OponyOpony do samochodów elektrycznych: niby takie same, a jednak inne

Opony do samochodów elektrycznych: niby takie same, a jednak inne

Choć każda opona wygląda podobnie, nie każda może być stosowana w autach elektrycznych. Co wyróżnia ogumienie do tego typu pojazdów?

Stały rozwój samochodów elektrycznych stawia nowe wymagania przed producentami opon. Aby ogumienie właściwie funkcjonowało w systemie, jakim jest napędzane prądem auto, musi spełniać określone kryteria. I nie chodzi tu tylko o obniżenie oporów toczenia związane ze zmniejszeniem strat energii podczas jazdy. Co zatem charakteryzuje nowoczesne opony do pojazdów elektrycznych?

  • Niskie opory toczenia

Największą wadą samochodów elektrycznych jest ograniczony zasięg i brak możliwości ich szybkiego naładowania. Nawet przy wykorzystaniu sprawnych ładowarek uzupełnienie prądu w akumulatorach jest znacznie bardziej czasochłonne od zatankowania benzyny czy oleju napędowego. Dlatego w przypadku opon do samochodów elektrycznych szczególny nacisk kładziony jest na obniżenie oporów toczenia, co za tym idzie zmniejszenie zużycia prądu i wydłużenie zasięgu. Nowoczesne opony do „elektryków”, takie jak np. Continental Conti.eContact Electric cars oferują opory toczenia niższe nawet o 30 proc. w stosunku do tradycyjnego ogumienia. Takie rezultaty udaje się uzyskać dzięki nowoczesnym mieszankom gumowym oraz specjalnie skonstruowanemu bieżnikowi z małą liczbą agresywnych krawędzi. W obniżeniu zapotrzebowania na energię pomaga też aerodynamiczna konstrukcja, szczególnie bocznych ścian opony.

Najpopularniejsze rozmiary opon w nowych autach w 2020 roku

  • Odporność na obciążenie

Ze względu na obecność akumulatorów, samochody elektryczne są znacznie cięższe od tradycyjnych. Ich masa własna często sięga ciężarowi podobnego modelu wyposażonego w silnik spalinowy wraz z dopuszczalnym maksymalnym obciążeniem. Jednym słowem – puste auto elektryczne może ważyć więcej niż jego odpowiednik spalinowy z pełnym obciążeniem. To stawia kolejne wyzwania dla konstruktorów opon. Do tej pory kierowcy znali wzmocnione opony o oznaczeniu XL. Takie ogumienie było przeznaczone do cięższych pojazdów i znosiło o 15 proc. większe obciążenia od zwykłych opon. Dziś opony do samochodów elektrycznych mogą posiadać oznaczenie HL (symbol znajduje się przed rozmiarem). Takie ogumienie jest przystosowane do obciążeń o 10 proc. większych w stosunku do wzmocnionych opon XL.

Continental oznaczenie HL
Oznaczenie wysokiej nośności HL umieszczane jest przed rozmiarem opony na jej boku.
  • Lepsza przyczepność

W samochodach z silnikiem spalinowym moment obrotowy przenoszony jest na koła wraz ze wzrostem obrotów silnika. W autach z napędem elektrycznym wysoki moment dostępny jest od razu po ruszeniu. Taka sytuacja sprzyja poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania z niskich prędkości. Aby zapobiec utracie przyczepności w takich warunkach, konstruktorzy opon do samochodów elektrycznych zmniejszają rowki bieżnika, zwiększając przy tym powierzchnię styku opony z podłożem. To w połączeniu z zaawansowaną technologicznie mieszanką pozwala utrzymać przyczepność podczas przyspieszania oraz hamowania ciężkiego pojazdu.

  • Odporność na zużycie

Duża masa samochodu połączona z dobrym przyspieszeniem to warunki sprzyjające szybkiemu zużywaniu się opon. Tradycyjne ogumienie w samochodzie elektrycznym zużywa się nawet o 30 proc. szybciej niż w tym samym modelu napędzanym silnikiem spalinowym. W przypadku opon przeznaczonych do pojazdów na prąd jest inaczej. Dzięki zmianom w konstrukcji wewnętrznej, specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi i mieszance gumowej opony do samochodów elektrycznych wykazują wyższą odporność na ścieranie, przez co można je użytkować dłużej niż tradycyjne ogumienie.

Fakty i mity na temat elektromobilności. Warto je znać!

  • Niski poziom hałasu

Samochody elektryczne emitują znacznie niższy hałas od spalinowych. Dlatego, aby utrzymać wysoki poziom komfortu w kabinie, ich opony muszą być znacznie cichsze od tradycyjnych. I mówimy tu o wartościach rzędu 8-10 dB, czyli około 20-30 proc. w stosunku do zwykłych opon. Jak producentom udaje się wyciszyć ogumienie do tego stopnia? Na skuteczne tłumienie hałasu wpływa m.in. zwiększenie liczby klocków bieżnika oraz aerodynamiczna konstrukcja boków opony. W poprawieniu komfortu akustycznego w kabinie samochodu dobrze sprawdziło się rozwiązanie firmy Continental – ContiSilent. Polega ono na nałożeniu warstwy pianki poliuretanowej na wewnętrzną część opony. Dzięki takiemu rozwiązaniu tłumione są wibracje powodujące hałas we wnętrzu auta.

  • Specyficzne rozmiary

Niektóre samochody elektryczne, np. BMW i3, wymagają stosowania nietypowych rozmiarów opon. Szerokość 155 w połączeniu ze średnicą osadzenia 19 cali nie jest spotykana w innych autach. Producenci opon przeznaczonych do samochodów elektrycznych uwzględniają także nietypowe rozmiary pasujące do konkretnych modeli.

Redakcja poleca również:

Co przemawia za zakupem samochodu elektrycznego?

Które auto elektryczne pojedzie najdalej? Rzeczywiste zasięgi ponad 20 modeli

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji