Współpraca reklamowaFiat 600. Dlaczego warto wybrać wersję hybrydową?

Fiat 600. Dlaczego warto wybrać wersję hybrydową?

Choć mówi się, że przyszłość motoryzacji będzie elektryczna, to obecnie samochód z napędem hybrydowym może okazać się najlepszym wyborem. Dlaczego? Sprawdzamy na przykładzie Fiata 600.

Napęd elektryczny zmienił spojrzenie na samochód. Kompaktowe, mocne i bardzo wydajne silniki o ogromnym zakresie użytecznych obrotów otworzyły drogę do projektowania przestronnych, dynamicznych i niedrogich w utrzymaniu aut. Okazało się, że nawet miejskie modele z napędem elektrycznym mogą rozpieszczać ciszą w kabinie i brakiem wibracji generowanych przez napęd.

Hybryda, czyli wstęp do elektromobilności

Fiat 600 Hybrid - cena
Produkowany w Tychach Fiat 600 Hybrid łączy zwinność i łatwość manewrowania autem miejskim z odrobiną terenowego sznytu – typowego dla crossoverów i SUV-ów.

Niestety napęd elektryczny nie jest rozwiązaniem idealnym. Do uzyskania dużego zasięgu konieczne jest użycie akumulatora o dużej pojemności – ciężkiego i drogiego w produkcji, a więc wpływającego na cenę pojazdu. Koszt ładowania jest bardzo zróżnicowany. Może być zarówno symboliczny – w przypadku ładowania prądem generowanym przez własne panele fotowoltaiczne kierowcy, jak i wysoki – w przypadku korzystania prądu z szybkich, publicznych ładowarek. Na szczęście istnieje technologia łącząca najmocniejsze cechy napędu spalinowego i elektrycznego.

Fiat 600 Hybrid - wnetrze
Wnętrze Fiata 600 Hybrid utrzymano w nowoczesnym, minimalistycznym stylu. Cieszy, że producent zachował fizyczne przyciski do obsługi najważniejszych funkcji.

Napęd hybrydowy, bo o nim mowa, minimalizuje straty energii. Dla kierowcy oznacza to mniejszy koszt użytkowania samochodu, a dla środowiska – mniejsze obciążenie. Fiat oszacował, że najnowszy Fiat 600 Hybrid legitymuje się emisją CO2 niższą do do 15% w porównaniu z silnikiem spalinowym wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów. A to wszystko przy lepszej dynamice jazdy oraz zwiększonym komforcie.

Tryby pracy napędu Fiata 600 Hybrid

Fiat 600 Hybrid - automatyczna skrzynia
Do obsługi dwusprzęgłowej skrzyni służą przyciski – intuicyjne w użyciu, a do tego zajmujące mniej miejsca niż konwencjonalny lewarek.

Jak to możliwe? Produkowany w Tychach Fiat 600 Hybrid rozpina pomost między napędem elektrycznym i spalinowym. Po wciśnięciu przycisku rozrusznika w kabinie nadal panuje absolutna cisza. Uruchomienie auta następuje w trybie w 100% elektrycznym, nazwanym przez producenta e-launch. W efekcie nie ma mowy o stratach benzyny. Zasilanie wyłącznie energią elektryczną może być również wykorzystywane w trybie e-creeping, która jest aktywna podczas ruszania czy włączania się do ruchu, czemu nierzadko towarzyszą powtarzające się próby jazdy do przodu bez naciskania pedału gazu. Analogiczne funkcje są aktywowane podczas manewrowania (e-parking) oraz jazdy w korku (e-queueing).

Fiat 600 Hybrid - multimedia
Plusem wersji hybrydowej Fiata 600 jest praktycznie nieograniczony zasięg – wystarczy krótka wizyta na stacji paliw, by móc pokonać kolejne setki kilometrów. W sam raz na długą, wakacyjną podróż.

W trybie całkowicie elektrycznym Fiat 600 Hybrid może jechać z prędkością do 30 km/h oraz pokonać do 1 kilometra. Z pozoru niewiele, ale wystarczy wyobrazić sobie kilometrowy korek w godzinach szczytu, czas potrzebny do jego pokonania oraz ilość zużywanego w tym czasie paliwa. Napęd elektryczny jest też w stanie podtrzymywać prędkość przy niewielkim zapotrzebowaniu na moc. Odzyskiwanie energii następuje podczas wytracania prędkości, co poza minimalizowaniem strat energii, ogranicza także zużycie paliwa.

Konstrukcja napędu Fiata 600 Hybrid

Fiat 600 Hybrid - wskazniki
Informacje prezentowane na seryjnym, cyfrowym panelu wskaźników kierowca może dopasować co własnych oczekiwań. Cieszy, że dostępny jest nawet wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej.

Jeżeli zajdzie potrzeba uruchomienia silnika benzynowego, elektronika zrobi to bez udziału kierowcy. Proces przebiegnie szybki i bez wibracji, co jest zasługą rozrusznika połączonego z silnikiem za pomocą paska. Z kolei generujący 29 KM silnik elektryczny sprzężono z nową sześciobiegową dwusprzęgłową elektryczną skrzynią. Aby zoptymalizować masę i rozmiary zespołu napędowego, w przekładni zabudowano też falownik oraz elektroniczny moduł sterowania. Elektryczny komponent czerpie energię z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego. Ma on niewielką pojemność, więc nie wywindował kosztów produkcji samochodu, ani nie zmniejszył przedziału pasażerskiego lub bagażnika. 4,17-metrowy Fiat 600 Hybrid ma przestronną kabinę oraz 360-litrowy bagażnik.

Fiat 600 Hybrid - silnik
W Fiacie 600 Hybrid trzycylindrowy silnik 1.2 jest wspomagany jednostką elektryczną, która poprawia osiągi, a jednocześnie zmniejsza zużycie paliwa.

Głównym źródłem sił napędowych jest nowa generacja trzycylindrowego silnika 1.2, który m.in. otrzymał łańcuch rozrządu. Silnik zapewnia 100 KM. Za sprawą elementu hybrydowego można liczyć na bardziej intensywne wrażenia z jazdy niż może wskazywać wartość mocy. Nie można zapominać, że jednostka elektryczna niemal na każde zawołanie jest w stanie oddać maksymalny moment obrotowy, co zapewnia sprawne ruszanie, poprawia elastyczność i minimalizuje turbodziurę. Do tego Fiat 600 Hybrid jest relatywnie lekki – przy masie 1275 kg do uzyskania dobrych osiągów nie są potrzebne setki koni mechanicznych. Prezentowany samochód może rozpędzić się do 100 km/h w 10,9 s i osiągnąć 184 km/h. Deklarowane przez producenta spalanie (wg WLTP) wynosi 4,9​ l/100 km, więc nawet przy wysokich cenach paliw jazda Fiatem 600 Hybrid nie będzie stanowiła dużego obciążenia dla domowego budżetu.

Fiat 600 Hybrid – ceny i wyposażenie

Ceny modelu czerpiącego pełnymi garściami ze wszystkiego, co najlepsze w segmentach B i B-SUV startują z poziomu 108 000 zł. Wyposażenie standardowe, poza napędem hybrydowym i automatyczną skrzynią, obejmuje m.in. klimatyzację manualną, tempomat, tylne czujniki parkowania, sensor deszczu, przednie i tylne lampy LED, cyfrowy panel wskaźników, system multimedialny z 10,25-calowym ekranem, a nawet efektowny czerwony lakier. Szczebel wyżej znajduje się wersja wyposażenia La Prima. Wyceniono ją na 128 000 zł, a wyposażono m.in. w aluminiowe felgi 18”, tapicerkę z ekologicznej skóry, fotel kierowcy z opcją masażu, bezprzewodową ładowarkę czy otwieraną nogą klapę bagażnika. Dla porównania warto dodać, że elektryczny Fiat 600 to wydatek przynajmniej 165 tys. zł. Kto jest szczegółami wyposażenia i cenami dostępnych wersji Fiata 600, może je sprawdzić w konfiguratorze dostępnym na stronie Fiata.

Fiat 600 Hybrid - opinia spalanie
Fiat 600 jest dostępny z napędem hybrydowym i elektrycznym. Która odmiana będzie lepsza? To zależy od oczekiwań kierowcy, sposobu i warunków eksploatacji pojazdu oraz zasobności portfela nabywcy.

Fiat 600 Hybrid udowadnia, że technologia hybrydowa jest świetnym sposobem na poprawienie komfortu jazdy, zwiększenie osiągów i zmniejszenie zużycia paliwa. To wszystko przy zachowaniu rozsądnej ceny samochodu oraz stworzeniu pomostu między motoryzacją spalinową, a w pełni elektryczną.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji