JAGUAR XE I 25d R-Sport 2.0d 240KM 8AT AWD WW317XV 06-2017

Jaguar XE to niszowa propozycja w segmencie klasy średniej. Ale czy warta rozważenia z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Jaguarze XE.

Jaguar już wcześniej próbował swoich sił w walce z czołowymi modelami klasy średniej – Audi A4, BMW serii 3 i Mercedesem klasy C. W 2001 roku przedstawił X-Type’a, który może wyglądał jak zmniejszony XJ, ale techniczne bazował na Fordzie Mondeo, co wielu zwolenników marki uznało za profanację. Inna sprawa, że pokrewieństwo z Mondeo niekoniecznie wyszło mu na dobre – przejął on bowiem dręczące Forda usterki. Na kolejną propozycję Jaguara trzeba było czekać aż do 2015 r., gdy zadebiutował XE – auto nie do pomylenia wśród konkurentów, ale wyraźnie nawiązujące stylistyką do większych „braci” (XF i XJ). Strukturę zadziornej karoserii przypominającej trochę liftbacka (ale tak naprawdę to sedan) wykonano w dużej mierze ze stopów aluminium, dzięki czemu udało się zredukować wagę do ok. 1,5-1,6 t. Korzystnie przełożyło się to na osiągi Jaguara, który otrzymał naprawdę mocne silniki (minimum 180-konne, w tym autorskie konstrukcje z rodziny Ingenium). Dla poprawy trakcji poza wariantem 4×4 (standardowo auto otrzymało napęd na tył) przewidziano system All Surface Progress Control wywodzący się od Terrain Response z Land Roverów. W 2019 przeprowadzono gruntowny lifting, w ramach którego w znacznym stopniu odświeżono wnętrze (m.in. za sprawą nowocześniejszych multimediów).

JAGUAR XE I 25t R-Sport 2.0T 240KM 8AT RWD WW542WW 07-2015
Zawieszenie Jaguara XE utwardzono w usportowionej odmianie R-Sport (fot.), ale i w niej można liczyć na względny komfort wybierania nierówności bez dobijania charakteryzującego niektóre modele BMW.

Mimo trwającej wciąż produkcji, Jaguar XE jest towarem deficytowym na rynku wtórnym: na nowych właścicieli czeka raptem kilkadziesiąt bezwypadkowych samochodów. Na pocieszenie warto podkreślić, że ich stan jest zazwyczaj zadowalający, jeśli nie powiedzieć – pedantyczny. Od tej strony o wiele łatwiej o zadbanego Jaguara niż konkurenta z Niemiec. Czy warto rozglądać się za brytyjskim autem? Oto opinie o używanym Jaguarze XE.

JAGUAR XE I 20d Prestige 2.0d 180KM 8AT RWD WW540WW 07-2015
Zbilansowane rozmiary Jaguara XE idą w parze z pokaźnym rozstawem osi (284 cm). Mimo tego faktu wnętrze nie imponuje przestronnością, by nie rzecz – jest ciasne.

Używany Jaguar XE – wnętrze

Jaguar zaprojektował ciekawy kokpit z charakterystycznym schodkiem pod szybą i przednimi słupkami. Motyw schodów uświadczymy też na boczkach drzwi, przedzielonych na część górną i dolną. Stosowano dwa rodzaje zegarów: tradycyjne, umieszczone w tubusach, z małym ekranem pomiędzy nimi, oraz cyfrowe, o wysokiej rozdzielczości. Po liftingu poprawiono ich grafikę i zmieniono konsolę środkową, usuwając z niej przyciski, dodając kolejny wyświetlacz i nowy lewarek przełączania przełożeń automatycznej skrzyni (wcześniej służyło do tego wysuwane po uruchomieniu silnika pokrętło). Całość imponuje pieczołowitością montażu materiałów, jak i samą jakością tworzyw sztucznych. Jedynie trzeba dłuższej chwili na rozpracowanie wszystkich elementów wyposażenia Jaguarów, a trochę ich jest nawet w bazowej wersji.

Po tylnonapędowym sedanie trudno spodziewać się cudów odnośnie przestronności w środku. W pierwszym rzędzie nie brakuje miejsca, także na głowy z uwagi na niską pozycję za kierownicą. Na kanapie wysocy pasażerowie poczują pewne ograniczenia w swobodzie ruchów, szczególnie w obrębie kolan i ramion. Wyprofilowanie siedziska sugeruje przewóz najwyżej dwóch osób i lepiej się trzymać właśnie tego założenia. Również bagażnik nie zachwyca, mieszcząc zaledwie 455 l, ale z możliwością powiększenia poprzez złożenie oparć kanapy (w proporcji 40:20:40). Szokuje jedynie kompletny brak wykończenia górnej części bagażnika, gdzie „straszy goła blacha” – na takie oszczędności mogą sobie pozwalać producenci samochodów budżetowych, ale nie Jaguar. Być może podyktowane zostały one koniecznością zredukowana masy auta.

Używany Jaguar XE – silniki

Na paletę jednostek benzynowych Jaguara XE początkowo składały się konstrukcje Forda – 2.0 EcoBoost (200/240 KM). Zastąpiły je autorskie silniki z rodziny Ingenium, również o pojemności 2 litrów i mocy 200, 250 i 300 KM w odmianie biturbo. Rolę topowych jednostek zarezerwowano dla 3.0 V6 z tej samej serii, rozwijających 340 lub 380 KM (oznaczane jako XE S). We wszystkich zastosowano bezpośrednie wtryski paliwa i łańcuchowe napędy rozrządu, ale w wariantach 3-litrowych za doładowanie odpowiadały sprężarki mechaniczne (w pozostałych: turbosprężarki). Do limitowanego XE SV Project 8, którego produkcję ograniczono do kilkunastu egzemplarzy, przewidziano 5.0 V8 z kompresorem o imponujących parametrach (600 KM, 700 Nm, 3,7 s do 100 km/h, ponad 300 km/h prędkości maksymalnej). Turbodiesle również wyszły spod ręki inżynierów Jaguara/Land Rovera i pochodzą z tej samej rodziny Ingenium. Z 2 litrów pojemności generują 163/180/204 KM (z jedną turbosprężarką) lub 240 KM w odmianie biturbo. Silniki łączono z 8-stopniowymi automatami firmy ZF lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (tylko bazowe diesle). Do części odmian montowano napęd 4×4.

JAGUAR XE I 25t R-Sport 2.0T 240KM 8AT RWD WW542WW 07-2015
Jednostki Jaguara zapewniają doskonałe osiągi przy umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo. W starszych 2.0 EcoBoost można dla odmiany liczyć na lepszą dostępność części zamiennych.
JAGUAR XE I 20d Prestige 2.0d 180KM 8AT RWD WW540WW 07-2015
Diesle to, stety lub niestety, wyłącznie konstrukcje 4-cylindrowe. Poza wpadkami z zakresu kultury pracy (nieprzyjemnie wibrują podczas uruchamiania) w zasadzie nie mają wad.

Używany Jaguar XE – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wygodne fotele i dobrej klasy nagłośnienie czynią podróżowanie naprawdę przyjemnym”

„Spalanie mojego Jaguara (diesel 180 KM) od nowości wynosi 6,5 l/100 km. Dobry wynik”

„Pakiet R-Sport to doskonały kompromis między sportem a komfortem: ma twarde, ale nie uciążliwe zawieszenie”

„Wysokiej jakości materiały wykończeniowe wnętrza. Czuć premium”

 Wady 

„Komputer pokładowy zaniża spalanie o pół litra na 100 km. Zużycie paliwa obliczam sam”

„Ciasnota na kanapie i zaledwie przeciętny bagażnik. U konkurentów jest lepiej”

„Na podłodze bagażnika pojawiły się białe plamy. Musi gdzieś wyciekać płyn AdBlue”

„180-konny diesel traci nieco parę przy wysokich prędkościach”

Używany Jaguar XE – awaryjność, typowe usterki

To zbyt mało popularne i młode auto, by wykazywało powtarzające się usterki. Użytkownicy raczej narzekają na pojedyncze problemy, takie jak wycieki płynu AdBlue (efekt: plamy na wykładzinie bagażnika), piszczące tylne hamulce, niedziałający system Android Auto, skrzypiąca kolumna kierownicza (a konkretnie jej osłona gumowa, pod wpływem temperatury), świst z okolic prawych przednich drzwi (prawdopodobnie wina konstrukcji lusterek) czy drobne usterki elektroniki sterującej silnikiem. Same jednostki napędowe i skrzynie biegów jak na razie sprawują się bez zarzutu. Pozostaje wierzyć w ich dopracowanie konstrukcyjne, opierające się na zaawansowanym, drogim osprzęcie.

Jaguar XE skrzynia biegów
Efektowne, wysuwane pokrętło automatycznej skrzyni biegów znajdziemy w autach sprzed liftingu. XE dał się poznać jako auto w zasadzie pozbawione „chorób wieku dziecięcego”.

Używany Jaguar XE – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w okolicy gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Jaguar XE numer VIN

Używany Jaguar XE – sytuacja rynkowa

Oferty używanych Jaguarów XE rozpoczynają się od kwoty 65 tys. zł, ale szybko rosną do poziomu 80-100 tys. zł, a nawet 120 tys. zł za samochody z minimalnymi przebiegami. Trzeba przyznać, że te auta i tak niewiele przejeżdżają, gdy porównamy je do Audi czy Mercedesów. Sporo Jaguarów pochodzi z polskich salonów i ma udokumentowaną historię. Najłatwiej o turbodiesla z automatyczną skrzynią biegów.

Używany Jaguar XE – podsumowanie

XE to zapomniany, co nie znaczy że nieudany, gracz w rozgrywkach w klasie średniej. Jedyne wątpliwości co do Jaguara tyczą się gorzej rozwiniętej sieci serwisowej i problemu z częściami wynikającymi z wyjątkowości jego konstrukcji. Auto samo w sobie okazuje się solidne, świetnie wykonane i dające wiele radości z jazdy, a przy tym zwraca uwagę na ulicy.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Jaguarach:

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – opinie użytkowników

Używany Jaguar XF I (2008-2015) – opinie użytkowników

JAGUAR XE I 25d R-Sport 2.0d 240KM 8AT AWD WW317XV 06-2017

Jaguar XE – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.467-471/185-195/141-144 cm
Rozstaw osi284 cm
Poj. bagażnika455 l
Jaguar XE – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0 (20t)2.0 (25t)2.0 (25t/P250)2.0 (30t/P300)3.0 V6 (S)3.0 V6 (S)
Pojemność1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³2995 cm³2995 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., biturbobenz., kompr.benz., kompr.
Maks. moc200 KM240 KM250 KM300 KM340 KM380 KM
Maks. moment280 Nm340 Nm365 Nm400 Nm450 Nm450 Nm
Przysp. 0-100 km/h7,1 s6,8 s6,2 s5,5 s5,1 s5,0 s
Prędkość maks.238 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km7,5 /100 km6,8 l/100 km7,6 l/100 km8,1 l/100 km8,1 l/100 km
Jaguar XE – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 (E-Performance)2.0 (20d/D180)2.0 (D200)2.0 (25d)
Pojemność1999 cm³1999 cm³1999 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc163 KM180 KM204 KM240 KM
Maks. moment380 Nm430 Nm430 Nm500 Nm
Przysp. 0-100 km/h8,4 s7,8 s7,3 s6,1 s
Prędkość maks.227 km/h231 km/h235 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km4,2 l/100 km4,4 l/100 km5,2 l/100 km

Używany Jaguar XE – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here