Jak odczytać oznaczenia na oponach? Dowiedz się wszystkiego o oznaczeniach opon samochodowych, włącznie z rozmiarem, nośnością, prędkością i sposobem montażu.
Na oponach samochodowych znajdziemy całą masę różnych oznaczeń. Zaliczają się do nich zarówno słowa (często w obcym języku), jak i liczby/cyfry, ciągi słowno-liczbowe lub jeszcze inne znaki. Dla przeciętnego kierowcy zdecydowana większość oznaczeń opon jest kompletnie niezrozumiała. I nie ma się co dziwić, gdyż w dużej mierze mówią one o parametrach technicznych ogumienia samochodowego, a dla typowego kierowcy ważna jest z reguły zaledwie ich „garstka”.
Oznaczenia opon samochodowych. Do czego się przydają?
Z oznaczeń na oponach można się jednak dowiedzieć wielu istotnych rzeczy. Pozwalają one też zidentyfikować ogumienie, np. rozróżnić oponę zimową od letniej czy wielosezonowej, odczytać jej rok produkcji czy przeznaczenie do określonego typu pojazdu. Dlatego warto mniej więcej orientować się w napisach umieszczonych z boku opony. Ich znajomość przydaje się np. przy wyborze opon lub podczas kupowania używanego samochodu. Dysponując odpowiednią wiedzą sprawdzimy, czy sprzedający rzeczywiście „dorzuca” do auta komplet opon zimowych lub czy nie kłamie odnośnie wieku ogumienia.
Jak czytać oznaczenia na oponach? Oto pełna lista
Zebraliśmy w jedno miejsce wszystkie oznaczenia, jakie umieszczane są na oponach. Nie oznacza to jednak, że na każdej oponie spotkamy je wszystkie: niektórych może np. brakować na oponach letnich, a inne mogą się znajdować np. tylko na niektórych oponach (np. wielosezonowych). Przyjrzyjmy się oznaczeniom opon samochodowych. Jak czytać oznaczenia na oponach?
Oznaczenia opon Continental, Michelin itp., czyli producent opony
Najbardziej wyeksponowanym oznaczeniem na oponie jest z reguły nazwa producenta ogumienia. Firmy produkujące opony dzielą się na klasę premium (Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein, Yokohama), klasę średnią (BFGoodrich, Falken, Firestone, Fulda, Hankook, Kleber, Toyo, Nexen, Semperit, Uniroyal, Zeetex) i klasę budżetową (Apollo, Barum, Dębica, Firemax, Imperial, Kormoran, Laufenn, Neolin, Premiorri i wiele, wiele innych). Znajomość producenta opony pozwala już zatem rozeznać się w jakości ogumienia i ocenić, czy np. poprzedni właściciel auta oszczędzał na oponach, czy wręcz przeciwnie – kupował produkty z najwyższej półki.
Często przy okazji obok producenta umieszczana jest też nazwa modelu opony. Mogą to być takie kombinacje jak Michelin CrossClimate, Continental PremiumContact 6, Nokian Snowproof, Bridgestine Turanza T005 i mnóstwo innych. Często już po tych nazwach da się określić przeznaczenie opony – np. czy jest zimowa, wielosezonowa czy przeznaczona do samochodów sportowych.
Oznaczenia opon 205/55 R16, 225/45 R17 itp., czyli rozmiar opony
Popularne oznaczenie rozmiaru ogumienia jednocześnie zawiera w sobie trzy informacje. Pierwsze trzy cyfry, a raczej liczba (np. 205, 215, 225) opisuje szerokość opony w milimetrach. Umieszczona za nim dwucyfrowa liczba (np. 55, 60, 65) określa profil ogumienia, czyli wysokość ściany bocznej (od felgi do bieżnika), ale uwaga – w procentach. Oznacza to, że wynik w milimetrach uzyskamy po wyliczeniu określonej wartości procentowej z szerokości opony (np. 60% z 205).
Trzeci człon określający rozmiar opony składa się z litery R, która informuje o tym, że ogumienie ma konstrukcję radialną, Liczba za nią (np. 15, 16, 17) to nic innego jak średnica felgi, na którą może być założona opona.
Oznaczenia opon 91, 94 itp., czyli indeks nośności opony
Za wartością określającą średnicę felgi znajdują się dwie kolejne cyfry mówiące o nośności opony, czyli maksymalnym obciążeniu, jakie może działać na ogumienie jadące z maksymalną prędkością (do którego jest dostosowane). Po zsumowaniu wartości z wszystkich opon (czyli dodaniu wszystkich czterech) powinno się uzyskać wynik większy niż DMC w pełni obciążonego samochodu. Nośność opon przeważnie jest określana liczbami od 45 do 140. Konkretne wartości prezentują się następująco:
Indeks nośności | Nośność opony | Indeks nośności | Nośność opony | Indeks nośności | Nośność opony |
---|---|---|---|---|---|
45 | 165 kg | 77 | 412 kg | 109 | 1030 kg |
46 | 170 kg | 78 | 425 kg | 110 | 1060 kg |
47 | 175 kg | 79 | 437 kg | 111 | 1090 kg |
48 | 180 kg | 80 | 450 kg | 112 | 1120 kg |
49 | 185 kg | 81 | 462 kg | 113 | 1150 kg |
50 | 190 kg | 82 | 475 kg | 114 | 1180 kg |
51 | 195 kg | 83 | 487 kg | 115 | 1215 kg |
52 | 200 kg | 84 | 500 kg | 116 | 1250 kg |
53 | 206 kg | 85 | 515 kg | 117 | 1285 kg |
54 | 212 kg | 86 | 530 kg | 118 | 1320 kg |
55 | 218 kg | 87 | 545 kg | 119 | 1360 kg |
56 | 224 kg | 88 | 569 kg | 120 | 1400 kg |
57 | 230 kg | 89 | 580 kg | 121 | 1450 kg |
58 | 236 kg | 90 | 600 kg | 122 | 1500 kg |
59 | 234 kg | 91 | 615 kg | 123 | 1550 kg |
60 | 250 kg | 92 | 630 kg | 124 | 1600 kg |
61 | 257 kg | 93 | 650 kg | 125 | 1650 kg |
62 | 265 kg | 94 | 670 kg | 126 | 1700 kg |
63 | 272 kg | 95 | 690 kg | 127 | 1750 kg |
64 | 280 kg | 96 | 710 kg | 128 | 1800 kg |
65 | 290 kg | 97 | 730 kg | 129 | 1850 kg |
66 | 300 kg | 98 | 750 kg | 130 | 1900 kg |
67 | 307 kg | 99 | 775 kg | 131 | 1950 kg |
68 | 315 kg | 100 | 800 kg | 132 | 2000 kg |
69 | 325 kg | 101 | 825 kg | 133 | 2060 kg |
70 | 335 kg | 102 | 850 kg | 134 | 2120 kg |
71 | 345 kg | 103 | 875 kg | 135 | 2180 kg |
72 | 355 kg | 104 | 900 kg | 136 | 2240 kg |
73 | 365 kg | 105 | 925 kg | 137 | 2300 kg |
74 | 375 kg | 106 | 950 kg | 138 | 2360 kg |
75 | 387 kg | 107 | 975 kg | 139 | 2430 kg |
76 | 400 kg | 108 | 1000 kg | 140 | 2500 kg |
Oznaczenia opon H, T, V, czyli litera określająca indeks prędkości
Tuż za indeksem nośności opony powinna się znaleźć litera (lub litera z cyfrą) mówiąca o indeksie prędkości – czyli maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się ogumienie. Z reguły są one wyznaczane co 10 km/h drogą badań laboratoryjnych. Poniżej przedstawiamy tabelę z indeksami prędkości opony. Oprócz nich czasami stosuje się oznaczenia ZR i VR. Mówią one o maksymalnej prędkości, z jaką może jechać w pełni obciążony samochód (VR oznacza 210 km/h, a ZR – 240 km/h). Stosuje się je przy oznaczeniu rozmiaru felgi (zamiast samej litery R).
Indeks prędkości | Prędkość maksymalna | Indeks prędkości | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|
A1 | 5 km/h | K | 110 km/h |
A2 | 10 km/h | L | 120 km/h |
A3 | 15 km/h | M | 130 km/h |
A4 | 20 km/h | N | 140 km/h |
A5 | 25 km/h | P | 150 km/h |
A6 | 30 km/h | Q | 160 km/h |
A7 | 35 km/h | R | 170 km/h |
A8 | 40 km/h | S | 180 km/h |
B | 50 km/h | T | 190 km/h |
C | 60 km/h | U | 200 km/h |
D | 65 km/h | H | 210 km/h |
E | 70 km/h | V | 240 km/h |
F | 80 km/h | W | 270 km/h |
G | 90 km/h | Y | 300 km/h |
J | 100 km/h | – | – |
Oznaczenia DOT, czyli data produkcji opony
Napis DOT wraz z maksymalnie 12-znakowym ciągiem liter i cyfr stanowią numer seryjny/identyfikacyjny opony. Pierwsze dwa znaki określają fabrykę, w której zostało wyprodukowane ogumienie, kolejne dwa oznaczają kod rozmiaru opony. Potem umieszczany jest maksymalnie 4-znakowy indywidualny kod producenta (ale nie jest on obowiązkowy). Najważniejsze są jednak cztery ostatnie znaki, gdyż mówią o dacie produkcji. Pierwsze dwa z nich oznaczają tydzień produkcji, a kolejne dwa – rok produkcji opony. Przykładowo: 0920 informuje o tym, że ogumienie wyprodukowano w 9. tygodniu 2020 roku.
Oznaczenia E1, E2, E8, czyli homologacja opony
Litera E to skrót od ECE, czyli Economic Commision of Europe. Połączona z nią cyfra lub liczba mówi o kraju, w którym przyznano homologację zgodności ogumienia z wyznaczonymi normami. Niekiedy dodatkowo stosuje się oznaczenie S (od Sound) potwierdzające przejście przez oponę testów hałaśliwości.
Homologacja | Kraj | Homologacja | Kraj |
---|---|---|---|
E1 | Niemcy | E26 | Słowenia |
E2 | Francja | E27 | Słowacja |
E3 | Włochy | E28 | Białoruś |
E4 | Holandia | E29 | Estonia |
E5 | Szwecja | E31 | Bośnia i Hercegowina |
E6 | Belgia | E32 | Łotwa |
E7 | Węgry | E34 | Bułgaria |
E8 | Czechy | E36 | Litwa |
E9 | Hiszpania | E37 | Turcja |
E10 | Serbia | E39 | Azerbejdżan |
E11 | Wielka Brytania | E40 | Macedonia |
E12 | Austria | E43 | Japonia |
E13 | Luksemburg | E45 | Australia |
E14 | Szwajcaria | E46 | Ukraina |
E16 | Norwegia | E47 | RPA |
E17 | Finlandia | E48 | Nowa Zelandia |
E18 | Dania | E49 | Cypr |
E19 | Rumunia | E50 | Malta |
E20 | Polska | E51 | Korea Południowa |
E21 | Portugalia | E52 | Malezja |
E22 | Rosja | E53 | Tajlandia |
E23 | Grecja | E56 | Czarnogóra |
E24 | Irlandia | E58 | Tunezja |
E25 | Chorwacja | E62 | Egipt |
Inne najważniejsze oznaczenia na oponach samochodowych. Co mogą oznaczać?
Oznaczenia konstrukcji opony
- R – opona radialna (najpopularniejszy typ opony)
- „-” – opona diagonalna (przeznaczona do pojazdów specjalistycznych i innych nie rozwijających dużych prędkości)
- TL – opona bezdętkowa (Tubeless Tyre)
- TT – opona dętkowa (Tubed Type Tyre)
Oznaczenia rantu ochronnego opony (specjalnego zgrubienia na ścianie bocznej ogumienia):
- RFP (Rim Fringe Protector)
- FP (Fringe Protector)
- MFS (Maximum Flange Shield)
- FR (Felgen Ripen)
Oznaczenia opon wzmocnionych
- RF/REF/RFD/REINF: ogumienie przystosowane do pracy pod większymi obciążeniami, przeznaczone do niedużych aut dostawczych
- C: opony przeznaczone do dużych aut dostawczych
- XL/EXL/EL: opony przystosowane do samochodów z silnikami o dużej mocy
Oznaczenia montażu opony
- ROTATION: w oponach kierunkowych, wraz ze strzałką wskazującą kierunek toczenia się ogumienia
- INSIDE/OUTSIDE: oznaczenia wewnętrznej i zewnętrznej strony montażu w oponach asymetrycznych
Oznaczenia opon Run Flat (umożliwiających jazdę po przebiciu)
- CSR – Conti Support Ring (w oponach Continental);
- DSST – Dunlop Self Support System (w oponach Dunlop);
- EMT – Extended Mobility Tire (w oponach Goodyear);
- HRFS – Hankook Run Flat System (w oponach Hankook)
- RF – RunFlat (w oponach Nokian i Yokohama);
- RFT – RunFlat Tyres lub RunFlat Technology (w oponach Bridgestone, Firestone, Nokian i Pirelli);
- ROF – RunOnFlat (w oponach Goodyear);
- SSR – Self Supporting RunFlat (w oponach Continental i Uniroyal);
- SSRF – Self Supporting Run Flat (w oponach Pirelli
- SSS – Self-Supporting Structure (w oponach BF Goodrich);
- TRF – Toyo Run Flat (w oponach Toyo);
- ZP – Zero Pressure (w oponach Michelin);
- ZPS – Zero Pressure System (w oponach Yokohama);
- XRP – eXtended RunFlat Performance (w oponach Kumho).
Oznaczenia opon UTQG
UTQG to Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon (Uniform Tire Quality Granding), czyli wskaźnik co prawda nie obowiązujący w Europie, ale przewijający się na wielu oponach w postaci trzech składowych:
- TREADWEAR: odporność bieżnika na ścieranie (z czego średnia wartość to 100, dobra – powyżej 100, a słaba – poniżej 100)
- TRACTION: przyczepność na mokrej nawierzchni (A – wysoka, B – średnia, C – niska)
- TEMPERATURE: odporność na przegrzewanie (A – wysoka, B – średnia, C – niska).
Oznaczenia homologacyjne producentów samochodów
Firmy produkujące auta stosują homologację opon celem wskazania użytkownikowi pojazdu ogumienia przystosowanego do założenia do konkretnego samochodu. Często jest to zalecane m.in. w przypadku aut sportowych, w których założenie innych opon mogłoby skutkować np. pogorszeniem właściwości jezdnych. Z reguły nie ma jednak obowiązku zakładania do auta opon z homologacją producenta – wystarczy dobrać ogumienie o zalecanych parametrach rozmiarowych.
- ✩ (symbol gwiazdki), M3 – BMW, Mini
- AO, R01, R02 – Audi
- AM4, AM8, AM9, AM5, AMV, AM – Aston Martin
- AMP – Aston Martin, Pagani
- AMS – Aston Martin, Maserati
- AR, ARR – Alfa Romeo
- B, B1, BC, BL – Bentley
- BM – Mini
- DA – Dacia
- DC – Daimler Chrysler
- F – Ferrari
- FI – Fiat
- FO, FO2 – Ford
- GM – Hummer
- HO – Honda
- HY – Hyundai
- J, JRS – Jaguar
- L – Lamborghini
- LA – Lancia
- LR – Land Rover, Range Rover
- LS – Lotus
- MC, MC1 – Mclaren
- MGT – Maserati
- MO, MO1, MOE – Mercedes-Benz w wersjach specjalnych (AMG), Maybach
- N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6 – Porsche
- OP – Opel
- PE – Peugeot
- RE – Renault
- SK – Skoda
- TO – Toyota
- VW, V0 – Volkswagen
Pozostałe oznaczenia opon
- 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflakes) – oznaczenie opon zimowych i całorocznych (tzw. symbol alpejski)
- BasePen – opona z elektrostatycznym uziemieniem
- BSW/ BW (Black Side Wall) – czarny bok opony
- BLT (Raised Black Letters) – wypukłe czarne litery na ścianie bocznej opony
- Cold – informacja o zalecanym wykonaniu poziomu ciśnienia przy niskich temperaturach
- DT1 – wzór bieżnika
- G1 – opona z czujnikiem ciśnienia
- GRNX – opony energoszczędne (oznaczenie Michelina)
- JLB (Jointless Band) – opasanie opony z wykorzystaniem nylonu
- LB (Letters Blanches) – białe litery na boku opony
- LI (Load Index) – informacja o maksymalnej nośności opony
- LT (Light Truck) – oznaczenie z USA dla opon przystosowanych do użytku w małych ciężarówkach i autach z 4×4
- MAX + wartość liczbowa – maksymalne dopuszczalne ciśnienie opony
- M+S (Mud and Snow) – opona przystosowana do jazdy w łagodnych warunkach zimowych (oznaczenie stosowane w przypadku opon zimowych i wielosezonowych)
- OWL (Outlined White Letters) – białe litery na boku opony
- ORWL/ROWL (Outline Raised White Letters) – biała otoczka wokół liter na boku opony
- ORBL (Outline Raised Black Letters) – czarna otoczka wokół liter na boku opony
- P (Passenger) – oznaczenie z USA dla opon do samochodów osobowych
- PAX – opona o właściwościach podobnych do ogumienia Run Flat (oznaczenie Michelina)
- RBL (Raised Black Letters) – czarne litery na boku opony
- RIM PROTECTOR – opona z elementami ochraniającymi felgę
- RRBL (Recessed Raised Black Letters) – wklęsłe czarne litery na boku opony
- RWL (Raised White Letters) – białe litery na boku opony
- SI (Speed Index) – informacja o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się opona
- SILICA – opona z mieszanką żelu krzemionkowego
- STUDDED – opony przystosowane do montażu kolców
- SUV – opona przeznaczona do aut z napędem 4×4
- ULW – opona o konstrukcji z aramidowych kordów (bardziej odporna na uszkodzenia)
- WW/WSW (White Side Wall) – biały bok opony.
Polecamy również: