NowościNajbardziej niezawodne 5-letnie auta z Japonii wg ADAC (2022)

Najbardziej niezawodne 5-letnie auta z Japonii wg ADAC (2022)

Japońskie auta uchodzą za wybitnie bezawaryjne. Które 5-letnie modele zostały najlepiej ocenione przez ADAC z powodu małej liczby sprawianych problemów?

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 5-letnie auta z Japonii, a więc z rocznika 2017. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o najniższej liczbie usterek, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2017, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2017 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Nissan Micra

Awaryjność dla rocznika 2017: 8,9 (niska)

Nissan Micra

Ceniona przez rynek wtórny Micra nie trzyma formy. Awaryjność egzemplarzy z roczników 2015-2017, a więc Micry K13 z końca produkcji i pierwszych K14 ADAC oceniło jako niską. Model zaliczył też kilka potknięć (2012, 2014, 2019), które zakończyły się uznaniem jego awaryjności za średnią. Dzięki technicznym koneksjom z Renault Clio ceny wielu części są rozsądne.

Za typowe źródła problemów Nissana Micra eksperci ADAC uznali rozruszniki (głównie w egzemplarzach z rocznika 2004, 2013-2014), czujniki położenia wału (2003-2005), akumulatory (2003-2005, 2011, 2018), łańcuchy rozrządu (2004), świece zapłonowe (2001-2006, 2008, 2013) oraz stacyjki (2003).

Toyota Auris

Awaryjność dla rocznika 2017: 8,4 (niska)

Toyota Auris II Prawie 50% stwierdzanych przez ADAC przypadków unieruchomienia pojazdu dotyczy akumulatora. Z jednej strony można powiedzieć, że nie jest to duży problem – w końcu można zaopatrzyć się w booster i w razie problemów samodzielnie odpalić pojazd. Problem pojawia się, gdy boostera akurat nie mamy lub jest on rozładowany albo nie jest już w stanie uruchomić pojazdu. Wtedy pozostaje wezwanie pomocy drogowej. I to właśnie  problemy z akumulatorami wpłynęły na ocenę Aurisa – awaryjność w latach 2012-2018 ADAC oceniał jako przeciętną i niską.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2011-2013, 2015, 2018-2019) oraz świece zapłonowe (2012).

Mitsubishi Outlander

Awaryjność dla rocznika 2017: 7,6 (niska)

Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Gdyby nie dostępność napędu hybrydowego, Outlander byłby jednym z najbardziej konserwatywnych modeli na rynku – i to nie tylko w kwestii mechaniki, ale również stylizacji czy sposobu urządzenia wnętrza. Ale polityka Mitsubishi zdaje egzamin. Outlander ma grono wiernych nabywców, a awaryjność w rocznikach 2019 i 2017 okazała się niska.

Za typowe źródła problemów Mitsubishi Outlander eksperci ADAC uznali nadmiernie rozładowanie akumulatory (szczególnie w autach z roczników 2015-2016, 2018).

Toyota Yaris

Awaryjność dla rocznika 2017: 7,4 (niska)

Uzywana Toyota Yaris

Yaris cieszy się renomą wyjątkowo mało problematycznego modelu, ale raport ADAC potwierdza to jedynie częściowo. Jako niską oceniono awaryjność egzemplarzy z lat 2016-2019. Starsze uznano jedynie za przeciętne. Patrząc po wyśrubowanych cenach ofertowych na rynku wtórnym można by oczekiwać więcej.

Za typowe źródła problemów Toyoty Yaris eksperci ADAC uznali wydechy (zwłaszcza w autach z rocznika 2012), akumulatory (2013-2015), rozruszniki i ich elektromagnesy (2006) oraz świece zapłonowe (2001, 2009).

Mazda CX-5

Awaryjność dla rocznika 2017: 5,3 (niska)

Mazda CX-5 I

CX-5 to niezwykle ważny model dla Mazdy. Wraz z nim zadebiutowała nowa koncepcja stylistyczna oraz pakiet technologii SkyActiv, który zakładał optymalizowanie istniejących już technologii, a nie tworzenie nowych rozwiązań. Polityka Mazdy zdała egzamin. Poza niższą oceną rocznika 2013, awaryjność pozostałych przebadanych CX-5 (2014-2019) oceniono jako niską.

Za typowe źródła problemów Mazdy CX-5 eksperci ADAC uznali problemy z utrzymaniem właściwego ciśnienia oleju (szczególnie w autach z roczników 2013-2014).

Mitsubishi Space Star

Awaryjność dla rocznika 2017: 5,1 (niska)

MITSUBISHI Space Star

Wysokie ceny ofertowe, prosta stylizacja oraz surowo wykończone wnętrze zepchnęły Mitsubishi Space Star na margines rynku pierwotnego. Auto nie jest także wybitnie poszukiwane na rynku wtórnym. Space Star broni się jednak solidnością, która rekompensuje dość wysoki poziom cen części zamiennych (nie wszystkie są oferowane jako tanie zamienniki). Potknięcie, skutkujące uznaniem awaryjności za przeciętną, zaliczył tylko rocznik 2015.

Za typowe źródła problemów Mitsubishi Space Star eksperci ADAC uznali transpondery immobilizera (głównie auta z roczników 2015) oraz świece zapłonowe (2013-2016).

Toyota Aygo

Awaryjność dla rocznika 2017: 4,9 (niska)

Toyota Aygo

Toyota Aygo, oraz bliźniacze modele, czyli Citroen C1 i Peugeot 107, należą do najprostszych od strony mechanicznej współczesnych samochodów. Dodając do tego wolnossący, benzynowy silnik Toyoty z pośrednim wtryskiem i łańcuchem rozrządu czy skromne wykończenie i wyposażenie, uzyskano samochód, w którym mało co może się zepsuć. Potwierdza to wysoka pozycja modelu w raporcie ADAC – awaryjność Aygo jest oceniana jako niska lub bardzo niska. Oferowana od 2014 r. druga generacja modelu (na fot.) jest wizualnym rozwinięciem „jedynki”. Technicznie samochody są bardzo zbliżone.

Za typowe źródła problemów Aygo eksperci ADAC uznali rury wydechowe (2008 i 2011), alternatory (2008) i cewki zapłonowe (2010).

Mazda 3

Awaryjność dla rocznika 2017: 4,5 (niska)

Mazda 3 III (BM) 29

Chyba każdy kierowca słyszał o niezawodności japońskich samochodów. Wysokie notowania Mazdy 3 potwierdzają, że nie jest to tylko legenda. W większości badanych roczników awaryjność tego kompaktowego auta była niska. Kompaktowa Mazda dokłada do tego atrakcyjną stylizację nadwozia i wnętrza, solidne wykończenie oraz ponadprzeciętne właściwości jezdne.

Za typowe źródła problemów Mazdy 3 eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z roczników 2010-2011, 2013, 2019-2020) oraz magnetyczny włącznik rozrusznika (2006).

Mazda CX-3

Awaryjność dla rocznika 2017: 4,0 (niska)

Mazda CX-3 08

Mazda od lat z dobrym skutkiem podąża własną drogą. Szerokim łukiem ominęła downsizing, nie jest przekonana do dotykowych ekranów i przycisków. Skrupulatnie pracuje natomiast nad designem, wykończeniem i właściwościami jezdnymi swoich samochodów. O trwałości nie ma nawet co wspominać, bo od lat jest ona znakiem rozpoznawczym Mazdy. Model CX-3 trzyma fason – awaryjność wszystkich badanych roczników (2016-2019) uznano za niską.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Mazdy CX-3.

Mitsubishi ASX

Awaryjność dla rocznika 2017: 3,1 (bardzo niska)

Mitsubishi ASX

Niektórzy mogą zadawać sobie pytanie, dlaczego zaliczyliśmy ASX-a do grona crossoverów, a nie SUV-ów. Odpowiedź tkwi m.in. w rozwinięciu jego nazwy, które według Mitsubishi brzmi „Active Sports Crossover”. ASX jest mocny graczem na rynku wtórnym w Polsce. Przez lata drogę do sukcesu torowały mu rozsądne ceny, które były poparte przestronnością wnętrza i wystarczającym wyposażeniem. Jak przystało na Mitsubishi, prosta mechanika nie generuje zbędnych problemów. Awaryjność roczników 2014-2016 ADAC uznało za niską, a 2017-2019 – bardzo niską.

Za typowe źródła problemów Mitsubishi ASX eksperci ADAC uznali transpondery immobilizera (zwłaszcza aut z roczników 2011, 2012, 2015) oraz turbosprężarki diesli (2012-2013).

Suzuki Vitara

Awaryjność dla rocznika 2017: 2,9 (bardzo niska)

SUZUKI Vitara II XLED 1.6 VVT 120KM 5MT AWD AllGrip WB4815K 03-2015

Po przeciętnie urodziwym SX4 S-Cross Suzuki postanowiło sięgnąć do korzeni i wskrzesić Vitarę. Auto straciło terenowe zapędy Grand Vitary. Dla nabywców nie jest to jednak problem. Aktualna Vitara cieszy oko, jest przestronna i radzi sobie z miejskimi przeszkodami. Nie szokuje wyrafinowaniem technicznym czy nadmiarem elektroniki w kabinie. Prostota jednak procentuje. Suzuki Vitara to jedno z najmniej awaryjnych aut w całym zestawieniu – awaryjność rocznika 2016 uznano za niską, a roczników 2017-2019 za bardzo niską.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Suzuki Vitra.

Zdjęcie otwierające: ADAC

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji