Które auta są najcichsze, a które najgłośniejsze w klasie podczas jazdy z prędkością 130 km/h? Oto ranking najcichszych i najgłośniejszych samochodów w poszczególnych klasach.
Rozwijająca się infrastruktura drogowa w Polsce sprawia, że kierowcy coraz częściej poruszają się z wyższymi prędkościami niż dotychczas. 130-140 km/h na autostradzie jest nie tylko dopuszczalną prędkością, ale i optymalną dla wielu aut, łączącą względną ciszę w środku z bezpieczeństwem i szybkością dotarcia na miejsce. Przebadano samochody aż z 13 segmentów pod kątem wydzielanego we wnętrzu hałasu przy prędkości 130 km/h. Właśnie przy takim parametrze mieści się europejski standard pomiarów, dzięki czemu uzyskane wyniki można porównać do poprzedników.
Najtańsze = najgłośniejsze
Samochody wydzielające największy hałas mieszczą się w segmencie aut mini – średni wynik 72,9 dB wynika z ich niskiej ceny i oszczędnościach w wykończeniu, a także wyciszeniu. Po nich są samochody sportowe (72 dB) i kabriolety (71,6 dB). Auta miejskie są od nich tylko nieznacznie cichsze (71,5 dB), podobnie jak miejskie SUVy (71,2 dB). Pozostałe klasy aut mieszczą się w średnim rezultacie 70 dB albo niższym.
Przewaga aut premium
Pośród najlepszych w swoich klasach nie brakuje niespodzianek. Nieźle wypadają auta francuskie (zwycięstwo Renault Clio w autach miejskich i Peugeota 3008 w kompaktowych SUV-ach, a także drugie i trzecie miejsca w innych kategoriach) i Mini, które okazały się najlepiej wyciszonymi autami w klasie aut mini i miejskich SUV-ów. Im droższe auta, tym bardziej zyskuje wyciszenie samochodów Audi (SUV-y) i BMW (sportowe i kabriolety). Mercedes natomiast pokonał rywali w dziedzinie kompaktów i samochodów klasy wyższej.
Głośne „japończyki”
Słaby poziom wyciszenia przy prędkościach autostradowych wykazują auta japońskie. Przegrały w segmencie kompaktów (Honda Civic), klasy średniej (Toyota Avensis), kompaktowych SUV-ów (Suzuki SX4 S-Cross), miejskich minivanów (Nissan Cube) i dużych minivanów (Mazda 5), a także aut sportowych (Nissan 370Z). Uwagę zwraca przegrana dwóch Porsche – Panamery i Boxstera cabrio. Ciekawostka: zarówno najlepiej, jak i najgorzej wyciszonymi miejskimi SUV-ami zostały samochody Mini. Paceman wygrał, a na końcu znalazł się Countryman.
Poziom hałasu przy 130 km/h
Auta mini
- Średnia głośność: 72,9 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Mini Cooper S | 69,8 dB | Abarth 500C | 74,8 dB |
Volkswagen Up! 1.0 | 70,2 dB | Toyota Aygo 1.0 | 75,0 dB |
Renault Twingo Sce 90 | 70,3 dB | Smart Cabrio Brabus | 75,8 dB |
Auta miejskie
- Średnia głośność: 71,5 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Renault Clio 0,9 Tce | 66,7 dB | Citroen C3 1.6 Hdi | 73,6 dB |
Hyundai i20 1.2 | 67,7 dB | Peugeot 208 Gti | 83,8 dB |
Skoda Fabia 1.2 TSI | 69,0 dB | Volkswagen Polo GTI | 74,1 dB |
Kompakty
- Średnia głośność: 69,7 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Mercedes CLA 200 Sh. Br. | 66,0 dB | Kia Cee’d 1.6 CRDi | 73,5 dB |
Volkswagen Jetta 1.2 TSI | 66,6 dB | Renault Megane RS | 73,5 dB |
Opel Astra ST 2.0 CDTI | 66,8 dB | Honda Civic Type-R | 74,2 dB |
Klasa średnia
- Średnia głośność: 68,5 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Volvo V60 T3 | 64,8 dB | Toyota Avensis 2.0 D-4D | 71,0 dB |
Audi A4 2.0 TFSI | 65,5 dB | Mazda 6 2.2 SkyActiv-D 4×4 | 71,5 dB |
Volvo V60 T5 | 66,3 dB | Toyota Avensis TS 1.8 | 71,8 dB |
Klasa wyższa
- Średnia głośność: 66,7 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Mercedes E 500 4Matic | 64,2 dB | BMW 640d xDrive Gran Coupe | 68,3 dB |
BMW 520d xDrive | 64,8 dB | Porsche Panamera Diesel | 69,0 dB |
Mercedes CLS 350 CDI | 64,9 dB | Porsche Panamera GTS | 69,5 dB |
Miejskie SUV-y
- Średnia głośność: 71,2 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Mini Paceman Cooper S ALL4 | 68,0 dB | Peugeot 2008 1.2 Vti | 73,3 dB |
Kia Soul EV | 69,5 dB | Mini Countryman Cooper D | 73,5 dB |
Kia Soul 1.6 | 69,8 dB | Mini Countryman Cooper SD | 73,6 dB |
Kompaktowe SUV-y
- Średnia głośność: 69,7 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Peugeot 3008 2.0 Hdi | 66,5 dB | Mitsubishi ASX 1.6 | 73,5 dB |
Ford Kuga 2.2 TDCi | 66,6 dB | Subaru Forester 2.0 | 73,5 dB |
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI | 66,6 dB | Suzuki SX4 S-Cross 1.6 4WD | 73,6 dB |
SUV-y klasy średniej
- Średnia głośność: 68,0 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Audi Q5 2.0 TFSI | 64,0 dB | Mitsubishi Outlander 2.0 | 71,5 dB |
Audi Q5 Hybrid | 64,8 dB | Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD | 72,8 dB |
BMW X3 xDrive20d | 66,0 dB | Jeep Wrangler 2.8 CRD | 75,5 dB |
SUV-y klasy wyższej
- Średnia głośność: 67,4 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Audi Q7 e-tron | 63,9 dB | Jeep Grand Cherokee SRT | 72,8 dB |
Volkswagen Touareg 4.2 TDI | 64,5 dB | Mitsubishi Pajero Sport 2.0 D-ID | 73,3 dB |
Audi Q7 3.0 TFSI | 64,6 dB | Mercedes G 500 | 74,0 dB |
Miejskie minivany
- Średnia głośność: 70,0 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
BMW i3 | 66,8 dB | Nissan Note 1.2 | 71,0 dB |
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet | 68,5 dB | Fiat 500L 1.4 T-Jet | 71,6 dB |
Toyota Verso-S 1.33 | 68,9 dB | Nissan Cube 1.6 | 72,5 dB |
Duże minivany
- Średnia głośność: 68,8 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
Volkswagen Sharan 2.0 TDI | 65,7 dB | Dacia Lodgy 1.2 Tce | 71,6 dB |
Peugeot 5008 2.0 Hdi | 66,0 dB | Dacia Lodgy 1.5 dCi | 73,3 dB |
Volkswagen Touran 1.0 TSI | 66,0 dB | Mazda 5 1.6 MZ-CD | 73,5 dB |
Auta sportowe
- Średnia głośność: 72,0 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
BMW 650i xDrive Coupe | 66,3 dB | Subaru BRZ | 76,0 dB |
Audi S5 Coupe | 66,4 dB | Toyota GT 86 | 76,2 dB |
Mercedes E 400 Coupe | 66,5 dB | Nissan 370Z Nismo | 76,6 dB |
Kabriolety
- Średnia głośność: 71,6 dB
Najlepsi | Rezultat | Najgorsi | Rezultat |
BMW 650i Cabrio | 67,1 dB | Porsche Boxster S | 74,0 dB |
Peugeot 308 CC 1.6 THP | 67,7 dB | Porsche 911 GTS Cabrio | 74,6 dB |
Renault Megane CC 1.4 Tce | 67,7 dB | Porsche Boxster GTS | 77,0 dB |