Ducato to dla wielu podręcznikowy przykład auta dostawczego do wszechstronnego wykorzystywania. Jak z awaryjnością tego popularnego samochodu do pracy? Oto opinie o używanym Fiacie Ducato III.
W tym roku Fiat świętuje 40. urodziny modelu będącego filarem gamy samochodów dostawczych, czyli Ducato. Co ciekawe, aktualnie dostępna 3. generacja dotychczas pozostaje najdłużej produkowaną w historii tego samochodu – do salonów wjechała w 2006 roku i jedynie gruntowny lifting z 2014 r. skutecznie maskuje lata tej konstrukcji. Inna sprawa, że w świecie aut dostawczych wprowadzanie nowych generacji co kilka lat zwyczajnie nie ma sensu: w nich liczą się głównie możliwości transportowe, a w ich kontekście nowa generacja nie przyniesie nadzwyczajnego postępu. Najlepszym dowodem jest debiut w tym roku nowego Opla Movano, który tak naprawdę jest… „przypudrowanym” Fiatem Ducato III i jego technicznych odpowiedników – Citroena Jumpera II i Peugeota Boxera II. Mimo iż auta z zewnątrz na dobrą sprawę wyróżnia innym emblemat na atrapie chłodnicy, wykorzystywały one różne silniki (tylko niektóre oferowano we wszystkich modelach) autorstwa Fiata, Iveco i PSA. W tym materiale skupimy się jednak na Ducato, który sprzedawany był w niezliczonej ilości wersji nadwoziowych: furgon (towarowy), z zabudową brygadową (towarowo-osobowy), kombi (osobowy, przeszklony lub częściowo przeszklony z przestrzenią ładunkową), Panorama (do komfortowego przewozu osób), skrzyniowy i podwozie (z pojedynczą i podwójną kabiną) i platforma. Jakby tego było mało, Fiat zaproponował cztery wersje długości nadwozia (L1/L2/L3/L4) i trzy wysokości dachu (H1/H2/H3), z czego dowolność konfiguracji przysługiwała jedynie odmianie stricte dostawczej.

Ducato przez lata dzierżyło miano najchętniej kupowanego samochodu dostawczego w Polsce, lecz ostatnimi czasy musiało odstąpić miejsce lidera Renault Masterowi. Czy to samochód dobrze znoszące trudy ciężkiej pracy w przewozie osób/towarów? Jak z awaryjnością silników i podzespołów? Przyjrzyjmy się opiniom o używanym Fiacie Ducato III.

Używany Fiat Ducato III – wnętrze
Ducato otrzymało ciekawie zaaranżowany kokpit z typową dla aut dostawczych szeroką konsolą środkową z umieszczonym obok krótkim lewarkiem biegów. Na przestrzeni lat niewiele się zmienił: drobne korekty przechodziła m.in. kierownica, zestaw wskaźników i okolice panelu z radiem, głównie w celu zamontowania tam później dotykowego ekranu. Osoby jeżdżące na co dzień Ducato ganią słabą ergonomię deski rozdzielczej, po części wynikającej z pokaźnej szerokości samochodu (ponad 2 m), wskutek czego sięgnięcie do niektórych przycisków wymaga oderwania pleców od fotela. Kolejne modernizacje samochodu nie przyniosły wnętrzu większej ilości schowków i uchwytów na napoje (kierowca ma do dyspozycji tylko jeden, w dodatku poza zasięgiem łatwego sięgnięcia ręką). W porównaniu do konkurentów, Fiat nie może się pochwalić obszerną kabiną wersji dostawczej: zakres przesuwania fotela pozostaje ograniczony, stąd komfortową pozycję odnajdą tu osoby do ok. 185 cm wzrostu. Miejsca nie brakuje z kolei na szerokość i wysokość, także jeśli zachodzi konieczność przewozu trzech osób. Ducato w zabudowie brygadowej zabiorą na pokład 5 osób, Kombi/Panorama – 8 lub 9, natomiast Minibus – 13-16 podróżnych (i kierowca).
Używany Fiat Ducato III – przestrzeń ładunkowa
Dostawczego Fiata jak mało które auto można precyzyjnie dopasować do wymagań w zakresie transportu ładunków. W zależności od długości nadwozia/rozstawu osi i wysokości dachu, do Ducato zmieści się 8/10/11,5/13/15/17 m³ ładunku. Dla wszystkich wersji towarowych wspólna jest tylko szerokość przestrzeni ładunkowej – wynosi 1870 mm (1422 mm pomiędzy nadkolami). Wysokość to 1662/1932/2172 mm, natomiast na długość wejdą przedmioty o wymiarach 2670/3120/3705/4070 mm. Osobne wartości tyczą się wariantów osobowych i skrzyniowych: podajemy je w poniższych tabelach z wymiarami wszystkich „pak” w Ducato. Na uwagę zasługuje nisko zawieszony próg załadunkowy (zaledwie 55 cm) i ustawność przestrzeni ładunkowej: europaleta zmieści się nawet pomiędzy nadkolami. Ładowność zależy od dopuszczalnej masy całkowitej konkretnej wersji. Ustalano ją na 3/3,3/3,5/4 tony, zatem na niektóre Ducato trzeba mieć prawo jazdy kat. C. Klasyczne furgony zabiorą na pokład od 1090 do 1995 kg, natomiast warianty skrzyniowe nawet powyżej 2 ton.
Wersja | Rozstaw osi | Długość zewn. | Wysokość zewn. | Szerokość zewn. | Długość przestrzeni ład. | Wysokość przestrzeni ład. | Szerokość przestrzeni ład. (między nadkolami) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ducato Furgon | |||||||
L1H1 | 3000 | 4963 | 2254 | 2050 | 2670 | 1662 | 1870 (1422) |
L2H1 | 3450 | 5413 | 2254 | 2050 | 3120 | 1662 | 1870 (1422) |
L2H2 | 3450 | 5413 | 2524 | 2050 | 3120 | 1932 | 1870 (1422) |
L3H2 | 4035 | 5998 | 2524 | 2050 | 3705 | 1932 | 1870 (1422) |
L3H3 | 4035 | 5998 | 2764 | 2050 | 3705 | 2172 | 1870 (1422) |
L4H2 | 4035 | 6363 | 2524 | 2050 | 4070 | 1932 | 1870 (1422) |
L4H3 | 4035 | 6363 | 2764 | 2050 | 4070 | 2172 | 1870 (1422) |
Ducato Kombi | |||||||
L1H1 | 3000 | 4963 | 2254 | 2050 | 816 (8/9-os.)/1716 (5/6-os) | 1515 | 1860 (1254) |
L2H2 | 3450 | 5413 | 2524 | 2050 | 1259 (8/9-os.), 2159 (5/6-os.) | 1788 | 1860 (1254) |
Ducato Panorama | |||||||
L1H1 | 3000 | 4963 | 2254 | 2050 | 588 (8/9-os.) | 1515 | 1350 |
L2H2 | 3450 | 5413 | 2524 | 2050 | 1038 (8/9-os.) | 1788 | 1350 |
Wersja | Rozstaw osi | Długość zewn. | Szerokość zewn. | Wysokość burt | Długość przestrzeni ład. | Szerokość przestrzeni ład. |
---|---|---|---|---|---|---|
Ducato kabina ze skrzynią | ||||||
Wariant 1 | 3000 | 5293 | 2100 | 400 | 2798 | 2034 |
Wariant 2 | 3450 | 5743 | 2100 | 400 | 3248 | 2034 |
Wariant 3 | 3800 | 6093 | 2100 | 400 | 3598 | 2034 |
Wariant 4 | 4035 | 6328 | 2100 | 400 | 3833 | 2034 |
Wariant 5 | 4035 | 6693 | 2100 | 400 | 4198 | 2034 |
Ducato podwójna kabina ze skrzynią | ||||||
Wariant 1 | 3450 | 5738 | 2100 | 400 | 2398 | 2034 |
Wariant 2 | 4035 | 6228 | 2100 | 400 | 2888 | 2034 |
Wariant 3 | 4035 | 6678 | 2100 | 400 | 3338 | 2034 |
Używany Fiat Ducato III – silniki
W Ducato III niemal całkowicie zrezygnowano z montażu jednostek benzynowych: zasilana tym paliwem, i to po części, jest wyłącznie wersja Natural Power na gaz ziemny (3.0/136 KM). Zamiast nich zaproponowano szeroki wybór turbodiesli. Początkowo bazowy silnik zapożyczano od PSA – był to 2.2 HDi (w Fiacie nazywany MultiJet) o mocy 100 KM. Po pierwszej modernizacji gamy silnikowej ustąpił on miejsca konstrukcji Fiata – 2.0 MultiJet/115 KM. Resztę oparto na mocniejszych jednostkach od Iveco: 2.3 MultiJet i 3.0 MultiJet. Pierwszy z nich na przestrzeni lat rozwijał 120/131/140/148/177 KM i wykorzystuje rozrząd napędzany paskiem. W 3.0 MultiJet (159/177 KM) zastosowano łańcuch. W Ducato zakończył on karierę w 2014 r., ustępując miejsca mocniejszym odmianom 2.3 MultiJet. We wszystkich silnikach zastosowano nowoczesny układ wtryskowy common rail i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Fiat łączył je z ręcznymi skrzyniami biegów o 5/6 przełożeniach, a wybrane z zautomatyzowaną przekładnią Comfort Matic z 6 biegami.

Używany Fiat Ducato III – opinie użytkowników
Zalety
„Zaskoczyło mnie niskie spalanie Ducato – ok. 8,5 l/100 km przy obciążeniu i klimatyzacji”
„Świetne hamulce, auto niemal staje w miejscu. Części tanie i łatwo dostępne”
„Lusterka zapewniają wielki kąt widzenia. Jak na auto dostawcze, Ducato jest zwrotne”
„Mimo tylko 120 KM samochód sprawnie i od niskich obrotów nabiera prędkości. W trasie nie łapie zadyszki”
Wady
„Wnętrze wykończono tandetnymi plastikami. Podczas jazdy klekoczą, a nawet odpadają”
„Tylko jedno miejsce na napój. Brakuje schowków na liczne drobiazgi przydatne do pracy”
„Mały prześwit – nie raz zahaczyłem o coś podwoziem. Łatwo też uszkodzić belkę i wydech”
„Charakterystyka skrzyni wymaga częstych zmian biegów w mieście”
Używany Fiat Ducato III – awaryjność, typowe usterki
Włoskie i francuskie turbodiesle w reguły cieszą się dobrą opinią i nie inaczej jest w Ducato. W popularnych 2.3 MultiJet należy pamiętać o wymianach paska rozrządu, a w 3.0 MultiJet kontrolować stan łańcucha (niewykluczone, że i jego trzeba będzie wymienić). Nie brakuje doniesień o dostawczych Fiatach, które pokonały ponad milion kilometrów. Zazwyczaj wymagały regeneracji filtra cząstek stałych (rozrzedza olej paliwem), naprawy skrzyni biegów (niezbyt trwałe synchronizatory) lub wymiany turbosprężarki wskutek niekontrolowania poziomu oleju (potrafią go „brać”). Zdarzają się też problemy z zaworami EGR i wysprzęglikami. Użytkownicy narzekają na zacinające się lub ciężko pracujące boczne drzwi oraz przeciekającą do komory silnikowej wodę z podszybia: producent zaradził tym problemom dopiero po liftingu, ale nie ze stuprocentowym skutkiem. Poza tym parują reflektory i trzeszczą/urywają się elementy wnętrza. Ducato III w wystarczającym stopniu zabezpieczono przed korozją, a jego zawieszenie przez bardzo długi czas nie wymaga interwencji.

Używany Fiat Ducato III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN na stałym elemencie znajduje się na podłodze, przed fotelem pasażera. Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.).
Używany Fiat Ducato III – sytuacja rynkowa
Niełatwo o godne polecenia Ducato III za 20-30 tys. zł. Właściwy budżet otwiera dopiero kwota 35-50 tys. zł, za którą mamy wybór między samochodami dostawczymi i osobowymi, w tym poliftowymi. Przedłużone lub ciężarowe Ducato kosztują nawet 60-70 tys. zł, a auta kilkuletnie – do 90 tys. zł. Za sześciocyfrowe kwoty widnieją jedynie opracowane na Ducato kampery. Z reguły można liczyć na mocniejsze wersje silnikowe, czyli generujące minimum 130 KM.
Używany Fiat Ducato III – podsumowanie
Wszelkie wady Ducato (ciasna kabina, słaba ergonomia kokpitu) gasną w obliczu zalet wynikających z niebywałej popularności tych aut w Polsce: można liczyć na obeznanie przez mechaników, a przez to na względnie niedrogie serwisowanie. Za włoskim autem dostawczym przemawia też ogromny wybór wersji nadwoziowych i solidna mechanika. Nie bez powodu pozostaje on w produkcji już od 15 lat!
Przeczytaj także opinie o innych używanych samochodach dostawczych:
Używany Fiat Scudo/Citroen Jumpy/Peugeot Expert II (2007-2016) – opinie użytkowników
Używany Renault Trafic II/Opel Vivaro A (2002-2014) – opinie użytkowników
Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 496-636/205/225-276 cm |
Rozstaw osi | 300-404 cm |
Pojemność przestrzeni ładunkowej | 8-17 m³ |
Silnik | 2.0 (115 MultiJet) | 2.2 (100 MultiJet) | 2.3 (110 MultiJet) | 2.3 (120 MultiJet) | 2.3 (130 MultiJet) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1956 cm³ | 2198 cm³ | 2287 cm³ | 2287 cm³ | 2287 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 100 KM | 113 KM | 120 KM | 131 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Silnik | 2.3 (150 MultiJet) | 3.0 (160 MultiJet) | 3.0 (180 MultiJet Power) |
---|---|---|---|
Pojemność | 2287 cm³ | 2999 cm³ | 2999 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 148 KM | 159 KM | 177 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm |