OponyNiewiele droższe, a o wiele lepsze. Opony premium się opłacają

Niewiele droższe, a o wiele lepsze. Opony premium się opłacają

Opony segmentu premium to nie tylko gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa i własności jezdnych, ale też odporności na zużycie. Dlaczego warto kupić opony premium?

Kierowcy kupujący opony do swoich samochodów podczas wyboru zwracają uwagę na różne kryteria. Jedni szukają ogumienia taniego w zakupie i nie zwracają uwagi na pozostałe parametry. Inni użytkownicy samochodów kierują się internetowymi opiniami lub własnymi doświadczeniami z przeszłości. Niektórzy szukają ogumienia cichego, jeszcze inni takiego, które ma niskie opory toczenia. Dla wielu kierowców najważniejszy jest z kolei wysoki poziom bezpieczeństwa.

Testy opon – najlepsze źródło wiedzy na temat ogumienia samochodowego

W wyborze konkretnego modelu opon kierowcom od lat pomagają wyniki niezależnych testów. Każdego roku kilkanaście magazynów motoryzacyjnych i instytucji, takich jak np. automobilkluby, organizuje profesjonalne badania porównawcze ułatwiające późniejsze wybory użytkownikom aut. Jeszcze do niedawna w trakcie takich badań sprawdzano parametry jazdy, takie jak m.in. droga hamowania, zachowanie opon na torach o różnej nawierzchni czy odporność na aquaplaning. W laboratoryjnych testach określa się też współczynnik oporów toczenia. Takie porównania pomagają w wyborze opon zapewniających wysoką precyzję prowadzenia czy sprawdzających się w konkretnych warunkach.

Dziś coraz więcej organizatorów testów opon decyduje się na kosztowne i czasochłonne badania określające, w jakim stopniu dane modele są przyjazne środowisku. A mowa o przeprowadzanych w prawdziwych warunkach drogowych próbach określających szybkość zużywania bieżnika i rzeczywiste zużycie paliwa w samochodach. Takie badania przeprowadza się na jadących w konwoju identycznych samochodach. Pojazdy pokonują po drogach publicznych przebiegi rzędu 15-20 tys. km, a w tym czasie regularnie badane są głębokość bieżnika i zużycie paliwa. Trasa przejazdu dobierana jest tak, by wiodła po drogach o różnej chropowatości nawierzchni. Aby nie zaburzać wyniku zużycia paliwa, samochody zmieniają miejsca w konwoju.

Czy tańsze opony są zawsze bardziej opłacalne od droższych opon premium?

Tego rodzaju badania są uzupełnieniem do tradycyjnych prób rozgrywanych na torze do testowania opon. Analizując wyniki takich testów można łatwo zauważyć, że często nie opłaca się kupowanie tańszych produktów. Wyprodukowanie opony zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa, a zarazem trwałej i oszczędnej, jest nie lada wyzwaniem. W procesie projektowania i produkcji trzeba zastosować najnowocześniejsze technologie i trzeba posiadać odpowiednią wiedzę. Takie warunki mają tylko największe koncerny produkujące opony premium.

Opony premium
Ogumienie klasy premium nie tylko zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale dzięki wysokiej trwałości umożliwia pokonywanie dużych przebiegów.

Warto wiedzieć, że różnice w szybkości ścierania bieżnika mogą być ogromne. Widać to w teście zorganizowanym przez niemiecki automobilklub ADAC. Oferująca wysoki poziom bezpieczeństwa i dobre własności jezdne opona Vredestein Ultrac ściera się do wartości granicznej bieżnika 1,6 mm już po przejechaniu nieco ponad 27 tys.km. Tymczasem na zwyciężającej w teście i zapewniającej najwyższe parametry jazdy oponie Continental PremiumContact 7 można pokonać ponad 60 tys. km. Co ciekawe, różnica w cenie pomiędzy oponami nie jest aż tak duża – Vredestein kosztuje 519 zł./szt., a Continentala można kupić za 638 zł.

Coraz więcej magazynów, poza wynikami prób określających bezpieczeństwo jazdy, w klasyfikacji końcowej testu uwzględnia też punkty za przyjazność środowisku. W takich warunkach na wysokie miejsce mają szanse tylko dobrze zbilansowane i zrównoważone produkty. W teście ADAC dzięki takim parametrom wygrywa Continental, a oferujący wprawdzie wysoki poziom bezpieczeństwa, jednak w połączeniu z szybkim tempem zużywania Vredestein zajmuje ostatnią, szesnastą lokatę.

Polecamy również:

Co wyróżnia opony premium?

Najnowszy test opon letnich ADAC (215/55 R17)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji