UżywaneOpinieUżywany Jaguar XE (od 2015 r.) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Jaguar XE (od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jaguar XE to niszowa propozycja w segmencie klasy średniej. Ale czy warta rozważenia z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Jaguarze XE.

Jaguar już wcześniej próbował swoich sił w walce z czołowymi modelami klasy średniej – Audi A4, BMW serii 3 i Mercedesem klasy C. W 2001 roku przedstawił X-Type’a, który może wyglądał jak zmniejszony XJ, ale techniczne bazował na Fordzie Mondeo, co wielu zwolenników marki uznało za profanację. Inna sprawa, że pokrewieństwo z Mondeo niekoniecznie wyszło mu na dobre – przejął on bowiem dręczące Forda usterki. Na kolejną propozycję Jaguara trzeba było czekać aż do 2015 r., gdy zadebiutował XE – auto nie do pomylenia wśród konkurentów, ale wyraźnie nawiązujące stylistyką do większych „braci” (XF i XJ). Strukturę zadziornej karoserii przypominającej trochę liftbacka (ale tak naprawdę to sedan) wykonano w dużej mierze ze stopów aluminium, dzięki czemu udało się zredukować wagę do ok. 1,5-1,6 t. Korzystnie przełożyło się to na osiągi Jaguara, który otrzymał naprawdę mocne silniki (minimum 180-konne, w tym autorskie konstrukcje z rodziny Ingenium). Dla poprawy trakcji poza wariantem 4×4 (standardowo auto otrzymało napęd na tył) przewidziano system All Surface Progress Control wywodzący się od Terrain Response z Land Roverów. W 2019 przeprowadzono gruntowny lifting, w ramach którego w znacznym stopniu odświeżono wnętrze (m.in. za sprawą nowocześniejszych multimediów).

JAGUAR XE I 25t R-Sport 2.0T 240KM 8AT RWD WW542WW 07-2015
Zawieszenie Jaguara XE utwardzono w usportowionej odmianie R-Sport (fot.), ale i w niej można liczyć na względny komfort wybierania nierówności bez dobijania charakteryzującego niektóre modele BMW.

Mimo trwającej wciąż produkcji, Jaguar XE jest towarem deficytowym na rynku wtórnym: na nowych właścicieli czeka raptem kilkadziesiąt bezwypadkowych samochodów. Na pocieszenie warto podkreślić, że ich stan jest zazwyczaj zadowalający, jeśli nie powiedzieć – pedantyczny. Od tej strony o wiele łatwiej o zadbanego Jaguara niż konkurenta z Niemiec. Czy warto rozglądać się za brytyjskim autem? Oto opinie o używanym Jaguarze XE.

JAGUAR XE I 20d Prestige 2.0d 180KM 8AT RWD WW540WW 07-2015
Zbilansowane rozmiary Jaguara XE idą w parze z pokaźnym rozstawem osi (284 cm). Mimo tego faktu wnętrze nie imponuje przestronnością, by nie rzecz – jest ciasne.

Używany Jaguar XE – wnętrze

Jaguar zaprojektował ciekawy kokpit z charakterystycznym schodkiem pod szybą i przednimi słupkami. Motyw schodów uświadczymy też na boczkach drzwi, przedzielonych na część górną i dolną. Stosowano dwa rodzaje zegarów: tradycyjne, umieszczone w tubusach, z małym ekranem pomiędzy nimi, oraz cyfrowe, o wysokiej rozdzielczości. Po liftingu poprawiono ich grafikę i zmieniono konsolę środkową, usuwając z niej przyciski, dodając kolejny wyświetlacz i nowy lewarek przełączania przełożeń automatycznej skrzyni (wcześniej służyło do tego wysuwane po uruchomieniu silnika pokrętło). Całość imponuje pieczołowitością montażu materiałów, jak i samą jakością tworzyw sztucznych. Jedynie trzeba dłuższej chwili na rozpracowanie wszystkich elementów wyposażenia Jaguarów, a trochę ich jest nawet w bazowej wersji.

Po tylnonapędowym sedanie trudno spodziewać się cudów odnośnie przestronności w środku. W pierwszym rzędzie nie brakuje miejsca, także na głowy z uwagi na niską pozycję za kierownicą. Na kanapie wysocy pasażerowie poczują pewne ograniczenia w swobodzie ruchów, szczególnie w obrębie kolan i ramion. Wyprofilowanie siedziska sugeruje przewóz najwyżej dwóch osób i lepiej się trzymać właśnie tego założenia. Również bagażnik nie zachwyca, mieszcząc zaledwie 455 l, ale z możliwością powiększenia poprzez złożenie oparć kanapy (w proporcji 40:20:40). Szokuje jedynie kompletny brak wykończenia górnej części bagażnika, gdzie „straszy goła blacha” – na takie oszczędności mogą sobie pozwalać producenci samochodów budżetowych, ale nie Jaguar. Być może podyktowane zostały one koniecznością zredukowana masy auta.

Używany Jaguar XE – silniki

Na paletę jednostek benzynowych Jaguara XE początkowo składały się konstrukcje Forda – 2.0 EcoBoost (200/240 KM). Zastąpiły je autorskie silniki z rodziny Ingenium, również o pojemności 2 litrów i mocy 200, 250 i 300 KM w odmianie biturbo. Rolę topowych jednostek zarezerwowano dla 3.0 V6 z tej samej serii, rozwijających 340 lub 380 KM (oznaczane jako XE S). We wszystkich zastosowano bezpośrednie wtryski paliwa i łańcuchowe napędy rozrządu, ale w wariantach 3-litrowych za doładowanie odpowiadały sprężarki mechaniczne (w pozostałych: turbosprężarki). Do limitowanego XE SV Project 8, którego produkcję ograniczono do kilkunastu egzemplarzy, przewidziano 5.0 V8 z kompresorem o imponujących parametrach (600 KM, 700 Nm, 3,7 s do 100 km/h, ponad 300 km/h prędkości maksymalnej). Turbodiesle również wyszły spod ręki inżynierów Jaguara/Land Rovera i pochodzą z tej samej rodziny Ingenium. Z 2 litrów pojemności generują 163/180/204 KM (z jedną turbosprężarką) lub 240 KM w odmianie biturbo. Silniki łączono z 8-stopniowymi automatami firmy ZF lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (tylko bazowe diesle). Do części odmian montowano napęd 4×4.

JAGUAR XE I 25t R-Sport 2.0T 240KM 8AT RWD WW542WW 07-2015
Jednostki Jaguara zapewniają doskonałe osiągi przy umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo. W starszych 2.0 EcoBoost można dla odmiany liczyć na lepszą dostępność części zamiennych.
JAGUAR XE I 20d Prestige 2.0d 180KM 8AT RWD WW540WW 07-2015
Diesle to, stety lub niestety, wyłącznie konstrukcje 4-cylindrowe. Poza wpadkami z zakresu kultury pracy (nieprzyjemnie wibrują podczas uruchamiania) w zasadzie nie mają wad.

Używany Jaguar XE – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wygodne fotele i dobrej klasy nagłośnienie czynią podróżowanie naprawdę przyjemnym”

„Spalanie mojego Jaguara (diesel 180 KM) od nowości wynosi 6,5 l/100 km. Dobry wynik”

„Pakiet R-Sport to doskonały kompromis między sportem a komfortem: ma twarde, ale nie uciążliwe zawieszenie”

„Wysokiej jakości materiały wykończeniowe wnętrza. Czuć premium”

 Wady 

„Komputer pokładowy zaniża spalanie o pół litra na 100 km. Zużycie paliwa obliczam sam”

„Ciasnota na kanapie i zaledwie przeciętny bagażnik. U konkurentów jest lepiej”

„Na podłodze bagażnika pojawiły się białe plamy. Musi gdzieś wyciekać płyn AdBlue”

„180-konny diesel traci nieco parę przy wysokich prędkościach”

Używany Jaguar XE – awaryjność, typowe usterki

To zbyt mało popularne i młode auto, by wykazywało powtarzające się usterki. Użytkownicy raczej narzekają na pojedyncze problemy, takie jak wycieki płynu AdBlue (efekt: plamy na wykładzinie bagażnika), piszczące tylne hamulce, niedziałający system Android Auto, skrzypiąca kolumna kierownicza (a konkretnie jej osłona gumowa, pod wpływem temperatury), świst z okolic prawych przednich drzwi (prawdopodobnie wina konstrukcji lusterek) czy drobne usterki elektroniki sterującej silnikiem. Same jednostki napędowe i skrzynie biegów jak na razie sprawują się bez zarzutu. Pozostaje wierzyć w ich dopracowanie konstrukcyjne, opierające się na zaawansowanym, drogim osprzęcie.

Jaguar XE skrzynia biegów
Efektowne, wysuwane pokrętło automatycznej skrzyni biegów znajdziemy w autach sprzed liftingu. XE dał się poznać jako auto w zasadzie pozbawione „chorób wieku dziecięcego”.

Używany Jaguar XE – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w okolicy gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Jaguar XE numer VIN

Używany Jaguar XE – sytuacja rynkowa

Oferty używanych Jaguarów XE rozpoczynają się od kwoty 65 tys. zł, ale szybko rosną do poziomu 80-100 tys. zł, a nawet 120 tys. zł za samochody z minimalnymi przebiegami. Trzeba przyznać, że te auta i tak niewiele przejeżdżają, gdy porównamy je do Audi czy Mercedesów. Sporo Jaguarów pochodzi z polskich salonów i ma udokumentowaną historię. Najłatwiej o turbodiesla z automatyczną skrzynią biegów.

Używany Jaguar XE – podsumowanie

XE to zapomniany, co nie znaczy że nieudany, gracz w rozgrywkach w klasie średniej. Jedyne wątpliwości co do Jaguara tyczą się gorzej rozwiniętej sieci serwisowej i problemu z częściami wynikającymi z wyjątkowości jego konstrukcji. Auto samo w sobie okazuje się solidne, świetnie wykonane i dające wiele radości z jazdy, a przy tym zwraca uwagę na ulicy.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Jaguarach:

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – opinie użytkowników

Używany Jaguar XF I (2008-2015) – opinie użytkowników

JAGUAR XE I 25d R-Sport 2.0d 240KM 8AT AWD WW317XV 06-2017

Jaguar XE – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 467-471/185-195/141-144 cm
Rozstaw osi 284 cm
Poj. bagażnika 455 l
Jaguar XE – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 (20t) 2.0 (25t) 2.0 (25t/P250) 2.0 (30t/P300) 3.0 V6 (S) 3.0 V6 (S)
Pojemność 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2995 cm³ 2995 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., biturbo benz., kompr. benz., kompr.
Maks. moc 200 KM 240 KM 250 KM 300 KM 340 KM 380 KM
Maks. moment 280 Nm 340 Nm 365 Nm 400 Nm 450 Nm 450 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,1 s 6,8 s 6,2 s 5,5 s 5,1 s 5,0 s
Prędkość maks. 238 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 7,5 /100 km 6,8 l/100 km 7,6 l/100 km 8,1 l/100 km 8,1 l/100 km
Jaguar XE – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 (E-Performance) 2.0 (20d/D180) 2.0 (D200) 2.0 (25d)
Pojemność 1999 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 163 KM 180 KM 204 KM 240 KM
Maks. moment 380 Nm 430 Nm 430 Nm 500 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,4 s 7,8 s 7,3 s 6,1 s
Prędkość maks. 227 km/h 231 km/h 235 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km 5,2 l/100 km

Używany Jaguar XE – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji