Poznaliśmy najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez pracownię InsightOut Lab we współpracy z Volkswagenem. Sprawdź, czy i jak zmienił się stosunek Polaków do aut elektrycznych.

Polski oddział Volkswagena regularnie publikuje raporty dotyczące nastawienia Polaków do samochodów elektrycznych i szeroko pojętej elektromobilności. W ostatnim badaniu starano się ustalić, czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat aut elektrycznych. Ankietę przeprowadzono w dniach 8-11 stycznia 2021 r. na reprezentatywnej grupie 1085 osób w wieku powyżej 18 lat z całej Polski. Za realizację omawianego badania ponownie odpowiada pracownia InsightOut Lab.

Dla celów porównawczych respondenci otrzymali ten sam zestaw pytań, który zawierało badanie z kwietnia 2020 r. Dzięki temu można określić, jak w ciągu niespełna roku zmieniły się poglądy Polaków na temat „elektryków”. Obecnie chęć posiadania samochodu elektrycznego deklaruje dokładnie połowa ankietowanych (50%). W ubiegłym roku ten odsetek wynosił 52%, ale różnica mieści się w granicach błędu statystycznego.

W tym samym okresie zmniejszyła się liczba badanych, którzy zaprzeczali planom zakupu auta elektrycznego, za to zauważalnie wzrósł odsetek osób niezdecydowanych, co można zauważyć na poniższym wykresie:

Analizując wyniki najnowszego badania InsightOut Lab da się także zaobserwować, że wzrosły nasze oczekiwania odnośnie tego, jaki dystans powinien przejechać samochód elektryczny na jednym ładowaniu, aby być użytecznym na co dzień. W kwietniu 2020 r. aż 48% respondentów uznało zasięg do 200 km za wystarczający, a w styczniu bieżącego roku ten odsetek zmalał do 32%. Z kolei 36% badanych oczekuje obecnie zasięgu przekraczającego 400 km (wzrost o 11 punktów procentowych).

Sporo niejasności pozostaje w kwestii ładowania aut elektrycznych. Aż 66% ankietowanych uważa, że samochodu elektrycznego nie można podłączyć do zwykłego, domowego gniazdka 230V. Jednak należy dodać, że w ciągu ostatnich 9 miesięcy ten odsetek zmalał o 7 punktów procentowych.

Badanie z kwietnia ubiegłego roku pokazało również, że Polacy mają problem z rozróżnieniem aut elektrycznych i hybrydowych. W poprzedniej ankiecie 10% respondentów zadeklarowało, że miało okazję jechać „elektrykiem”. Jednak dalsza weryfikacja tego stwierdzenia udowadniała, że w 51% przypadków chodziło o hybrydę, a tylko w 35% – o samochód elektrycznych (14% badanych nie potrafiło wskazać źródła napędu).

Tegoroczne wyniki wydają się być bardziej realne. 8% ankietowanych wskazało, że miało okazję prowadzić auto elektryczne. Ponownie można uznać, że różnica wynosząca 2 punkty procentowe mieści się w granicach błędu statystycznego, ale tym razem byłoby to zbyt daleko idące uproszczenie. Dlaczego? Niemal połowa respondentów (49%) potwierdziła, że chodzi o samochód z napędem elektrycznym, a tylko 39% badanych miało na myśli auto hybrydowe.

Warto zapoznać się także z wynikami wcześniejszych badań:

Czy Polacy są gotowi na elektromobilność?

Dlaczego Polacy nie kupują aut elektrycznych?

Jakie doświadczenie z „elektrykami” mają Polacy?

Czy Polacy chcą dopłat do samochodów elektrycznych?

Samochód elektryczny w trasie a nawyki polskich kierowców

Wady i zalety aut elektrycznych zdaniem Polaków

Chcieć to móc? Kto kupi auto elektryczne?

Co sądzimy o kierowcach aut elektrycznych?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here