OponyOznaczenia na oponach. Oto wszystkie oznaczenia opon samochodowych

Oznaczenia na oponach. Oto wszystkie oznaczenia opon samochodowych

Jak odczytać oznaczenia na oponach? Dowiedz się wszystkiego o oznaczeniach opon samochodowych, włącznie z rozmiarem, nośnością, prędkością i sposobem montażu.

Na oponach samochodowych znajdziemy całą masę różnych oznaczeń. Zaliczają się do nich zarówno słowa (często w obcym języku), jak i liczby/cyfry, ciągi słowno-liczbowe lub jeszcze inne znaki. Dla przeciętnego kierowcy zdecydowana większość oznaczeń opon jest kompletnie niezrozumiała. I nie ma się co dziwić, gdyż w dużej mierze mówią one o parametrach technicznych ogumienia samochodowego, a dla typowego kierowcy ważna jest z reguły zaledwie ich „garstka”.

Oznaczenia opon samochodowych. Do czego się przydają?

Z oznaczeń na oponach można się jednak dowiedzieć wielu istotnych rzeczy. Pozwalają one też zidentyfikować ogumienie, np. rozróżnić oponę zimową od letniej czy wielosezonowej, odczytać jej rok produkcji czy przeznaczenie do określonego typu pojazdu. Dlatego warto mniej więcej orientować się w napisach umieszczonych z boku opony. Ich znajomość przydaje się np. przy wyborze opon lub podczas kupowania używanego samochodu. Dysponując odpowiednią wiedzą sprawdzimy, czy sprzedający rzeczywiście „dorzuca” do auta komplet opon zimowych lub czy nie kłamie odnośnie wieku ogumienia.

Jak czytać oznaczenia na oponach? Oto pełna lista

Zebraliśmy w jedno miejsce wszystkie oznaczenia, jakie umieszczane są na oponach. Nie oznacza to jednak, że na każdej oponie spotkamy je wszystkie: niektórych może np. brakować na oponach letnich, a inne mogą się znajdować np. tylko na niektórych oponach (np. wielosezonowych). Przyjrzyjmy się oznaczeniom opon samochodowych. Jak czytać oznaczenia na oponach?

Oznaczenia opon Continental, Michelin itp., czyli producent opony

Najbardziej wyeksponowanym oznaczeniem na oponie jest z reguły nazwa producenta ogumienia. Firmy produkujące opony dzielą się na klasę premium (Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein, Yokohama), klasę średnią (BFGoodrich, Falken, Firestone, Fulda, Hankook, Kleber, Toyo, Nexen, Semperit, Uniroyal, Zeetex) i klasę budżetową (Apollo, Barum, Dębica, Firemax, Imperial, Kormoran, Laufenn, Neolin, Premiorri i wiele, wiele innych). Znajomość producenta opony pozwala już zatem rozeznać się w jakości ogumienia i ocenić, czy np. poprzedni właściciel auta oszczędzał na oponach, czy wręcz przeciwnie – kupował produkty z najwyższej półki.

Często przy okazji obok producenta umieszczana jest też nazwa modelu opony. Mogą to być takie kombinacje jak Michelin CrossClimate, Continental PremiumContact 6, Nokian Snowproof, Bridgestine Turanza T005 i mnóstwo innych. Często już po tych nazwach da się określić przeznaczenie opony – np. czy jest zimowa, wielosezonowa czy przeznaczona do samochodów sportowych.

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon 205/55 R16, 225/45 R17 itp., czyli rozmiar opony

Popularne oznaczenie rozmiaru ogumienia jednocześnie zawiera w sobie trzy informacje. Pierwsze trzy cyfry, a raczej liczba (np. 205, 215, 225) opisuje szerokość opony w milimetrach. Umieszczona za nim dwucyfrowa liczba (np. 55, 60, 65) określa profil ogumienia, czyli wysokość ściany bocznej (od felgi do bieżnika), ale uwaga – w procentach. Oznacza to, że wynik w milimetrach uzyskamy po wyliczeniu określonej wartości procentowej z szerokości opony (np. 60% z 205).

Trzeci człon określający rozmiar opony składa się z litery R, która informuje o tym, że ogumienie ma konstrukcję radialną, Liczba za nią (np. 15, 16, 17) to nic innego jak średnica felgi, na którą może być założona opona.

Oznaczenia opon 91, 94 itp., czyli indeks nośności opony

Za wartością określającą średnicę felgi znajdują się dwie kolejne cyfry mówiące o nośności opony, czyli maksymalnym obciążeniu, jakie może działać na ogumienie jadące z maksymalną prędkością (do którego jest dostosowane). Po zsumowaniu wartości z wszystkich opon (czyli dodaniu wszystkich czterech) powinno się uzyskać wynik większy niż DMC w pełni obciążonego samochodu. Nośność opon przeważnie jest określana liczbami od 45 do 140. Konkretne wartości prezentują się następująco:

Indeks nośności opony – tabela
Indeks nośności Nośność opony Indeks nośności Nośność opony Indeks nośności Nośność opony
45 165 kg 77 412 kg 109 1030 kg
46 170 kg 78 425 kg 110 1060 kg
47 175 kg 79 437 kg 111 1090 kg
48 180 kg 80 450 kg 112 1120 kg
49 185 kg 81 462 kg 113 1150 kg
50 190 kg 82 475 kg 114 1180 kg
51 195 kg 83 487 kg 115 1215 kg
52 200 kg 84 500 kg 116 1250 kg
53 206 kg 85 515 kg 117 1285 kg
54 212 kg 86 530 kg 118 1320 kg
55 218 kg 87 545 kg 119 1360 kg
56 224 kg 88 569 kg 120 1400 kg
57 230 kg 89 580 kg 121 1450 kg
58 236 kg 90 600 kg 122 1500 kg
59 234 kg 91 615 kg 123 1550 kg
60 250 kg 92 630 kg 124 1600 kg
61 257 kg 93 650 kg 125 1650 kg
62 265 kg 94 670 kg 126 1700 kg
63 272 kg 95 690 kg 127 1750 kg
64 280 kg 96 710 kg 128 1800 kg
65 290 kg 97 730 kg 129 1850 kg
66 300 kg 98 750 kg 130 1900 kg
67 307 kg 99 775 kg 131 1950 kg
68 315 kg 100 800 kg 132 2000 kg
69 325 kg 101 825 kg 133 2060 kg
70 335 kg 102 850 kg 134 2120 kg
71 345 kg 103 875 kg 135 2180 kg
72 355 kg 104 900 kg 136 2240 kg
73 365 kg 105 925 kg 137 2300 kg
74 375 kg 106 950 kg 138 2360 kg
75 387 kg 107 975 kg 139 2430 kg
76 400 kg 108 1000 kg 140 2500 kg

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon H, T, V, czyli litera określająca indeks prędkości

Tuż za indeksem nośności opony powinna się znaleźć litera (lub litera z cyfrą) mówiąca o indeksie prędkości – czyli maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się ogumienie. Z reguły są one wyznaczane co 10 km/h drogą badań laboratoryjnych. Poniżej przedstawiamy tabelę z indeksami prędkości opony. Oprócz nich czasami stosuje się oznaczenia ZR i VR. Mówią one o maksymalnej prędkości, z jaką może jechać w pełni obciążony samochód (VR oznacza 210 km/h, a ZR – 240 km/h). Stosuje się je przy oznaczeniu rozmiaru felgi (zamiast samej litery R).

Indeks prędkości opony – tabela
Indeks prędkości Prędkość maksymalna Indeks prędkości Prędkość maksymalna
A1 5 km/h K 110 km/h
A2 10 km/h L 120 km/h
A3 15 km/h M 130 km/h
A4 20 km/h N 140 km/h
A5 25 km/h P 150 km/h
A6 30 km/h Q 160 km/h
A7 35 km/h R 170 km/h
A8 40 km/h S 180 km/h
B 50 km/h T 190 km/h
C 60 km/h U 200 km/h
D 65 km/h H 210 km/h
E 70 km/h V 240 km/h
F 80 km/h W 270 km/h
G 90 km/h Y 300 km/h
J 100 km/h

Oznaczenia DOT, czyli data produkcji opony

Napis DOT wraz z maksymalnie 12-znakowym ciągiem liter i cyfr stanowią numer seryjny/identyfikacyjny opony. Pierwsze dwa znaki określają fabrykę, w której zostało wyprodukowane ogumienie, kolejne dwa oznaczają kod rozmiaru opony. Potem umieszczany jest maksymalnie 4-znakowy indywidualny kod producenta (ale nie jest on obowiązkowy). Najważniejsze są jednak cztery ostatnie znaki, gdyż mówią o dacie produkcji. Pierwsze dwa z nich oznaczają tydzień produkcji, a kolejne dwa – rok produkcji opony. Przykładowo: 0920 informuje o tym, że ogumienie wyprodukowano w 9. tygodniu 2020 roku.

Oznaczenia opon

Oznaczenia E1, E2, E8, czyli homologacja opony

Litera E to skrót od ECE, czyli Economic Commision of Europe. Połączona z nią cyfra lub liczba mówi o kraju, w którym przyznano homologację zgodności ogumienia z wyznaczonymi normami. Niekiedy dodatkowo stosuje się oznaczenie S (od Sound) potwierdzające przejście przez oponę testów hałaśliwości.

Homologacja opony – tabela
Homologacja Kraj Homologacja Kraj
E1 Niemcy E26 Słowenia
E2 Francja E27 Słowacja
E3 Włochy E28 Białoruś
E4 Holandia E29 Estonia
E5 Szwecja E31 Bośnia i Hercegowina
E6 Belgia E32 Łotwa
E7 Węgry E34 Bułgaria
E8 Czechy E36 Litwa
E9 Hiszpania E37 Turcja
E10 Serbia E39 Azerbejdżan
E11 Wielka Brytania E40 Macedonia
E12 Austria E43 Japonia
E13 Luksemburg E45 Australia
E14 Szwajcaria E46 Ukraina
E16 Norwegia E47 RPA
E17 Finlandia E48 Nowa Zelandia
E18 Dania E49 Cypr
E19 Rumunia E50 Malta
E20 Polska E51 Korea Południowa
E21 Portugalia E52 Malezja
E22 Rosja E53 Tajlandia
E23 Grecja E56 Czarnogóra
E24 Irlandia E58 Tunezja
E25 Chorwacja E62 Egipt

Oznaczenia opon

Inne najważniejsze oznaczenia na oponach samochodowych. Co mogą oznaczać?

Oznaczenia konstrukcji opony

  • R – opona radialna (najpopularniejszy typ opony)
  • „-” – opona diagonalna (przeznaczona do pojazdów specjalistycznych i innych nie rozwijających dużych prędkości)
  • TL – opona bezdętkowa (Tubeless Tyre)
  • TT – opona dętkowa (Tubed Type Tyre)

Oznaczenia rantu ochronnego opony (specjalnego zgrubienia na ścianie bocznej ogumienia):

  • RFP (Rim Fringe Protector)
  • FP (Fringe Protector)
  • MFS (Maximum Flange Shield)
  • FR (Felgen Ripen)

Oznaczenia opon wzmocnionych

  • RF/REF/RFD/REINF: ogumienie przystosowane do pracy pod większymi obciążeniami, przeznaczone do niedużych aut dostawczych
  • C: opony przeznaczone do dużych aut dostawczych
  • XL/EXL/EL: opony przystosowane do samochodów z silnikami o dużej mocy

Oznaczenia montażu opony

  • ROTATION: w oponach kierunkowych, wraz ze strzałką wskazującą kierunek toczenia się ogumienia
  • INSIDE/OUTSIDE: oznaczenia wewnętrznej i zewnętrznej strony montażu w oponach asymetrycznych

Oznaczenia opon Run Flat (umożliwiających jazdę po przebiciu)

  • CSR – Conti Support Ring (w oponach Continental);
  • DSST – Dunlop Self Support System (w oponach Dunlop);
  • EMT – Extended Mobility Tire (w oponach Goodyear);
  • HRFS – Hankook Run Flat System (w oponach Hankook)
  • RF – RunFlat (w oponach Nokian i Yokohama);
  • RFT – RunFlat Tyres lub RunFlat Technology (w oponach Bridgestone, Firestone, Nokian i Pirelli);
  • ROF – RunOnFlat (w oponach Goodyear);
  • SSR – Self Supporting RunFlat (w oponach Continental i Uniroyal);
  • SSRF – Self Supporting Run Flat (w oponach Pirelli
  • SSS – Self-Supporting Structure (w oponach BF Goodrich);
  • TRF – Toyo Run Flat (w oponach Toyo);
  • ZP – Zero Pressure (w oponach Michelin);
  • ZPS – Zero Pressure System (w oponach Yokohama);
  • XRP – eXtended RunFlat Performance (w oponach Kumho).

Oznaczenia opon UTQG

UTQG to Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon (Uniform Tire Quality Granding), czyli wskaźnik co prawda nie obowiązujący w Europie, ale przewijający się na wielu oponach w postaci trzech składowych:

  • TREADWEAR: odporność bieżnika na ścieranie (z czego średnia wartość to 100, dobra – powyżej 100, a słaba – poniżej 100)
  • TRACTION: przyczepność na mokrej nawierzchni (A – wysoka, B – średnia, C – niska)
  • TEMPERATURE: odporność na przegrzewanie (A – wysoka, B – średnia, C – niska).

Oznaczenia opon

Oznaczenia homologacyjne producentów samochodów

Firmy produkujące auta stosują homologację opon celem wskazania użytkownikowi pojazdu ogumienia przystosowanego do założenia do konkretnego samochodu. Często jest to zalecane m.in. w przypadku aut sportowych, w których założenie innych opon mogłoby skutkować np. pogorszeniem właściwości jezdnych. Z reguły nie ma jednak obowiązku zakładania do auta opon z homologacją producenta – wystarczy dobrać ogumienie o zalecanych parametrach rozmiarowych.

  • (symbol gwiazdki), M3 – BMW, Mini
  • AO, R01, R02 – Audi
  • AM4, AM8, AM9, AM5, AMV, AM – Aston Martin
  • AMP – Aston Martin, Pagani
  • AMS – Aston Martin, Maserati
  • AR, ARR – Alfa Romeo
  • B, B1, BC, BL – Bentley
  • BM – Mini
  • DA – Dacia
  • DC – Daimler Chrysler
  • F – Ferrari
  • FI – Fiat
  • FO, FO2 – Ford
  • GM – Hummer
  • HO – Honda
  • HY – Hyundai
  • J, JRS – Jaguar
  • L – Lamborghini
  • LA – Lancia
  • LR – Land Rover, Range Rover
  • LS – Lotus
  • MC, MC1 – Mclaren
  • MGT – Maserati
  • MO, MO1, MOE – Mercedes-Benz w wersjach specjalnych (AMG), Maybach
  • N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6 – Porsche
  • OP – Opel
  • PE – Peugeot
  • RE – Renault
  • SK – Skoda
  • TO – Toyota
  • VW, V0 – Volkswagen

Pozostałe oznaczenia opon

  • 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflakes) – oznaczenie opon zimowych i całorocznych (tzw. symbol alpejski)
  • BasePen – opona z elektrostatycznym uziemieniem
  • BSW/ BW (Black Side Wall) – czarny bok opony
  • BLT (Raised Black Letters) – wypukłe czarne litery na ścianie bocznej opony
  • Cold – informacja o zalecanym wykonaniu poziomu ciśnienia przy niskich temperaturach
  • DT1 – wzór bieżnika
  • G1 – opona z czujnikiem ciśnienia
  • GRNX – opony energoszczędne (oznaczenie Michelina)
  • JLB (Jointless Band) – opasanie opony z wykorzystaniem nylonu
  • LB (Letters Blanches) – białe litery na boku opony
  • LI (Load Index) – informacja o maksymalnej nośności opony
  • LT (Light Truck) – oznaczenie z USA dla opon przystosowanych do użytku w małych ciężarówkach i autach z 4×4
  • MAX + wartość liczbowa – maksymalne dopuszczalne ciśnienie opony
  • M+S (Mud and Snow) – opona przystosowana do jazdy w łagodnych warunkach zimowych (oznaczenie stosowane w przypadku opon zimowych i wielosezonowych)
  • OWL (Outlined White Letters) – białe litery na boku opony
  • ORWL/ROWL (Outline Raised White Letters) – biała otoczka wokół liter na boku opony
  • ORBL (Outline Raised Black Letters) – czarna otoczka wokół liter na boku opony
  • P (Passenger) – oznaczenie z USA dla opon do samochodów osobowych
  • PAX – opona o właściwościach podobnych do ogumienia Run Flat (oznaczenie Michelina)
  • RBL (Raised Black Letters) – czarne litery na boku opony
  • RIM PROTECTOR – opona z elementami ochraniającymi felgę
  • RRBL (Recessed Raised Black Letters) – wklęsłe czarne litery na boku opony
  • RWL (Raised White Letters) – białe litery na boku opony
  • SI (Speed Index) – informacja o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się opona
  • SILICA – opona z mieszanką żelu krzemionkowego
  • STUDDED – opony przystosowane do montażu kolców
  • SUV – opona przeznaczona do aut z napędem 4×4
  • ULW – opona o konstrukcji z aramidowych kordów (bardziej odporna na uszkodzenia)
  • WW/WSW (White Side Wall) – biały bok opony.

Oznaczenia opon

Polecamy również:

Opony Run Flat. Czy warto je kupić?

Co oznaczają etykiety na oponach?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji