Jaguar I-Pace - Samochód Roku 2019 w Europie

Takich emocji jak w tegorocznej edycji europejskiego konkursu na Samochód Roku jeszcze nie było. O tytule zadecydowała… dogrywka. Ostatecznie Samochodem Roku 2019 w Europie został Jaguar I-Pace.

50 modeli samochodów, 60 członków jury z 23 europejskich krajów i 7 finalistów – tak wyglądają najważniejsze liczby europejskiego plebiscytu Car of the Year 2019. Na jeden dzień przed wyłonieniem zwycięzcy zaprosiliśmy Was do wspólnej zabawy – my, redakcja Wyboru Kierowców, stworzyliśmy własną listę ze zwycięzcą tegorocznego plebiscytu i kolejnymi miejscami, natomiast Was, naszych Czytelników, poprosiliśmy o wskazanie Waszego faworyta.

 

Car of the Year 2019
Logo europejskiego konkursu na Samochód Roku 2019 (Car of the Year 2019).

Od kilku lat europejski tytuł Samochodu Roku przyznawany jest na dzień przed rozpoczęciem targów motoryzacyjnych w Genewie. Gala transmitowana jest na żywo i podobnie jak np. w przypadku Festiwalu Muzycznego Eurowizja, telewidzowie i goście zgromadzeni na miejscu na bieżąco śledzą aktualne wyniki i liczbę punktów przyznawanych przez przedstawicieli kolejnych krajów.

Każdy z 60 dziennikarzy motoryzacyjnych należących do jury konkursu Car of the Year ma do przyznania po 25 punktów, które musi rozdzielić przynajmniej pomiędzy 5 z 7 finalistów. Od początku tegorocznego głosowania mocno punktowały dwa francuskie auta: Alpine A110 i Citroen C5 Aircross. W ich cieniu były Ford Focus, Jaguar I-Pace i Kia Ceed.

Finaliści europejskiego konkursu na Samochód Roku 2019

Gdy przed głosowaniem ostatniego kraju, a więc Wielkiej Brytanii, wydawało się, że to Kia po raz pierwszy w historii otrzyma tytuł Europejskiego Samochodu Roku, nagle dziennikarze z wysp odwrócili wyniki do góry nogami. Dzięki ich głosom po raz pierwszy tę samą liczbę punktów (po 250) uzyskały Alpine A110 i Jaguar I-Pace.

Do tej pory w historii plebiscytu najmniejsza różnica wynosiła 1 punkt i miała miejsce dwa razy. Pierwszy w 2001 r., gdy Alfa Romeo 147 w pokonanym polu pozostawiła Forda Mondeo, a drugi w 2009 r. – w starciu pomiędzy Oplem Insignią i Fordem Fiestą. Ale sytuacji, że dwa auta „zapracowały” na ten sam wynik, nie było nigdy.

Jak więc wyłoniono zwycięstwo? W dogrywce! Samochodem Roku 2019 został ten model, który więcej razy otrzymał najwyższą liczbę punktów. Tak oto po raz pierwszy tytuł Samochodu Roku powędrował do Jaguara (tutaj przeczytasz test Jaguara I-Pace’a), a po raz trzeci w historii – do auta o alternatywnym źródle napędu. Wcześniej, w 2011 r. zwyciężył Nissan Leaf, a rok później Opel Ampera.

Ostateczne wyniki europejskiego konkursu na Samochód Roku przedstawiają się tak:

1. Jaguar I-Pace (250 pkt., 18 pierwszych miejsc)
2. Alpine A110 (250 pkt., 16 pierwszych miejsc)
3. Kia Ceed (247 pkt.)
4. Ford Focus (235 pkt.)
5. Citroen C5 Aircross (210 pkt.)
6. Peugeot 508 (192 pkt.)
7. Mercedes klasy A (116 pkt.)

Alpine A110 - dynamiczne
Alpine A110 zajęło drugie miejsce w konkursie na Samochód Roku 2019 (COTY 2019)

W ankiecie przeprowadzonej wśród Czytelników Wyboru Kierowców wyniki wyglądały następująco:
1. Peugeot 508 (28,81% głosów)
2. Ford Focus (19,21%)
3. Kia Ceed (16,95%)
4. Mercedes klasy A (10,73%)
5. Alpine A110 (9,60%)
6. Citroen C5 Aircross (8,47%)
7. Jaguar I-Pace (6,21%)

Z kolei redakcja Wyboru Kierowców wskazała taką oto kolejność:
1. Kia Ceed
2. Jaguar I-Pace
3. Alpine A110
4. Mercedes klasy A
5. Citroen C5 Aircross
6. Peugeot 508
7. Ford Focus

Jaguarowi gratulujemy tytułu, a Wam, naszym Czytelnikom, dziękujemy za oddane głosy!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here