UżywaneUżywane Audi Q5 8R (2008-2016) - który silnik wybrać?

Używane Audi Q5 8R (2008-2016) – który silnik wybrać?

Q5 to optymalna propozycja na niezbyt dużego SUV-a z mocnym silnikiem (nawet V6). Z jaką jednostką napędową warto kupić ten samochód?

Od strony technicznej Audi Q5 zmierza bardziej w stronę większego Q7 niż mniejszych modeli Q3 lub Q2, gdyż wykorzystuje napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, a jego silniki umieszczone są wzdłużnie. Dość powiedzieć, że kilka lat później na tej samej płycie podłogowej opracowano Porsche Macana. Nie jest to może samochód wybitnie przestronny w środku, ale za to z naprawdę pojemnym bagażnikiem (540-1560 l) i świetnie wykończonym kokpitem. Nie można też mieć absolutnie żadnych zastrzeżeń do ergonomii czy poziomu wyposażenia. Chętni na Q5 otrzymali duży wybór silników, obejmujący jednostki 4- i 6-cylindrowe. Pojawiło się nawet kilka odmian usportowionych, także z jednostkami wysokoprężnymi.

Jaki silnik wybrać w używanym Audi Q5 8R? Lepiej postawić na mocną wersję czy bardziej opcję „zdroworozsądkową”? Przyjrzyjmy się palecie silników tego auta.

Używane Audi Q5 8R – silniki benzynowe

  • 2.0 TFSI (180 KM, 211 KM, 225 KM, 230 KM)
  • 2.0 TFSI hybrid (245 KM)
  • 3.2 FSI V6 (270 KM)
  • 3.0 TFSI V6 (272 KM, 354 KM)

W Q5 postawiono na silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa – wolnossące (3.2 FSI) i turbodoładowane (2.0 TFSI, 3.0 TFSI). Odmiany 2-litrowe rozwijają, w zależności od rocznika i wersji silnika, 180/211/225/230 KM. W 2011 r. paletę zasiliła opracowany na jej bazie wariant hybrydowy o mocy systemowej 245 KM, lecz nie spotkał się z dużym zainteresowaniem odbiorców. Kres wolnossącego Q5 (3.2 V6/270 KM) nadszedł w 2012 roku wraz z premierą nowego silnika 3.0 TFSI V6 z kompresorem (272 KM). Trafił on też pod maskę topowego SQ5, z tym że tam generował aż 354 KM. Odmiany 6-cylindrowe pozytywnie zaskakują pod kątem niezawodności, choć w 3.2 V6 nie można wykluczać kłopotów z rozrządem (wariatorami faz, napinaczami łańcucha). Rozrządowe problemy trapią także starsze wersje 2.0 TFSI (do 2012 r.) – tam łańcuchy rozciągały się już po przejechaniu 100 tys. km. Ponadto te silniki biorą olej i cierpi na tym kondycja turbosprężarki. Sytuację udało się jednak opanować w jednostkach 2.0 TFSI Gen.3 wprowadzonych po liftingu. Wszystkie benzynowe Q5 mają napęd na 4 koła. Z ręcznymi skrzyniami łączono tylko bazowe odmiany, tj. 2.0 TFSI do 225 KM. Reszta wykorzystuje albo 7-biegową skrzynię S tronic (dwusprzęgłową), albo 8-biegową Tiptronic. W 2.0 TFSI można spodziewać się spalania na poziomie 9-10 l/100 km, natomiast w silnikach V6 – ponad 12 l/100 km.

Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI
Pojemność 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 180 KM 211 KM 225 KM 230 KM
Maks. moment 320 Nm 350 Nm 350 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 7,6 s 7,1 s 6,9 s
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 222 km/h 228 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,4 l/100 km 8,6 l/100 km 7,9 l/100 km 7,2 l/100 km
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 2.0 TFSI hybrid 3.2 FSI V6 3.0 TFSI V6 3.0 TFSI V6 (SQ5)
Pojemność 1984 cm³ 3197 cm³ 2995 cm³ 2995 cm³
Paliwo PB + EV PB PB PB
Maks. moc 245 KM 270 KM 272 KM 354 KM
Maks. moment 480 Nm 330 Nm 400 Nm 470 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s 6,9 s 5,9 s 5,3 s
Prędkość maks. 225 km/h 234 km/h 234 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km 9,3 l/100 km 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km
AUDI Q5 I Hybrid 20TFSI 245KM 8AT Tiptronic Quattro PO229TH 04-2012
Hybrydowe Q5 praktycznie nie występuje w ogłoszeniach. Z kolei odmiany benzynowe cieszą się o wiele mniejszą popularnością od diesli.

Używane Audi Q5 8R – silniki Diesla

  • 2.0 TDI (143 KM, 150 KM, 163 KM, 170 KM, 177 KM, 190 KM)
  • 3.0 TDI V6 (240 KM, 245 KM, 258 KM, 313 KM, 326 KM, 340 KM)

Do Audi Q5 montowano całą plejadę wysokoprężnych silników 2.0 TDI oraz 6-cylindrowych 3.0 TDI. Pierwsze z nich rozwijają od 143 do 190 KM, drugie – od 240 do 258 KM lub nawet 313/326/340 KM w odmianach biturbo w SQ5. Rzecz jasna, największą popularnością cieszą się wersje 2-litrowe. Wszystkie pochodzą z poprawionych serii gdzie problematyczne pompowtryskiwacze zastąpiono układem common rail. Udało się też wyeliminować kłopoty z rozrządem i panewkami, lecz z pompami olejowymi bywa już różnie. W 2.0 TDI nie można przy tym wykluczać usterek osprzętu, czyli DPF-u, układu EGR czy turbo. 3-litrowe jednostki wysokoprężne mogą wygenerować spory koszt naprawy w przypadku zużycia łańcuchów rozrządu: wymiana wymaga bowiem wyjęcia silnika z karoserii. Inna sprawa, że pierwsze kłopoty z rozrządem w 3.0 TDI następują dopiero po przejechaniu ok. 300 tys. km. Według zapewnień użytkowników, wersje 2.0 TDI średnio palą ok. 7,5-8,5 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast w 3.0 TDI trzeba się nastawić na wartości rzędu 9-10 l/100 km. Wszystkie diesle także łączono z napędem na 4 koła, z tym że najsłabsze odmiany 2.0 TDI (143/150 KM) opcjonalnie otrzymywały napęd na przód. W Q5 TDI stosowano te same skrzynie biegów co w odmianach benzynowych.

Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 143 KM 150 KM 163 KM 170 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 400 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,8 s 9,7 s 9,9 s
Prędkość maks. 192 km/h 192 km/h 196 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 5,9 l/100 km 5,7 l/100 km 7,0 l/100 km
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 177 KM 190 KM 240 KM 245 KM
Maks. moment 380 Nm 400 Nm 500 Nm 580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 8,4 s 6,5 s 6,5 s
Prędkość maks. 204 km/h 211 km/h 225 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km 7,5 l/100 km 6,4 l/100 km
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6 (SQ5) 3.0 TDI V6 (SQ5 competition) 3.0 TDI V6 (SQ5 plus)
Pojemność 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 258 KM 313 KM 326 KM 340 KM
Maks. moment 580 Nm 650 Nm 650 Nm 700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s 5,1 s 5,1 s 5,1 s
Prędkość maks. 230 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 6,8 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km
Audi Q5 2.0 TDI
Najpopularniejszy silnik w Q5 8R – 2.0 TDI – nie jest złą propozycją, choć na pewno nie bezawaryjną.
Audi Q5 3.0 TDI
3-litrowe diesle TDI oferowano nawet w Audi SQ5. W mieście potrafią pochłaniać sporo paliwa, ale za to pięknie brzmią.

Używane Audi Q5 8R – który silnik wybrać?

Warto postawić na to, co w dużej mierze proponuje rynek, czyli na diesla 2.0 TDI – nie jest już tak awaryjny jak w starszych Audi, a całkiem nieźle łączy dobre osiągi z umiarkowanym spalaniem. Jeśli budżet pozwoli, można zapolować na którąś z jednostek V6: są stosunkowo trwałe i mają genialną kulturę pracy. Uważajmy na wersje 2.0 TFSI z pierwszych lat produkcji.

Przeczytaj więcej na temat używanego Audi Q5 8R:

Używane Audi Q5 8R (2008-2016) – opinie użytkowników

AUDI Q5 I 20TDI 170KM 7AT S-tronic Quattro PO730RU 08-2011

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji