UżywaneOpinieUżywany Opel Vivaro A/Renault Trafic II (2001-2014) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II (2001-2014) – opinie, dane techniczne, usterki

Van odporny na trudy eksploatacji w firmie czy w przewozie wielodzietnej rodziny. Poznajmy opinie na temat bliźniaczych modeli Opel Vivaro A i Renault Trafic II.

Z dwóch podejmowanych w tym artykule modeli bogatszą historią może się pochwalić Renault Trafic. Zadebiutował bowiem w 1980 roku, imponując wówczas liczbą dostępnych wersji nadwoziowych. Pod koniec produkcji Trafica I (w 1997 r.) rozpoczęto licencyjny montaż jego odpowiednika spod znaku Opla – model Arena. Kooperacja niemieckiej marki, a konkretnie koncernu General Motors, z aliansem Renault-Nissan zaowocowała wspólnym wytworem sprzedawanym pod trzema nazwami: Opel Vivaro A, Renault Trafic II i Nissan Primastar. Debiutujące w 2001 r. samochody dostawcze przykuwały oko odważnie stylizowaną przednią częścią nadwozia z charakterystycznym łukiem w początkowej fazie dachu. Z tyłu zastosowano pionowe światła umożliwiające wygospodarowanie szerokiego otworu prowadzącego do przestrzeni bagażowej/ładunkowej. Trio Vivaro A/Trafic II/Primastar otrzymał funkcjonalny kokpit z uchwytami na napoje i podręcznym miejscem na niezbędne rzeczy kierowcy. Jak można się spodziewać, różnice pomiędzy poszczególnymi samochodami tyczą się głównie przedniego pasa karoseryjnego oraz kosmetycznych zmian konsoli środkowej i kierownicy, stąd na dobrą sprawę można je uznać za jeden model. Tym bardziej, że do napędu użyto dokładnie tych samych, francuskich silników (w nomenklaturze Opla określane jako DI/DTI/CDTI, Renault/Nissana – dCi).

Opel Vivaro A Renault Trafic II 34
Konstrukcja modeli Vivaro/Trafic/Primastar umożliwiła opracowanie aż 40 wersji nadwoziowych: krótszych i dłuższych, z niskim i wysokim dachem, dostawczych, towarowo-osobowych, minibusów, skrzyniowych, pod zabudowę kempingową i innych.

Aż 13-letni okres produkcji dowodzi, że nie trzeba zmieniać czegoś, co jest dobre. Tak było w przypadku opisywanych generacji Vivaro/Trafica/Primastara, bowiem zachowały one odporność na trudne warunki pracy samochodu dostawczego, a przy tym bardzo dobrze sprawiały się w trasach, pozytywnie zaskakując spalaniem rzędu 6-7 l/100 km. Prześwietlmy te samochody, analizując opinie użytkowników.

Opel Vivaro A Renault Trafic II 34
Trio Vivaro A/Trafic II/Primastar maksymalnie mogą przewieźć 9 osób w trzech rzędach siedzeń. Osobowe odmiany dzielą się na tzw. brygadowe (6 osób + przestrzeń ładunkowa), pasażerskie (9 osób, skromne wykończenie) i stricte osobowe zapewniające komfortowe warunki podróżowania (w przypadku Trafica nazywają się one Passenger, Vivaro – Tour/Life).

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – wnętrze

W środku uświadczymy więcej zmian pomiędzy poszczególnymi autami niż na zewnątrz. Vivaro, Trafic i Primastar posiadają inne kierownice i konsole środkowe, niemniej nie wpływa to w żadnym stopniu na obsługę. Ta pozostaje nieskomplikowana (mało przycisków, uproszczone wzornictwo), całość prezentuje się czytelnie. Po użytkowym samochodzie trudno spodziewać się miękkich materiałów wykończeniowych, i takowych rzeczywiście brak – dominują twarde plastiki, na szczęście nie zawsze w ponurych kolorystykach. Plus za wykonanie góry kokpitu z czarnego plastiku, który nie odbija w szybie promieni słonecznych. Można liczyć na mnóstwo schowków, wnęk i półek oraz bardzo wygodny, solidny uchwyt na napój.

Fotele okazują się dość miękkie jak na samochód użytkowy, a przez to akceptowalne pod względem komfortu. Plus za podłokietnik kierowcy i niezły zakres regulacji pochylenia oparcia nawet w 3-osobowych wersjach dostawczych, minus za mało funkcjonalne boczki drzwi (bez wnęk na łokcie i pojemnych kieszeni). Z tyłu, w zależności od wariantu, montowano jedną lub dwie kanapy z siedziskiem wyprofilowanym pod 3 osoby. Wszystkie dysponują pokaźną przestrzenią na każdą część ciała, a pasażerowie mogą oprzeć ręce na wyjmowanych podłokietnikach. Za bezpieczeństwo odpowiadają seryjne 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla każdego miejsca oraz zagłówki. Ciężko znaleźć rzetelne dane odnośnie pojemności bagażnika Vivaro/Trafica/Primastara. Niektóre mówią o 673 l standardowej wersji i 1085 l odmiany przedłużonej, lecz nie wiadomo, czy te wartości nie odnoszą się do przestrzeni do tylnej półki. Do dostawczego modelu wejdą przedmioty o długości 2,4/2,8 m (w zależności od wartości rozstawu osi), szerokość to zaś 169 cm (pomiędzy nadkolami: 127 cm), wysokość – 139/191 cm. Ładowność wynosi ok. 1,1-1,2 tony.

Szczegółowe specyfikacje techniczne Opla Vivaro A

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – silniki

„Kariera” benzynowych Vivaro A/Trafic II trwała tylko do 2008 roku, kiedy oferowano wolnossącego 2.0 o mocy 120 KM lub 117 KM po liftingu (2006 r.). Trafiają się jednak bardzo sporadycznie i nie wymagają szczególnej uwagi ze względu na odczuwalny brak momentu obrotowego, wskutek czego nie imponują osiągami. Przed modernizacją do „bliźniaków” montowano znanego turbodiesla 1.9 dCi/CDTI rozwijającego 82 i 100 KM, do odmian osobowych zaś stosowanego w większych Masterach/Movano 2.5 dCi/DTI o mocy 135 KM. Po 2006 r. jego moc wzrosła do 146 KM, co wreszcie przełożyło się na niezłe parametry przyspieszenia (ok. 13 s do 100 km/h). Diesla 1.9 zastąpił z kolej 2.0 dCi/CDTI generujący 90 i 114 KM. On, wraz z 2.5 dCi/CDTI (146 KM), posiadają już filtr cząstek stałych i osprzęt składający się z turbosprężarki ze zmienną geometrią (także 2.5 dCi/DTI 135 KM) i koła dwumasowego. Tych elementów nie uświadczymy za to w wysokoprężnych 1.9. Silniki od 114 KM wzwyż opcjonalnie łączono z automatyczną skrzynią Quickshift o 6 przełożeniach. Wszystkie jednostki poza 82-konnym 1.9 wyposażono w 6-biegowe skrzynie ręczne.

Opel Vivaro A Renault Trafic II 34
W przewozie osób najlepiej sprawdza się wysokoprężny 2.5 (135/146 KM) ze sporym zapasem momentu obrotowego (powyżej 300 Nm). Przy łagodnym traktowaniu potrafi spalić nawet 7 l/100 km.

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Uniwersalne auto do firmy i użytku prywatnego. Nie ma żadnych ograniczeń w pakowaniu bagaży”

„146-konny turbodiesel gwarantuje osiągi na poziomie auta osobowego. Przy oszczędnej jeździe da się zejść poniżej 7 l/100 km”

„Moje Vivaro na co dzień jeździ w budowlance. Dobrze sobie radzi w każdych warunkach”

„Funkcjonalny kokpit z wygodnymi uchwytami na napoje”

 Wady 

„Bardzo twarde zawieszenie. Nierówności poprzeczne są bardzo odczuwalne”

„Automatyczne światła i wycieraczki nie działają w intuicyjny sposób. Zmieniają ustawienia nie tak, jakbym chciał”

„Ciężko wychłodzić/nagrzać tył auta z uwagi na brak nawiewów w tamtej części”

„Słaba widoczność w wersji long. Musiałem dokupić kamerkę”

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – awaryjność, typowe usterki

Sporo użytkowników kieruje zażalenia w stronę niezawodności turbodiesli, a konkretnie nagłego gaśnięcia (zazwyczaj po kilkunastominutowej jeździe) i późniejszych trudności z odpaleniem. Nierzadko dochodzi do tego wyraźny zanik mocy. Do najczęstszych przyczyn tego stanu rzeczy zaliczają się uszkodzony czujnik położenia wału, zabrudzony przepływomierz, awaria świec żarowych (zapalanie odpowiedniej kontrolki) lub któregoś z wtryskiwaczy. Demontaż tych ostatnich bywa utrudniony z uwagi na zaawansowany wiek i niemały przebieg samochodu. Sporo drobnych problemów generuje elektronika pokładowa, np. samoistnie wyłącza się radio. Użytkownicy radzą co jakiś czas sprawdzać alternator i odłożyć pieniądze na wysprzęglik hydraulicznego sprzęgła. Trwałość hamulców i zawieszenia oceniana jest wysoko, nie słychać też częstych skarg na postępującą korozję.

Opel Vivaro A Renault Trafic II 34
Kłopotliwa elektronika pokładowa jak widać nie omija także francuskich samochodów użytkowych. Zawodzą również części układu sterowania silnikiem wysokoprężnym, m.in. czujniki położenia wału.

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN umieszczono w doskonale widocznym miejscu, tj. w dolnej części przedniej szyby, przed kierowcą.

Opel Vivaro A Renault Trafic II 34

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – sytuacja rynkowa

Największy udział w ogłoszeniach ma Renault Trafic II, niewiele mniejszy – Opel Vivaro A, a najtrudniej trafić Nissana Primastara. Na samochód w specyfikacji dostawczej lub towarowo-osobowej wystarczy 15-20 tys. zł, za ok. 25 tys. zł można trafić auto poliftowe lub przedłużone. W pełni osobowe Vivaro/Trafic/Primastar to zazwyczaj wydatek 25-30 tys. zł. Kwoty za najdroższe auta (40-55 tys. zł) wynikają albo z ostatnich roczników, albo bogatych wersji wyposażeniowych.

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – podsumowanie

Mimo uprzykrzających eksploatację usterek, niemiecko-francusko-japoński van i tak pozostaje solidną propozycją dla poszukujących auta uniwersalnego, czyli do pracy i wożenia rodziny. Przez 20 lat rynkowej kariery mechanicy zdołali poznać jego wady i nauczyć się ich usuwania. Marka i model w tym przypadku nie ma znaczenia, choć do Vivaro i Trafica być może będzie łatwiej pozyskać części (Nissan Primastar to schowany w ich cieniu rodzynek).

Redakcja poleca opinie o innych używanych autach dostawczych:

Używane Renault Kangoo II (2008-2021) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie użytkowników

Opel Vivaro A Renault Trafic II 34

Opel Vivaro A/Renault Trafic II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 478-518/187-198/194-250 cm
Rozstaw osi 310-350 cm
Pojemność bagażnika 673-1176 l (krótki), 1085-2154 l (długi)
Opel Vivaro A/Renault Trafic II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz.)
Silnik 2.0 2.0
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 117 KM 120 KM
Maks. moment 190 Nm 190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,6 s b.d.
Prędkość maks. 160 km/h 160 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,3 l/100 km 10,1 l/100 km
Opel Vivaro A/Renault Trafic II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 DI 1.9 DTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.5 DTI 2.5 CDTI
Pojemność 1870 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2463 cm³ 2463 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 82 KM 100 KM 90 KM 114 KM 135 KM 146 KM
Maks. moment 190 Nm 240 Nm 240 Nm 290 Nm 310 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d. b.d. b.d. b.d. b.d. 13,3 s
Prędkość maks. 138 km/h 155 km/h 145 km/h 160 km/h 163 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 7,7 l/100 km 7,9 l/100 km 7,9 l/100 km 8,6 l/100 km 8,7 l/100 km

Używany Opel Vivaro A/Renault Trafic II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji