OponyOpony do szybkich aut. Jakie wymagania powinny spełniać?

Opony do szybkich aut. Jakie wymagania powinny spełniać?

Samochody o wysokich osiągach powinny być wyposażone w specjalne opony. Czym charakteryzuje się ogumienie klasy UUHP i jak wybrać dobry model?

Użytkownicy samochodów o wysokich mocach mają szczególne wymagania w stosunku do opon. Nic dziwnego – mocne silniki czy sportowe układy hamulcowe zapewniają świetne osiągi, jednak bez opon o odpowiednich parametrach nie da się ich wykorzystać. To ogumienie odpowiada za przenoszenie sił na asfalt podczas przyspieszania, hamowania czy jazdy po zakrętach.

Dla kogo sportowe opony?

Użytkownicy supersamochodów takich marek jak np. Ferrari czy Lamborghini zwykle nie mają wyboru co do klasy kupowanych opon. Ogumienie dostępne w odpowiednich dla takich pojazdów rozmiarach, np. 22 czy 23 cali, zwykle jest wytwarzane przez niewielu producentów klasy premium i ma homologację do konkretnego auta. Jednak nie tylko supersamochody wymagają stosowania specjalnych opon.

Ogumienie klasy UUHP (z angielskiego – o bardzo wysokich osiągach) wytwarzane jest także w mniejszych rozmiarach. Po drogach jeździ wiele samochodów sportowych lub usportowionych wersji zwykłych aut, które wyposażone są w opony o średnicach 17, 18 czy 19 cali. Takie samochody często mają silniki o mocach kilkuset koni i przyspieszają od 0 do 100 km/h w kilka sekund. Co ciekawe, w przypadku usportowionych wersji popularnych samochodów, takich jak m.in. Volkswagen Golf R czy Seat Leon Cupra, rozmiar opon pokrywa się ze zwykłą wersją auta. W takich przypadkach użytkownik samochodu może wybierać spośród opon wszystkich segmentów. Np. w popularnym rozmiarze 225/40 R18 dostępne są zarówno najtańsze chińskie produkty, jak i flagowe sportowe modele producentów premium.

Opony UUHP – czym się charakteryzują?

Warto wiedzieć, że to właśnie w oponach o najwyższych osiągach producenci wykorzystują najnowocześniejsze technologie. Dotyczy to zarówno konstrukcji bieżnika, jak i składu mieszanki. Na przykład koncern Continental w swojej najnowszej sportowej oponie SportContact 7 zastosował szereg nowatorskich rozwiązań zapewniających najwyższe parametry. Mowa m.in. o adaptacyjnym bieżniku, którego powierzchnia styku z asfaltem dostosowuje się do stylu jazdy. Takie rozwiązanie zapewnia skuteczne odprowadzanie wody podczas codziennej jazdy i stabilność w trakcie pokonywania zakrętów w sportowym stylu.

Continental SportContact 02

W nowej oponie Continentala adaptacyjny bieżnik o usztywnionej konstrukcji wykonany jest z miękkiej mieszanki BlackChili, która poza wysoką przyczepnością charakteryzuje się też podwyższoną odpornością na ścieranie. Kolejnym rozwiązaniem zarezerwowanym dla opon UUHP jest dostosowanie produktu do danego typu pojazdu. W przypadku opony Continental SportContact 7 ten sam produkt może być stosowany w lekkim Golfie R, ciężkim Porsche Cayenne Turbo oraz sportowym McLarenie 720S. W zależności od masy, typu pojazdu czy rodzaju napędu, w przypadku opony SportContact 7 zmieniają się m.in. konstrukcja karkasu, ściany bocznej czy skład mieszanki. To z kolei wpływa na odpowiednią stabilność i przyczepność w różnych warunkach obciążenia oraz przy dużych prędkościach.

Szukając opon do samochodów sportowych warto wybierać produkty z homologacją dla danej marki. Ogumienie dedykowane do konkretnego samochodu spełnia wymogi stawiane przez producenta auta, dzięki czemu zapewnia optymalne zachowanie pojazdu, co ma szczególne znaczenie podczas sportowej jazdy. Kierowcy samochodów o mocnych silnikach powinni pamiętać, że tylko ogumienie najwyższej klasy UUHP pozwoli im wykorzystać osiągi samochodu, ale przede wszystkim zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa jazdy.

Continental SportContact 02
Od Golfa po Ferrari – dzięki zmiennej konstrukcji w zależności od rozmiaru (od 18 do 23 cali) nowa opona Continental SportContact 7 może być stosowana zarówno w usportowionych wersjach zwykłych aut, jak i w supersamochodach.
Redakcja poleca:

Czy warto kupić opony premium?

Oznaczenia opon. Co mówią znaki na oponach?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji