NowościNajbardziej awaryjne 5-letnie auta włoskie i francuskie wg ADAC (2022)

Najbardziej awaryjne 5-letnie auta włoskie i francuskie wg ADAC (2022)

Francuskie czy włoskie auta nie uchodzą za wybitnie trwałe. Które 5-letnie modele z tych krajów najniżej ocenione przez ADAC? Znamy odpowiedź.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 5-letnie auta auta włoskich i francuskich marek, a więc z rocznika 2017, które stwarzały sporą liczbę problemów. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą włoskich i francuskich aut o przeciętnej, wysokiej lub bardzo wysokiej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2017, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2017 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Fiat Tipo

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,2 (przeciętna)

FIAT Tipo II Sedan Lounge 1.4 16VPrzeciętna ocena w kwestii awaryjności dużej ujmy Tipo nie przynosi. Po pierwsze – włoski kompakt nie ustępuje znacznie droższym w zakupie i serwisowaniu rywalom. Po drugie – na dobrą sprawę otarł się o awaryjność klasyfikowaną jako niska. Zresztą wystarczy spojrzeć na polskie drogi – nie brakuje na nich Tipo. Ten model Fiata jest chętnie użytkowany przez osoby świadczące przewóz osób. A nie od dziś wiadomo, że auto używane do zarabiania nie może sprawiać kosztownych problemów.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie roczniki 2016-2017).

Renault Clio

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,6 (przeciętna)

Renault Clio IVReguła „im nowszy, tym lepszy” nie znajduje zastosowania w przypadku Clio. Rocznik 2012 jest jednym z… najwyżej ocenionych w analizowanym okresie 2012-2019. Ponowny lekki wzrost formy zaobserwowano w autach 2017 r. Ogólnie jednak natężenie problemów zauważalnie wzrosło po 2012 roku, a więc wprowadzeniu czwartej odsłony Clio.

Za typowe źródła problemów Renault Clio eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2013-2016, 2018-2020), świece zapłonowe (2012), rozruszniki (2001-2003), elektromagnes rozrusznika (2001-2004), klocki hamulcowe (2005), czujniki położenia wału korbowego (2001-2006) oraz immobilizery (2001-2003, 2005).

Renault Twingo

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,8 (przeciętna)

Renault Twingo

Twingo trzeciej generacji jest zupełnie nową konstrukcją – aby poprawić zwrotność postawiono na tylnonapędową architekturę, która umożliwiła zaprojektowanie skręcających pod dużym kątem kół przednich. Potencjalny nabywca powinien być przygotowany na możliwość wystąpienia problemów – praktycznie we wszystkich rocznikach awaryjność oceniono jako przeciętną. Warto dodać, że Twingo III dzieli mechanikę i elektronikę ze Smartami ForTwo III/ForFour II (modelami, które uzyskały jedne z najgorszych wyników w całym zestawieniu).

Za typowe źródła problemów Renault Twingo eksperci ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w autach z rocznika 2015), klocki hamulcowe (2008-2010, 2012), przepustnice (2011-2012), akumulatory (2015-2019), czujniki położenia wału korbowego (2001-2006), immobilizery (2001) i przewody zapłonowe.

Fiat Panda

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,6 (przeciętna)

Fiat Panda

Pod względem wizualnym to zupełnie nowe rozdanie, ale mechanicznie trzecia odsłona Pandy wywodzi się z produkowanej w Tychach „dwójki”, co przekłada się na prostotę budowy, łatwo dostępne części i niskie koszty napraw. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich wersji – wyposażona w silnik 0.9 TwinAir ma skomplikowany układ sterowania zaworami dolotowymi. Wyróżnikiem Pandy jest dostępność odmiany z napędem 4×4. W tym segmencie to ewenement.

Za typowe źródła problemów Fiata Pandy eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie w egzemplarzach z rocznika 2012, 2015-2017) oraz pompy paliwa (2004-2008).

Fiat 500

Awaryjność dla rocznika 2017: 13,9 (przeciętna)

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009

Produkowany w Tychach miejski model Fiata jest blisko spokrewniony z drugą i trzecią odsłoną Pandy. Ceny ofertowe bywają zaskakująco wysokie, ale trzeba przyznać, że „pięćsetka” broni się ponadczasową urodą, szerokimi możliwościami personalizacji (na rynku trudno spotkać dwa identyczne auta) oraz rozsądnymi kosztami utrzymania. Pod względem trwałości auto wypada przeciętnie. ADAC ocenił najwyżej egzemplarze z lat 2018-2019, a najniżej z 2015-2016.

Za typowe źródła problemów Fiata 500 eksperci ADAC uznali wodziki skrzyni biegów (głównie w egzemplarzach z roczników 2013-2015, 2017), akumulatory (2015-2017), wiązki elektryczne (2008), układ chłodzenia (2011) oraz termostaty (2011).

Peugeot 308

Awaryjność dla rocznika 2017: 14,1 (przeciętna)

Peugeot 308 II GT SWFrancuski kompakt zaczął wychodzić na prostą. Starsze 308 potwierdzają smutną prawdę o trwałości francuskich aut sprzed lat. Od 2014 r. ocena modelu jednak stale rośnie, a w latach 2018-2019 awaryjność została uznana za niską. Ma to oczywiście związek z wprowadzeniem Peugeota 308 II, który mechanicznie jest zupełnie inną konstrukcją od poprzednika.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali paski osprzętu (głównie rocznik 2012), wtryskiwacze (2011-2012), akumulatory (2008-2009, 2012-2014), cewki zapłonowe (2008-2014) alternatory (2008-2010).

Renault Megane

Awaryjność dla rocznika 2017: 16,5 (przeciętna)

Renault Megane - przódOd lat mówi się o zmniejszonej awaryjności współczesnych modeli Renault. Wyniki raportu ADAC potwierdzają ten trend. Czwarta odsłona co prawda nie jest ideałem – zauważalne potknięcie modelu nastąpiło w latach 2015-2016, co może mieć związek z wprowadzeniem Megane IV i tzw. chorobami wieku dziecięcego. Model szybko jednak wyszedł na prostą i w znacznie mniejszym stopniu od „trójki” odstaje od rywali.

Za typowe źródła problemów Renault Megane eksperci ADAC uznali przewody układu chłodzenia (rocznik 2017), akumulatory (2003-2003, 2015-2017), rozruszniki (2003), wtryskiwacze (2010), czujniki położenia wału korbowego (2003, 2005) oraz paski rozrządu (2001-2003).

Renault Scenic

Awaryjność dla rocznika 2017: 33,4 (bardzo wysoka)

Renault ScenicWspółdzielenie rozwiązań technicznych z Megane nie wystarczyło, by Scenic pokazał się w raporcie ADAC z dobrej strony. Wręcz przeciwnie. Okazał się jednym z najniżej ocenionych modeli w całym zestawieniu. Szkoda, bo to udany samochód rodzinny. Kto chciałby uniknąć niepotrzebnych nerwów, powinien regularnie serwisować pojazd oraz wykupić dobrą polisę assistance.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali wtryskiwacze paliwa (głównie roczniki 2010 i 2012), skrzynki bezpieczników i przekaźników (2017), akumulatory (2004-2009, 2014-2019), rozruszniki (2005, 2009-2010), wydechy (2011), tylne hamulce (2009), elektrykę (2005), hamulce postojowe (2006), alternatory (2003), pompy paliwa (2007), czujniki położenia wału korbowego (2001-2004), DPF (2011), paski rozrządu (2001-2003) oraz świece zapłonowe (2008, 2011).

Zdjęcie otwierające: ADAC

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji