Rozstaw śrubBMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3) - rozstaw śrub w...

BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3) – rozstaw śrub w felgach, otwór centralny, średnica i skok gwintu

Jaki jest rozstaw śrub w felgach, otwór centralny felgi, średnica i skok gwintu śrub do kół w samochodzie BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3)?

Samochody BMW 2500, 2800, 3.0i i 3.3i były produkowane w latach 1968-1977. Modele te należały do serii E3, która była pierwszą serią luksusowych samochodów BMW. Wszystkie te modele były wyposażone w silniki benzynowe o różnych pojemnościach, co wpływało na ich osiągi. BMW 2500 i 2800 były napędzane przez sześciocylindrowe jednostki o pojemności 2.5 i 2.8 litra, natomiast modele 3.0i i 3.3i miały silniki o pojemności 3.0 i 3.3 litra. Samochody te charakteryzowały się eleganckim wyglądem, solidną konstrukcją i wysokim poziomem wyposażenia, co przyczyniło się do ich popularności w tamtym okresie.

Do czego potrzebne są dane dotyczące rozstawu śrub w felgach, rozmiaru otworu centralnego, średnicy i skoku gwintu śrub w kołach?

Wbrew pozorom wymiana felg w aucie nie jest łatwa. W obrębie tej samej marki, a nawet modelu, felgi mogą różnić się rozstawem śrub, otworu centralnego oraz parametrami śrub czy nakrętek.

W zależności od marki i modelu samochody mogą mieć koła przykręcane do piast za pomocą śrub i nakrętek. W obu przypadkach znaczenie ma rozmiar śruby i nakrętki, a także skok gwintu. Nieprawidłowe dobranie uniemożliwi montaż kół albo spowoduje uszkodzenie gwintu. Warto pamiętać także, że śruby do alufelg i felg stalowych często różnią się długością. Różne mogą być także ukształtowania ich powierzchni przylegającej. Czołowa powierzchnia nakrętki śrub do kół lub łeb śruby może być kulisty albo stożkowy. Warto o tym pamiętać przy zakupie i jeżeli nie mamy pewności – najlepiej poprosić sprzedającego o pomoc w doborze śruby do kół czy nakrętki.

Jak mierzyć średnicę otworu centralnego?

Średnicę otworu centralnego mierzy się między jego krawędziami w najszerszym miejscu. Montaż felgi z szerszym otworem od oryginalnego jest możliwy – w takim przypadku trzeba użyć pierścieni centrujących.

Jak mierzyć rozstaw śrub w feldze?

Felgi samochodów osobowych są najczęściej montowane na cztery lub pięć śrub. Gdy felga ma cztery śruby, rozstaw otworów montażowych, a więc rozstaw śrub mierzy się od środka jednego otworu na śrubę do środka drugiego, przeciwległego (najbardziej oddalonego) otworu. Precyzyjne ustalenie centralnego punktu otworu nie może nie być łatwe, ale równie dobrze można zmierzyć odległość od krawędzi jednego otworu do krawędzi drugiego. By wynik był prawidłowy, muszą to być jednak te same krawędzie obu otworów (np. prawe).
W przypadku kół z pięcioma otworami zmierzenie rozstawu śrub jest trudniejsze, bo otwory montażowe nie są rozmieszczone naprzeciw siebie.

Jak więc sprawdzić rozstaw śrub w feldze z 5 otworami? Trzeba dokonać pomiarów i podstawić wartości do wzoru A + B + 2 × C, gdzie A to średnica otworu centralnego, B to średnica otworu montażowego, a C odległość między brzegami tych otworów.
Dobra wiadomość jest taka, że mierzenie rozstawu śrub w felgach czy średnic centralnych otworów zwykle nie jest konieczne – precyzyjne wartości do większości modeli są znane.

BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3) – rozstaw śrub w felgach, otwór centralny, średnica i skok gwintu

Poniżej znajdziecie podstawowe dane potrzebne do dobrania felg, dystansów i śrub do samochodu BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3).

BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3)
Wartość
Rozstaw śrub 120/5
Średnica gwintu/skok gwintu M12x1,5
Otwór centralny 72,6

Jaki jest rozstaw śrub w felgach w samochodzie BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3)?

Rozstaw śrub w felgach w samochodzie BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3) wynosi 120/5.

Jaka jest średnica gwintu i skok gwintu w śrubie do felg w samochodzie BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3)?

Średnica gwintu i skok gwintu w śrubie do felg w samochodzie BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3) wynosi M12x1,5.

Jaki jest rozmiar otworu centralnego w feldze do samochodu BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3)?

Rozmiar otworu centralnego w feldze do samochodu BMW 2500, 2800, 3.0i, 3.3i (1968-1977) typ (E3) wynosi 72,6.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji