Van odporny na trudy eksploatacji w firmie czy w przewozie wielodzietnej rodziny. Poznajmy opinie na temat bliźniaczych modeli Opel Vivaro A i Renault Trafic II.
Z dwóch podejmowanych w tym artykule modeli bogatszą historią może się pochwalić Renault Trafic. Zadebiutował bowiem w 1980 roku, imponując wówczas liczbą dostępnych wersji nadwoziowych. Pod koniec produkcji Trafica I (w 1997 r.) rozpoczęto licencyjny montaż jego odpowiednika spod znaku Opla – model Arena. Kooperacja niemieckiej marki, a konkretnie koncernu General Motors, z aliansem Renault-Nissan zaowocowała wspólnym wytworem sprzedawanym pod trzema nazwami: Opel Vivaro A, Renault Trafic II i Nissan Primastar. Debiutujące w 2001 r. samochody dostawcze przykuwały oko odważnie stylizowaną przednią częścią nadwozia z charakterystycznym łukiem w początkowej fazie dachu. Z tyłu zastosowano pionowe światła umożliwiające wygospodarowanie szerokiego otworu prowadzącego do przestrzeni bagażowej/ładunkowej. Trio Vivaro A/Trafic II/Primastar otrzymał funkcjonalny kokpit z uchwytami na napoje i podręcznym miejscem na niezbędne rzeczy kierowcy. Jak można się spodziewać, różnice pomiędzy poszczególnymi samochodami tyczą się głównie przedniego pasa karoseryjnego oraz kosmetycznych zmian konsoli środkowej i kierownicy, stąd na dobrą sprawę można je uznać za jeden model. Tym bardziej, że do napędu użyto dokładnie tych samych, francuskich silników (w nomenklaturze Opla określane jako DI/DTI/CDTI, Renault/Nissana – dCi).
Aż 13-letni okres produkcji dowodzi, że nie trzeba zmieniać czegoś, co jest dobre. Tak było w przypadku opisywanych generacji Vivaro/Trafica/Primastara, bowiem zachowały one odporność na trudne warunki pracy samochodu dostawczego, a przy tym bardzo dobrze sprawiały się w trasach, pozytywnie zaskakując spalaniem rzędu 6-7 l/100 km. Prześwietlmy te samochody, analizując opinie użytkowników.
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – wnętrze
W środku uświadczymy więcej zmian pomiędzy poszczególnymi autami niż na zewnątrz. Vivaro, Trafic i Primastar posiadają inne kierownice i konsole środkowe, niemniej nie wpływa to w żadnym stopniu na obsługę. Ta pozostaje nieskomplikowana (mało przycisków, uproszczone wzornictwo), całość prezentuje się czytelnie. Po użytkowym samochodzie trudno spodziewać się miękkich materiałów wykończeniowych, i takowych rzeczywiście brak – dominują twarde plastiki, na szczęście nie zawsze w ponurych kolorystykach. Plus za wykonanie góry kokpitu z czarnego plastiku, który nie odbija w szybie promieni słonecznych. Można liczyć na mnóstwo schowków, wnęk i półek oraz bardzo wygodny, solidny uchwyt na napój.
Fotele okazują się dość miękkie jak na samochód użytkowy, a przez to akceptowalne pod względem komfortu. Plus za podłokietnik kierowcy i niezły zakres regulacji pochylenia oparcia nawet w 3-osobowych wersjach dostawczych, minus za mało funkcjonalne boczki drzwi (bez wnęk na łokcie i pojemnych kieszeni). Z tyłu, w zależności od wariantu, montowano jedną lub dwie kanapy z siedziskiem wyprofilowanym pod 3 osoby. Wszystkie dysponują pokaźną przestrzenią na każdą część ciała, a pasażerowie mogą oprzeć ręce na wyjmowanych podłokietnikach. Za bezpieczeństwo odpowiadają seryjne 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla każdego miejsca oraz zagłówki. Ciężko znaleźć rzetelne dane odnośnie pojemności bagażnika Vivaro/Trafica/Primastara. Niektóre mówią o 673 l standardowej wersji i 1085 l odmiany przedłużonej, lecz nie wiadomo, czy te wartości nie odnoszą się do przestrzeni do tylnej półki. Do dostawczego modelu wejdą przedmioty o długości 2,4/2,8 m (w zależności od wartości rozstawu osi), szerokość to zaś 169 cm (pomiędzy nadkolami: 127 cm), wysokość – 139/191 cm. Ładowność wynosi ok. 1,1-1,2 tony.
Szczegółowe specyfikacje techniczne Opla Vivaro A
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – silniki
„Kariera” benzynowych Vivaro A/Trafic II trwała tylko do 2008 roku, kiedy oferowano wolnossącego 2.0 o mocy 120 KM lub 117 KM po liftingu (2006 r.). Trafiają się jednak bardzo sporadycznie i nie wymagają szczególnej uwagi ze względu na odczuwalny brak momentu obrotowego, wskutek czego nie imponują osiągami. Przed modernizacją do „bliźniaków” montowano znanego turbodiesla 1.9 dCi/CDTI rozwijającego 82 i 100 KM, do odmian osobowych zaś stosowanego w większych Masterach/Movano 2.5 dCi/DTI o mocy 135 KM. Po 2006 r. jego moc wzrosła do 146 KM, co wreszcie przełożyło się na niezłe parametry przyspieszenia (ok. 13 s do 100 km/h). Diesla 1.9 zastąpił z kolej 2.0 dCi/CDTI generujący 90 i 114 KM. On, wraz z 2.5 dCi/CDTI (146 KM), posiadają już filtr cząstek stałych i osprzęt składający się z turbosprężarki ze zmienną geometrią (także 2.5 dCi/DTI 135 KM) i koła dwumasowego. Tych elementów nie uświadczymy za to w wysokoprężnych 1.9. Silniki od 114 KM wzwyż opcjonalnie łączono z automatyczną skrzynią Quickshift o 6 przełożeniach. Wszystkie jednostki poza 82-konnym 1.9 wyposażono w 6-biegowe skrzynie ręczne.
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – opinie użytkowników
Zalety
„Uniwersalne auto do firmy i użytku prywatnego. Nie ma żadnych ograniczeń w pakowaniu bagaży”
„146-konny turbodiesel gwarantuje osiągi na poziomie auta osobowego. Przy oszczędnej jeździe da się zejść poniżej 7 l/100 km”
„Moje Vivaro na co dzień jeździ w budowlance. Dobrze sobie radzi w każdych warunkach”
„Funkcjonalny kokpit z wygodnymi uchwytami na napoje”
Wady
„Bardzo twarde zawieszenie. Nierówności poprzeczne są bardzo odczuwalne”
„Automatyczne światła i wycieraczki nie działają w intuicyjny sposób. Zmieniają ustawienia nie tak, jakbym chciał”
„Ciężko wychłodzić/nagrzać tył auta z uwagi na brak nawiewów w tamtej części”
„Słaba widoczność w wersji long. Musiałem dokupić kamerkę”
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – awaryjność, typowe usterki
Sporo użytkowników kieruje zażalenia w stronę niezawodności turbodiesli, a konkretnie nagłego gaśnięcia (zazwyczaj po kilkunastominutowej jeździe) i późniejszych trudności z odpaleniem. Nierzadko dochodzi do tego wyraźny zanik mocy. Do najczęstszych przyczyn tego stanu rzeczy zaliczają się uszkodzony czujnik położenia wału, zabrudzony przepływomierz, awaria świec żarowych (zapalanie odpowiedniej kontrolki) lub któregoś z wtryskiwaczy. Demontaż tych ostatnich bywa utrudniony z uwagi na zaawansowany wiek i niemały przebieg samochodu. Sporo drobnych problemów generuje elektronika pokładowa, np. samoistnie wyłącza się radio. Użytkownicy radzą co jakiś czas sprawdzać alternator i odłożyć pieniądze na wysprzęglik hydraulicznego sprzęgła. Trwałość hamulców i zawieszenia oceniana jest wysoko, nie słychać też częstych skarg na postępującą korozję.
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN umieszczono w doskonale widocznym miejscu, tj. w dolnej części przedniej szyby, przed kierowcą.
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – sytuacja rynkowa
Największy udział w ogłoszeniach ma Renault Trafic II, niewiele mniejszy – Opel Vivaro A, a najtrudniej trafić Nissana Primastara. Na samochód w specyfikacji dostawczej lub towarowo-osobowej wystarczy 15-20 tys. zł, za ok. 25 tys. zł można trafić auto poliftowe lub przedłużone. W pełni osobowe Vivaro/Trafic/Primastar to zazwyczaj wydatek 25-30 tys. zł. Kwoty za najdroższe auta (40-55 tys. zł) wynikają albo z ostatnich roczników, albo bogatych wersji wyposażeniowych.
Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – podsumowanie
Mimo uprzykrzających eksploatację usterek, niemiecko-francusko-japoński van i tak pozostaje solidną propozycją dla poszukujących auta uniwersalnego, czyli do pracy i wożenia rodziny. Przez 20 lat rynkowej kariery mechanicy zdołali poznać jego wady i nauczyć się ich usuwania. Marka i model w tym przypadku nie ma znaczenia, choć do Vivaro i Trafica być może będzie łatwiej pozyskać części (Nissan Primastar to schowany w ich cieniu rodzynek).
Redakcja poleca opinie o innych używanych autach dostawczych:
Używane Renault Kangoo II (2008-2021) – opinie użytkowników
Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników
Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 478-518/187-198/194-250 cm |
Rozstaw osi | 310-350 cm |
Pojemność bagażnika | 673-1176 l (krótki), 1085-2154 l (długi) |
Silnik | 2.0 | 2.0 |
---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 117 KM | 120 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,6 s | b.d. |
Prędkość maks. | 160 km/h | 160 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,3 l/100 km | 10,1 l/100 km |
Silnik | 1.9 DI | 1.9 DTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.5 DTI | 2.5 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1870 cm³ | 1870 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2463 cm³ | 2463 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 82 KM | 100 KM | 90 KM | 114 KM | 135 KM | 146 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 290 Nm | 310 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. | b.d. | b.d. | b.d. | b.d. | 13,3 s |
Prędkość maks. | 138 km/h | 155 km/h | 145 km/h | 160 km/h | 163 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,6 l/100 km | 8,7 l/100 km |