Q5 to optymalna propozycja na niezbyt dużego SUV-a z mocnym silnikiem (nawet V6). Z jaką jednostką napędową warto kupić ten samochód?
Od strony technicznej Audi Q5 zmierza bardziej w stronę większego Q7 niż mniejszych modeli Q3 lub Q2, gdyż wykorzystuje napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, a jego silniki umieszczone są wzdłużnie. Dość powiedzieć, że kilka lat później na tej samej płycie podłogowej opracowano Porsche Macana. Nie jest to może samochód wybitnie przestronny w środku, ale za to z naprawdę pojemnym bagażnikiem (540-1560 l) i świetnie wykończonym kokpitem. Nie można też mieć absolutnie żadnych zastrzeżeń do ergonomii czy poziomu wyposażenia. Chętni na Q5 otrzymali duży wybór silników, obejmujący jednostki 4- i 6-cylindrowe. Pojawiło się nawet kilka odmian usportowionych, także z jednostkami wysokoprężnymi.
Jaki silnik wybrać w używanym Audi Q5 8R? Lepiej postawić na mocną wersję czy bardziej opcję „zdroworozsądkową”? Przyjrzyjmy się palecie silników tego auta.
Używane Audi Q5 8R – silniki benzynowe
- 2.0 TFSI (180 KM, 211 KM, 225 KM, 230 KM)
- 2.0 TFSI hybrid (245 KM)
- 3.2 FSI V6 (270 KM)
- 3.0 TFSI V6 (272 KM, 354 KM)
W Q5 postawiono na silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa – wolnossące (3.2 FSI) i turbodoładowane (2.0 TFSI, 3.0 TFSI). Odmiany 2-litrowe rozwijają, w zależności od rocznika i wersji silnika, 180/211/225/230 KM. W 2011 r. paletę zasiliła opracowany na jej bazie wariant hybrydowy o mocy systemowej 245 KM, lecz nie spotkał się z dużym zainteresowaniem odbiorców. Kres wolnossącego Q5 (3.2 V6/270 KM) nadszedł w 2012 roku wraz z premierą nowego silnika 3.0 TFSI V6 z kompresorem (272 KM). Trafił on też pod maskę topowego SQ5, z tym że tam generował aż 354 KM. Odmiany 6-cylindrowe pozytywnie zaskakują pod kątem niezawodności, choć w 3.2 V6 nie można wykluczać kłopotów z rozrządem (wariatorami faz, napinaczami łańcucha). Rozrządowe problemy trapią także starsze wersje 2.0 TFSI (do 2012 r.) – tam łańcuchy rozciągały się już po przejechaniu 100 tys. km. Ponadto te silniki biorą olej i cierpi na tym kondycja turbosprężarki. Sytuację udało się jednak opanować w jednostkach 2.0 TFSI Gen.3 wprowadzonych po liftingu. Wszystkie benzynowe Q5 mają napęd na 4 koła. Z ręcznymi skrzyniami łączono tylko bazowe odmiany, tj. 2.0 TFSI do 225 KM. Reszta wykorzystuje albo 7-biegową skrzynię S tronic (dwusprzęgłową), albo 8-biegową Tiptronic. W 2.0 TFSI można spodziewać się spalania na poziomie 9-10 l/100 km, natomiast w silnikach V6 – ponad 12 l/100 km.
Silnik | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 180 KM | 211 KM | 225 KM | 230 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 7,6 s | 7,1 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 222 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 8,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Silnik | 2.0 TFSI hybrid | 3.2 FSI V6 | 3.0 TFSI V6 | 3.0 TFSI V6 (SQ5) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 3197 cm³ | 2995 cm³ | 2995 cm³ |
Paliwo | PB + EV | PB | PB | PB |
Maks. moc | 245 KM | 270 KM | 272 KM | 354 KM |
Maks. moment | 480 Nm | 330 Nm | 400 Nm | 470 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s | 6,9 s | 5,9 s | 5,3 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 234 km/h | 234 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 9,3 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Używane Audi Q5 8R – silniki Diesla
- 2.0 TDI (143 KM, 150 KM, 163 KM, 170 KM, 177 KM, 190 KM)
- 3.0 TDI V6 (240 KM, 245 KM, 258 KM, 313 KM, 326 KM, 340 KM)
Do Audi Q5 montowano całą plejadę wysokoprężnych silników 2.0 TDI oraz 6-cylindrowych 3.0 TDI. Pierwsze z nich rozwijają od 143 do 190 KM, drugie – od 240 do 258 KM lub nawet 313/326/340 KM w odmianach biturbo w SQ5. Rzecz jasna, największą popularnością cieszą się wersje 2-litrowe. Wszystkie pochodzą z poprawionych serii gdzie problematyczne pompowtryskiwacze zastąpiono układem common rail. Udało się też wyeliminować kłopoty z rozrządem i panewkami, lecz z pompami olejowymi bywa już różnie. W 2.0 TDI nie można przy tym wykluczać usterek osprzętu, czyli DPF-u, układu EGR czy turbo. 3-litrowe jednostki wysokoprężne mogą wygenerować spory koszt naprawy w przypadku zużycia łańcuchów rozrządu: wymiana wymaga bowiem wyjęcia silnika z karoserii. Inna sprawa, że pierwsze kłopoty z rozrządem w 3.0 TDI następują dopiero po przejechaniu ok. 300 tys. km. Według zapewnień użytkowników, wersje 2.0 TDI średnio palą ok. 7,5-8,5 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast w 3.0 TDI trzeba się nastawić na wartości rzędu 9-10 l/100 km. Wszystkie diesle także łączono z napędem na 4 koła, z tym że najsłabsze odmiany 2.0 TDI (143/150 KM) opcjonalnie otrzymywały napęd na przód. W Q5 TDI stosowano te same skrzynie biegów co w odmianach benzynowych.
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 143 KM | 150 KM | 163 KM | 170 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 10,8 s | 9,7 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 192 km/h | 196 km/h | 204 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 177 KM | 190 KM | 240 KM | 245 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 400 Nm | 500 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 8,4 s | 6,5 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 204 km/h | 211 km/h | 225 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,5 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Silnik | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 (SQ5) | 3.0 TDI V6 (SQ5 competition) | 3.0 TDI V6 (SQ5 plus) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 258 KM | 313 KM | 326 KM | 340 KM |
Maks. moment | 580 Nm | 650 Nm | 650 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 5,1 s | 5,1 s | 5,1 s |
Prędkość maks. | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Używane Audi Q5 8R – który silnik wybrać?
Warto postawić na to, co w dużej mierze proponuje rynek, czyli na diesla 2.0 TDI – nie jest już tak awaryjny jak w starszych Audi, a całkiem nieźle łączy dobre osiągi z umiarkowanym spalaniem. Jeśli budżet pozwoli, można zapolować na którąś z jednostek V6: są stosunkowo trwałe i mają genialną kulturę pracy. Uważajmy na wersje 2.0 TFSI z pierwszych lat produkcji.