Choć mówi się, że przyszłość motoryzacji będzie elektryczna, to obecnie samochód z napędem hybrydowym może okazać się najlepszym wyborem. Dlaczego? Sprawdzamy na przykładzie Fiata 600.
Napęd elektryczny zmienił spojrzenie na samochód. Kompaktowe, mocne i bardzo wydajne silniki o ogromnym zakresie użytecznych obrotów otworzyły drogę do projektowania przestronnych, dynamicznych i niedrogich w utrzymaniu aut. Okazało się, że nawet miejskie modele z napędem elektrycznym mogą rozpieszczać ciszą w kabinie i brakiem wibracji generowanych przez napęd.
Hybryda, czyli wstęp do elektromobilności
![Fiat 600 Hybrid - cena Fiat 600 Hybrid - cena](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-cena.jpg)
Niestety napęd elektryczny nie jest rozwiązaniem idealnym. Do uzyskania dużego zasięgu konieczne jest użycie akumulatora o dużej pojemności – ciężkiego i drogiego w produkcji, a więc wpływającego na cenę pojazdu. Koszt ładowania jest bardzo zróżnicowany. Może być zarówno symboliczny – w przypadku ładowania prądem generowanym przez własne panele fotowoltaiczne kierowcy, jak i wysoki – w przypadku korzystania prądu z szybkich, publicznych ładowarek. Na szczęście istnieje technologia łącząca najmocniejsze cechy napędu spalinowego i elektrycznego.
![Fiat 600 Hybrid - wnetrze Fiat 600 Hybrid - wnetrze](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-wnetrze.jpg)
Napęd hybrydowy, bo o nim mowa, minimalizuje straty energii. Dla kierowcy oznacza to mniejszy koszt użytkowania samochodu, a dla środowiska – mniejsze obciążenie. Fiat oszacował, że najnowszy Fiat 600 Hybrid legitymuje się emisją CO2 niższą do do 15% w porównaniu z silnikiem spalinowym wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów. A to wszystko przy lepszej dynamice jazdy oraz zwiększonym komforcie.
Tryby pracy napędu Fiata 600 Hybrid
![Fiat 600 Hybrid - automatyczna skrzynia Fiat 600 Hybrid - automatyczna skrzynia](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-automatyczna-skrzynia.jpg)
Jak to możliwe? Produkowany w Tychach Fiat 600 Hybrid rozpina pomost między napędem elektrycznym i spalinowym. Po wciśnięciu przycisku rozrusznika w kabinie nadal panuje absolutna cisza. Uruchomienie auta następuje w trybie w 100% elektrycznym, nazwanym przez producenta e-launch. W efekcie nie ma mowy o stratach benzyny. Zasilanie wyłącznie energią elektryczną może być również wykorzystywane w trybie e-creeping, która jest aktywna podczas ruszania czy włączania się do ruchu, czemu nierzadko towarzyszą powtarzające się próby jazdy do przodu bez naciskania pedału gazu. Analogiczne funkcje są aktywowane podczas manewrowania (e-parking) oraz jazdy w korku (e-queueing).
![Fiat 600 Hybrid - multimedia Fiat 600 Hybrid - multimedia](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-multimedia.jpg)
W trybie całkowicie elektrycznym Fiat 600 Hybrid może jechać z prędkością do 30 km/h oraz pokonać do 1 kilometra. Z pozoru niewiele, ale wystarczy wyobrazić sobie kilometrowy korek w godzinach szczytu, czas potrzebny do jego pokonania oraz ilość zużywanego w tym czasie paliwa. Napęd elektryczny jest też w stanie podtrzymywać prędkość przy niewielkim zapotrzebowaniu na moc. Odzyskiwanie energii następuje podczas wytracania prędkości, co poza minimalizowaniem strat energii, ogranicza także zużycie paliwa.
Konstrukcja napędu Fiata 600 Hybrid
![Fiat 600 Hybrid - wskazniki Fiat 600 Hybrid - wskazniki](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-wskazniki.jpg)
Jeżeli zajdzie potrzeba uruchomienia silnika benzynowego, elektronika zrobi to bez udziału kierowcy. Proces przebiegnie szybki i bez wibracji, co jest zasługą rozrusznika połączonego z silnikiem za pomocą paska. Z kolei generujący 29 KM silnik elektryczny sprzężono z nową sześciobiegową dwusprzęgłową elektryczną skrzynią. Aby zoptymalizować masę i rozmiary zespołu napędowego, w przekładni zabudowano też falownik oraz elektroniczny moduł sterowania. Elektryczny komponent czerpie energię z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego. Ma on niewielką pojemność, więc nie wywindował kosztów produkcji samochodu, ani nie zmniejszył przedziału pasażerskiego lub bagażnika. 4,17-metrowy Fiat 600 Hybrid ma przestronną kabinę oraz 360-litrowy bagażnik.
![Fiat 600 Hybrid - silnik Fiat 600 Hybrid - silnik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-silnik.jpg)
Głównym źródłem sił napędowych jest nowa generacja trzycylindrowego silnika 1.2, który m.in. otrzymał łańcuch rozrządu. Silnik zapewnia 100 KM. Za sprawą elementu hybrydowego można liczyć na bardziej intensywne wrażenia z jazdy niż może wskazywać wartość mocy. Nie można zapominać, że jednostka elektryczna niemal na każde zawołanie jest w stanie oddać maksymalny moment obrotowy, co zapewnia sprawne ruszanie, poprawia elastyczność i minimalizuje turbodziurę. Do tego Fiat 600 Hybrid jest relatywnie lekki – przy masie 1275 kg do uzyskania dobrych osiągów nie są potrzebne setki koni mechanicznych. Prezentowany samochód może rozpędzić się do 100 km/h w 10,9 s i osiągnąć 184 km/h. Deklarowane przez producenta spalanie (wg WLTP) wynosi 4,9 l/100 km, więc nawet przy wysokich cenach paliw jazda Fiatem 600 Hybrid nie będzie stanowiła dużego obciążenia dla domowego budżetu.
Fiat 600 Hybrid – ceny i wyposażenie
Ceny modelu czerpiącego pełnymi garściami ze wszystkiego, co najlepsze w segmentach B i B-SUV startują z poziomu 108 000 zł. Wyposażenie standardowe, poza napędem hybrydowym i automatyczną skrzynią, obejmuje m.in. klimatyzację manualną, tempomat, tylne czujniki parkowania, sensor deszczu, przednie i tylne lampy LED, cyfrowy panel wskaźników, system multimedialny z 10,25-calowym ekranem, a nawet efektowny czerwony lakier. Szczebel wyżej znajduje się wersja wyposażenia La Prima. Wyceniono ją na 128 000 zł, a wyposażono m.in. w aluminiowe felgi 18”, tapicerkę z ekologicznej skóry, fotel kierowcy z opcją masażu, bezprzewodową ładowarkę czy otwieraną nogą klapę bagażnika. Dla porównania warto dodać, że elektryczny Fiat 600 to wydatek przynajmniej 165 tys. zł. Kto jest szczegółami wyposażenia i cenami dostępnych wersji Fiata 600, może je sprawdzić w konfiguratorze dostępnym na stronie Fiata.
![Fiat 600 Hybrid - opinia spalanie Fiat 600 Hybrid - opinia spalanie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Fiat-600-Hybrid-opinia-spalanie.jpg)
Fiat 600 Hybrid udowadnia, że technologia hybrydowa jest świetnym sposobem na poprawienie komfortu jazdy, zwiększenie osiągów i zmniejszenie zużycia paliwa. To wszystko przy zachowaniu rozsądnej ceny samochodu oraz stworzeniu pomostu między motoryzacją spalinową, a w pełni elektryczną.