Renault Clio IV

Clio to w pewnością jedno z najciekawiej narysowanych i najlepiej wyposażonych aut miejskich. Szkoda, że nowoczesna elektronika staje się po latach źródłem irytujących usterek. Oto opinie o używanym Renault Clio IV.

Obok Renault Clio IV do tej pory ciężko przejść obojętnie na ulicy, zwłaszcza gdy jest pomalowane w jeden z wielu wyrazistych kolorów. To dowodzi ogromu pracy włożonej przez projektantów: auto było na tyle nowoczesne, że pozostało bazą wizualną do stworzenia piątego wcielenia Clio. Najwięcej uwagi skupiają na sobie wielkie reflektory i rekordowo duże logo marki na przednim pasie, a umieszczenie tylnych klamek w słupku nadaje nadwoziu lekkości. Co ciekawe, ten zabieg zastosowano również w odmianie kombi (Grandtour), która dzięki wydatnym tylnym światłom wygląda równie zgrabnie jak hatchback. Wszystkie Clio IV mają 5 drzwi, nawet usportowiony R.S. W ramach liftingu w 2016 r. nie tylko przestylizowano przednią część nadwozia, ale i dokonano zmian pod maską (pojawiła się m.in. 110-konna wersja 1.5 dCi). Clio IV reprezentuje klasową czołówkę, jeśli chodzi o wymiary (406 cm długości) i poziom wyposażenia bogatszych wersji: nie brakuje aut z tempomatem, centralnym 7-calowym ekranem systemu multimedialnego R-Link, diodowymi światłami do jazdy dziennej i pełną „elektryką” szyb i lusterek. Niestety, tak wyposażone egzemplarze giną w morzu „ubogich” aut z flotową przeszłością. Ich znakiem rozpoznawczym jest biały kolor i diesel pod maską.

Renault Clio IV
Smukłe słupki przednie i umiejscowienie lusterek na drzwiach poprawiają widoczność z przodu. Tylną ogranicza podcięta linia okien i minimalne dodatkowe okienko (w hatchbacku).

Czy nadmiar nowoczesnego wyposażenia nie przełożył się na ponadprzeciętną awaryjność elektroniki pokładowej Clio IV? Jak sprawują się małolitrażowe silniki w tym modelu? Na te pytania odpowiemy, analizując opinie użytkowników używanych Renault Clio IV.

Renault Clio (2021) – opis wersji i cennik

Renault Clio IV
Clio Grandtour: taki sam rozstaw osi (259 cm), ale długość zwiększona do 426 cm. Auto nie ma wielu konkurentów: wersje kombi miejskich aut oferowała jeszcze jedynie Skoda (Fabia) i Seat (Ibiza).

Używane Renault Clio IV – wnętrze

Pierwsze, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w Clio, to ogromna ilość wszelkiego plastiku: jest nawet na sporej części kierownicy, a że umieszczono go akurat tam, gdzie chwytają ją dłonie, narażają się one na nadmierne pocenie. Nie brakuje kolorowych wstawek z okolicach nawiewów, boczków drzwi lub dźwigni zmiany biegów. Część elementów kokpitu pomalowano błyszczącym lakierem podobnym do fortepianowego. Dodaje on szlachetności, ale w słoneczne dni mocno razi kierowcę odbijającymi się w nich promieniami słonecznymi. Ciekawie zaprojektowane zegary stanowią, w dużym skrócie, analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz. Klimatyzację obsługuje się, na szczęście, w tradycyjny sposób, czyli przyciskami. System R-Link wyświetla na centralnym ekranie m.in. nawigację, radio i telefon. Do jego głównych wad należy brak dopasowania jasności do otoczenia (oślepia w nocy, trzeba go „ściemnić” w ustawieniach) i drogie aktualizowanie map.

Z przodu nie jest źle: dwie dorosłe osoby wygodnie przejadą w Clio nawet długą trasę i nie będzie im brakować miejsca na szerokość. Z tyłu dobrze jest jedynie na głowy: ciasnotę da się odczuć zwłaszcza w okolicach nóg. Clio ma identyczny rozstaw osi niezależnie od wersji nadwoziowej. Grandtoura przedłużono o 20 cm względem hatchbacka, co przełożyło się na objętość bagażnika. Do kombi zapakujemy przyzwoite 443 litry, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie o niemal 1000 litrów. Pochwały należą się za regularny kształt i podwójną podłogę kryjącą schowek o pojemności 85 l. Minus: niezbyt szeroki otwór załadunkowy. 300 litrów w hatchbacku można uznać za dobry wynik.

Używane Renault Clio IV – silniki

Gama benzynowych silników Clio IV niemal w całości obejmuje jednostki turbodoładowane skonstruowane w technologii downsizingu. Z tej reguły jako jedyny „wyłamuje się” wolnossący 1.2 16V z paskiem rozrządu. Ma tylko 65/73 KM i nie zapewnia wystarczających osiągów w trasie, ale rzadko się psuje. Znacznie żwawiej jeżdżą Clio z turbodoładowanymi silnikami TCe o pojemności 0.9 (75/90 KM) i 1.2 (118/120 KM), z tym że pierwsze z nich cechują się zbyt późną reakcją na gaz, a 1.2 TCe należą do najrzadszych w ogłoszeniach. Ten silnik jako jedyny benzynowy łączył się ze skrzynią manualną i automatyczną EDC (obie mają 6 biegów). Pod maską Clio R.S. ulokowano 200-konną (w R.S. Trophy – 220 KM) jednostkę 1.6 TCe zesparowaną ze skrzynią EDC. Sprint do 100 km/h: zaledwie 6,6 s. Dla zwolenników diesli przewidziano jednostkę 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Z czystym sumieniem można polecić każdego z nich, bo wszystkie są bardzo oszczędne (palą 4-5 l/100 km) i mają bezawaryjny filtr DPF.

Renault Clio IV - silnik
Mała pojemność, turbo, duża moc: w 0.9 TCe czuć wyraźną turbodziurę, a odpowiednią dynamikę zapewnia tylko w wyższym zakresie obrotów.
Renault Clio IV silnik
Kultura pracy, dostępność części zamiennych i zużycie paliwa stoją po stronie zalet turbodiesli 1.5 dCi. W Clio IV dochodzi do tego znikoma awaryjność.

Używane Renault Clio IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Obszerne fotele z przodu, duża ilość miejsca. Skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach”

„Silnik 0.9 TCe nieźle zbiera się nawet z obciążeniem 2 dorosłych i 2 dzieci. Trzeba się tylko nauczyć korzystać z dobrego zakresu obrotów”

„Bardzo prosta wymiana żarówek przednich. W komorze silnika łatwy dostęp do wszystkiego”

„Wentylacja i ogrzewanie działają bez zarzutu. Wydajna klimatyzacja powoduje, że problem zaparowanych szyb nie istnieje.

 Wady 

„Powyżej 110 km/h słychać szumy powietrza owiewającego karoserię. W mieście jest dobrze”

„Przy gwałtownych skrętach kierownicą auto potrafi zarzucić tyłem – rezultat zastosowania z tyłu belki skrętnej”

„Niewygodne otwieranie tylnych drzwi: klamki usytuowano na wysokości szyb i trzeba do nich wysoko sięgać”

„Lakier bazowy ma w granicach 80-100 mikronów i ma tendencję do łatwego rysowania się”

Używane Renault Clio IV – awaryjność, typowe usterki

Newralgicznym punktem Clio jest nietrwałe sprzęgło (źle znosi trudy jazdy miejskiej) i szybko „poddające się” łożyska ręcznej skrzyni biegów w 1.2 16V. Częstych interwencji wymaga również zawieszenie: jego typowa budowa (kolumny McPhersona i belka skrętna) ułatwia serwisowanie i obniża koszty. W wielu egzemplarzach użytkownicy skarżą się na postukującą tylną klapę, łatwo rysujące się plastiki i zawieszającą się nawigację. Z czasem przestają też działać gniazda kart pamięci. W silnikach TCe przy dużych przebiegach pojawia się ryzyko zużywania oleju silnikowego i rozciągnięć łańcuchów rozrządu. W 0.9 TCe dochodzą do tego przypadki ubywania płynu chłodniczego z okolic termostatu. Można już powoli nastawiać się na konieczność zregenerowania dwusprzęgłowej skrzyni EDC. Z doświadczeń zebranych na niemieckich DSG wynika, że tego typu konstrukcje zachowują wysoką trwałość mniej więcej do 200-250 tys. km. Podobnie może być z przekładniami od Renault.

Renault Clio IV skrzynia biegów
Chociaż Clio to auto stworzone do miasta, eksploatacja tego typu szybko odbija się na trwałości elementów zawieszenia, sprzęgła i skrzyni biegów.

Używane Renault Clio IV – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na fragmencie podłogi przy wnęce na koło zapasowe (wgląd od bagażnika).

Renault Clio IV numer VIN

Używane Renault Clio IV – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach przeważają Clio z silnikami benzynowymi. W najtańszym przedziale cenowym (15-20 tys. zł) aż roi się od białych Clio z 1.5 dCi w podstawowych wersjach wyposażeniowych: takie auta mają flotową przeszłość i często przejechały nawet 200 tys. km. Ładniej wyglądające samochody (alufelgi, żywe kolory) z prywatnych rąk zaczynają się od 25 tys. zł. Na Clio po liftingu musimy przeznaczyć minimum 28 tys. zł. Górna granica kwoty za używane Clio IV: ok. 55 tys. zł. R.S. to zupełnie inna liga. Najtańszy, jakiego udało się znaleźć, kosztował 45 tys. zł, ale swobodnie dobijają one do 70-80 tys. zł.

Używane Renault Clio IV – podsumowanie

Trudno w tej cenie znaleźć równie nowoczesny, młody i dobrze wyposażony samochód, ale przy poszukiwaniach trzeba od razu „odhaczyć” białe auta z kołpakami i czarnymi klamkami. Co prawda nie wszystko w Clio sprawuje się bez zarzutu, ale nie są to usterki kończące się unieruchomieniem samochodu. Szukajmy aut z 1.2 TCe lub z dieslem. Kombi z powodzeniem spełni oczekiwania młodych rodzin z dwójką małych dzieci.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie użytkowników

Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie użytkowników

Renault Clio IV

Renault Clio IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.406-427/173/142-148 cm
Rozstaw osi259 cm
Pojemność bagażnikahtb 300-1146 l, kmb 443-1380 l
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik0.9 TCe0.9 TCe1.2 16V1.2 16V1.2 TCe1.2 TCe (EDC)
Pojemność898 cm³898 cm³1149 cm³1149 cm³1197 cm³1197 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc76 KM90 KM65 KM73 KM118 KM120 KM
Maks. moment120 Nm140 Nm105 Nm107 Nm205 KM205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s12,1 s15,7 s14,5 s9,0 s9,4 s
Prędkość maks.178 km/h178 km/h157 km/h167 km/h182 km/h199 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,9 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km5,3 l/100 km5,2 l/100 km
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik1.6 TCe (R.S.)1.6 TCe (R.S. Trophy)
Pojemność1618 cm³1618 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc200 KM220 KM
Maks. moment240 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,7 s6,6 s
Prędkość maks.230 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km5,9 l/100 km
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM75 KM90 KM110 KM
Maks. moment200 Nm210 Nm220 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s12,0 s12,0 s11,2 s
Prędkość maks.168 km/h181 km/h181 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,6 l/100 km4,0 l/100 km3,6 l/100 km3,5 l/100 km

Używane Renault Clio IV – galeria

8 KOMENTARZE

  1. mi się źle jeżdzi poprzednim modelem lepiej mi się jeździło chodzi mi o widocznośc siedzi się jakoś nisko jak w bolidzie tylna szyba jakaś mała co trudno się cofa bo mało widać ale to jest moje zdanie pozdrawiam

  2. Clio IV combi. Obecnie 3-letni. Kupiony jako roczny, przejechałem 27000 km. Średnie zużycie 5,4l -silnik 0,9.
    Jazda bez awarii. Wady- mało miejsca z tyłu dla wysokich osób. Generalnie ocena:-5.
    Szerokości.

  3. Jestem pierwszym właścicielem przy przebiegu 45 000 wymiana tarcz i klocków. Moim zdaniem tarcze to feler fabryczny.

  4. Świetny samochód mam wersje 1.2 74km grandtour pomimo iż nie jest demonem prędkości daje radę. Przejechałem nim 90tys od nowości w 2017 . Silniki jeśli są systematycznie serwisowane olej i zawory potrafią przelatać 500 tyś

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here