Hałas we wnętrzu

Które auta są najcichsze, a które najgłośniejsze w klasie podczas jazdy z prędkością 130 km/h? Oto ranking najcichszych i najgłośniejszych samochodów w poszczególnych klasach.

Rozwijająca się infrastruktura drogowa w Polsce sprawia, że kierowcy coraz częściej poruszają się z wyższymi prędkościami niż dotychczas. 130-140 km/h na autostradzie jest nie tylko dopuszczalną prędkością, ale i optymalną dla wielu aut, łączącą względną ciszę w środku z bezpieczeństwem i szybkością dotarcia na miejsce. Przebadano samochody aż z 13 segmentów pod kątem wydzielanego we wnętrzu hałasu przy prędkości 130 km/h. Właśnie przy takim parametrze mieści się europejski standard pomiarów, dzięki czemu uzyskane wyniki można porównać do poprzedników.

Najtańsze = najgłośniejsze

Samochody wydzielające największy hałas mieszczą się w segmencie aut mini – średni wynik 72,9 dB wynika z ich niskiej ceny i oszczędnościach w wykończeniu, a także wyciszeniu. Po nich są samochody sportowe (72 dB) i kabriolety (71,6 dB). Auta miejskie są od nich tylko nieznacznie cichsze (71,5 dB), podobnie jak miejskie SUVy (71,2 dB). Pozostałe klasy aut mieszczą się w średnim rezultacie 70 dB albo niższym.

Przewaga aut premium

Pośród najlepszych w swoich klasach nie brakuje niespodzianek. Nieźle wypadają auta francuskie (zwycięstwo Renault Clio w autach miejskich i Peugeota 3008 w kompaktowych SUV-ach, a także drugie i trzecie miejsca w innych kategoriach) i Mini, które okazały się najlepiej wyciszonymi autami w klasie aut mini i miejskich SUV-ów. Im droższe auta, tym bardziej zyskuje wyciszenie samochodów Audi (SUV-y) i BMW (sportowe i kabriolety). Mercedes natomiast pokonał rywali w dziedzinie kompaktów i samochodów klasy wyższej.

Głośne „japończyki”

Słaby poziom wyciszenia przy prędkościach autostradowych wykazują auta japońskie. Przegrały w segmencie kompaktów (Honda Civic), klasy średniej (Toyota Avensis), kompaktowych SUV-ów (Suzuki SX4 S-Cross), miejskich minivanów (Nissan Cube) i dużych minivanów (Mazda 5), a także aut sportowych (Nissan 370Z). Uwagę zwraca przegrana dwóch Porsche – Panamery i Boxstera cabrio. Ciekawostka: zarówno najlepiej, jak i najgorzej wyciszonymi miejskimi SUV-ami zostały samochody Mini. Paceman wygrał, a na końcu znalazł się Countryman.

Poziom hałasu przy 130 km/h

Auta mini

Średnia głośność:  72,9 dB

NajlepsiRezultatNajgorsiRezultat
Mini Cooper S69,8 dBAbarth 500C74,8 dB
Volkswagen Up! 1.070,2 dBToyota Aygo 1.075,0 dB
Renault Twingo Sce 9070,3 dBSmart Cabrio Brabus75,8 dB

Auta miejskie

Średnia głośność:  71,5 dB

NajlepsiRezultatNajgorsiRezultat
Renault Clio 0,9 Tce66,7 dBCitroen C3 1.6 Hdi73,6 dB
Hyundai i20 1.267,7 dBPeugeot 208 Gti83,8 dB
Skoda Fabia 1.2 TSI69,0 dBVolkswagen Polo GTI74,1 dB

 

Kompakty

Średnia głośność:  69,7 dB

NajlepsiRezultatNajgorsiRezultat
Mercedes CLA 200 Sh. Br.66,0 dBKia Cee’d 1.6 CRDi73,5 dB
Volkswagen Jetta 1.2 TSI66,6 dBRenault Megane RS73,5 dB
Opel Astra ST 2.0 CDTI66,8 dBHonda Civic Type-R74,2 dB
Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.1]