UżywaneUżywany Peugeot 5008 I (2009-2017) - który silnik wybrać?

Używany Peugeot 5008 I (2009-2017) – który silnik wybrać?

Zbyt późny debiut zepchnął tego udanego minivana na margines rynkowy. Jaki silnik warto wybrać w używanym Peugeocie 5008 I?

W pierwszej połowie lat dwutysięcznych minivany zdobywały wielu klientów funkcjonalnym i obszernym wnętrzem oraz stosunkowo bogatym wyposażeniem. Wtedy nie zwracano jeszcze tak uwagi na kwestie wizualne, choć trzeba przyznać, że minivany wcale nie są brzydkimi samochodami – brakuje im przebojowości SUV-ów, ale przeważnie zachowują odpowiednie proporcje i punktują lekkością sylwetki. Taki właśnie jest Peugeot 5008 I: ładny, przemyślany, nieźle wykończony i mogący się pochwalić ogromnymi możliwościami przewozowymi (bagażnik mieści 679 l z możliwością powiększenia do 1754 l). Oczywiście znajdziemy w nim 3. rząd siedzeń (przestronniejszy niż u konkurentów; nie ma go we wszystkich autach) i trzy osobno regulowane miejsca za przednimi fotelami.

W chwili debiutu tego modelu (2009 rok) rodzinne minivany odchodziły już do lamusa na rzecz aut uterenowionych, stąd 5008 zdobył u nas umiarkowaną popularność (w odróżnieniu od 3008, który pojawił się w tym samym roku i okazał się hitem). Czy warto rozważyć pierwszą generację Peugeota 5008 z drugiej ręki? Jaki silnik wybrać w tym aucie? Przedstawiamy całą gamę jednostek napędowych i wybieramy najlepszą.

Używany Peugeot 5008 I – silniki benzynowe

  • 1.2 PureTech (130 KM)
  • 1.6 VTi (120 KM)
  • 1.6 THP (156 KM, 165 KM)

Benzynowe jednostki nie były zbyt chętnie wybierane w tym modelu. Z perspektywy czasu okazało się, że osoby, które się na nie zdecydowały, musiały zmagać się z wieloma awariami. Do napędu zaprzęgnięto bowiem dwa silniki 1.6 opracowane wspólnie z BMW – 1.6 VTi (120 KM) oraz 1.6 THP (156 KM, później 165 KM), w którym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Najmocniejszy wariant oferowano do końca produkcji, natomiast pozostałe ustąpiły miejsca 3-cylindrowemu silnikowi 1.2 PureTech, rozwijającego niezłe 130 KM. Oferuje naprawdę niezłe osiągi (podobny maksymalny moment obrotowy jak w 1.6 THP), ale jest dość głośny i wpada w wibracje, nie pasując tym samym do sporego, rodzinnego auta.

Wszystkie benzynowe silniki w 5008 I cierpią na problemy z rozrządem. W jednostkach 1.6 pracuje układ napędzany łańcuchem. Niestety, producent zastosował w nim wadliwy napinacz, który nie zapewniał łańcuchowi odpowiedniego naciągu i przyczyniał się do przyspieszonego zużycia (objaw: postukiwanie na zimnym silniku). Kondycji rozrządu dodatkowo nie sprzyjał niski poziom oleju silnikowego, a o to było nietrudno z uwagi na liczne wycieki i spalanie środka smarnego w jednostkach THP. W nich zdarzały się jeszcze awarie turbosprężarek i kolektorów dolotowych (zapychały się nagarem). Z kolei 1.2 PureTech zasłynął z niedopracowanego układu paskowego rozrządu pracującego w oleju: wskutek łuszczenia się materiału, z którego wykonano pasek, drobinki gumy zapychały pompę olejową i doprowadzały nawet do zatarcia silnika. Aby uniknąć takiej sytuacji, lepiej pamiętać o częstej wymianie paska rozrządu (co 60 tys. km).

Peugeot 5008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 THP
Pojemność 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 130 KM 120 KM 156 KM 165 KM
Maks. moment 230 Nm 160 Nm 240 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 12,2 s 9,6 s 9,6 s
Prędkość maks. 201 km/h 188 km/h 195 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 7,3 l/100 km 7,3 l/100 km 6,1 l/100 km
Peugeot 5008 I 1.2 PureTech
Niełatwo znaleźć Peugeota 5008 z silnikiem 1.2 PureTech – pojawił się w gamie dopiero w 2015 roku.
Peugeot 5008 I 1.6 THP
Peugeot pod koniec produkcji (w 2015 r.) zmodernizował silnik 1.6 THP, przy okazji zwiększając moc do 165 KM. Ta wersja uchodzi za mniej awaryjną od starszych.

Używany Peugeot 5008 I – silniki Diesla

  • 1.6 HDi (109 KM, 112 KM, 114 KM, 120 KM)
  • 2.0 HDi (150 KM, 163 KM)

W latach „świetności” Peugeota 5008 I to właśnie diesle grały „pierwsze skrzypce” w kompaktowych minivanach. Producent zadbał o szeroki wybór wariantów mocy, choć w praktyce gama opierała się tylko na dwóch silnikach – 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Pierwszy z nich rozwija 109, 112, 114 lub 120 KM (w zależności od lat produkcji), drugi z kolei 150 lub 163 KM. Najmocniejszy wcale nie zapewnia najlepszych osiągów z uwagi na obligatoryjną konfigurację z automatyczną skrzynią biegów. Trafiała ona jeszcze do odmian 1.6 THP i 120-konnego 1.6 HDi, natomiast słabsze wersje opcjonalnie łączono ze skrzynią zautomatyzowaną (6-biegową). Tyle samo przełożeń mają również wszystkie skrzynie ręczne (poza 5-biegową w benzynowym 1.6 VTi).

Francuskie diesle od lat cieszą się dobrymi opiniami użytkowników, przede wszystkim dzięki wysokiej trwałości, dobrej kulturze pracy i doskonałego zaopatrzenia w części zamienne. Zarówno w przypadku 1.6 HDi, jak i 2.0 HDi kolejne lata produkcji przynosiły coraz to nowe rozwiązania techniczne czyniące je bardziej ekologicznymi (takie warianty nazwano e-HDi). W egzemplarzach z ostatnich lat wprowadzano nawet system SRC „wyłapujący” tlenki azotu i ograniczający emisję trujących substancji. Wykorzystuje on specjalny preparat – płyn AdBlue, którego trzeba regularnie uzupełniać (wlew znajduje się w bagażniku). Poza drobnymi kłopotami z DPF-em i nieszczelnościami podkładek pod wtryskiwaczami w 1.6 HDi, turbodiesle Peugeota zazwyczaj spisują się bez zarzutu, choć przy większych przebiegach nie można wykluczać awarii wysłużonego osprzętu (turbo, koła dwumasowego). W obydwu dieslach trzeba też pamiętać o wymianach paska rozrządu.

Peugeot 5008 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 112 KM 114 KM 120 KM 150 KM 150 KM 163 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 270 Nm 300 Nm 340 Nm 370 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 12,3 s 12,3 s 12,0 s 9,9 s 9,8 s 10,5 s
Prędkość maks. 183 km/h 185 km/h 185 km/h 183 km/h 195 km/h 195 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,4 l/100 km 4,4 l/100 km 5,9 l/100 km 4,2 l/100 km 6,8 l/100 km
Peugeot 5008 I 1.6 HDi
1.6 HDi powinien spełnić wymagania rodziny pod warunkiem, że dominującym środowiskiem auta będzie miasto.
Peugeot 5008 I 2.0 HDi
2-litrowy turbodiesel w trasie czuje się jak ryba w wodzie. W mieście trochę się męczy i nie zachwyca spalaniem.

Używany Peugeot 5008 I – który silnik wybrać?

Postawmy na wysokoprężnego Peugeota 5008 – idealnie sprawdzi się w dalekich wyprawach z kompletem osób i sporym bagażem. Jeśli często jeździmy w warunkach miejskich, wystarczy nawet 1.6 HDi, choć 2.0 HDi da większą swobodę podczas wyprzedzania na autostradach. Silniki benzynowe nie mają zbyt wiele do zaoferowania: skreślają je kłopoty z rozrządem. Można je ewentualnie rozważyć z pewnego źródła lub z udokumentowaną naprawą.

Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 5008 I:

Używany Peugeot 5008 I (2009-2017) – opinie użytkowników

Peugeot 5008 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji