Hyundai i30 II

Poprawny i pojemny kompakt, ale raczej nie dla osób oczekujących od samochodu czegoś więcej niż jazda z punktu A do punktu B. Oto opinie o używanym Hyundaiu i30 II (GD).

Hyundai i30 II (GD), podobnie jak poprzednik (i30 FD), zdobył w Polsce szerokie grono odbiorców. Po raz pierwszy w historii tego modelu producent zdecydował się na prezentację wariantu 3-drzwiowego (i30 Coupe, od 2014 r.). Rozstaw osi w i30 II nie zmienił się, ale auto urosło o kilka centymetrów i stało się znacznie przestronniejsze i bardziej pakowne (szczególnie w odmianie kombi z 528-litrowym bagażnikiem). Dwa lata przed premierą obecnie oferowanego następcy (w 2015 r.) samochód przeszedł lifting, który objął przestylizowanie przedniej atrapy chodnicy i wprowadzenie nowych silników, w tym 186-konnej wersji Turbo. Patrząc z perspektywy czasu na ten samochód wydaje się on być już dosyć niedzisiejszy i bez żadnego polotu, jednak odbiorcom aut z drugiej ręki ani trochę to nie przeszkadza. Hyundai już dawno przestał być postrzegany jako egzotyczna marka i trwałością stoi na coraz wyższym poziomie. Budżetowe wykończenie wnętrza trzeba po prostu zaakceptować: to typowe dla koreańskich samochodów.

HYUNDAI i30 II FL Wagon 1.4MPI 100KM 6MT WE259KA 04-2015
W odróżnieniu od poprzednika (i30 I), rozstaw osi i30 II kombi jest taki sam jak w hatchbacku i wynosi 265 cm. Nowszy model może się pochwalić o wiele lepszymi możliwościami transportowymi, mieszcząc w bagażniku od 528 do 1642 l.

Niebawem minie 10 lat od zaprezentowania Hyundaia i30 II. Czy po dekadzie można okrzyknąć go mianem bezawaryjnego auta kompaktowego? Jaki silnik najlepiej wybrać, rozglądając się za używanym Hyundaiem i30 II? Przeanalizujmy opinie właścicieli tych samochodów.

Hyundai i30 (2021) – opis wersji i cennik

HYUNDAI i30 II 1.4MPI 100KM 6MT WE017CT 03-2012
Hyundai poprawił w tym modelu wyciszenie, ale nadal nie dorównuje ono poziomem do konkurentów z Europy. Hałasy słychać zwłaszcza z okolic nadkoli.

Używany Hyundai i30 II (GD) – wnętrze

Futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nie zmieniała się przez cały okres produkcji i30 II. Śmiałe kreski do dzisiaj robią nowoczesne wrażenie i nie zakłócają ergonomii kokpitu. Niestety, Hyundai jeszcze nie dogonił europejskich konkurentów w dziedzinie jakości wykonania, bo z plastików coraz częściej słychać stuki, a najczęściej chwytane elementy (kierownica, gałka biegów) wycierają się. Producent zadbał o wysoki poziom bezpieczeństwa: już pierwsza z sześciu wersji wyposażeniowych miała komplet poduszek powietrznych z kurtynami, w bogatszych można liczyć na nawigację, skórzaną tapicerkę i komfortowe fotele z płynną regulacją na wysokość i w lędźwiach. We wszystkich Hyundaiach znajdziemy komputer pokładowy i elektryczne sterowanie lusterek oraz przednich szyb (w wybranych autach: także tylnych).

Pod względem przestrzeni w środku trzeba przyznać, że Hyundai się popisał – z łatwością przewiezie cztery wysokie (190 cm) osoby, a na niezły komfort można liczyć nawet w agresywniej stylizowanym 3-drzwiowym i30 Coupe. Wszystkie wersje nadwoziowe mają identyczny rozstaw osi, ale w kombi sporo dają dodatkowe centymetry na długość nadwozia, co przekłada się też na przestronność z tyłu. Można mieć zastrzeżenia do skąpego wyprofilowania boków przednich foteli, niemniej podczas codziennych, niedalekich dojazdów w ogóle one nie męczą. Do bagażników prowadzą szerokie otwory załadunkowe, lecz linię progu narysowano już zbyt wysoko. Hatchbacki zabiorą na pokład 378-1316 l, kombi – 528 l z możliwością powiększenia do 1642 l. Sposób składania kanapy umożliwia stworzenie równej przestrzeni ładunkowej konfiguracji 2-osobowej.

Używany Hyundai i30 II (GD) – silniki

Gama silnikowa Hyundaia i30 (GD) obejmuje dwie wolnossące jednostki benzynowe – 1.4 i 1.6. Ta druga występuje w trzech wersjach: z wtryskiem wielopunktowym (120 KM) i bezpośrednim (135 KM), a także z turbodoładowaniem o mocy 186 KM (i30 Turbo). Z kolei 1.4 sprzed modernizacji do silnik z rodziny Gamma (99 KM), po modernizacji – Kappa (100 KM). Oba zapewniają niemal identyczne osiągi, z lekką przewagą nowszego. Chętni na diesla mają do wyboru 90-konnego 1.4 CRDi (wykorzystywanego często w autach flotowych) oraz 1.6 CRDi 110, 128 oraz 136 KM, także z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DCT. Wszystkie diesle wyposażono w filtr cząstek stałych – na szczęście jest on bezproblemowy, z tym że procedura wypalania odbywa się dosyć często, bo nawet co kilkaset kilometrów. Hyundai w tym modelu kontynuował praktykę rezygnacji z zastosowania dwumasowego koła zamachowego (poza 1.6 CRDi o mocy 128/136 KM).

Używany Hyundai i30 II (GD; 2012-2017) – który silnik wybrać?

Hyundai i30 II - silnik 1.4 MPI
Silnik 1.4 MPI po modernizacji (z rodziny Kappa) jest lżejszy i szybciej rozwija moc, dzięki czemu jeździ odrobinę lepiej od 1.4 (Gamma) o podobnej mocy (fot.).
Hyundai i30 II silnik
Silniki CRDi bardzo mało palą i uchodzą za udane. Poza najmocniejszymi odmianami (1.6 CRDi 128/136 KM) nie mają dwumasowego koła zamachowego.

Używany Hyundai i30 II (GD) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Filtr DPF wypala się co kilkaset kilometrów, ale łatwo dostrzec moment wypalania – nie wolno wtedy gasić auta”

„Duży plus za wąską konsolę środkową – z przodu można wygodnie ułożyć nogi”

„Fotele mają szeroki zakres regulacji i nieźle podpierają w zakrętach”

„Duży podłokietnik centralny. W i30 przewidziano miejsce na okulary, kubki lub nawet większą butelkę”

 Wady 

„Mimo zawieszenia wielowahaczowego auto ma tendencję do zarzucania tyłem, czy to na prostej, czy w zakrętach”

„Od spodu słychać każdy kamyk – Hyundai nie popisał się, wyciszając i30”

„Auto ma długie zwisy i delikatne zaczepy zderzaków, a przy tył dość niski prześwit – łatwo wobec tego urwać coś przy wjeździe na krawężnik”

Używany Hyundai i30 II (GD) – awaryjność, typowe usterki

To dość trwały samochód o przewidywalnych kosztach eksploatacji. Najpoważniejsze awarie w i30 dotyczą nieprawidłowego uszczelnienia skrzyni biegów w silnikach 1.6 GDI – ten problem w poważnym stopniu dręczył już poprzednika i producent nie zdołał go wyeliminować. Żywotnością nie imponują również montowane we wszystkich jednostkach sprzęgła – na szczęście dość tanie (ok. 400 zł). W tym modelu producent przeprowadzał akcję naprawczą elektrycznego wspomagania kierownicy: warto sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz się do niej kwalifikuje lub czy miał ją już przeprowadzoną. Do trzaskających w środku plastików i parujących reflektorów trzeba przywyknąć, podobnie jak do pojawiających się na tylnej klapie pierwszych ognisk korozji i ogólnej niskiej trwałości lakieru. Na i30 Hyundai nakładał pięcioletnią gwarancję bez limitu kilometrów – obowiązuje zatem jeszcze w najmłodszych autach. Koszty przeglądów i części? Na normalnym poziomie.

Hyundai i30 II - multimedia
Sterowanie w kierownicy jest wygodne, ale sam system multimedialny ma tendencję do wieszania się, a fabryczne radio czasami przestaje działać.

Używany Hyundai i30 II (GD) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.). Wybito go też na podłodze przed fotelem pasażera.

Hyundai i30 II numer VIN

Używany Hyundai i30 II (GD) – sytuacja rynkowa

Około 2/3 wystawionych używanych i30 II to auta z silnikami benzynowymi. Najtańsze samochody (22-26 tys. zł) to z reguły wyeksploatowane diesle w konfiguracjach flotowych, czyli mało atrakcyjny kolor nadwozia i uproszczone wyposażenie. Wersje kombi i auta z benzynowymi silnikami kosztują minimum 28 tys. zł, a jeśli dopłacimy kolejne 5, możemy się rozglądać za egzemplarzem po liftingu. Optymalny budżet mieści się w granicach 35 tys. zł. Najmłodsze auta z minimalnymi przebiegami, a także i30 Turbo, wystawiane są za 45-50 tys. zł.

Używany Hyundai i30 II (GD) – podsumowanie

Przewidywalne koszty eksploatacji i przyzwoita trwałość rekompensują dość zachowawczy, jeśli nie powiedzieć – nudny charakter koreańskiego kompakta. Polecamy wersję kombi z mocniejszym 1.6 CRDi, także w zestawieniu z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. Oczekujący osiągów powinni postawić na żwawego i30 Turbo.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Hyundaiach:

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – którą generację wybrać?

Używany Hyundai i30 I (FD; 2007-2012) – opinie użytkowników

Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – opinie użytkowników

Hyundai i30 II

Hyundai i30 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.430-448/178/147 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnikahtb 378-1316 l, kmb 528-1642 l
Hyundai i30 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 MPI1.4 MPI1.6 MPI1.6 GDI1.6 T-GDI
Pojemność1396 cm³1368 cm³1591 cm³1591 cm³1591 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc99 KM100 KM120 KM135 KM186 KM
Maks. moment137 Nm134 Nm156 Nm164 Nm265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s12,7 s10,9 s9,9 s8,0 s
Prędkość maks.182 km/h183 km/h192 km/h195 km/h219 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km5,6 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km7,3 l/100 km
Hyundai i30 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi
Pojemność1396 cm³1582 cm³1582 cm³1582 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM110 KM128 KM136 KM
Maks. moment220 Nm260 Nm260 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,0 s10,9 s10,2 s
Prędkość maks.170 km/h185 km/h197 km/h197 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,0 l/100 km4,1 l/100 km3,8 l/100 km

Używany Hyundai i30 II (GD) – galeria

3 KOMENTARZE

  1. Mam 1.6 135KM z 2012 roku. Jestem bardzo zadowolony. Wad nie widzę. A zaraz, żałuję, że mój model akurat nie ma doświetlania zakrętów…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here