Niedawny lifting Octavii może wydawać się mało spektakularny, ale w rzeczywistości zakres wprowadzonych zmian wcale nie jest taki skromny. Przekonaliśmy się o tym podczas pierwszych testów odświeżonego modelu. Oto nasze wrażenia z jazdy najnowszą odsłoną przeboju Skody.
Współczesna Skoda Octavia to bezsprzecznie największy bestseller czeskiej marki. W ciągu niespełna 30 lat na drogi wyjechało ponad 7 milionów egzemplarzy wszystkich czterech generacji tego modelu. Aktualne wcielenie przebojowej Czeszki zadebiutowało w listopadzie 2019 roku, a w lutym bieżącego roku doczekało się liftingu. W tym tygodniu mieliśmy możliwość przetestowania odświeżonej Octavii i sprawdzenia w praktyce zmian przygotowanych przez inżynierów Skody. Poniżej prezentujemy nasze wrażenia.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - kolory](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-sylwetka9-1024x576.jpg)
Skoda Octavia po liftingu (2024) – nadwozie, wymiary
Nowa Skoda Octavia w wersji Liftback mierzy 469,8 cm długości, 182,9 cm szerokości (200,3 cm z lusterkami) i 147,0 cm wysokości, a jej rozstaw osi wynosi 268,6 cm. Octavia Combi ma niemal identyczne wymiary – jest jedynie o 0,2 cm niższa. W porównaniu z modelem sprzed liftingu obie wersje nadwoziowe są dłuższe o 0,9 cm za sprawą przeprojektowanych zderzaków.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - reflektory](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-detal2-1024x683.jpg)
Po stronie zmian wizualnych należy wskazać jeszcze przede wszystkim nowe reflektory Matrix LED drugiej generacji, składające się z 36 indywidualnych segmentów matrycowych każdy (o 12 więcej niż dotychczas) i posiadające funkcję „all-weather”, która zastępuje tradycyjne światła przeciwmgielne. Ponadto zmieniono kształt osłony chłodnicy i wygląd tylnych lamp oraz oznaczenia marki i modelu, a także dodano nowe wzory obręczy kół.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - tylne światła](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-detal3-1024x683.jpg)
Nowa Skoda Octavia – wnętrze, bagażnik
Pod względem przestronności kabiny już od czasów pierwszej generacji Skoda Octavia należy do grona liderów segmentu aut kompaktowych i niedawny lifting oczywiście niczego w tym aspekcie nie zmienił. W obu rzędach siedzeń można liczyć na dużo miejsca, a przednie fotele mają szeroki zakres regulacji, co ułatwia znalezienie wygodnej pozycji. Kolejną charakterystyczną cechą Octavii jest obszerny bagażnik. W przypadku Liftbacka kufer ma od 600 do 1555 litrów pojemności, a z kolei w wersji Combi – od 640 do 1700 l.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - bagażnik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-bagaznik-1024x683.jpg)
Czesi uznali, że w tak przemyślanym wnętrzu poprawić można jedynie detale, więc skupili się głównie na materiałach wykończeniowych. W efekcie klienci mają do wyboru nowe wzory tapicerek (niektóre z nich są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu), a wszystkie elementy chromowane (m.in. listwa na kierownicy, ramka wokół nawiewów czy dźwigni zmiany biegów) zostały zastąpione przez bardziej subtelne, matowoszare.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - fotele przednie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-interior1-1024x683.jpg)
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - tylna kanapa](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-interior2-1024x683.jpg)
Do tego należy wspomnieć jeszcze o nowych rozwiązaniach Simply Clever, z których także od lat słynie Skoda. Spośród najważniejszych nowości warto wymienić m.in. elektrycznie zwalnianą roletę bagażnika w wersji Combi, która po otwarciu klapy automatycznie się zwija, zapewniając łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej, wydajniejsze porty USB-C i ładowarkę indukcyjną, jak również montowany z tyłu na tunelu środkowym organizer z miejscem na drobiazgi i uchwytami na butelki.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - Simply Clever](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-interior3-1024x683.jpg)
Skoda Octavia po liftingu – deska rozdzielcza, multimedia
Choć kokpit nowej Octavii wygląda znajomo, to właśnie jego objęły największe zmiany. Mowa tu o odświeżonym, cyfrowym zestawie wskaźników, który po liftingu należy do wyposażenia seryjnego oraz większym ekranie centralnym, który w standardzie ma przekątną 10 cali, a opcjonalnie – 13 cali. Same multimedia również zostały zaktualizowane (i całe szczęście!), dzięki czemu ich obsługa stała się prostsza i bardziej intuicyjna. Podobnie jak w przypadku nowego Superba oraz Enyaqa z roku modelowego 2024, system infotainment zyskał udoskonalony interfejs, pozwala tworzyć skróty do 5 najczęściej używanych funkcji i aplikacji.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - deska rozdzielcza](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-kokpit-1024x683.jpg)
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - cyfrowe zegary](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-zegary-1024x683.jpg)
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - system multimedialny](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-multimedia-1024x683.jpg)
Skoda Octavia po liftingu (2024) – silniki
Lifting Octavii przyniósł spore zmiany w gamie jednostek napędowych. W ofercie nie znajdziemy już bazowego, trzycylindrowego silnika 1.0 TSI, topowego turbodiesla o mocy 200 KM ani wersji iV z napędem hybrydowym plug-in. Paleta silnikowa będzie docelowo obejmować benzynowe 1.5 TSI (115 KM lub 150 KM) i 2.0 TSI (204 KM lub 265 KM) oraz wysokoprężne 2.0 TDI (115 KM lub 150 KM), ale na razie w sprzedaży są tylko pierwsze dwa oraz ostatni z wymienionych.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - silnik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-silnik-1024x683.jpg)
Obie jednostki 1.5 TSI łączą się z 6-biegową skrzynią manualną albo z 7-biegową przekładnią DSG (w tym drugim przypadku dodatkowo z układem mild hybrid). Z kolei silniki 2.0 TSI zawsze współpracują z DSG (bez miękkiej hybrydy) i są odpowiednio o 14 KM oraz 20 KM mocniejsze od dotychczas oferowanych. Ten 204-konny jako jedyny z całej gamy występuje z napędem 4×4 (pojawi się na rynku dopiero w przyszłym roku), natomiast 265-konny zarezerwowano dla sportowej odmiany RS (jej debiut nastąpi w najbliższych miesiącach). W przypadku 2.0 TDI do wyboru są dwie konfiguracje – słabsza z ręczną skrzynią lub mocniejsza z DSG.
Nowa Skoda Octavia – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Pierwsze jazdy testowe odświeżoną Skodą Octavia pokazały, że nawet podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 115 KM całkiem sprawnie radzi sobie z tym samochodem (jego osiągi są nieco lepsze niż z dotychczas oferowanym 1.0 TSI) i okazuje się on zupełnie wystarczający do spokojnej jazdy. Mimo to naszym zdaniem warto dopłacić do 150-konnego wariantu tej jednostki, który nie dość, że jest zauważalnie szybszy od słabszej odmiany, to jeszcze zużywa przy tym podobne ilości paliwa.
Dla osób, które regularnie jeżdżą w dłuższe trasy, jedynym słusznym wyborem nadal pozostaje jednak turbodiesel. Jeździliśmy mocniejszą z dwóch dostępnych wersji 2.0 TDI (150 KM) i o ile podczas jazdy drogami lokalnymi różnice w spalaniu między nią a benzynowym 1.5 TSI są bardzo niewielkie, o tyle na autostradzie przewaga wysokoprężnej jednostki jest już wyraźna. Ponadto pod względem kultury pracy nie odstaje ona zbytnio od silników TSI.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - Sportline](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-detal1-1024x683.jpg)
Pod względem zachowania na drodze odświeżona Octavia wypada tak samo jak model sprzed liftingu – czyli bardzo dobrze. Kompaktowa Skoda prowadzi się przewidywalnie i pewnie (choć sam układ kierowniczy mógłby pracować z nieco większym oporem i być bardziej komunikatywny), a zawieszenie nie jest przesadnie twarde i zapewnia dobry komfort.
Skoda Octavia po liftingu (2024) – cena, wyposażenie
Producent zapowiada w sumie cztery poziomy wyposażenia – Essence, Selection, Sportline i RS, lecz obecnie dostępne do zamawiania są tylko dwie środkowe. Ceny Octavii w wersji Selection ze 115-konnym silnikiem 1.5 TSI i ręczną skrzynią biegów startują od 125 800 zł. Auto w takiej specyfikacji ma na pokładzie m.in. 17-calowe felgi ze stopów lekkich, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, dostęp bezkluczykowy, światła LED, cyfrowe zegary oraz system infotainment z 10-calowym ekranem dotykowym.
![Skoda Octavia FL (2024) Skoda Octavia FL - felgi](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/skoda-octavia-fl-pierwsza-jazda-detal4-1024x683.jpg)
Odmiana Sportline to natomiast wydatek minimum 149 700 zł za samochód z 1.5 TSI o mocy 150 KM i skrzynią manualną. Na wyposażeniu tej wersji znajdziemy m.in. 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, obniżone o 15 mm zawieszenie, progresywny układ kierowniczy, reflektory Matrix LED, ramkę grilla i obudowy lusterek w kolorze czarnym, czarną podsufitkę, sportowe fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami oraz aluminiowe nakładki na pedały.
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik nowej Skody Octavia:
Nowa Skoda Octavia – opis wersji i cennik
Skoda Octavia po liftingu (2024) – PODSUMOWANIE
Czesi w ramach liftingu aktualnej generacji Skody Octavia skupili się głównie na drobiazgach. Nieznacznie odświeżyli wygląd auta, wprowadzili skuteczniejsze matrycowe reflektory i dodali bardziej przystępne multimedia, a do tego doszły subtelne zmiany w wykończeniu kabiny i większe zastosowanie materiałów z recyklingu. Niewielki zakres wprowadzonych zmian dobitnie świadczy o tym, że od samego początku był to bardzo przemyślany i dopracowany samochód, który teraz stał się po prostu jeszcze lepszy. Można jedynie żałować, że nie jest już tak tani, jak jego poprzednicy…
Skoda Octavia po liftingu (2024) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
DANE TECHNICZNE | 1.5 TSI | 1.5 TSI mHEV | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | wysokoprężny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1498 cm³ | R4/16/1498 cm³ | R4/16/1968 cm³ |
Moc maksymalna | 115 KM/5000-6000 | 150 KM/5000-6000 | 150 KM/3000-4200 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1500-3000 | 250 Nm/1500-3500 | 360 Nm/1600-2750 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | DSG/7-biegowa | DSG/7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,70/1,83/1,47 m | ||
Rozstaw osi | 2,69 m | ||
Średnica zawracania | 10,4 m | ||
Masa własna/ładowność | 1351/559 kg | 1387/543 kg | 1465/535 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) | 1910 kg | 1930 kg | 2000 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 600/1555 l | ||
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 45 l (Pb 95) | 45 l (ON) |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |||
Prędkość maksymalna | 203 km/h | 229 km/h | 228 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 8,5 s | 8,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,2-5,7 l/100 km | 4,9-5,3 l/100 km | 4,3-4,7 l/100 km |
CENA | |||
Wersja | Selection | Sportline | Sportline |
Cena (bez wyposażenia dodatkowego) | 125 800 zł | 157 000 zł | 170 300 zł |