Toyota Corolla Cross to praktyczny i przestronny crossover z oszczędnym napędem hybrydowym. Model kusi też bogatym wyposażeniem i dobrze zestrojonym układem jezdnym.
Gama modelowa Toyoty jest wyjątkowo rozpięta. Okazuje się, że nawet w niej istnieją luki. Jedna z nich znajdowała się między efektownym, dobrze wykończonym i przyjemnym w prowadzeniu, ale mało praktycznym modelem C-HR, a dużym, także dobrze wykończonym i drogim RAV4. Została właśnie wypełniona przez Corollę Cross. Nazwa dla niektórych może być myląca. Nie jest to bowiem podniesiona wersja Corolli kombi z pakietem pseudoterenowych dodatków, tylko zupełnie nowy model.
Dlaczego przyjęto taką strategię? Corolla jest jedną z największych wartości koncernu Toyota – to już nie tyle nazwa modelu, a wręcz marka, która od pięciu dekad jest utożsamiana na całym świecie z praktycznością i solidnością. I właśnie z tego powodu tworząc uterenowiony model postanowiono nawiązać do Corolli. Z jednej strony ułatwia do działania marketingowe i reklamowe. Z drugiej ułatwia klientom zrozumienie z crossoverem o jakich gabarytach będą mieli do czynienia. Przy wciąż trwający wysypie uterenowionych aut różnych marek i ich tworzonych od podstaw nazw wcale nie jest to tak oczywiste.
Toyota Corolla Cross – nadwozie i wnętrze
Corolla Cross jest produktem globalnym. Oznacza to, że Toyota zaprojektowała jeden model, który z niewielkimi tylko zmianami będzie oferowany na rynkach całego świata. Dotyczą one m.in. kombinacji elementów pasa przedniego czy reflektorów, która będzie unikalna dla Europy.
Niestety globalizacja samochodów ma też negatywne skutki. Modele projektowane pod kątem oczekiwań klientów z Europy mają starannie wykończone wnętrza, w których nie brakuje matowych i miękkich tworzyw czy wyściełanych materiałem kieszeni w drzwiach lub schowka w desce rozdzielczej. W Corolli Cross liczyć na to nie można. Większość plastików jest twarda, a ten znajdujący się na szczycie deski rozdzielczej nawet lekko połyskuje, przez co nie wygląda szlachetnie.
Szkoda, że Toyota poskąpiła większej ilości tapicerki na podłokietniki – obito je jedynie imitacją skóry z niewielką ilością pianki pod spodem. Po dłuższej podróży opierany o nie łokieć może rozboleć. Po stronie minusów można wpisać też brak regulowanego centralnego podłokietnika, brak regulacji długości siedzisk foteli, wysokości fotela pasażera i podparcia lędźwiowego w nim – nawet w topowej wersji.
Na szczęście nie brakuje też jasnych stron. Kabina jest przestronna, a za jadącymi z przodu osobami o wzroście ok. 1,8 m zostaje dużo miejsca. Przednie fotele okazują się wygodne, a znaczny zakres regulacji kierownicy ułatwia znalezienie wygodnej pozycji. Powierzchnie przeszklone są spore, a linia okien nie wznosi się, przez co widoczność jest znacznie lepsza niż chociażby we wspomnianej Toyocie C-HR. W testowanym egzemplarzu manewrowanie dodatkowo ułatwiał rozbudowany system kamer z obrazem o dobrej rozdzielczości czy nasyceniu kolorami.
Bagażnik mieszczący 436 litrów (lub 390 l w wersji AWD-i) powinien sprostać oczekiwaniom większości użytkowników. Toyota zadbała o uchwyty na siatki i kilka przegródek pod podłogą. Ale samo wykończenie kufra jest przeciętne. Ściany boczne wyłożono twardym plastikiem, a materiał użyty do obicia podłogi okazuje się mało odporny na zaciąganie.
Toyota Corolla Cross – napęd hybrydowy i spalanie
Dla Corolli Cross Toyota przygotowała trzy typy napędu hybrydowego piątej już generacji. Zainteresowani bazowym, 140-konnym z silnikiem 1.8 i napędem na przód będą musieli poczekać do przyszłego roku. Na start producent proponuje 197-konne wersje 2.0 Hybrid z napędem na przód i obie osie.
Co ciekawe, obie zużywają w cyklu mieszanym niemal identyczne ilości paliwa. Co równie zaskakujące – w obu przypadkach wyniki mogą okazać się niższe od deklaracji producenta. Nawet na górskich krętych drogach można zejść do niecałych 5 l/100 km. Na podobne wartości można liczyć podczas spokojnej jazdy w mieście.
Napęd na przednią oś jest przenoszony przez przekładnię planetarną eCVT. Toyota dołożyła starań, by poprawić strategię jej działania – zbić obroty podczas jazdy z prędkościami autostradowymi, zapewnić bardziej liniową reakcję na gaz oraz obniżyć hałas w fazie rozpędzania. Rzeczywiście czuć różnicę. Jeżeli kierowca nie przesadza z gazem, hybrydowy skrzynia raczej nie wkręca silnika benzynowego na bardzo wysokie obroty. Kto jeździ dynamicznie, będzie jednak musiał zaakceptować jednostajny hałas pracującego na wysokich obrotach silnika tłokowego. W gronie potencjalnych nabywców Corolli Cross nie będzie jednak chyba zbyt wielu koneserów aż tak dynamicznej jazy. Jeżeli zajdzie potrzeba, Corolla Cross bardzo sprawnie przyspiesza, uzyskując 100 km/h po 7,6 s od startu (7,5 s w wersji AWD-i). Wrażenia z tego sprintu są jednak mniej intensywne niż mogłoby wynikać z suchych danych technicznych – kombinacja silnika spalinowego z bezstopniową skrzynią i jednostki elektrycznej bardzo płynnie i liniowo oddają moc.
Wspomniana Corolla Cross w wersji AWD-i ma napęd na obie osie. Tylne koła są wprawiane w ruch przez silnik elektryczny. Jest on aktywowany nie tylko po wykryciu problemów z trakcją. Ponieważ to dosyć mocna jednostka, elektronika zaprzęga ją do pracy przy większym zapotrzebowaniu na siłę napędową – np. podczas dynamicznego ruszania czy podjeżdżania pod wzniesienia. Zastrzyk sił napędowy może być użyty także w zakręcie w celu poprawienia zachowania samochodu.
Toyota Corolla Cross – wrażenia z jazdy i komfort
Od pierwszych metrów Corolla Cross przekonuje łatwością i lekkością prowadzenia – można dość szybko zapomnieć, że jedzie się sporym autem. Układ kierowniczy jest precyzyjny i wystarczająco komunikatywny. Na wysokości zadania stanął także zespół inżynierów odpowiedzialnych za kalibrację zawieszenia (tylne jest wielowahaczowe), które cicho i miękko jest w stanie wygasić nawet poważniejsze mankamenty nawierzchni, a jednocześnie nie pozwala na nadmierne przechyły nadwozia czy tendencję do pod- lub nadsterowności podczas podkręcania tempa jazdy po zakrętach.
Prześwit wynosi 16 cm. To niewiele, jak na crossovera – najlepsze modele zbliżają się lub nawet przekraczają granicę 20 cm. Z drugiej strony wartość jest zupełnie wystarczająca, by bez obaw o stan podwozia móc zjechać na żwirową drogę z większymi kamieniami czy pokonać krawężnik. Od Corolli Cross nikt nie będzie oczekiwał więcej.
Toyota Corolla Cross – cena, wyposażenie
Zainteresowani zakupem Corolli Cross mają do wyboru trzy poziomy wyposażenia – Comfort, Style i Premiere Edition. Już bazowa Style otrzymuje 17-calowe felgi, cyfrowy panel wskaźników, reflektory LED, systemy wsparcia kierowcy, aktywny tempomat, system multimedialny Toyota Smart Connect z 10,5-calowym ekranem, a nawet kamerę cofania. Auto wyceniono na 146 900 zł, przy czym obecnie obowiązuje obniżka do 144 700 zł. Dopłata do wersji z napędem AWD-i wynosi 10 tys. zł. Jest on dostępny we wszystkich poziomach wyposażenia. Tradycyjnie już Toyota ograniczyła liczbę pojedynczych opcji – zamiast nich proponuje korzystnie wycenione pakiety. Ciekawostką jest wycenione na zaledwie 300 zł dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe Meta System. Cennik zamyka kwota 187 900 zł za wariant Premiere Edition z napędem na obie osie (wciąż można dokupić do niego np. panoramiczny dach).
Toyota Corolla Cross – PODSUMOWANIE
Stonowana stylizacja, niezłe wykończenie, wysoki komfort jazdy i oszczędny napęd hybrydowy na pewno zapewnią Corolli Cross wielu fanów, co zresztą widać po liczbie zamówień – 1800 zostało złożonych „w ciemno”. Tym bardziej, że cena odniesiona do mocy i wyposażenia nie sprawia wrażenie przesadnie wygórowanej. Nowy model Toyoty nie jest idealny. Przymknięcie oka na niedociągnięcia nie jest jednak trudne – nie każdemu przeszkadza twardość plastików w kabinie czy hałas silnika wkręconego na wysokie obroty.
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT – dane techniczne, osiągi, zużycie energii
Silniki: benzynowy (R4, 16V, 1987 cm³, moc maksymalna: 171 KM), elektryczny (moc maksymalna: 112 KM); przyspieszenie: 0-100 km/h: 7,6 s; prędkość maksymalna: 180 km/h; średnie zużycie paliwa: 5,0-5,2 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid |
---|---|
Silnik | benzynowy + elektryczny |
Układ cylindrów/zawory/pojemność | R4/16/1987 cm³ |
Moc maksymalna (benz.) | 171 KM/6600 |
Moc maksymalna (elektr.) | 112 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 190 Nm |
Maks. moment obrotowy (elektr.) | 206 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, 1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi | 4,46/1,82/1,62/2,64 m |
Średnica zawracania | 11,2 m |
Masa własna | 1435–1545 kg |
Pojemność bagażnika | 436 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 43 l (Pb 95) |
Prześwit | 16,0 cm |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 5,0-5,2 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT |
Cena wersji podstawowej (Comfort) | 144 700 zł |
Cena wersji topowej (Premiere Edition) | 175 300 zł |