Volkswagen e-up!

Volkswagen i pracownia InsightOut Lab sprawdzili wiedzę i nastawienie Polaków do aut elektrycznych. Co sądzicie o wynikach tego badania?

Volkswagen razem z InsightOut Lab postanowili sprawdzić, czy jako Polacy jesteśmy gotowi na elektromobilne jutro? Ankietowani zostali zapytani o aktualną liczbę „elektryków” poruszających się po polskich drogach, infrastrukturę do obsługi aut elektrycznych oraz dostępność wyznaczonych miejsc parkingowych dla samochodów elektrycznych z możliwością podłączenia do ładowarki. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1065 osób.

Jednak zanim przejdziemy do wyników badań InsightOut Lab, na początek należy przytoczyć dane z Barometru Nowej Mobilności, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. W ostatnim czasie znacząco wzrósł odsetek Polaków deklarujących, że w ciągu 3 lat rozważy zakup samochodu elektrycznego. W 2017 r. było to tylko 12% ankietowanych, w 2018 r. – 17%, a w ubiegłym roku – już 28%. To oznacza, że coraz więcej naszych rodaków jest gotowych przesiąść się z auta spalinowego do „elektryka”. Pomogłyby w tym zapewne wciąż wyczekiwane dopłaty.

Natomiast ankiety przeprowadzone przez pracownię InsightOut Lab pokazują, że ze świadomością Polaków w dziedzinie elektromobilności bywa różnie. Niecała 1/5 respondentów (22%) orientuje się, ile samochodów elektrycznych jest zarejestrowanych w Polsce, wskazując odpowiedź „od 5 do 25 tysięcy pojazdów”. Za to co trzeci ankietowany (33%) jest zdania, że po drogach w naszym kraju jeździ mniej niż 1000 „elektryków”. Tymczasem według licznika elektromobilności na stronie PSPA w naszym kraju są zarejestrowane 9803 samochody elektryczne (5700 to auta w pełni elektryczne, 4103 to hybrydy plug-in).

Aż 90% badanych sądzi, że liczba stacji ładowania dla „elektryków” nie jest wystarczająco duża, aby móc swobodnie przemieszczać się samochodem elektrycznym (50% odpowiedziało „zdecydowanie za mało”, 40% – „za mało”). Ze wspomnianego licznika elektromobilności wynika, że w Polsce są już 1093 stacje ładowania, udostępniające w sumie 2028 punktów ładowania. Dodatkowo eksperci zauważają, że tych punktów przybywa z każdym miesiącem, co prowadzi do wniosku, że podaż aut elektrycznych nie nadąża za rozwojem infrastruktury. Aktualnie na jeden publicznie dostępny punkt ładowania w naszym kraju przypada średnio 3,5 „elektryka”, podczas gdy w Niemczech i na Słowacji są to 4 auta na jedną ładowarkę.

Z opisywanego badania InsightOut Lab wynika również, że Polacy osobiście postrzegają się za kulturalnych kierowców, za to na temat innych mają dużo gorsze zdanie. 78% respondentów nie zaparkowałoby auta spalinowego na miejscu przeznaczonym dla „elektryków” (np. przy ładowarce). Co ciekawe, spośród wszystkich ankietowanych to ludzie młodzi w wieku 18-24 lata najczęściej (34%) wskazywali, że skorzystaliby z parkingu dla aut elektrycznych. Należy także zauważyć, że aż 69% respondentów jest zdania, że inni kierowcy zajęliby miejsce parkingowe dla „elektryków”.

Z powyższych odpowiedzi wynika, że zmienia się nastawienie Polaków do elektromobilności, jednak należy przypuszczać, że będzie to jeszcze długotrwały proces. Wystarczy chociażby wskazać niską świadomość co do liczby aut elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Być może to się zmieni w związku z pojawieniem się zielonych tablic rejestracyjnych dla „elektryków”, które ułatwiają ich rozpoznanie na ulicy.

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here