TestyTestSkoda Octavia po liftingu – pierwsza jazda, test

Skoda Octavia po liftingu – pierwsza jazda, test

Niedawny lifting Octavii może wydawać się mało spektakularny, ale w rzeczywistości zakres wprowadzonych zmian wcale nie jest taki skromny. Przekonaliśmy się o tym podczas pierwszych testów odświeżonego modelu. Oto nasze wrażenia z jazdy najnowszą odsłoną przeboju Skody.

Współczesna Skoda Octavia to bezsprzecznie największy bestseller czeskiej marki. W ciągu niespełna 30 lat na drogi wyjechało ponad 7 milionów egzemplarzy wszystkich czterech generacji tego modelu. Aktualne wcielenie przebojowej Czeszki zadebiutowało w listopadzie 2019 roku, a w lutym bieżącego roku doczekało się liftingu. W tym tygodniu mieliśmy możliwość przetestowania odświeżonej Octavii i sprawdzenia w praktyce zmian przygotowanych przez inżynierów Skody. Poniżej prezentujemy nasze wrażenia.

Skoda Octavia FL - kolory
Paleta barw nowej Octavii obejmuje łącznie 10 lakierów, w tym Zieleń Mamba (tylko dla wersji Sportline i RS) oraz Pomarańczowy Phoenix (tylko z nadwoziem kombi). W praktyce większość klientów wybiera jednak czarny, srebrny lub szary kolor.

Skoda Octavia po liftingu (2024) – nadwozie, wymiary

Nowa Skoda Octavia w wersji Liftback mierzy 469,8 cm długości, 182,9 cm szerokości (200,3 cm z lusterkami) i 147,0 cm wysokości, a jej rozstaw osi wynosi 268,6 cm. Octavia Combi ma niemal identyczne wymiary – jest jedynie o 0,2 cm niższa. W porównaniu z modelem sprzed liftingu obie wersje nadwoziowe są dłuższe o 0,9 cm za sprawą przeprojektowanych zderzaków.

Skoda Octavia FL - reflektory
Znak rozpoznawczy odświeżonej Octavii, czyli nowe reflektory z charakterystycznym „kłem”. Matrycowe LED-y to standard w wersji Sportline, a w Selection są dostępne za dopłatą.

Po stronie zmian wizualnych należy wskazać jeszcze przede wszystkim nowe reflektory Matrix LED drugiej generacji, składające się z 36 indywidualnych segmentów matrycowych każdy (o 12 więcej niż dotychczas) i posiadające funkcję „all-weather”, która zastępuje tradycyjne światła przeciwmgielne. Ponadto zmieniono kształt osłony chłodnicy i wygląd tylnych lamp oraz oznaczenia marki i modelu, a także dodano nowe wzory obręczy kół.

Skoda Octavia FL - tylne światła
Tylne lampy zachowały dotychczasowy kształt, ale wzór świateł jest nieco inny. Czarne emblematy to jeden z wyróżników wersji Sportline.

Nowa Skoda Octavia – wnętrze, bagażnik

Pod względem przestronności kabiny już od czasów pierwszej generacji Skoda Octavia należy do grona liderów segmentu aut kompaktowych i niedawny lifting oczywiście niczego w tym aspekcie nie zmienił. W obu rzędach siedzeń można liczyć na dużo miejsca, a przednie fotele mają szeroki zakres regulacji, co ułatwia znalezienie wygodnej pozycji. Kolejną charakterystyczną cechą Octavii jest obszerny bagażnik. W przypadku Liftbacka kufer ma od 600 do 1555 litrów pojemności, a z kolei w wersji Combi – od 640 do 1700 l.

Skoda Octavia FL - bagażnik
Simply Clever w praktyce – specjalna szyna pozwala utrzymać bagaże na miejscu, dzięki czemu podczas jazdy nie przemieszczają się po całym bagażniku.

Czesi uznali, że w tak przemyślanym wnętrzu poprawić można jedynie detale, więc skupili się głównie na materiałach wykończeniowych. W efekcie klienci mają do wyboru nowe wzory tapicerek (niektóre z nich są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu), a wszystkie elementy chromowane (m.in. listwa na kierownicy, ramka wokół nawiewów czy dźwigni zmiany biegów) zostały zastąpione przez bardziej subtelne, matowoszare.

Skoda Octavia FL - fotele przednie
Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami nie są wcale mniej wygodne od standardowych. Plus za wszechstronną, elektryczną regulację z funkcją pamięci.
Skoda Octavia FL - tylna kanapa
Ze względu na rozbudowany tunel środkowy na tylnej kanapie najlepiej będą czuły się dwie osoby. Za to miejsca na nogi nie zabraknie im nawet, jeśli kierowca i siedzący obok niego pasażer będą wysocy.

Do tego należy wspomnieć jeszcze o nowych rozwiązaniach Simply Clever, z których także od lat słynie Skoda. Spośród najważniejszych nowości warto wymienić m.in. elektrycznie zwalnianą roletę bagażnika w wersji Combi, która po otwarciu klapy automatycznie się zwija, zapewniając łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej, wydajniejsze porty USB-C i ładowarkę indukcyjną, jak również montowany z tyłu na tunelu środkowym organizer z miejscem na drobiazgi i uchwytami na butelki.

Skoda Octavia FL - Simply Clever
Kolejny przykład rozwiązania Simply Clever – funkcjonalny pojemnik na drobne przedmioty wraz z uchwytami na butelki, który można w prosty sposób wymontować, gdy na tylnej kanapie mają usiąść trzy osoby.

Skoda Octavia po liftingu – deska rozdzielcza, multimedia

Choć kokpit nowej Octavii wygląda znajomo, to właśnie jego objęły największe zmiany. Mowa tu o odświeżonym, cyfrowym zestawie wskaźników, który po liftingu należy do wyposażenia seryjnego oraz większym ekranie centralnym, który w standardzie ma przekątną 10 cali, a opcjonalnie – 13 cali. Same multimedia również zostały zaktualizowane (i całe szczęście!), dzięki czemu ich obsługa stała się prostsza i bardziej intuicyjna. Podobnie jak w przypadku nowego Superba oraz Enyaqa z roku modelowego 2024, system infotainment zyskał udoskonalony interfejs, pozwala tworzyć skróty do 5 najczęściej używanych funkcji i aplikacji.

Skoda Octavia FL - deska rozdzielcza
Funkcjonalny, estetycznie wykończony i dobrze zmontowany kokpit po liftingu stał się również bardziej przyjazny w obsłudze. System znany już m.in. z nowego Superba działa odczuwalnie lepiej od tego, który był stosowany wcześniej.
Skoda Octavia FL - cyfrowe zegary
Wraz z premierą odświeżonej wersji Octavia pożegnała się z analogowymi wskaźnikami. Odtąd standardem są cyfrowe zegary – czytelne i z dużymi możliwościami personalizacji.
Skoda Octavia FL - system multimedialny
Po raz pierwszy w Octavii dostępny jest tak duży ekran centralny – ma 13 cali i sprawnie reaguje na polecenia. W połączeniu z przeprojektowanym interfejsem sprawia, że obsługa multimediów wreszcie stała się łatwa i przyjemna.

Skoda Octavia po liftingu (2024) – silniki

Lifting Octavii przyniósł spore zmiany w gamie jednostek napędowych. W ofercie nie znajdziemy już bazowego, trzycylindrowego silnika 1.0 TSI, topowego turbodiesla o mocy 200 KM ani wersji iV z napędem hybrydowym plug-in. Paleta silnikowa będzie docelowo obejmować benzynowe 1.5 TSI (115 KM lub 150 KM) i 2.0 TSI (204 KM lub 265 KM) oraz wysokoprężne 2.0 TDI (115 KM lub 150 KM), ale na razie w sprzedaży są tylko pierwsze dwa oraz ostatni z wymienionych.

Skoda Octavia FL - silnik
Dwulitrowy silnik TDI o mocy 150 KM odznacza się niskim zużyciem paliwa, dobrymi osiągami i wysoką kulturą pracy.

Obie jednostki 1.5 TSI łączą się z 6-biegową skrzynią manualną albo z 7-biegową przekładnią DSG (w tym drugim przypadku dodatkowo z układem mild hybrid). Z kolei silniki 2.0 TSI zawsze współpracują z DSG (bez miękkiej hybrydy) i są odpowiednio o 14 KM oraz 20 KM mocniejsze od dotychczas oferowanych. Ten 204-konny jako jedyny z całej gamy występuje z napędem 4×4 (pojawi się na rynku dopiero w przyszłym roku), natomiast 265-konny zarezerwowano dla sportowej odmiany RS (jej debiut nastąpi w najbliższych miesiącach). W przypadku 2.0 TDI do wyboru są dwie konfiguracje – słabsza z ręczną skrzynią lub mocniejsza z DSG.

Skoda Octavia FL - tył

Nowa Skoda Octavia – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Pierwsze jazdy testowe odświeżoną Skodą Octavia pokazały, że nawet podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 115 KM całkiem sprawnie radzi sobie z tym samochodem (jego osiągi są nieco lepsze niż z dotychczas oferowanym 1.0 TSI) i okazuje się on zupełnie wystarczający do spokojnej jazdy. Mimo to naszym zdaniem warto dopłacić do 150-konnego wariantu tej jednostki, który nie dość, że jest zauważalnie szybszy od słabszej odmiany, to jeszcze zużywa przy tym podobne ilości paliwa.

Skoda Octavia FL - przód

Dla osób, które regularnie jeżdżą w dłuższe trasy, jedynym słusznym wyborem nadal pozostaje jednak turbodiesel. Jeździliśmy mocniejszą z dwóch dostępnych wersji 2.0 TDI (150 KM) i o ile podczas jazdy drogami lokalnymi różnice w spalaniu między nią a benzynowym 1.5 TSI są bardzo niewielkie, o tyle na autostradzie przewaga wysokoprężnej jednostki jest już wyraźna. Ponadto pod względem kultury pracy nie odstaje ona zbytnio od silników TSI.

Skoda Octavia FL - Sportline
Wersja Sportline oznacza nie tylko pakiet stylistyczny, ale także szereg zmian mechanicznych – m.in. obniżone zawieszenie.

Pod względem zachowania na drodze odświeżona Octavia wypada tak samo jak model sprzed liftingu – czyli bardzo dobrze. Kompaktowa Skoda prowadzi się przewidywalnie i pewnie (choć sam układ kierowniczy mógłby pracować z nieco większym oporem i być bardziej komunikatywny), a zawieszenie nie jest przesadnie twarde i zapewnia dobry komfort.

Skoda Octavia FL - tył

Skoda Octavia po liftingu (2024) – cena, wyposażenie

Producent zapowiada w sumie cztery poziomy wyposażenia – Essence, Selection, Sportline i RS, lecz obecnie dostępne do zamawiania są tylko dwie środkowe. Ceny Octavii w wersji Selection ze 115-konnym silnikiem 1.5 TSI i ręczną skrzynią biegów startują od 125 800 zł. Auto w takiej specyfikacji ma na pokładzie m.in. 17-calowe felgi ze stopów lekkich, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, dostęp bezkluczykowy, światła LED, cyfrowe zegary oraz system infotainment z 10-calowym ekranem dotykowym.

Skoda Octavia FL - felgi
Nowa Octavia w wersji Sportline standardowo porusza się na 18-calowych felgach, a opcjonalnie można zamówić obręcze o cal większe.

Odmiana Sportline to natomiast wydatek minimum 149 700 zł za samochód z 1.5 TSI o mocy 150 KM i skrzynią manualną. Na wyposażeniu tej wersji znajdziemy m.in. 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, obniżone o 15 mm zawieszenie, progresywny układ kierowniczy, reflektory Matrix LED, ramkę grilla i obudowy lusterek w kolorze czarnym, czarną podsufitkę, sportowe fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami oraz aluminiowe nakładki na pedały.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik nowej Skody Octavia:

Nowa Skoda Octavia – opis wersji i cennik

Skoda Octavia po liftingu (2024) – PODSUMOWANIE

Czesi w ramach liftingu aktualnej generacji Skody Octavia skupili się głównie na drobiazgach. Nieznacznie odświeżyli wygląd auta, wprowadzili skuteczniejsze matrycowe reflektory i dodali bardziej przystępne multimedia, a do tego doszły subtelne zmiany w wykończeniu kabiny i większe zastosowanie materiałów z recyklingu. Niewielki zakres wprowadzonych zmian dobitnie świadczy o tym, że od samego początku był to bardzo przemyślany i dopracowany samochód, który teraz stał się po prostu jeszcze lepszy. Można jedynie żałować, że nie jest już tak tani, jak jego poprzednicy…

Skoda Octavia FL - przód

Skoda Octavia po liftingu (2024) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Skoda Octavia po liftingu (2024) – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE 1.5 TSI 1.5 TSI mHEV 2.0 TDI
Silnik benzynowy benzynowy wysokoprężny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1498 cm³ R4/16/1498 cm³ R4/16/1968 cm³
Moc maksymalna 115 KM/5000-6000 150 KM/5000-6000 150 KM/3000-4200
Maks. moment obrotowy 220 Nm/1500-3000 250 Nm/1500-3500 360 Nm/1600-2750
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa DSG/7-biegowa DSG/7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,70/1,83/1,47 m
Rozstaw osi 2,69 m
Średnica zawracania 10,4 m
Masa własna/ładowność 1351/559 kg 1387/543 kg 1465/535 kg
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) 1910 kg 1930 kg 2000 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 600/1555 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 45 l (Pb 95) 45 l (ON)
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 203 km/h 229 km/h 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 8,5 s 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,2-5,7 l/100 km 4,9-5,3 l/100 km 4,3-4,7 l/100 km
CENA
Wersja Selection Sportline Sportline
Cena (bez wyposażenia dodatkowego) 125 800 zł 157 000 zł 170 300 zł

Skoda Octavia po liftingu (2024) – galeria zdjęć

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji