają się krawężnikom, a ich renowacja jest kosztowna.
Używane Renault Scenic IV – gdzie jest numer VIIN?
Numer VIN w Renault Scenic IV znajduje się pod szybą w jej lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na naklejce na prawym nadkolu, widocznej po otworzeniu tylnych drzwi.
Używane Renault Scenic IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 150 ogłoszeń dotyczących używanego Renault Scenica IV. Przykładowo egzemplarz z 2017 roku z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 110 KM i przebiegiem 127 000 kilometrów to koszt około 60 000 złotych. Za około 73 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 1.3 TCe o mocy 140 KM i z przebiegiem 30 000 kilometrów.
Używane Renault Scenic IV – podsumowanie
Renault Scenic IV to zdecydowanie jeden z nielicznych przedstawicieli gatunku kompaktowych samochodów rodzinnych, który oferuje nie tylko praktyczne i estetyczne wnętrze, ale naprawdę atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Spory wybór jednostek napędowych i wersji pozwala wybrać egzemplarz spełniający różne wymagania.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Renault:
Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie użytkowników
Używane Renault Kadjar (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 440-463/186/165 cm |
Rozstaw osi | 273-280 cm |
Pojemność bagażnika | 506-1554 l, Grand 233-533-1737 l |
Silnik | 1.2 TCe | 1.2 TCe | 1.3 TCe | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.7 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1332 cm³ | 1461 cm³ | 1618 cm³ | 1749 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 130 KM | 160 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 205 Nm | 260 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
0-100 km/h | 11 s | 10,4 s | 9,9 s | 12,4 s | 11,4 s | 12,1 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 183 km/h | 190 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,4 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km |