Renault Kadjar zyskuje w oczach jako auto z drugiej ręki. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Renault Kadjara?
Renault nieco miesza w nazewnictwie swojego reprezentanta w klasie kompaktowych SUV-ów. Najpierw był Koleos, później opisywany Kadjar (Koleos II awansował o segment wyżej), a obecnie zamiast niego wytwarzany jest Austral. Dla porównania, rywal z koncernu od samego początku nazywa się tak samo, a mowa oczywiście o Nissanie Qashqaiu. Trudno przy tym nie stwierdzić, że to właśnie jemu udało się zaskarbić sympatię wielu osób, podczas gdy SUV-y Renault zawsze były graczami drugoplanowymi. Opisywany Kadjar nie jest złym autem. Punktuje dobrym wyposażeniem, obszernym wnętrzem, pojemnym bagażnikiem (472-1478 l) i nieszablonową stylistyką. Brak mu jednak czegoś, co wyróżniłoby go na tle konkurentów. Nawet w nowoczesnej gamie silnikowej zabrakło m.in. odmian hybrydowych, nie mówiąc o elektrycznych.
Jeśli ktoś planuje zakup Kadjara, jaki silnik powinien w nim rozważyć? Sprawdźmy paletę jednostek napędowych tego modelu.
Używane Renault Kadjar – silniki benzynowe
- 1.2 TCe (130 KM)
- 1.3 TCe (140 KM, 158 KM, 160 KM)
- 1.6 TCe (163 KM)
Benzynowe silniki Kadjara to wyłącznie konstrukcje TCe, czyli bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i łańcuch rozrządu. Do liftingu (2018 r.) oferowano 130-konnego 1.2 TCe oraz 163-konnego 1.6 TCe, natomiast później w ofercie został tylko silnik 1.3 TCe rozwijający 140, 158 lub 160 KM. Jednostki benzynowe pozytywnie zaskakują zużyciem paliwa. Średnio w cyklu mieszanym zadowalają się ok. 7-8 l/100 km, co jest niezłym wynikiem jak na prawie 4,5-metrowego SUV-a. Względnie oszczędny charakter nieco minimalizuje ich wadę, jaką jest kiepska tolerancja LPG. Typowe awarie odnoszą się głównie do jednostek 1.3 TCe i ich filtrów cząstek stałych (GPF), które mogą rozrzedzać olej paliwem. Z kolei w 1.2 TCe dochodzi do awarii napinacza łańcucha rozrządu, prowadzącej do jego nadmiernego rozciągnięcia. Nie można w nim także wykluczać spalania oleju. Benzynowe Kadjary zawsze mają napęd na przód. Wersje 1.2/1.3 TCe zestawiano ze skrzynią ręczną (6 biegów) lub dwusprzęgłową DCT (7 biegów), natomiast 1.6 TCe – tylko z manualną.
Silnik | 1.2 TCe | 1.3 TCe | 1.3 TCe |
---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1333 cm³ | 1333 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 130 KM | 140 KM | 158 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 240 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 10,4 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 203 m/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Silnik | 1.3 TCe | 1.6 TCe |
---|---|---|
Pojemność | 1333 cm³ | 1618 cm³ |
Paliwo | PB | PB |
Maks. moc | 160 KM | 163 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Używane Renault Kadjar – silniki Diesla
- 1.5 dCi (110 KM, 115 KM)
- 1.6 dCi (130 KM)
- 1.7 dCi (149 KM)
Diesle montowano przez cały okres produkcji Kadjara. Na rynku wtórnym jest ich znacznie mniej niż odmian benzynowych. Powód może leżeć we wciąż przeciętnej opinii na temat silników dCi, a właśnie takie montowano w tym aucie. Bazowy to owiany najgorszą sławą 1.5 dCi, występujący w dwóch wersjach mocy – 110 lub 115 KM. Kadjar z tym dieslem potrafi palić poniżej 6 l/100 km w cyklu mieszanym, lecz nadal może niemiło zaskoczyć pod kątem awaryjności. Mimo wprowadzenia licznych poprawek, nadal zdarzają się w nim usterki układu wtryskowego (zwłaszcza gdy tankujemy niepewnej jakości paliwo) i filtra cząstek stałych (rozrzedza olej paliwem). Podobne defekty trapią także jednostki 1.6 dCi (130 KM), choć w nich częściej zawodzą turbosprężarki i koła dwumasowe. Zapewnia on jednak znacznie lepsze osiągi przy niewiele wyższym spalaniu niż 1.5 dCi (lekko ponad 6 l/100 km). Najnowszy diesel od Renault – montowany od 2019 roku 1.7 dCi (149 KM) – spisuje się zaskakująco dobrze, choć też ma skomplikowany osprzęt (w tym nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne). Opcję napędu 4×4 przewidziano dla odmian 1.6/1.7 dCi, natomiast skrzynię automatyczną DCT oferowano tylko dla wersji 1.5 dCi.
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.7 dCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 110 KM | 115 KM | 130 KM | 149 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 11,7 s | 9,9 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 189 km/h | 190 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Używane Renault Kadjar – który silnik wybrać?
Lepszymi opiniami cieszą się silniki stosowane w poliftowych Kadjarach, czyli z lat 2018-2022. Mowa o benzynowych 1.3 TCe oraz dieslach 1.5/1.7 dCi. Pomimo pewnych wad, w ogólnym rozrachunku spisują się całkiem nieźle i nie nadwyrężają portfela wydatkami na paliwo. Starsze odmiany (1.2/1.6 TCe, 1.6 dCi) mają więcej punktów zapalnych, ale być może wynikają one z ich dłuższego stażu na rynku i większych przebiegów aut nimi napędzanych.