Mimo niedawnego debiutu hybrydy, w ofercie Fiata Tipo wciąż pozostaje diesel. Czy pozwala wypracować duży zasięg na jednym zbiorniku? Oto nasz test Fiata Tipo SW Cross 1.6 MultiJet.
Część producentów samochodów definitywnie porzuciła już silniki wysokoprężne. Teoretycznie alternatywą dla nich mają być hybrydy, jednakże rzeczywistość z reguły weryfikuje ich większą zachłanność na paliwo niż klasyczne turbodiesle, przynajmniej jeśli często wyjeżdżamy autem poza miasto. W tym roku Fiat wprowadził do Tipo odmianę hybrydową, którą mieliśmy już okazję jeździć na pierwszych jazdach we Włoszech. Z gamy nie wycofano jednak zarówno wariantu benzynowego (1.0 T3/100 KM), jak i 130-konnego diesla 1.6 MultiJet. Właśnie taki samochód, w uterenowionej wersji Cross i nadwoziu kombi (SW), trafił niedawno do naszej redakcji. Czy w dzisiejszych czasach auto z silnikiem wysokoprężnym nadal ma wiele zalet na tle napędów alternatywnych? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w teście Fiata Tipo SW Cross 1.6 MultiJet.
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – nadwozie, wymiary
Sylwetki Fiata Tipo nie trzeba szczegółowo przypominać. Samochód jest na rynku od 2015 roku i to po nim widać, choć drobny lifting (poznamy go głównie po nowym logo na atrapie chłodnicy) tchnął w karoserię trochę świeżości. Fiat czyni też nieustanne zabiegi mające zamaskować wiek tej konstrukcji. W dzisiejszych czasach najłatwiej i najskuteczniej można to zrobić, upodabniając samochód do bijących rekordy popularności crossoverów. I tak kompaktowy Tipo otrzymał odmianę Cross (dostępną w hatchbacku i kombi) z osłonami błotników, progów i dolnej części zderzaków, dodatkowo zdobionymi srebrnymi wykończeniami. Standardem w Tipo Cross są też 17-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem oraz „udające” chrom klamki.
Jak na kompaktowe kombi, Tipo SW wcale nie jest wielkim samochodem, bo mierzącym, w wariancie Cross, niecałe 4,6 m na długość, lekko ponad 1,8 m na szerokość i 1,55 m na wysokość. Standardowe Tipo delikatnie różni się wymiarami, będąc delikatnie krótszym, węższym i o 4 cm niższym autem. Rozstaw osi każdego kompaktowego Fiata ustalono na 2,64 m.
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – wnętrze, bagażnik
Lekko zwiększony prześwit, jak i wysoko poprowadzona linia dachu Fiata Tipo czyni z niego samochód komfortowy w codziennym użytkowaniu. Wsiadanie i wysiadanie nie wymaga żadnej gimnastyki, ilość miejsca na głowy jest zadowalająca, uwagę też zwraca przyzwoita widoczność we wszystkich kierunkach. Fotelom można zarzucić przesadną twardość, niemniej nie jest ona uciążliwa, a podejrzewamy, że zebrałaby dodatkowe plusy podczas dalszego wyjazdu samochodem. Podparcie boczne – niezłe, ale przydałoby się dłuższe siedzisko. Testowane Tipo wyposażono w elektrycznie sterowaną podpórkę lędźwiową: w naszej opinii dobrze spełniała swoją funkcję, niemniej niektórzy mogą narzekać na brak możliwości wyregulowania jej w pozycji pionowej. Plus za wysuwany przedni podłokietnik. Pasażerowie z tyłu również mają swój, tworzony ze środkowego fragmentu oparcia kanapy – niewielki, ale zawsze coś.
Bagażnik zawsze był mocną stroną wszystkich wersji nadwoziowych Tipo. Kombi zabierze najwięcej, bo 550 l pakunków. Wykorzystanie bagażnika ułatwia szeroki otwór załadunkowy i jego ustawny kształt. Przy ściankach bocznych Fiat przewidział wnęki na drobne przedmioty, nie brakuje też haczyków i dwóch poziomów zblokowania rolety. Kanapa po złożeniu tworzy równą przestrzeń bagażową.
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – deska rozdzielcza, multimedia
Pierwsze, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w Tipo, to faktura plastiku na desce rozdzielczej i na drzwiach: starszym kierowcom może przypominać materiały wykończeniowe z… Poloneza czy Fiata 125p. Warto podkreślić, że w niektórych miejscach jest on miękki (np. góra kokpitu), próżno też szukać wpadek montażowych. Dłuższy kontakt z deską Tipo pozwala wychwycić przystępniejsze materiały, m.in. miłą w dotyku skórzaną kierownicę czy gałkę biegów. Szkoda, że poza lakierowaną na połysk listwą i kilkoma srebrnymi elementami jest tu zwyczajnie „ponuro”.
Kierowca ma przed sobą swego rodzaju „hybrydowe” wskaźniki: część jest bowiem wmontowana na stałe (obrotomierz i wskaźnik paliwa, notabene obydwa przekazujące niezbyt precyzyjne wartości), natomiast środkowy obszar to już ekran wyświetlający sporo informacji (steruje się nim z wielofunkcyjnej kierownicy). Nie imponuje grafiką, ale pracuje płynnie i bez zawieszeń, podobnie jak 7-calowy ekran pośrodku deski rozdzielczej. On już prezentuje się nowocześniej, choć trzeba nabrać wprawy, by trafiać w jego niewielkie ikonki. W obsłudze radia pomagają wmontowane obok pokrętła, ale można to też czynić wygodnymi przyciskami w tylnej części kierownicy. System Uconnect bez zarzutu łączy się ze smartfonem przy użyciu funkcji Android Auto/Apple CarPlay i pozwala wyświetlić nawigację (fabryczna nie jest dostępna). Wtedy trzeba zaakceptować nieco bardziej opieszałe działanie i opóźnioną reakcję na stuknięcie palcem.
Ergonomia w Tipo prezentuje się dwojako. Z jednej strony wielkie przyciski na kierownicy i klasyczny panel klimatyzacji ułatwiają obsługę, z drugiej niektóre przełączniki (np. sterowania szybami i regulacji lusterek) umieszczono daleko od kierowcy i trzeba się lekko pochylić, by je nacisnąć. Fiat zadbał o intuicyjne rozmieszczenie gniazd do ładowania urządzeń mobilnych (USB i 12V), na pokładzie znalazła się nawet ładowarka indukcyjna.
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – silnik, zużycie paliwa, wrażenia z jazdy
Nie można powiedzieć, że włoskiego turbodiesla w ogóle nie słychać, ale pracuje on gładko i cicho, wytwarzając zaledwie minimalne wibracje. Kultury pracy wciąż się mogą od niego uczyć wyroby konkurencji. Dobrze przy tym współpracuje z systemem Start&Stop i 6-biegową skrzynią z umiejętnie dobranymi przełożeniami. Oczywiście komputer podpowiada zmianę biegów przy maksymalnie niskich obrotach silnika. Dostosowanie się do tych wskazań może i obniża emisję CO2, ale źle też wpływa na przyjemność z jazdy Tipo (turbodziura staje się irytująca). Dopiero „przeganianie” silnika na obrotach wyzwania drzemiące w nim pokłady energii i auto staje się dynamiczne, szczególnie na drogach szybkiego ruchu.
Jak przystało na nowoczesnego diesla, Tipo 1.6 MultiJet potrafi poruszać się „o kropelce”. Jazda drogami krajowymi (90-100 km/h) skutkuje spalaniem ok. 3-3,5 l/100 km, natomiast przy zwiększeniu prędkości do 120 km/h wciąż niełatwo będzie przekroczyć 5 l/100 km. Dzieje się tak dopiero przy 130 km/h (5,5-5,7 l/100 km). Podróżując wysokoprężnym Tipo autostradami (140 km/h) należy zaakceptować wartości rzędu 6-7 l/100 km. W intensywnej eksploatacji miejskiej samochód spalił ok. 6 l/100 km, a w cyklu mieszanym – 4,8 l/100 km, czyli mniej więcej tyle, ile obiecuje producent. Dobry wynik, biorąc pod uwagę niezłe osiągi i fakt napędzania sporego, kompaktowego kombi.
Niestety, nie uważamy Tipo za samochód przystosowany do szybkiego pokonywania autostradowych kilometrów. O ile „pary” mu nie brakuje, tak już po przekroczeniu 100 km/h hałas we wnętrzu staje się mocno odczuwalny, a pierwsze świsty wiatru słychać już przy zaledwie 60 km/h. Ponadto auto na łukach wykazuje tendencje do płużenia przodem (lepiej zmniejszyć prędkość przed np. zjazdem z drogi szybkiego ruchu), a nadwozie wyraźnie się przechyla. Być może to efekt zwiększenia prześwitu, który z kolei pozytywnie wpływa na wybieranie nierówności i przejazd progami zwalniającymi. Bywa też nieoceniony na parkingach z wysokimi krawężnikami, tak samo jak system CITY pozwalający obracać kierownicę jednym palcem (ale lepiej go wyłączyć po wyjechaniu na szosę).
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – cena, wyposażenie
Tipo kombi z dieslem oznacza wydatek minimum 105 500 zł za samochód w wersji City Life. Wariant Cross (1.6 MultiJet) kosztuje równe 110 000 zł. W standardzie oferuje sporo opcji wyposażenia, m.in. asystenta utrzymania pasa ruchu, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości i funkcją odczytywania znaków drogowych, w pełni LED-owe przednie reflektory (i tylne lampy), czujniki deszczu i zmierzchu, kamerę cofania, elementy we wnętrzu obszyte skórą, podgrzewane lusterka, system multimedialny Uconnect z 7-calowym ekranem (ale bez nawigacji), wielofunkcyjną kierownicę oraz częściowo wirtualne zegary. Fiat nie preferuje wielu dodatkowo płatnych opcji, a jeśli już są, to rozsądnie wycenione (np. 800 zł za podgrzewane fotele).
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – PODSUMOWANIE
Wyniki spalania nie pozostawiają wątpliwości: Tipo z silnikiem MultiJet rzadko będzie odwiedzało stacje benzynowe i raczej wypracuje większy zasięg na jednym baku od modelu hybrydowego (choć z tym werdyktem należy poczekać do pierwszych jazd testowych w Polsce). Jak na auto kompaktowe z „tych tańszych”, wcale nie kusi jednak ceną: otrzymujemy za nią samochód pojemny i dobrze wyposażony, lecz słabo wyciszony i o przeciętnych właściwościach jezdnych.
Przeczytaj nasz artykuł o hybrydowym Fiacie Tipo:
Fiat Tipo Hybrid – opinia, wady i zalety
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – plusy i minusy
ZALETY
+ duży bagażnik o regularnym kształcie
+ uproszczona obsługa większości funkcji
+ niskie spalanie w każdych warunkach drogowych
+ bogate wyposażenie seryjne
+ dobre osiągi i elastyczność
+ sporo miejsca w obydwu rzędach siedzeń
+ atrakcyjny wygląd wersji Cross
WADY
– irytujące działanie niektórych systemów bezpieczeństwa
– niezbyt estetyczne plastiki we wnętrzu
– hałas już przy względnie niedużych prędkościach
– niepewne prowadzenie w zakrętach
– wyraźna zwłoka na dodanie gazu przy niskich obrotach
– cena niekoniecznie atrakcyjna na tle rywali
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 1598 cm³), moc maksymalna 130 KM, maksymalny moment obrotowy 320 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s, prędkość maksymalna 199 km/h, średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet | ||||
---|---|---|---|---|---|
Silnik | turbodiesel | ||||
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1598 cm³ | ||||
Moc maksymalna | 130 KM/3750 | ||||
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1500 | ||||
Napęd | przedni | ||||
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | ||||
Długość/szerokość/wysokość | 4,58/1,82/1,55 m | ||||
Rozstaw osi | 2,64 m | ||||
Masa własna | 1490 kg | ||||
Ładowność | 485 kg | ||||
Poj. bagażnika (min./maks.) | 550 l | ||||
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) | ||||
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |||||
Prędkość maksymalna | 199 km/h | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | ||||
Średnie zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | ||||
CENA | |||||
Cena wersji podstawowej (bez wyposażenia dodatkowego) | 105 500 zł (City Life) | ||||
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) | 110 000 zł (Cross) |