Choć budżetowy charakter SUV-a Dacii widać w zasadzie od razu, trudno o lepszy samochód do poruszania się po gorszych jakościowo drogach. Poznajmy opinie o używanej Dacii Duster I.
W momencie swojego debiutu Dacia Duster była najtańszym SUV-em w polskich salonach – w podstawowej wersji kosztowała niecałe 40 tys. zł, jednak mało kto decydował się na nowy samochód ze stalowymi kołami bez kołpaków i czarnymi zderzakami. Większość odbiorców „celowała” w bogatsze wersje w ciekawszych kolorach i z wyposażeniem niewiele odbiegającym od droższych rywali, m.in. pełną „elektryką” szyb i lusterek, klimatyzacją, a nawet tempomatem i nawigacją. Nie obyło się jednak bez wpadek ergonomicznych i jakościowych, dlatego już 3 lata po debiucie (w 2013 r.) samochód przeszedł modernizację, która w dużym stopniu objęła deskę rozdzielczą, dzięki czemu stała się bardziej „przyjazna” kierowcy. Duster to nie tylko jeden z najtańszych w zakupie (i utrzymaniu) SUV-ów, ale i o bardziej terenowym charakterze: ma aż 21-centymetrowy prześwit, „krótką jedynkę” i wydajny napęd na 4 koła (nie we wszystkich wersjach). Do napędu zaangażowano zarówno popularne jednostki z modeli Renault (benzynowy 1.6 i turbodiesle 1.5 dCi), jak i downsizingowe konstrukcje (1.2 TCe), które zaszczepiły w tego SUV-a odrobinę dynamiki.
Użyteczność i prostota Dacii ma swoje odzwierciedlenie w wolno malejących cenach – trudno znaleźć niezły egzemplarz za mniej niż 25 tys. zł. Czy to aby nie za dużo za ten, bądź co bądź, słabo wykonany i niezbyt dynamiczny samochód? Jakimi opiniami cieszy się wchodzący w wiek kilkunastoletni Duster I? Zobaczmy, co sądzą o nim właściciele.
Dacia Duster (2021) – opis wersji i cennik
Używana Dacia Duster I – wnętrze
Przedlifowe Dustery otrzymały mało atrakcyjną deskę rozdzielczą z bijącym po oczach pseudodrewnianym malowaniem i rozwiązaniami godnymi lat 90., tj. klaksonem w dźwigni kierunkowskazów i przyciskami podnoszenia szyb między fotelami. Duster już jako nowy sprawiał wrażenie tandetnie wykonanego, dlatego po latach trudno oczekiwać, że nic nie będzie w nim trzeszczeć. Deska zyskała w oczach po przeprowadzonej w 2013 r. modernizacji: przeniesiono sterowanie szybami i lusterkami do drzwi, a w bogatszych wersjach dodano dotykowy ekran do obsługi multimediów i nawigacji (Media Nav). Jeszcze później Dacia dorzuciła nową kierownicę, wzorem przypominającą tą z Dustera II.
Kabina okazuje się wystarczająco przestronna dla kompletu pasażerów, z tym że z przodu muszą oni podróżować na miękkich fotelach z krótkim siedziskiem i słabym podparciem bocznym. Z tyłu nie brakuje miejsca na nogi (tunel środkowy ma wymiar symboliczny), a wrażenie przestronności potęgują wielkie szyby. Pojemność bagażnika różni się w zależności od wersji napędu: w 2WD mieści 475 l, w 4WD – 408 l, ale za to ma pod wykładziną miejsce na pełnowymiarowe koło zapasowe (w 2WD umieszczono je pod spodem auta) lub butlę gazową. Punktuje on regularnym kształtem i równą powierzchnią uzyskiwaną po złożeniu kanapy (aż 1600 l). Duży minus za budżetowe wykończenie ścianek bocznych i mechacącą się tkaninę, którą obito podłogę.
Używana Dacia Duster I – silniki
Początkowo gama silnikowa SUV-a Dacii obejmowała benzynowego, wolnossącego 1.6 (105 KM, także z fabrycznym LPG) i diesla 1.5 dCi o mocy 90 i 110 KM. W 2013 roku do oferty dołączył 1.2 TCe, a dwa lata później pojawiła się nowa jednostka 1.6 SCe o mocy 115 KM (konstrukcja Nissana, która zastąpiła 1.6 16V). Wszystkie silniki można było zestawić z napędem 4×4, poza wersją z fabryczną instalacją gazową. Osiągi godne współczesnych samochodów paradoksalnie zapewnia silnik o najmniejszej pojemności, ale za to z turbodoładowaniem – 125 KM w 1.2 TCe pozwala rozpędzić Dustera do 100 km/h w niecałe 10,5 sekundy (w pozostałych wersjach trzeba się pogodzić ze „sprintem” na poziomie 12-13 s). Silniki łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, a od 2016 r. również z dwusprzęgłową przekładnią EDC (tylko w dCi i napędem 2WD).
Używana Dacia Duster I (2010-2018) – który silnik wybrać?
Używana Dacia Duster I – opinie użytkowników
Zalety
„Dzięki dużemu prześwitowi Duster przejedziecie przez wiele kolein, rowów i krawężników niedostępnych dla innych aut”
„Na przednim fotelu siedzi się wysoko – wszystko dookoła widać”
„Najwięcej samochodu w jak najmniejszych pieniądzach. I w dodatku z napędem 4×4”
„Silnik 1.5 dCi – ekonomiczny, bezproblemowy i z wystarczającym momentem obrotowym do sprawnego poruszania się w górach, nawet pod pełnym obciążeniem”
„Bagażnik na pierwszy rzut oka wydaje się niewielki, ale z powodzeniem udaje się zapakować 4-osobową rodzinę na wakacje”
Wady
„Koszmarna precyzja zmieniania biegów – jak pogrzebaczem w piecu”
„Zupełnie nieprzemyślane i nieintuicyjne rozmieszczenie przycisków do sterowania szyb i klaksonu”
„Szerokie opony i brak wspomagania elektrycznego utrudniają manewrowanie w ciasnych miejscach”
„Powyżej 120 km/h coraz wyraźniej słychać szumy na zewnątrz auta – trzeba zwiększyć głośność radia”
„Auto mocno przechyla się w zakrętach – efekt wysokiego nadwozia i prześwitu, a także uproszczonego zawieszenia”
Używana Dacia Duster I – awaryjność, typowe usterki
Na szczęście silniki dCi napędzające Dacie to już w większości poprawione jednostki wolne od problemów z zacierającymi się panewkami. Z reguły im większa moc 1.5 dCi, tym większe ryzyko kosztownych awarii. W odmianach poniżej 100 KM można też liczyć na uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. W benzynowych 1.6 zdarzają się przypadki falowania obrotów, trochę też odstraszają ponadnormatywnym zużyciem paliwa. Normę w Dusterach stanowią drobne usterki elektroniki (nie działają wskaźniki, np. poziomu paliwa), awaryjny bywa układ klimatyzacji, niszczą się tapicerki i samoistnie pękają szyby (słaba sztywność nadwozia). Niektórzy skarżą się na kłopoty ze szczelnością: woda przedostaje się do środka np. poprzez mocowania relingów dachowych. Trzeba przywyknąć do zgrzytającej manualnej skrzyni biegów. Swego czasu Dustery z początku produkcji wzywano na akcje serwisowe w celu wymiany tylnych przewodów hamulcowych.
Używana Dacia Duster I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN na stałym elemencie wybito na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Naklejka z numerem VIN znajduje się na słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).
Używana Dacia Duster I – sytuacja rynkowa
Jak na Dacię, używane Dustery zaskakująco trzymają ceny – trudno znaleźć sensowny egzemplarz za mniej niż 25 tys. zł (choć startują od ok. 19 tys. zł). Jeśli komuś zależy na napędzie 4×4, musi przygotować minimum 25 tys. zł i… nie oczekiwać zalewu ofert, bo aż 5 na 6 wystawionych Dusterów ma napęd wyłącznie na przód. W ofertach przeważają benzynowe auta, spora część z LPG. Warto poszukać aut po lifcie – ich ceny startują od 28 tys. zł. Dustery z 2017 roku z minimalnym przebiegiem kosztują nawet 50-60 tys. zł, czyli tyle, za ile można kupić model kolejnej generacji.
Używana Dacia Duster I – podsumowanie
Jeśli ktoś nie przywiązuje nadzwyczajnej wagi do poziomu wykończenia i osiągów, a ceni przede wszystkim użyteczność i względną trwałość, powinien bez obaw wybrać Dustera. Ten samochód znosi upływ czasu lepiej niż zakładano i doskonale sprawdzi się jako środek transportu dla osoby mieszkającej z dala od dobrych jakościowo dróg, albo nie lubiącej przejmować się każdym pokonywanym w mieście krawężnikiem.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Daciach:
Używana Dacia Duster I (2010-2018) – 4×4 czy 4×2? Co wybrać?
Używana Dacia Sandero II (2012-2020) – opinie użytkowników
Używana Dacia Lodgy (od 2012 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 432/182/168 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 475-1635 l |
Silnik | 1.2 TCe | 1.6 16V | 1.6 SCe |
---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 125 KM | 105 KM | 114 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 148 Nm | 156 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 11,8 s | 11,0 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 165 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 107 KM | 110 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 11,8 s | 12,2 s |
Prędkość maks. | 156 km/h | 171 km/h | 169 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,8 l/100 km |