Dacia Duster I

Fatalne wykończenie i słabe silniki zdają się nie wpływać na zainteresowanie używaną Dacią Duster. Jaka jednostka napędowa najlepiej pasuje do tego samochodu?

Świat oszalał na punkcie najtańszego SUV-a na rynku: nową Dacię Duster można było (i nadal można!) mieć za niecałe 40 tys. zł, a dorzucając trochę do tej kwoty otrzymywało się samochód nietuzikowy, przestronny, nieźle wyposażony i dzielny w terenie (jak na SUV-a oczywiście). Dacia systematycznie poprawiała wady Dustera, a było ich dość sporo, m.in. tandetne wykonanie, wpadki ergonomiczne i wyjątkowo niewygodne fotele. Użytkownicy jednak nie wybrzydzali, bo zdawali sobie sprawę, ile samochód kosztował. Teraz, po 10 latach od debiutu, jest w zasięgu finansowym jeszcze większej grupy odbiorców. Dla wielu Duster stanowi wstęp do przygody z samochodem typu SUV.

Test najnowszej Dacii Duster z silnikiem 1.3 TCe

Teoretycznie, patrząc na gamę silnikową Dustera, każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Są wolnossące silniki benzynowe, jeden turbodoładowany i nowoczesny, oszczędny turbodiesel. Do tego do każdego opcjonalnie można było zamówić napęd 4×4. Już na wstępie ostrzegamy, że na dobre osiągi nie ma co liczyć. Najmocniejsza jednostka generuje 125 KM i jako jedyna rozpędza Dustera do 100 km/h w mniej niż 11 s. Zobaczmy, jak przedstawia się awaryjność silników Dacii.

Używana Dacia Duster I – silniki benzynowe

Przez cały okres produkcji oferowano tylko jeden silnik benzynowy – wolnossący 1.6 (105 KM) opracowany przez Renault. W 2015 r. wprowadzono zupełnie nową jednostkę, ale o identycznej pojemności: 1.6 SCe/114 KM. To dla odmiany silnik Nissana, średnio spisujący się przy współpracy z gazem. Bez obaw można go założyć do starszego 1.6, występował on nawet w wersji z fabrycznym LPG. Nie zmienia to faktu, że oba silniki pod względem parametrów wypadają co najwyżej przeciętnie: ani nie są dynamiczne, ani oszczędne. Współczesną relację osiągów do spalania zapewni tylko jedna jednostka – wprowadzona w 2013 r. 1.2 TCe. Dzięki turbosprężarce osiąga 125 KM i wreszcie sprawnie napędza Dustera w trasie. Potrafi też łagodnie obchodzić się z paliwem, ale tylko umiarkowanym wciskaniu pedału gazu.

Dacia Duster I
Najprostsza, najtańsza w serwisowaniu i najpopularniejsza jednostka napędowa Dustera, czyli 1.6/105 KM. Pali sporo, ale i świetnie współpracuje z instalacją gazową.
DACIA Duster I FL 1.2TCe 105KM 6MT 4WD WE278LC 04-2016
Dustery 1.2 TCe trafiają się znacznie rzadziej, a jak już, to są sporo droższe. Warto poszukać – to dynamiczny i jak dotąd trwały silnik.

Używana Dacia Duster I – silniki Diesla

Wysokoprężne Dustery mają tylko jeden silnik (1.5 dCi) w kilku wersjach mocy: 86, 90, 107 i 110 KM. Krążąca o nim negatywna opinia wpływa na ograniczoną popularność na rynku wtórnym: ma go zaledwie co 4. Duster. Na przestrzeni lat Renault stopniowo udoskonalało ten silnik i w Dacii nie sprawia już uciążliwych problemów z panewkami czy układem wtryskowym. By mieć spokój, można zlecić profilaktyczną wymianę panewek (co 100 tys. km) i skrócić interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km. Co ciekawe, niektóre wersje nie mają dwumasowego koła zamachowego (najsłabsze) i filtra cząstek stałych (najstarsze). Szkoda, że w 1.5 dCi brakuje nieco momentu obrotowego. Pod względem spalania to jednak klasowa liga.

Dacia Duster I 05
Nie taki 1.5 dCi straszny: w Dusterze sprawuje się o wiele lepiej niż np. w Renault Megane II, do tego punktuje wysoką kulturą pracy.

Używana Dacia Duster I – silniki który silnik wybrać?

Z uwagi na szerszy wybór radzimy rozejrzeć się za benzynową Dacią Duster. Najlepiej odrzucić najtańsze oferty i poszukać zadbanego i dobrze wyposażonego auta ze 105-konnym 1.6: instalacja gazowa z pewnością będzie miłym dodatkiem. Dla kogoś dysponującego większym budżetem polecamy żwawego 1.2 TCe. Diesli nie trzeba skreślać, ale poza niskim zużyciem paliwa nie punktują niczym więcej. Generalnie im młodszy, tym pewniejszy.

Szczegółowe informacje na temat używanej Dacii Duster I znajdziesz w poniższych wpisach:

Używana Dacia Duster I (2010-2018) – opinie

Używana Dacia Duster I – co wybrać: 4×2 czy 4×4?

Używana Dacia Duster I i 9 innych używanych modeli Dacii

Dacia Duster I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 TCe1.6 16V1.6 SCe
Pojemność1197 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc125 KM105 KM114 KM
Maks. moment205 Nm148 Nm156 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s11,8 s11,0 s
Prędkość maks.175 km/h165 km/h170 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km7,1 l/100 km6,4 l/100 km
Dacia Duster I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM107 KM110 KM
Maks. moment200 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s11,8 s12,2 s
Prędkość maks.156 km/h171 km/h169 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,3 l/100 km4,8 l/100 km

DACIA Duster I FL Blackstorm 1.5dCi 110KM 6MT 4WD WE656JS 03-2015

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4]

1 KOMENTARZ

  1. Osobiście polecam jednostkę 1.6 16V idealna pod instalacje gazową i bezawaryjna. Mam w niej zamontowaną instalację BRC Sq32 i spisuje się elegancko. Spalanie średnie lpg 8l/100km. Ogólnie sama benzyna też jest bardzo żwawa i fajnie sobie radzi i w mieście i w trasie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here