W niewielkim budżecie (20 tys. zł) da się znaleźć sporo aut z mocnymi silnikami. Oto 10 propozycji na niedrogi, ponad 200-konny samochód.
Znaczna liczba koni mechanicznych w samochodzie to nie tylko gwarancja lepszych wrażeń z jazdy. Duża moc przydaje się chociażby przy wyprzedzaniu, by szybciej „uciec” na swój pas ruchu, ale i by sprawniej nabrać prędkości do bezpiecznego minięcia kolumny ciężarówek. Chętni na mocne auto powinni jednak już z góry zaakceptować spalanie w okolicach co najmniej 10 l/100 km w cyklu mieszanym (w przypadku silników benzynowych). Można ewentualnie rozważyć zakup turbodiesla, ale nie ma co liczyć na wartości poniżej 8 l/100 km. Niektóre jednostki napędowe da się jednak bez obaw zasilać LPG.
Wytypowaliśmy 10 samochodów o mocy minimum 200 KM, które można kupić za 20 tys. zł. Nie ma się co jednak nastawiać na szeroki wybór aut: z reguły są to pojedyncze sztuki, niemniej cały czas osiągalne w tym budżecie. W zestawieniu znajdziemy sporo samochodów starszej daty, nierzadko trafiających się z dużymi przebiegami. Warto postawić sobie przed kupnem pytanie, czy będzie nas stać na utrzymanie mocnego, ale – bądź co bądź – paliwożernego auta zmagającego się z coraz częstszymi usterkami.
Używana Alfa Romeo 159
Lata produkcji: 2005-2011
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 1.75 TBi, 2.4 JTDM
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2007-2010
Przepis na mocną Alfę 159? Dynamiczny (bo turbodoładowany) silnik 1.75 TBi (200 KM), który pojawił się pod koniec produkcji, lub topowy, 5-cylindrowy diesel 2.4 JTDM (200/210 KM). W ofercie była jeszcze benzynowa wersja V6 (3.2/260 KM), ale trudno ją trafić w tym budżecie. Nie ma jednak wielkiej straty, bo jest tylko niewiele szybsza od 1.75 TBi (7,1 s do 100 km/h względem 7,7 s w TBi). Spalaniem stanowi natomiast zupełnie inną ligę – zużywa ok. 14 l/100 km w cyklu mieszanym. W wersji 1.75 TBi można liczyć na ok. 10 l/100 km, natomiast diesle 2.4 zadowalają się ok. 8-8,5 l/100 km. Topowe silniki Alfy 159 nie są wolne od wad. Wariant TBi zmaga się z usterkami napinacza paska rozrządu i sond lambda, z kolei 2,4-litrowy turbodiesel ma nietrwały system klapek w kolektorze ssącym (urywają się). Poza tym nie jest on wolny od problemów z DPF-em i zaworem EGR. Przed kupnem Alfy warto obejrzeć podwozie pod kątem uszkodzeń mechanicznych (auto ma mały prześwit) oraz sprawdzić poprawność działania wspomagania kierownicy.
Przeczytaj więcej na temat używanej Alfy Romeo 159:
Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – który silnik wybrać?
Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie użytkowników
Silnik | 1.75 TBi | 3.2 V6 | 2.4 JTDm | 2.4 JTDm |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1742 cm³ | 3195 cm³ | 2387 cm³ | 2387 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PN | PN |
Maks. moc | 200 KM | 260 KM | 200 KM | 210 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 322 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 7,1 s | 8,3 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 250 km/h | 225 km/h | 231 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 11,0 l/100 km | 7,9 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Używane Audi A4 B7
Lata produkcji: 2004-2008
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.0 TFSI, 3.0 TDI
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2005-2007
W A4 generacji B7 montowano sporo mocnych silników o dużej pojemności. Wśród ogłoszeń dotyczących aut ponad 200-konnych przewijają się auta z jednostkami benzynowymi 2.0 TFSI (200/220 KM) lub dieslami 3.0 TDI (204/233 KM). Czasami w ofercie trafi się wolnossąca odmiana benzynowa 3.2 FSI (256 KM). Można w nich liczyć na przyspieszenie do 100 km/h w okolicach 7 sekund: poniżej tej wartości rozpędza się topowy diesel i wariant 3.2 FSI. Nie ma co liczyć na niskie rachunki pod dystrybutorem. Benzynowe, mocne A4 spalają ok. 10-11 l/100 km, z kolei 6-cylindrowe diesle 3.0 „zadowalają się” ok. 9 l/100 km w cyklu mieszanym. Z uwagi na obecność wtrysku bezpośredniego, założenie LPG do silników TFSI/FSI raczej mija się z celem. Wszystkie wymienione jednostki mogą palić olej i sprawiać kłopoty z rozrządem. W 2.0 TFSI dochodzi do zatarć wałków rozrządu, natomiast w 3.2 FSI awaryjne bywają wariatory faz rozrządu. Najpoważniejsze kłopoty czekają użytkowników 3.0 TDI z wyeksploatowanym rozrządem. Układ składa się nie tylko z łańcuchów, ale i kilku kół zębatych, co bardzo podbija koszty wymiany. Poza tym trzeba się nastawić na awarie turbo i zaworów EGR.
Przeczytaj więcej na temat używanego Audi A4 B7:
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – który silnik wybrać?
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników
Silnik | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 3.2 V6 FSI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 3123 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | ON | ON |
Maks. moc | 200 KM | 220 KM | 256 KM | 204 KM | 233 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 300 Nm | 330 Nm | 450 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 7,1 s | 6,4 s | 7,2 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 241 km/h | 247 km/h | 250 km/h | 235 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 8,0 l/100 km | 10,6 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Używane BMW serii 3 (E90)
Lata produkcji: 2005-2012
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.5 (323i/325i), 3.0 (325i/330i/335i), 3.0d (325d/330d/335d)
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2005-2007
Ponad 200-konne wersje BMW E90 zawsze mają pod maskami silniki 6-cylindrowe w układzie rzędowym. W przypadku benzynowych są to jednostki 2.5 (N52) lub 3.0 (N52/N53) o pojemności 2996 cm³. Miewają swoje przypadłości, jak np. awarie pompy cieczy, defekty hydraulicznych popychaczy lub usterki pompy paliwa. Kuszą jednak wspaniałym brzmieniem i rewelacyjnymi osiągami. Średnio zużywają od 10 do nawet 13 l/100 km w cyklu mieszanym. W przypadku 3-litrowych diesli można liczyć na ok. 7-9 l/100 m. Starsze warianty M57 miewają kłopoty z klapkami w kolektorze dolotowym, natomiast nowsze N57 z łańcuchami rozrządu. Uświadczymy w nich też nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne. Przeciętną trwałość w BMW prezentuje układ 4×4 xDrive. Nie można definitywnie wykluczać chociażby naprawy skrzyni rozdzielczej napędu.
Przeczytaj więcej na temat używanego BMW serii 3 E90:
Używane BMW serii 3 E90 (2005-2012) – który silnik wybrać?
Używane BMW serii 3 E90 (2005-2012) – opinie użytkowników
Silnik | 2.5 (325i) | 3.0 (328i) | 3.0 (330i) | 3.0 (335i) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2497 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 2979 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 218 KM | 233 KM | 258 KM | 306 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s | 6,7 s | 6,3 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 245 km/h | 210 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 9,1 l/100 km | 8,7 l/100 km | 9,1 l/100 km |
Silnik | 325d | 330d | 330d | 335d |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 204 KM | 231 KM | 245 KM | 286 KM |
Maks. moment | 430 Nm | 500 Nm | 520 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s | 6,7 s | 6,1 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Używany Ford Mondeo IV
Lata produkcji: 2007-2014
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.0 EcoBoost, 2.5 Turbo, 2.2 TDCi
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2007-2008
Topowe silniki w Mondeo z początku ograniczały się do 5-cylindrowego motoru 2.5 Turbo (220 KM) oraz 200-konnego turbodiesla 2.2 TDCi pochodzącego od PSA. W 2010 roku wprowadzono nowe jednostki 2.0 EcoBoost o mocy 203 lub 240 KM. W założonym budżecie da się kupić Mondeo 2.5, czyli najszybsze w gamie. Zużycie paliwa tego silnika (jak i zresztą 2.0 EcoBoost) plasuje się na poziomie 10-11 l/100 km. Z uwagi na obecność wielopunktowego wtrysku paliwa, do 2.5 da się założyć gaz. Obydwa silniki nie są szczególnie awaryjne: trzeba się najwyżej nastawić na usterki przepustnic (w 2.5). 200-konny diesel nie bywa częstym wyborem osób poszukujących oszczędnego auta – potrafi zużywać nawet 8 l/100 km w cyklu mieszanym. Zawodzi w nim głównie wyeksploatowany osprzęt (dwumasa, DPF). Główny problem wszystkich Mondeo IV to atakująca podwozie korozja. W dużej mierze przyczynia się do zwiększenia kosztów robocizny przy wymianie elementów zawieszenia.
Przeczytaj więcej na temat używanego Forda Mondeo IV:
Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – opinie użytkowników
Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – który silnik wybrać?
Silnik | 2.0 Ecoboost | 2.0 EcoBoost | 2.5 T | 2.2 TDCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2521 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | ON |
Maks. moc | 203 KM | 240 KM | 220 KM | 200 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 340 Nm | 320 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 7,5 s | 7,5 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 232 km/h | 246 km/h | 245 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 7,7 l/100 km | 9,3 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Używana Mazda CX-7
Lata produkcji: 2007-2012
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.3 MZR-DISI
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2007-2008
Trzeba przyznać, że do tak nastawionego na sportowe doznania SUV-a jak Mazda CX-7 idealnie pasuje duży silnik benzynowy z turbodoładowaniem – bo właśnie taki jest 2.3 MZR DISI. Rozwija imponujące 260 KM, choć w wersji z automatyczną skrzynią zdławiono go do 244 KM. Niezwykle lekko wprawia w ruch ciężką Mazdę, przy okazji mając niepohamowany „apetyt” na paliwo (12-13 l/100 km w eksploatacji mieszanej). Niektórzy z powodzeniem zdołali go jednak „zagazować”. O dziwo ten silnik pozytywnie zaskakuje pod względem niezawodności. Może najwyżej palić olej lub przerywać, co z reguły jest efektem błędu oprogramowania sterującego. Oglądając Mazdę CX-7 2.3 warto zwrócić uwagę na inne typowe usterki trapiące ten model, czyli nietrwałe hamulce i coraz większy problem z korozją.
Przeczytaj więcej na temat używanej Mazdy CX-7:
Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie użytkowników
Silnik | 2.3 MZR DISI |
---|---|
Pojemność | 2261 cm³ |
Paliwo | PB |
Maks. moc | 260 KM |
Maks. moment | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,2 l/100 km |
Używany Mercedes CLK (C209)
Lata produkcji: 2002-2009
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 3.0 (280), 3.2 (320), 3.5 (350), 5.0 (500), 5.5 (500), 3.0 (320 CDI)
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2003-2004
Ponad 200-konny Mercedes CLK w tym budżecie najprawdopodobniej będzie miał pod maską silnik V6 – albo benzynowe 3.0/3.2/3.5, albo diesla 3.0. W droższych autach spotykane są nawet jednostki V8 o pojemności 5 litrów lub więcej. Od razu warto założyć, że CLK z benzynowym V6 będzie palił ok. 11-13 l/100 km, natomiast wariant wysokoprężny – ok. 8-9 l/100 km (w cyklu mieszanym). Pozbawione turbodoładowania odmiany benzynowe nie są szczególnie awaryjne. Jedynie odmiany 3.0 (CLK 280) i 3.5 (CLK 350) zmagają się z awariami koła zębatego wałka wyrównoważającego. We wszystkich można się spodziewać wysokich cen części zamiennych. Diesel cieszy się znacznie gorszą reputacją. Sprawia problemy z turbo (zapycha się nastawnik turbiny), zaworami EGR i filtrami cząstek stałych (rozrzedzają olej paliwem). Oprócz tego w tak wiekowym Mercedesie nie można wykluczać defektów elektroniki pokładowej, a także korozji.
Silnik | 3.0 (CLK 280) | 3.2 (CLK 320) | 3.5 (CLK 350) | 3.0 (CLK 320 CDI) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2996 cm³ | 3199 cm³ | 3498 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | ON |
Maks. moc | 231 KM | 218 KM | 272 KM | 224 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 310 Nm | 350 Nm | 415 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 7,9 s | 6,4 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 244 km/h | 246 m/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,2 l/100 km | 10,2 l/100 km | 10,0 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Używany Opel Astra H
Lata produkcji: 2004-2014
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.0 Turbo, 2.0 Turbo (OPC)
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2007-2009
Za 20 tys. zł można spróbować poszukać dość rzadkiej konfiguracji Astry H, mianowicie 3-drzwiowego hatchbacka (GTC) z silnikiem 2.0 Turbo o mocy 200 KM. Sporadycznie można z nim trafić także odmiany coupe-cabrio. Była co prawda jeszcze topowa odmiana OPC (241 KM), lecz trzeba na nią wydać nieco więcej gotówki. Niemniej już wariant 200-konny nie ma się czego wstydzić pod kątem osiągów. Również zużywa adekwatne do mocy ilości paliwa (średnio ok. 11 l/100 km), ale przynajmniej jest przewidywalny pod kątem usterkowości. Lepiej jednak odpuścić sobie samochody wyposażone w instalację LPG – źle ona wpływa na kondycję głowicy i turbosprężarki. Rozglądając się za mocną Astrą zweryfikujmy historię serwisowania i ewentualnych napraw zawieszenia IDS+ z drogimi w zakupie amortyzatorami o regulowanej sztywności. Oceńmy też poprawność działania dostępnego wyposażenia.
Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Astry H:
Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra H (2004-2014) – który silnik wybrać?
Silnik | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo (OPC) |
---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | PB | PB |
Maks. moc | 200 KM | 241 KM |
Maks. moment | 262 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 237 km/h | 244 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,3 l/100 km | 9,2 l/100 km |
Używany Peugeot 407 Coupe
Lata produkcji: 2005-2011
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 3.0 V6, 2.7 HDi, 3.0 HDi
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2005-2007
Peugeot stosował topowe silniki we wszystkich wersjach nadwoziowych „407-ki”, ale najlepiej pasują one do eleganckiego Coupe – zresztą ten wariant nadwoziowy pozbawiono silników pozycjonowanych niżej w gamie. Chętni na mocne, francuskie coupe mogą nastawić się na jednostki widlaste, 6-cylindrowe: benzynowego, wolnossącego 3.0 (211 KM) oraz dwa diesle – 2.7 HDi (204 KM) oraz 3.0 HDi (240 KM). Tańszą eksploatację powinien zapewnić ten pierwszy z uwagi na niewielką awaryjność (drobne kłopoty sprawiają cewki zapłonowe, silniczki krokowe, sondy lambda) i dobra kooperacja z instalacjami gazowymi (te auta palą ok. 12-13 l/100 km benzyny w cyklu mieszanym). Diesle V6 zadowalają się ok. 8,5-9 l/100 km, ale bez wątpienia jest w nich więcej do „popsucia się”. Trwałością nie grzeszą filtry cząstek stałych, koła dwumasowe, zawory EGR i układ biturbo (seryjny w 2.7/3.0 HDi).
Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 407:
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – który silnik wybrać?
Silnik | 3.0 V6 | 2.7 V6 HDi | 3.0 V6 HDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 2946 cm³ | 2720 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | PB | ON | ON |
Maks. moc | 211 KM | 204 KM | 241 KM |
Maks. moment | 290 Nm | 440 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 8,5 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 230 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,8 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Używany Seat Leon II
Lata produkcji: 2005-2012
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.0 TSI
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2006-2008
Leon, jako prawdziwie usportowiony kompakt, otrzymał naprawdę rozległą paletę silników rozwijających ponad 200 KM. Budżet 20 tys. zł pozwala rozejrzeć się raczej za Leonem FR (200/211 KM), choć trafiają się też pojedyncze Leony Cupra (powyżej 240 KM). Wszystkie mają pod maskami silniki 2.0 TSI, ale uwaga – z dwóch różnych serii (mimo identycznej pojemności). Bardziej popularna jest starsza, EA113, z paskiem rozrządu (kody BWA, BWJ, CDLA), zasilająca m.in. 200-konną odmianę FR z lat 2006-2009. Wariant 211-konny to już nowszy silnik 2.0 TSI EA888 z łańcuchem rozrządu, obarczony problemem spalania oleju i awarii turbo. W jednostkach EA113 trzeba się nastawić na osiadanie nagaru w kolektorze dolotowym oraz przypadki wycierania wałków rozrządu. Silniki TSI przeciętnie nadają się do zasilania gazem i tym samym realne zużycie paliwa (ponad 10 l/100 km w cyklu mieszanym) należy traktować jako ostateczne.
Przeczytaj więcej na temat używanego Seata Leona II:
Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników
Używany Seat Leon II (2005-2012) – który silnik wybrać?
Silnik | 2.0 TSI (FR) | 2.0 TSI (FR) | 2.0 TSI (Cupra) | 2.0 TSI (Cupra R) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 200 KM | 211 KM | 240 KM | 265 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 7,1 s | 6,4 s | 6,2 s |
Prędkość maks. | 229 km/h | 233 km/h | 247 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,9 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,1 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Używane Volvo V70 II
Lata produkcji: 2000-2007
Dostępne silniki powyżej 200 KM: 2.3 R5, 2.4 R5, 2.5 R5
Za 20 tys. zł kupisz roczniki: 2005-2007
W drugiej generacji Volvo V70 królowały silniki 5-cylindrowe. Spośród nich aż trzy benzynowe rozwijały więcej niż 200 KM. Mowa o jednostkach z turbodoładowaniem – 2.3 (250 KM), 2.4 (200/260 KM) i 2.5 (210 KM lub nawet 300 KM w V70 R). Oczywiście nie można się po nich spodziewać łagodnego obchodzenia się z paliwem. Wartości realne oscylują w granicach 10-12 l/100 km, biorąc pod uwagę jazdę w cyklu mieszanym. Silniki Volvo nieźle jednak sprawują się w połączeniu z LPG. Nie dręczą też użytkowników poważnymi awariami – te dotyczą głównie zabrudzonych przepustnic i zepsutych przepływomierzy lub cewek zapłonowych. Warto jeszcze pamiętać o systematycznej wymianie w nich paska rozrządu (teoretycznie co 150 tys. km, ale warto go znacznie skrócić).
Silnik | 2.3 T5 | 2.4 T | 2.5 T |
---|---|---|---|
Pojemność | 2319 cm³ | 2435 cm³ | 2521 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 250 KM | 200 KM | 210 KM |
Maks. moment | 330 Nm | 285 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s | 7,9 s | 7,4 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 210 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,4 l/100 km | 9,4 l/100 km | 10,4 l/100 km |