PoradyŚrednica zawracania - RANKING

Średnica zawracania – RANKING

Przedstawiamy zestawienie średnic zawracania 237 modeli. Z reguły im większe auto, tym więcej metrów potrzebuje do zawrócenia. Ale czy jest to reguła?

Coraz bardziej zatłoczone ulice i zajęte parkingi sprawiają, że od nowego auta coraz częściej oczekujemy zadowalającej zwrotności. Przekłada się to też na bezpieczeństwo. Jeśli samochód ma małą średnicę zawracania, bez problemu zawrócimy nim na raz, bez wykonywania korekt, a to pozwoli skrócić czas manewru. Tym samym nie będziemy blokować drogi i jest mniejsze prawdopodobieństwo, że dojdzie do drogowego zdarzenia.

Niesłusznie pomijany

Parametr średnicy zawracania coraz częściej ginie w morzu innych podawanych przez producentów, ustępując głównie coraz częściej podkreślanej emisji spalin i zużyciu paliwa. Tymczasem kupujący pozostają nieświadomi w kwestii zwrotności i po fakcie mogą się rozczarować. Nie zawsze małe rozmiary auta oznaczają, że będzie zawracało na raz. Czasami najbardziej zwrotne limuzyny potrafią mieć mniejszą średnicę zawracania od najgorszych w tej konkurencji aut miejskich.

Od czego to zależy?

Oprócz wymiarów zewnętrznych i rozstawu osi, duże znaczenie w średnicy zawracania ma wersja silnikowa. Jeżeli samochód jest w topowej wersji z mocnym silnikiem, będzie mniej zwrotny od odmiany podstawowej. Winne temu jest „upakowanie” silnika pod maską, a także związane z tym zmiany w zawieszeniu i większe koła. Istotna jest również konfiguracja układu napędowego – samochody tylnonapędowe nie mają przegubów, dlatego są zwrotniejsze od konkurentów z przednim napędem.  Nie wszystkie z przetestowanych pojazdów mają identyczne średnice zawracania w obu kierunkach. Właściwie rzadko się to zdarza, ale różnice są minimalne, liczone w dziesiątkach centymetrów. Spowodowane jest to niesymetrycznym rozmieszczeniem silnika i jego podzespołów pod maską.

W naszym zestawieniu wzięło udział 237 aut różnych klas. W każdym segmencie występują rozbieżności pod względem średnicy zawracania, jednak czasami wynoszą one nawet 2-3 metry. To już daje do myślenia i czasami może zadecydować o zakupie, zwłaszcza jeśli ktoś będzie jeździł głównie w mieście.

Auta małe/miejskie

W najmniejszej klasie wymiarowej znajdziemy najbardziej zwrotne auta w całym rankingu. Do zawrócenia najmniej potrzebuje malutka Toyota iQ, ale pięciodrzwiowy już duet Renault Twingo/Smart Forfour potrzebuje nieco ponad pół metra więcej i nawraca po 9 metrach. Od połowy zestawienia pojawiają się większe auta miejskie. Rozczarowuje bardzo słaby wynik Toyoty Yaris – prawie 12 metrów to średni rezultat nawet w klasie średniej.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1Toyota iQ (2012)8,58,28,4
2Renault Twingo (2016)9,08,99,0
3Smart ForFour (2016)9,09,09,0
4Mitsubishi Space Star (2014)9,69,69,6
5Suzuki Alto (2013)9,79,89,8
6Fiat Panda (2012)10,09,79,9
7Skoda Citigo (2013)10,09,910,0
8VW Up! (2013)10,09,910,0
9Fiat 500 (2008)10,19,910,0
10Nissan Micra (2013)10,29,910,1
11Peugeot 107 (2011)9,910,210,1
12Toyota Aygo (2011)9,910,310,1
13Kia Picanto (2013)10,210,210,2
14Suzuki Swift (2012)10,110,410,3
15Hyundai i10 (2015)10,410,310,4
16VW Polo (2013)10,510,610,5
17Chevrolet Spark (2013)10,510,610,6
18Seat Ibiza (2014)10,710,410,6
19Ford Fiesta (2015)10,610,610,6
20Skoda Fabia (2015)10,610,610,6
21Mazda 2 (2015)10,710,710,7
22Audi A1 Sportback (2014)10,710,610,7
22Opel Corsa (2014)10,810,610,7
23Citroen DS 3 (2014)10,810,710,8
24Peugeot 208 (2015)10,910,910,9
25Renault Clio (2014)11,010,911,0
27Hyundai i20 (2013)11,011,011,0
28Mini Cooper S (2012)11,011,011,0
29Peugeot 208 GTi (2015)11,311,211,2
30Nissan Note (2012)11,311,211,3
31Alfa Romeo MiTo (2014)11,511,611,6
32Toyota Yaris (2015)11,811,911,9

Auta kompaktowe

W granicy 10 metrów mieści się tylko elektryczne BMW i3. Typowi reprezentanci do zawrócenia potrzebują już 10-11 metrów, a najgorsi ponad 12. Są to głównie usportowione hot hatche, choć wśród nich znalazł się również Nissan Leaf, w którym średnica zawracania w lewo jest o prawie metr większa niż w prawym kierunku.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1BMW i3 (2015)9,710,09,8
2VW e-Golf (2016)10,710,710,7
3Mercedes klasy B (2014)10,710,810,8
4VW Golf Variant (2015)10,910,910,9
5Audi A3 (2013)11,010,810,9
6BMW serii 1 (2013)10,911,011,0
7Ford Focus (2015)10,910,910,9
8Audi A3 Limousine (2015)11,011,111,0
9Renault Megane (2014)11,011,011,0
10Seat Leon (2013)11,011,011,0
11Mercedes klasy A (2013)11,111,011,1
12Peugeot 308 (2014)11,011,111,1
13Skoda Rapid (2013)10,911,211,1
14VW Golf GTI (2015)11,011,111,1
15Skoda Octavia (2015)11,211,211,2
16VW Jetta (2015)11,111,211,2
17Toyota Auris (2013)11,111,211,2
18Opel Astra (2015)11,311,211,3
19Kia Cee'd (2015)11,211,311,3
20Kia Cee'd SW (2015)11,211,311,3
21Peugeot 308 GT SW (2015)11,211,311,3
22DS 4 (2015)11,311,411,4
23Hyundai i30 (2014)11,411,311,4
24Mini Clubman Cooper SD11,311,411,4
25Mini Countryman Cooper SD11,411,411,4
26Hyundai i30 CW (2014)11,611,211,4
27Volvo V40 (2015)11,511,511,5
28Mazda 3 (2015)11,611,611,6
29Alfa Romeo Giulietta (2013)11,611,511,6
30Renault Megane R.S. (2014)11,611,511,6
31Mercedes-AMG A45 4Matic11,611,611,6
32Chevrolet Cruze kmb (2013)11,711,511,6
33Honda Civic (2014)11,711,611,7
34BMW M2 Coupe (2016)11,811,911,9
35VW Golf R (2014)12,112,012,1
36Nissan Leaf (2014)12,611,712,2
37Ford Focus ST (2015)12,612,712,7

Auta klasy średniej

Królują samochody z napędem na tył – pierwsze cztery miejsca należą do Lexusa IS, Mercedesa klasy C (w tym AMG) i BMW serii 3. System czterech kół skrętnych zapewnił dobry rezultat Renault Talisman. Na tle kompaktów auta klasy średniej są zaskakująco zwrotne i osiągają podobne do nich wyniki. W przypadku okupującego tyły tabeli Volvo S60 potwierdza się fakt, że zwrotność nie musi zależeć od wymiarów, a przedniego napędu.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1Lexus IS (2014)10,610,710,7
2Mercedes klasy C (2013)10,810,910,9
3Mercedes C 63 AMG (2013)11,410,911,2
4BMW 3 Touring (2014)11,211,311,3
5Alfa Romeo Giulia (2016)11,311,411,4
6VW Passat (2015)11,411,311,4
7BWM serii 4 Coupe (2015)11,311,511,4
8Kia Optima (2014)11,411,411,4
9Renault Talisman (2016)11,311,511,4
10Renault Talisman G.tour11,311,511,4
11VW Passat Variant (2015)11,511,511,5
12Toyota Avensis (2014)11,311,611,5
13Opel Insignia Sports Tourer11,511,511,5
14VW CC (2014)11,611,411,5
15Audi RS 5 (2014)11,611,511,6
16Alfa Romeo Giulia Quadrofoglio 11,711,711,7
17Lexus RC F (2015)11,811,611,7
18BMW M4 Coupe (2015)11,711,711,7
19Audi A4 Avant (2014)11,711,711,7
20Hyundai i40 (2013)11,811,611,7
21Renault Laguna (2014)11,611,811,7
22Seat Exeo (2012)12,211,211,7
23Ford Mondeo (2015)11,711,911,8
24DS 5 (2015)11,811,811,8
25Audi A4 (2015)11,911,611,8
26Jaguar XE (2016)11,811,811,8
27Mazda 6 Kombi (2015)11,711,911,8
28Infiniti G37 Cabrio (2013)12,111,611,9
29Skoda Superb Combi (2015)11,811,911,9
30Audi RS 4 Avant (2013)12,011,912,0
31Ford Mondeo Kombi (2016)11,912,012,0
32Suzuki Kizashi (2012)12,111,812,0
33BMW M3 Competition (2016)12,112,112,1
34Hyundai i40 Kombi (2013)12,112,112,1
35Opel Insignia OPC (2013)12,112,212,2
36Citroen C5 Tourer (2013)12,112,312,2
37Peugeot 508 (2013)12,512,512,5
38Volvo V60 (2015)12,612,512,6
39Infiniti Q50 (2015)12,712,712,7

Auta klasy wyższej

Najlepsi w klasie do zawrócenia potrzebują już ponad 11 metrów, jednak to wciąż niedużo, patrząc na ich wymiary. Nawet najmniej zwrotne w segmencie Volvo S90 w tym celu potrzebuje mniej od mniejszego S60, bo 12,4 metra.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1Porsche Panamera (2016)11,011,111,1
2Mercedes E Cabrio (2013)11,011,211,1
3Lexus GS 450h (2013)11,111,111,1
4Mercedes E 63 AMG (2014)11,211,311,3
5Mercedes CLS (2015)11,211,411,3
6Mercedes klasy E (2015)11,311,511,4
7BMW serii 5 (2015)11,611,711,7
8Mercedes E Kombi (2015)11,711,811,8
9BMW 5 Touring (2015)11,811,911,9
10Mercedes CLS SB (2015)11,811,911,9
11Volvo V70/S80 (2014)11,812,011,9
12Infiniti M35h (2014)12,012,012,0
13Jaguar XF (2014)12,012,112,1
14Audi A6 (2015)12,212,212,2
15BMW M5 (2014)12,212,312,3
16Saab 9-5 (2012)12,312,312,3
17Audi A6 Avant (2015)12,012,312,2
18Volvo S90 (2016)12,412,312,4

Auta sportowe/kabriolety

Najmniejszy w tym zestawieniu bliźniaczy duet Fiat 124 Spider/Mazda MX-5 ma średnicę zawracania na poziomie aut miejskich, a zwiększa się ona wraz ze wzrostem pojemności i wymiarów aut w tej klasie. Najciężej zawrócić takimi superautami jak Lamborghini Gallardo, Chevroletem Corvette czy nawet Nissanem GT-R.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1Fiat 124 Spider (2016)10,110,210,2
2Mazda MX-5 (2015)10,110,310,2
3Mercedes SLK/SLC10,410,410,4
4Porsche 911 Carrera (2014)10,710,610,7
5Nissan 370Z (2014)10,610,810,7
6Porsche 911 Turbo (2014)10,710,710,7
7VW Eos (2014)10,710,610,7
8VW Golf Cabrio (2014)10,710,710,7
9BMW Z4 (2014)10,810,910,9
10VW Scirocco (2015)11,010,811,0
11Audi TT (2015)10,911,011,0
12Mercedes SL (2014)10,911,011,0
13Porsche 718 Boxster S11,010,911,0
14Porsche 718 Cayman11,211,011,1
15VW Scirocco R (2015)11,211,011,1
16Audi TT RS Coupe (2015)11,211,111,2
17Jaguar XKR (2013)11,311,411,4
18Peugeot RCZ (2014)11,711,511,6
19Audi R8 V10 plus (2015)11,811,711,8
20Chevrolet Camaro Coupe V812,111,812,0
21Mercedes SLS AMG11,912,012,0
22Chevrolet Camaro Cabrio12,112,112,1
23Aston Martin V12 Vantage12,112,212,2
24Jaguar F-Type (2015)12,312,012,2
25Ford Mustang (2016)12,312,212,3
26Honda NSX (2016)12,512,312,4
27Nissan GT-R (2016)12,512,312,4
28Ferrari 458 Italia (2014)12,512,412,5
29Chev. Corvette Stingray Cab.12,612,412,5
30Lambo. Aventador LP 700-412,312,812,6
31Lamborghini Gallardo13,112,612,9
32Chev. Corvette ZR1 (2016)13,012,812,9
33McLaren 570S (2016)12,913,013,0

Mini- i kombivany

Nieduże kombivany nawracają już w okolicach 10 i 11 metra, a większe i mające mocniejsze silniki minivany potrzebują już nawet 12 metrów. Nie dziwi najgorszy wynik VW Sharana, a rozczarowuje rezultat znacznie mniejszego Forda Grand C-Maxa i Toyoty Verso.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1Seat Altea XL (2013)10,810,710,8
2Nissan Cube (2013)10,910,910,9
3Renault Kangoo (2013)10,910,910,9
4Citroen C3 Picasso (2013)11,111,011,1
5Ford C-Max (2015)11,211,211,2
6VW Caddy (2014)11,311,111,2
7BMW 2 Active Tourer (2016)11,311,311,3
8Hyundai ix20 (2015)11,311,411,4
9Opel Meriva (2015)11,511,411,5
10Renault Grand Scenic (2015)11,511,411,5
11Toyota Verso S (2013)11,411,511,5
12Volkswagen Touran (2016)11,711,511,6
13Dacia Lodgy (2015)11,811,811,8
14Opel Zafira Tourer (2016)11,811,811,8
15VW T5 Multivan (2014)11,812,011,9
16Renault Espace (2016)12,012,012,0
17Ford S-Max (2015)12,112,212,2
18Ford Galaxy (2015)12,112,212,2
19Seat Alhambra (2015)12,312,312,3
20Toyota Verso (2015)12,212,312,3
21Ford Grand C-Max (2015)12,512,512,5
22VW Sharan (2015)12,512,412,5

Crossovery/SUV

Większość SUV-ów ma napęd 4×4, co zwiększa ich średnicę zawracania. Zwrotność SUV-ów zależy też w dużej mierze od ich wymiarów. Na pierwszym miejscu znajdziemy zaliczającą się do najmniejszych kompaktowych SUV-ów Skodę Yeti, a na tyłach zestawienia potężną terenówkę Toyoty i duże SUV-y BMW.

PozycjaModel (rocznik)Śr. zawr. w lewoŚr. zawr. w prawoŚrednio
1Skoda Yeti 4x4 (2015)10,610,410,5
2Seat Ateca (2016)10,810,910,9
3BMW X110,910,910,9
4Audi Q2 (2016)11,011,011,0
5Subaru Forester (2014)11,111,111,1
6Subaru XV (2014)11,011,211,1
7Suzuki SX4 S-Cross (2015)11,311,111,2
8Hyundai Tucson (2016)11,311,011,2
9Ford EcoSport (2015)11,211,111,2
10Dacia Duster (2015)11,211,211,2
11Nissan Qashqai (2013)11,211,211,2
12Nissan Juke (2013)11,211,411,3
13Honda HR-V 1.6 (2015)11,211,511,4
14Hyundai ix35 (2014)11,311,411,4
15Peugeot 3008 (2016)11,411,411,4
16Renault Captur (2015)11,411,611,5
17Citroen C-Crosser (2013)11,411,611,5
18Ford Kuga (2014)11,511,511,5
19Honda CR-V (2015)11,611,411,5
20Mazda CX-5 (2015)11,411,611,5
21Mitsubishi Outlander (2015)11,311,711,5
22Citroen C4 Aircross11,611,611,6
23Audi Q5 (2015)11,611,811,7
24Fiat 500X (2016)11,511,811,7
25Mercedes GLC (2016)11,611,811,7
26Opel Mokka/Mokka X11,711,711,7
27Jeep Renegade (2015)11,711,711,7
28SsangYong Korando (2015)11,711,811,8
29Toyota RAV4 (2014)11,711,811,8
30Audi Q3 (2015)12,011,611,8
31Porsche Macan (2016)11,811,811,8
32Porsche Cayenne (2015)11,811,811,8
33Audi Q7 (2015)11,711,811,8
34Mercedes ML/GLE11,911,811,9
35Mitsubishi ASX (2015)12,011,711,9
36Audi SQ5 (2015)11,911,911,9
37Mercedes GLA (2015)11,911,911,9
38Mercedes GLK (2014)11,911,911,9
39Volkswagen Tiguan (2015)12,012,012,0
40BMW X4 (2016)11,912,012,0
41Cadillac XT5 (2016)12,011,912,0
42Land Rover Discovery 412,211,912,1
43VW Touareg (2015)11,912,212,1
44BMW X3 (2015)12,312,112,2
45Jaguar F-Pace (2016)12,312,312,3
46Mazda CX-7 (2012)12,212,612,4
47Mercedes GL/GLS12,412,412,4
48Volvo XC90 (2016)12,412,412,4
49Renault Koleos (2013)12,512,512,5
50Hyundai ix55 (2013)12,312,812,6
51Opel Antara (2013)12,612,512,6
52Range Rover (2015)12,412,712,6
53Volvo XC60 (2015)12,712,712,7
54BMW X5 (2016)12,912,612,8
55BMW X6 (2016)12,812,912,9
56Toyota Land Cruiser V813,213,213,2
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji