Najpopularniejsza w ogłoszeniach generacja A6 kosztuje krocie i wcale nie jest bezawaryjna. Który silnik najlepiej wybrać w używanym Audi A6 C7?
Po Audi klasy wyższej sprzed ok. 10 lat można spodziewać się naprawdę zaawansowanej elektroniki pokładowej składającej się na wyposażenie stosowane w obecnie produkowanych autach kompaktowych. Tak też jest: Audi A6 C7 otrzymało cały arsenał systemów wspomagających kierowcę, nowoczesne multimedia wraz z ekranem head-up i układ Audi drive select zmieniający tryb pracy jednostki napędowej i zawieszenia. Jednocześnie ten samochód w środku bardziej przypomina starszą generację C6 niż obecne C8. W A6 C7 uświadczymy jeszcze analogową deskę rozdzielczą z nieprzesadzonym ekranem pośrodku, w dodatku o najwyższym standardzie wykończenia (w tym prawdziwym drewnem).
Za wprawianie Audi A6 C7 w ruch odpowiadała cała masa silników zbudowanych głównie w oparciu o założenia downsizingu (choć nie wszystkie). Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w tym modelu i wybierzmy najbardziej godną polecenia.
Używane Audi A6 C7 – silniki benzynowe
Wszystkie benzynowe jednostki w Audi A6 C7 mają łańcuch rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie: pojedyncze lub podwójne. Z tej reguły wyłamuje się jedynie montowany do 2014 r. wolnossący silnik 2.8 FSI (204 KM). On, właściwie jako jedyny w całej gamie, nie wykazuje typowych wad konstrukcyjnych, choć z uwagi na obecność wtrysku bezpośredniego i tak nie nadaje się do LPG. Pełnił on rolę jednego z bazowych silników w A6 wraz z 4-cylindrowymi odmianami TFSI: 1.8 TFSI (190 KM) i 2.0 TFSI (180/252 KM). Ten drugi w słabszej wersji (CDNB) nadal potrafi spalać dużo oleju silnikowego, lecz wycofano go już przy okazji liftingu na rzecz jednostki 1.8 TFSI, która w zasadzie jest tego problemu pozbawiona (podobnie jak odmiana 252-konna).
Te silniki zestawiano, poza skrzyniami ręcznymi, z bezstopniowymi Multitronic (2.0 TFSI/180 KM i 2.8 FSI) i dwusprzęgłowymi S tronic (1.8 TFSI i 2.0 TFSI/252 KM). Na bazie „2-litrówki” Audi opracowało nawet swoją hybrydę (245 KM), lecz praktycznie nie występuje ona w polskich ogłoszeniach.
Po stronie mocniejszych jednostek napędowych ulokowano 6-cylindrowego 3.0 TFSI z doładowaniem mechanicznym (czyli kompresorem). Rozwija 300, 310 lub 333 KM i zapewnia „sprint” do 100 km/h na poziomie 5-5,5 sekundy. Te silniki konfigurowano wyłącznie ze skrzyniami S tronic, dlatego zwróćmy uwagę na historię serwisową tej przekładni (włącznie z wymianami oleju). Po 250 tys. km potrafi już wymagać remontu albo przynajmniej naprawy mechatroniki. Same silniki 3.0 TFSI są dość trwałe: sporadycznie sprawiają problemy z napędem rozrządu.
Odmiany V8 (4.0) znalazły zastosowanie jedynie w usportowionym Audi S6 (420/450 KM) i topowym RS6 (560/605 KM). W RS6 montowano automatyczne skrzynie z konwerterem momentu obrotowego (Tiptronic, 8 biegów), które uchodzą za bardziej żywotne od przekładni Multitronic/S tronic.
Silnik | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.8 FSI V6 | 3.0 TFSI V6 | 3.0 TFSI V6 | 3.0 TFSI V6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 2773 cm³ | 2995 cm³ | 2995 cm³ | 2995 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz., komp. | benz., komp. | benz., komp. |
Maks. moc | 190 KM | 180 KM | 252 KM | 204 KM | 300 KM | 310 KM | 333 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 280 Nm | 440 Nm | 440 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 8,1 s | 6,5 sekundy | 7,7 s | 5,5 sekundy | 5,5 sekundy | 5,1 s |
Prędkość maks. | 233 km/h | 232 km/h | 250 km/h | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,9 l/100 km | 8,0 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,9 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Silnik | Hybryda 2.0 TFSI | 4.0 V8 (S6) | 4.0 V8 (S6) | 4.0 V8 (RS6) | 4.0 V8 (wydajność RS6) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 3993 cm³ | 3993 cm³ | 3993 cm³ | 3993 cm³ |
Paliwo | benz., turbo + elektryczny. | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo |
Maks. moc (łączna) | 211 + 54 KM (245 KM) | 420 KM | 450 KM | 560 KM | 605 KM |
Maks. moment | 350 + 210 Nm | 550 Nm | 550 Nm | 700 Nm | 750 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 4,6 s | 4,4 s | 3,9 s | 3,7 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 9,7 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,8 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Używane Audi A6 C7 – silniki Diesla
Największą popularnością (i jednocześnie zainteresowaniem) cieszą się Audi A6 C7 z 4-cylindrowymi turbodieslami 2.0 TDI. Popyt na nie bierze się głównie z wystarczających osiągów mocniejszych wersji (177/190 KM; były również 136 i 150 KM) i optymalnego zużycia paliwa. Te silniki nieźle łączą względnie niską awaryjność z doskonałą dostępnością części zamiennych i niedrogimi naprawami.
Zarówno starsze jednostki EA189 (136/177 KM), jak i EA288 (150/190 KM) pochodzą z serii CR, w której awaryjne pompowtryskiwacze zastąpiono układem common rail. Usterki z reguły dotyczą wyeksploatowanego osprzętu po pokonaniu ok. 200 tys. km, niemniej wciąż słyszy się o przypadkach awarii pomp oleju, w wyniku których zacierają się turbosprężarki lub nawet całe silniki. Starsze 2.0 TDI (136/177 KM) łączono ze skrzyniami ręcznymi lub Multitronic, nowsze (150/190 KM) – z manualnymi oraz S tronic. Napęd quattro opcjonalnie trafiał do odmiany 190-konnej.
Flagowy diesel w A6 C7 to ponownie 3.0 TDI V6, z tym że w tym modelu rozwijał od 190/204/218/245/272 KM z jedną turbosprężarką po 313/320/326 KM w odmianach biturbo. Po stronie zalet należy postawić wyśmienitą kulturę pracy i niebywale żywiołowy charakter. Wciąż jednak trzeba w nim uważać na rozrząd. Audi uprościło skomplikowany mechanizm ze starszych odmian tego silnika, niemniej przy przebiegach 200-300 tys. km lepiej się nastawić na wymianę łańcucha rozrządu. Koszt będzie wysoki z uwagi na umiejscowienie go od strony skrzyni biegów. 3.0 TDI jako jedyny silnik w całej gamie konfigurowano ze wszystkimi rodzajami przekładni – od manualnych (tylko 204 KM), przez automatyczne Multitronic (również 204 KM), S tronic i Tiptronic (warianty biturbo). Napęd 4×4 trafiał do każdej wersji, z czego do 218 KM i mocniejszych seryjnie.
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 150 KM | 177 KM | 190 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 9,5 s | 8,2 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 209 km/h | 216 km/h | 228 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Silnik | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 | 3.0 TDI V6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 190 KM | 204 KM | 218 KM | 245 KM | 272 KM | 313 KM | 326 KM |
Maks. moment | 500 Nm | 450 Nm | 500 Nm | 580 Nm | 580 Nm | 650 Nm | 650 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 7,0 s | 6,6 s | 6,1 s | 5,5 s | 5,1 s | 4,9 s |
Prędkość maks. | 221 km/h | 242 km/h | 244 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,3 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Używane Audi A6 C7 – który silnik wybrać?
Dla oczekujących akceptowalnych kosztów utrzymania rekomendujemy wersje 2.0 TDI, zaś zwolennikom przewidywalnej eksploatacji – 2.8 FSI. Ewentualnie można rozważyć poliftowe A6 z 1.8/2.0 TFSI. Jednostki 3-litrowe nie gwarantują niezawodności, w dodatku są droższe i trafiają się rzadziej. Dają jednak najwięcej przyjemności z jazdy Audi A6 C7.
Przeczytaj także inne nasze artykuły o Audi A6 C7:
Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie użytkowników