FIAT Ducato III 2.3MultiJet 120KM 6MT SB83935 12-2006

Ducato to dla wielu podręcznikowy przykład auta dostawczego do wszechstronnego wykorzystywania. Jak z awaryjnością tego popularnego samochodu do pracy? Oto opinie o używanym Fiacie Ducato III.

W tym roku Fiat świętuje 40. urodziny modelu będącego filarem gamy samochodów dostawczych, czyli Ducato. Co ciekawe, aktualnie dostępna 3. generacja dotychczas pozostaje najdłużej produkowaną w historii tego samochodu – do salonów wjechała w 2006 roku i jedynie gruntowny lifting z 2014 r. skutecznie maskuje lata tej konstrukcji. Inna sprawa, że w świecie aut dostawczych wprowadzanie nowych generacji co kilka lat zwyczajnie nie ma sensu: w nich liczą się głównie możliwości transportowe, a w ich kontekście nowa generacja nie przyniesie nadzwyczajnego postępu. Najlepszym dowodem jest debiut w tym roku nowego Opla Movano, który tak naprawdę jest… „przypudrowanym” Fiatem Ducato III i jego technicznych odpowiedników – Citroena Jumpera II i Peugeota Boxera II. Mimo iż auta z zewnątrz na dobrą sprawę wyróżnia innym emblemat na atrapie chłodnicy, wykorzystywały one różne silniki (tylko niektóre oferowano we wszystkich modelach) autorstwa Fiata, Iveco i PSA. W tym materiale skupimy się jednak na Ducato, który sprzedawany był w niezliczonej ilości wersji nadwoziowych: furgon (towarowy), z zabudową brygadową (towarowo-osobowy), kombi (osobowy, przeszklony lub częściowo przeszklony z przestrzenią ładunkową), Panorama (do komfortowego przewozu osób), skrzyniowy i podwozie (z pojedynczą i podwójną kabiną) i platforma. Jakby tego było mało, Fiat zaproponował cztery wersje długości nadwozia (L1/L2/L3/L4) i trzy wysokości dachu (H1/H2/H3), z czego dowolność konfiguracji przysługiwała jedynie odmianie stricte dostawczej.

FIAT Ducato III FL Maxi Furgon L2H2 2.3MultiJet 180KM 9AT SB8802Y 11-2020
Po samochodzie dostawczym nie należy spodziewać się nadzwyczajnych właściwości jezdnych. Irytuje zwłaszcza jazda całkowicie pustym Ducato: niektórzy kierowcy skarżą się wtedy na uporczywe podskakiwanie samochodu na gorszych jakościowo drogach.

Ducato przez lata dzierżyło miano najchętniej kupowanego samochodu dostawczego w Polsce, lecz ostatnimi czasy musiało odstąpić miejsce lidera Renault Masterowi. Czy to samochód dobrze znoszące trudy ciężkiej pracy w przewozie osób/towarów? Jak z awaryjnością silników i podzespołów? Przyjrzyjmy się opiniom o używanym Fiacie Ducato III.

Fiat Ducato III 27
Wielkie szyby zapewniają kierowcy niezłą widoczność. Wybrane samochody wyposażono w umieszczoną nad tylnymi drzwiami kamerę cofania: nie tylko pomaga w manewrowaniu, ale i pozwala kontrolować sytuację z tyłu auta, gdy siedzimy w środku, a drzwi skrzydłowe pozostały otwarte.

Używany Fiat Ducato III – wnętrze

Ducato otrzymało ciekawie zaaranżowany kokpit z typową dla aut dostawczych szeroką konsolą środkową z umieszczonym obok krótkim lewarkiem biegów. Na przestrzeni lat niewiele się zmienił: drobne korekty przechodziła m.in. kierownica, zestaw wskaźników i okolice panelu z radiem, głównie w celu zamontowania tam później dotykowego ekranu. Osoby jeżdżące na co dzień Ducato ganią słabą ergonomię deski rozdzielczej, po części wynikającej z pokaźnej szerokości samochodu (ponad 2 m), wskutek czego sięgnięcie do niektórych przycisków wymaga oderwania pleców od fotela. Kolejne modernizacje samochodu nie przyniosły wnętrzu większej ilości schowków i uchwytów na napoje (kierowca ma do dyspozycji tylko jeden, w dodatku poza zasięgiem łatwego sięgnięcia ręką). W porównaniu do konkurentów, Fiat nie może się pochwalić obszerną kabiną wersji dostawczej: zakres przesuwania fotela pozostaje ograniczony, stąd komfortową pozycję odnajdą tu osoby do ok. 185 cm wzrostu. Miejsca nie brakuje z kolei na szerokość i wysokość, także jeśli zachodzi konieczność przewozu trzech osób. Ducato w zabudowie brygadowej zabiorą na pokład 5 osób, Kombi/Panorama – 8 lub 9, natomiast Minibus – 13-16 podróżnych (i kierowca).

Używany Fiat Ducato III – przestrzeń ładunkowa

Dostawczego Fiata jak mało które auto można precyzyjnie dopasować do wymagań w zakresie transportu ładunków. W zależności od długości nadwozia/rozstawu osi i wysokości dachu, do Ducato zmieści się 8/10/11,5/13/15/17 m³ ładunku. Dla wszystkich wersji towarowych wspólna jest tylko szerokość przestrzeni ładunkowej – wynosi 1870 mm (1422 mm pomiędzy nadkolami). Wysokość to 1662/1932/2172 mm, natomiast na długość wejdą przedmioty o wymiarach 2670/3120/3705/4070 mm. Osobne wartości tyczą się wariantów osobowych i skrzyniowych: podajemy je w poniższych tabelach z wymiarami wszystkich „pak” w Ducato. Na uwagę zasługuje nisko zawieszony próg załadunkowy (zaledwie 55 cm) i ustawność przestrzeni ładunkowej: europaleta zmieści się nawet pomiędzy nadkolami. Ładowność zależy od dopuszczalnej masy całkowitej konkretnej wersji. Ustalano ją na 3/3,3/3,5/4 tony, zatem na niektóre Ducato trzeba mieć prawo jazdy kat. C. Klasyczne furgony zabiorą na pokład od 1090 do 1995 kg, natomiast warianty skrzyniowe nawet powyżej 2 ton.

Fiat Ducato III – wymiary zewnętrzne i przestrzeni ładunkowej
WersjaRozstaw osiDługość zewn.Wysokość zewn.Szerokość zewn.Długość przestrzeni ład.Wysokość przestrzeni ład.Szerokość przestrzeni ład. (między nadkolami)
Ducato Furgon
L1H13000496322542050267016621870 (1422)
L2H13450541322542050312016621870 (1422)
L2H23450541325242050312019321870 (1422)
L3H24035599825242050370519321870 (1422)
L3H34035599827642050370521721870 (1422)
L4H24035636325242050407019321870 (1422)
L4H34035636327642050407021721870 (1422)
Ducato Kombi
L1H13000496322542050816 (8/9-os.)/1716 (5/6-os)15151860 (1254)
L2H234505413252420501259 (8/9-os.), 2159 (5/6-os.)17881860 (1254)
Ducato Panorama
L1H13000496322542050588 (8/9-os.)15151350
L2H234505413252420501038 (8/9-os.)17881350
Fiat Ducato III – wymiary zewnętrzne i przestrzeni ładunkowej (wersje skrzyniowe)
WersjaRozstaw osiDługość zewn.Szerokość zewn.Wysokość burtDługość przestrzeni ład.Szerokość przestrzeni ład.
Ducato kabina ze skrzynią
Wariant 130005293210040027982034
Wariant 234505743210040032482034
Wariant 338006093210040035982034
Wariant 440356328210040038332034
Wariant 540356693210040041982034
Ducato podwójna kabina ze skrzynią
Wariant 134505738210040023982034
Wariant 240356228210040028882034
Wariant 340356678210040033382034

Używany Fiat Ducato III – silniki

W Ducato III niemal całkowicie zrezygnowano z montażu jednostek benzynowych: zasilana tym paliwem, i to po części, jest wyłącznie wersja Natural Power na gaz ziemny (3.0/136 KM). Zamiast nich zaproponowano szeroki wybór turbodiesli. Początkowo bazowy silnik zapożyczano od PSA – był to 2.2 HDi (w Fiacie nazywany MultiJet) o mocy 100 KM. Po pierwszej modernizacji gamy silnikowej ustąpił on miejsca konstrukcji Fiata – 2.0 MultiJet/115 KM. Resztę oparto na mocniejszych jednostkach od Iveco: 2.3 MultiJet i 3.0 MultiJet. Pierwszy z nich na przestrzeni lat rozwijał 120/131/140/148/177 KM i wykorzystuje rozrząd napędzany paskiem. W 3.0 MultiJet (159/177 KM) zastosowano łańcuch. W Ducato zakończył on karierę w 2014 r., ustępując miejsca mocniejszym odmianom 2.3 MultiJet. We wszystkich silnikach zastosowano nowoczesny układ wtryskowy common rail i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Fiat łączył je z ręcznymi skrzyniami biegów o 5/6 przełożeniach, a wybrane z zautomatyzowaną przekładnią Comfort Matic z 6 biegami.

FIAT Ducato III 2.3MultiJet 120KM 6MT SB83935 12-2006
Jeśli planujemy użytkować Ducato w mieście, w zupełności sprawdzą się turbodiesle o mocy do 120 KM. Mocniejsze w takich warunkach więcej palą, ale zapewniają znacznie większy komfort jazdy na drogach szybkiego ruchu.

Używany Fiat Ducato III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Zaskoczyło mnie niskie spalanie Ducato – ok. 8,5 l/100 km przy obciążeniu i klimatyzacji”

„Świetne hamulce, auto niemal staje w miejscu. Części tanie i łatwo dostępne”

„Lusterka zapewniają wielki kąt widzenia. Jak na auto dostawcze, Ducato jest zwrotne”

„Mimo tylko 120 KM samochód sprawnie i od niskich obrotów nabiera prędkości. W trasie nie łapie zadyszki”

 Wady 

„Wnętrze wykończono tandetnymi plastikami. Podczas jazdy klekoczą, a nawet odpadają”

„Tylko jedno miejsce na napój. Brakuje schowków na liczne drobiazgi przydatne do pracy”

„Mały prześwit – nie raz zahaczyłem o coś podwoziem. Łatwo też uszkodzić belkę i wydech”

„Charakterystyka skrzyni wymaga częstych zmian biegów w mieście”

Używany Fiat Ducato III – awaryjność, typowe usterki

Włoskie i francuskie turbodiesle w reguły cieszą się dobrą opinią i nie inaczej jest w Ducato. W popularnych 2.3 MultiJet należy pamiętać o wymianach paska rozrządu, a w 3.0 MultiJet kontrolować stan łańcucha (niewykluczone, że i jego trzeba będzie wymienić). Nie brakuje doniesień o dostawczych Fiatach, które pokonały ponad milion kilometrów. Zazwyczaj wymagały regeneracji filtra cząstek stałych (rozrzedza olej paliwem), naprawy skrzyni biegów (niezbyt trwałe synchronizatory) lub wymiany turbosprężarki wskutek niekontrolowania poziomu oleju (potrafią go „brać”). Zdarzają się też problemy z zaworami EGR i wysprzęglikami. Użytkownicy narzekają na zacinające się lub ciężko pracujące boczne drzwi oraz przeciekającą do komory silnikowej wodę z podszybia: producent zaradził tym problemom dopiero po liftingu, ale nie ze stuprocentowym skutkiem. Poza tym parują reflektory i trzeszczą/urywają się elementy wnętrza. Ducato III w wystarczającym stopniu zabezpieczono przed korozją, a jego zawieszenie przez bardzo długi czas nie wymaga interwencji.

FIAT Ducato III Luxoo 2.3MultiJet 120KM 6MT SB8352C 2008r.
Skrzynie biegów w Ducato nie grzeszą precyzją wybierania przełożeń. Naprawy nie zawsze przynoszą skutek i kierowcy po prostu akceptują tą przypadłość.

Używany Fiat Ducato III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN na stałym elemencie znajduje się na podłodze, przed fotelem pasażera. Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.).

FIAT Ducato III FL Maxi Furgon L2H2 2.3MultiJet 180KM 9AT SB8802Y 11-2020

Używany Fiat Ducato III – sytuacja rynkowa

Niełatwo o godne polecenia Ducato III za 20-30 tys. zł. Właściwy budżet otwiera dopiero kwota 35-50 tys. zł, za którą mamy wybór między samochodami dostawczymi i osobowymi, w tym poliftowymi. Przedłużone lub ciężarowe Ducato kosztują nawet 60-70 tys. zł, a auta kilkuletnie – do 90 tys. zł. Za sześciocyfrowe kwoty widnieją jedynie opracowane na Ducato kampery. Z reguły można liczyć na mocniejsze wersje silnikowe, czyli generujące minimum 130 KM.

Używany Fiat Ducato III – podsumowanie

Wszelkie wady Ducato (ciasna kabina, słaba ergonomia kokpitu) gasną w obliczu zalet wynikających z niebywałej popularności tych aut w Polsce: można liczyć na obeznanie przez mechaników, a przez to na względnie niedrogie serwisowanie. Za włoskim autem dostawczym przemawia też ogromny wybór wersji nadwoziowych i solidna mechanika. Nie bez powodu pozostaje on w produkcji już od 15 lat!

Przeczytaj także opinie o innych używanych samochodach dostawczych:

Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II (2007-2016) – opinie użytkowników

Używany Renault Trafic II/Opel Vivaro A (2002-2014) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie użytkowników

FIAT Ducato III FL Maxi Furgon L2H2 2.3MultiJet 180KM 9AT SB8802Y 11-2020

Fiat Ducato III – wymiary, przestrzeń ładunkowa
Dł./szer./wys.496-636/205/225-276 cm
Rozstaw osi300-404 cm
Pojemność przestrzeni ładunkowej8-17 m³
Fiat Ducato III – dane techniczne (silniki do 140 KM)
Silnik2.0 (115 MultiJet)2.2 (100 MultiJet)2.3 (110 MultiJet)2.3 (120 MultiJet)2.3 (130 MultiJet)
Pojemność1956 cm³2198 cm³2287 cm³2287 cm³2287 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM100 KM113 KM120 KM131 KM
Maks. moment280 Nm250 Nm300 Nm320 Nm320 Nm
Fiat Ducato III – dane techniczne (silniki od 140 KM)
Silnik2.3 (150 MultiJet)3.0 (160 MultiJet)3.0 (180 MultiJet Power)
Pojemność2287 cm³2999 cm³2999 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc148 KM159 KM177 KM
Maks. moment350 Nm400 Nm400 Nm

Używany Fiat Ducato III – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here