OponyOpony do samochodów elektrycznych: niby takie same, a jednak inne

Opony do samochodów elektrycznych: niby takie same, a jednak inne

Choć każda opona wygląda podobnie, nie każda może być stosowana w autach elektrycznych. Co wyróżnia ogumienie do tego typu pojazdów?

Stały rozwój samochodów elektrycznych stawia nowe wymagania przed producentami opon. Aby ogumienie właściwie funkcjonowało w systemie, jakim jest napędzane prądem auto, musi spełniać określone kryteria. I nie chodzi tu tylko o obniżenie oporów toczenia związane ze zmniejszeniem strat energii podczas jazdy. Co zatem charakteryzuje nowoczesne opony do pojazdów elektrycznych?

  • Niskie opory toczenia

Największą wadą samochodów elektrycznych jest ograniczony zasięg i brak możliwości ich szybkiego naładowania. Nawet przy wykorzystaniu sprawnych ładowarek uzupełnienie prądu w akumulatorach jest znacznie bardziej czasochłonne od zatankowania benzyny czy oleju napędowego. Dlatego w przypadku opon do samochodów elektrycznych szczególny nacisk kładziony jest na obniżenie oporów toczenia, co za tym idzie zmniejszenie zużycia prądu i wydłużenie zasięgu. Nowoczesne opony do „elektryków”, takie jak np. Continental Conti.eContact Electric cars oferują opory toczenia niższe nawet o 30 proc. w stosunku do tradycyjnego ogumienia. Takie rezultaty udaje się uzyskać dzięki nowoczesnym mieszankom gumowym oraz specjalnie skonstruowanemu bieżnikowi z małą liczbą agresywnych krawędzi. W obniżeniu zapotrzebowania na energię pomaga też aerodynamiczna konstrukcja, szczególnie bocznych ścian opony.

Najpopularniejsze rozmiary opon w nowych autach w 2020 roku

  • Odporność na obciążenie

Ze względu na obecność akumulatorów, samochody elektryczne są znacznie cięższe od tradycyjnych. Ich masa własna często sięga ciężarowi podobnego modelu wyposażonego w silnik spalinowy wraz z dopuszczalnym maksymalnym obciążeniem. Jednym słowem – puste auto elektryczne może ważyć więcej niż jego odpowiednik spalinowy z pełnym obciążeniem. To stawia kolejne wyzwania dla konstruktorów opon. Do tej pory kierowcy znali wzmocnione opony o oznaczeniu XL. Takie ogumienie było przeznaczone do cięższych pojazdów i znosiło o 15 proc. większe obciążenia od zwykłych opon. Dziś opony do samochodów elektrycznych mogą posiadać oznaczenie HL (symbol znajduje się przed rozmiarem). Takie ogumienie jest przystosowane do obciążeń o 10 proc. większych w stosunku do wzmocnionych opon XL.

Continental oznaczenie HL
Oznaczenie wysokiej nośności HL umieszczane jest przed rozmiarem opony na jej boku.
  • Lepsza przyczepność

W samochodach z silnikiem spalinowym moment obrotowy przenoszony jest na koła wraz ze wzrostem obrotów silnika. W autach z napędem elektrycznym wysoki moment dostępny jest od razu po ruszeniu. Taka sytuacja sprzyja poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania z niskich prędkości. Aby zapobiec utracie przyczepności w takich warunkach, konstruktorzy opon do samochodów elektrycznych zmniejszają rowki bieżnika, zwiększając przy tym powierzchnię styku opony z podłożem. To w połączeniu z zaawansowaną technologicznie mieszanką pozwala utrzymać przyczepność podczas przyspieszania oraz hamowania ciężkiego pojazdu.

  • Odporność na zużycie

Duża masa samochodu połączona z dobrym przyspieszeniem to warunki sprzyjające szybkiemu zużywaniu się opon. Tradycyjne ogumienie w samochodzie elektrycznym zużywa się nawet o 30 proc. szybciej niż w tym samym modelu napędzanym silnikiem spalinowym. W przypadku opon przeznaczonych do pojazdów na prąd jest inaczej. Dzięki zmianom w konstrukcji wewnętrznej, specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi i mieszance gumowej opony do samochodów elektrycznych wykazują wyższą odporność na ścieranie, przez co można je użytkować dłużej niż tradycyjne ogumienie.

Fakty i mity na temat elektromobilności. Warto je znać!

  • Niski poziom hałasu

Samochody elektryczne emitują znacznie niższy hałas od spalinowych. Dlatego, aby utrzymać wysoki poziom komfortu w kabinie, ich opony muszą być znacznie cichsze od tradycyjnych. I mówimy tu o wartościach rzędu 8-10 dB, czyli około 20-30 proc. w stosunku do zwykłych opon. Jak producentom udaje się wyciszyć ogumienie do tego stopnia? Na skuteczne tłumienie hałasu wpływa m.in. zwiększenie liczby klocków bieżnika oraz aerodynamiczna konstrukcja boków opony. W poprawieniu komfortu akustycznego w kabinie samochodu dobrze sprawdziło się rozwiązanie firmy Continental – ContiSilent. Polega ono na nałożeniu warstwy pianki poliuretanowej na wewnętrzną część opony. Dzięki takiemu rozwiązaniu tłumione są wibracje powodujące hałas we wnętrzu auta.

  • Specyficzne rozmiary

Niektóre samochody elektryczne, np. BMW i3, wymagają stosowania nietypowych rozmiarów opon. Szerokość 155 w połączeniu ze średnicą osadzenia 19 cali nie jest spotykana w innych autach. Producenci opon przeznaczonych do samochodów elektrycznych uwzględniają także nietypowe rozmiary pasujące do konkretnych modeli.

Redakcja poleca również:

Co przemawia za zakupem samochodu elektrycznego?

Które auto elektryczne pojedzie najdalej? Rzeczywiste zasięgi ponad 20 modeli

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji