UżywaneNajlepsze używane kompakty do 30 tys. zł. Co warto kupić?

Najlepsze używane kompakty do 30 tys. zł. Co warto kupić?

W budżecie 30 tys. zł można przebierać wśród wielu aut kompaktowych. Oto najlepsze propozycje na używanego kompakta do 30 tys. zł.

Aktualnie, dysponując wolnymi 30 tys. zł, nie ma co liczyć na kupno kilkuletniego samochodu kompaktowego. Realia rynkowe pozwalają na zakup auta tej klasy z lat 2010-2015, a zatem już nawet kilkunastoletnich. Nie będą to jednak samochody przestarzałe, a wręcz przeciwnie – napędzane wydajnymi silnikami, wyposażone w wiele przydatnych opcji i zazwyczaj świetnie prowadzące się na drogach szybkiego ruchu. Przy odrobinie samozaparcia powinno się też udać znaleźć model z bezawaryjnym silnikiem, chociaż niezawodność czasami musi wyjść ponad osiągi czy zużycie paliwa.

Jaki samochód kompaktowy warto kupić za ok. 30 tys. zł? Oto 8 najlepszych propozycji.

Używane BMW serii 1 F20

Lata produkcji: 2011-2019
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2014 

BMW 125d F20 M-Sport 20d 218KM 8AT WY3726V 06-2012

Druga generacja „Jedynki” otrzymała spory zastrzyk centymetrów długości nadwozia i rozstawu osi, stąd nie można już jej uznać za samochód ciasny – a taki był poprzednik. Auto nawet w bazowych wersjach ma przy tym bardzo wygodne fotele z optymalnym podparciem bocznym. Do bagażnika wejdzie przyzwoite 360 l pakunków z możliwością powiększenia do 1200 l. Poza hatchbackiem 3d/5d, serię 1 oferowano jako coupe i kabrioleta. Po modernizacji (w 2015 r.) trafiły do niej modularne silniki serii B, w tym 3-cylindrowe 1.5 (benzynowe i diesle). Zmagają się głównie ze spalaniem oleju i luzami osiowymi powstającymi na wale korbowym. W starszych konstrukcjach N47 (diesle 1.6 i 2.0) oraz N13 (benzynowe 1.6) rozciągają się łańcuchy rozrządu, a w benzynowych N20 (2.0) psują się pompy olejowe. Jednostki 6-cylindrowe w BMW F20 trafiały już tylko do odmian topowych (M135i oraz M140i).

Więcej na temat używanego BMW serii 1 F20 (2011-2019)

BMW 125d F20 M-Sport 20d 218KM 8AT WY3726V 06-2012

Używany Ford Focus III

Lata produkcji: 2010-2018
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2015 

FORD Focus III Titanium 16TDCi 115KM 6MT WE7505V 06-2011

Wybór między hatchbackiem, sedanem i kombi pozwoli dopasować używanego Focusa III do swoich potrzeb. W zanadrzu są jeszcze mocne wersje o mocy 250 KM (ST) lub 350 KM (RS). Kompaktowy Ford ma nieco przytłaczający kokpit z mnóstwem przycisków, niemniej w tym budżecie istnieje szansa kupna auta poliftowego (po 2014 roku), w którym go nieco uproszczono. Nie można mieć zastrzeżeń do objętości kabiny pasażerskiej, jak i do pojemności bagażników (363 l w hatchbacku, 490 l w kombi, 470 l w sedanie). Sporo używanych Focusów napędza malutki silnik 1.0 EcoBoost, który czasami lubi się przegrzewać. Podobne problemy dotykają również większe jednostki EcoBoost (1.5, 1.6). Wolnossące 1.6 z kolei kiepsko znoszą zasilanie LPG. Francuskie turbodiesle 1.6 TDCi oraz 2.0 TDCi są przewidywalne w eksploatacji, chociaż wskutek dużych przebiegów nie można w nich wykluczać awarii kół dwumasowych, turbo czy wtrysków. W Focusach III warto zwrócić uwagę na stan elektrycznej rolety chłodnicy i stopień rozwoju korozji podwozia.

Więcej na temat używanego Forda Focusa III (2010-2018)

FORD Focus III Titanium 16TDCi 115KM 6MT WE7505V 06-2011

Używana Honda Civic IX

Lata produkcji: 2011-2017
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2014 

HONDA Civic IX Lifestyle 16d i-DTEC 120KM 6MT WY5204V 03-2013

Nawiązujący bryłą nadwozia do poprzednika („UFO”) Civic IX doczekał się funkcjonalnej odmiany kombi z aż 624-litrowym bagażnikiem. Za sprawą genialnego systemu Magic Seats (podnoszone siedzisko kanapy) dużo zaskakująco wielkich rzeczy można przewieźć także w hatchbacku. Jego bagażnik mieści przy tym równie dobre 477 l. W ofercie był także odrębnie stylizowany sedan, ale jego właściwości transportowe rozczarowują (zmieści tylko 440 l pakunków). Civic IX nie rozpieszczał liczbą silników. Realnie do kupienia są dwa benzynowe i dwa diesle, a amatorom osiągów pozostawiono turbodoładowanego Type-R osiągającego aż 310 KM. Jednostki benzynowe (1.4/1.8 i-VTEC) uchodzą za wzory trwałości, chociaż tylko ten mocniejszy jest w stanie żwawo napędzić Civica. W tej generacji pojawił się oszczędny diesel 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM: chętni nie byli tym samym skazani na aż 150-konnego 2.2 i-DTEC. Przestrzegamy jednak, że części do diesli Hondy potrafią sporo kosztować. Czasami zdarzają się drobne defekty elektroniki pokładowej i ręcznych skrzyń biegów.

Więcej na temat używanej Hondy Civic IX (2011-2017)

HONDA Civic IX Lifestyle 16d i-DTEC 120KM 6MT WY5204V 03-2013

Używany Hyundai i30 II

Lata produkcji: 2012-2017
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2015 

Hyundai i30 II

Hyundai poczynił rzadko spotykany zabieg w i30 II, ponieważ wprowadził w nim 3-drzwiowe nadwozie (nazywa się Coupe, ale to standardowy hatchback). W kombi natomiast istotnie powiększył bagażnik: podczas gdy poprzednik mieścił zaledwie 415 l, opisywany model zabierze na pokład już 528 l pakunków. W stosunku do europejskich rywali auto ma nieco gorzej wykończone wnętrze, ale poziomem wyposażenia już nie ma się czego wstydzić. Oferowano w nim wystarczającą liczbę silników, by dobrać je do indywidualnych preferencji. Są zarówno odmiany wolnossące (1.4 MPI, 1.6 MPI/GDI), jak i turbodoładowane (1.6 T-GDI). Diesle mają podobne pojemności skokowe (1.4 CRDi, 1.6 CRDi). Wersje do 110 KM pozbawiono dwumasowego koła zamachowego, lecz już we wszystkich instalowano filtry cząstek stałych. W Hyundaiach przeważnie zawodzą sprzęgła oraz systemy elektrycznego wspomagania kierownicy. Na porządku dziennym są trzaski materiałów wykończeniowych oraz parujące reflektory.

Więcej na temat używanego Hyundaia i30 II (2012-2017)

Hyundai i30 II

Używany Opel Astra J

Lata produkcji: 2009-2018
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2014 

Opel Astra J

W Astrze J jeszcze można poczuć ducha „dawnego Opla”. W środku bardzo przypomina większą Insignię (m.in. kształtem obsypanej przyciskami konsoli środkowej), jednak poziom wykończenia wcale nie wyróżnia się na tle rywali. Astrę można było za to wybrać w wielu wersjach nadwoziowych (hatchback 3d/5d, sedan, kombi i coupe-cabrio, czyli Cascada). Nie ma co oczekiwać nadzwyczajnej przestrzeni w środku, ale bagażniki już zasługują na uznanie (370 l w hatchbackach, 500 l w kombi i 460 l w sedanie). Z silników dobrą propozycję stanowi 1.4 Turbo. Mimo ogólnego wysilenia, toleruje on LPG z uwagi na brak bezpośredniego wtrysku paliwa: nawet lepiej od wolnossącego 1.6, który nie ma hydrauliki zaworów. W ofercie były jeszcze 1.4 bez turbo, jak i „wspomagane” nim 1.6 oraz 2.0. Diesle pochodzą od Fiata (1.3/2.0 CDTI) oraz Isuzu (1.7 CDTI), natomiast pod koniec produkcji zadebiutowała autorska konstrukcja 1.6 CDTI. We wszystkich mogą się zdarzyć awarie turbo, natomiast w 1.3 CDTI sygnalizowane są usterki łańcuchów rozrządu. Nie najlepszą trwałością cieszą się stosowane w silnikach 1.7 CDTI/1.4 Turbo/1.6 Turbo skrzynie biegów M32.

Więcej na temat używanego Opla Astry J (2009-2018)

Opel Astra J

Używany Peugeot 308 II

Lata produkcji: 2013-2021
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2013-2016 

Peugeot 308 II

308 II debiutował już dość dawno temu, ale można w nim znaleźć wiele rozwiązań stosowanych we współcześnie produkowanych Peugeotach – jak chociażby małą kierownicę z umieszczonymi ponad nią wskaźnikami. Kupując to auto trzeba nastawić się na obsługę praktycznie każdej opcji z poziomu dotykowego ekranu, który potrafi się zawieszać i wyłączać. Na uwagę zasługuje odmiana kombi z wydłużonym aż o 11 cm rozstawem osi. Poza ogromnym bagażnikiem (610 l) oferuje także bardzo dużo miejsca na kanapie – w przeciwieństwie do dość ciasnego hatchbacka (jego bagażnik: 420 l). W gamie silników benzynowych trudno coś polecić. Jednostki 1.6 THP mają nietrwałe łańcuchy rozrządu i turbosprężarki, w dodatku w ich kolektorach dolotowych zbiera się nagar. Niewiele lepiej wypadają 3-cylindrowe 1.2 PureTech z felernym paskowym rozrządem w oleju (dręczą je także wycieki środka smarnego). W 308 o wiele ciekawszą propozycję stanowią udane francuskie diesle – najlepiej 1.6 lub 2.0 HDi. Przed zakupem warto skontrolować tylną belkę zawieszenia oraz działanie pokładowego wyposażenia.

Więcej na temat używanego Peugeota 308 II (2013-2021)

Peugeot 308 II

Używana Toyota Auris I

Lata produkcji: 2007-2012
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2011 

Toyota Auris I

Auris I ma w sobie trochę genów minivana. Wyróżnia go nieco wyższe nadwozie, równa podłoga w drugim rzędzie siedzeń oraz wygodnie umiejscowiony lewarek biegów (na „lewitującej” konsoli środkowej). Pod względem przestronności w środku prezentuje już typowy poziom w klasie, choć może się pochwalić nieco większą ilością miejsca na głowy. Do bagażnika wejdzie od 355 do 1335 l pakunków. Nie oferowano odmiany kombi. Alternatywa to sedan w postaci dziesiątej generacji Corolli. Za 30 tys. zł można kupić rzadką w tej generacji Aurisa wersję hybrydową (1.8 Hybrid). Po tylu latach niewykluczone, że trzeba będzie w niej zregenerować akumulator elektrycznej części napędu. Benzynowe silniki 1.33/1.4/1.6 okazują się niezawodne, choć zgłaszane są przypadki zużywania oleju. Kiepskimi opiniami cieszą się diesle 2.0/2.2 D-4D. W wielu dochodziło do erozji bloku pod uszczelką głowicy, stąd niektóre Toyoty mają już za sobą wymianę silnika. Pewniejszym wyborem będzie słabowity, ale trwały 1.4 D-4D.

Więcej na temat używanej Toyoty Auris I (2007-2012)

Toyota Auris I

Używany Volkswagen Golf VI

Lata produkcji: 2008-2013
Za 30 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2013 

Volkswagen Golf VI

Golf VI to w zasadzie mocno zmodernizowana „Piątka”, co widać po kształcie nadwozia i praktycznie niezmienionych wymiarach nadwozia i rozstawie osi. Ten wynosi tyle co… w niektórych autach miejskich (258 cm), przez co trudno uznać Golfa za przestronne auto kompaktowe. Nie wydłużono go nawet w kombi, które może się przynajmniej pochwalić dużym bagażnikiem (505 l; w hatchbacku zmieści się 350 l). W międzyczasie sprzedawano jeszcze sedana pod nazwą Jetta. Istotną zaletą Golfa VI względem poprzednika są poprawione diesle z common rail (1.6/2.0 TDI), stąd wreszcie można mówić o ich akceptowalnej niezawodności. Nadal jednak zdarzają się problemy z napędem pompy oleju w 2.0 TDI. „Szóstka” była ostatnim Golfem z silnikami wolnossącymi (1.4 i 1.6). Paletę zdominowały wersje TSI: 1.2, 1.4, 1.8 i 2.0 (w GTI i R). Niestety, to głównie felerne odmiany z awaryjnym łańcuchem rozrządu (1.4 TSI) i niedopracowanymi pierścieniami (1.8 TSI). W dodatku coraz więcej kłopotów sprawiają użytkownikom wyeksploatowane skrzynie dwusprzęgłowe DSG.

Więcej na temat używanego Volkswagena Golfa VI (2008-2013)

Volkswagen Golf VI

Redakcja poleca:

Najlepsze używane kompakty za 40 tys. zł

Najlepsze używane kompakty za 15 tys. zł

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji