Dacia Duster offroad

Używana Dacia Duster to solidny SUV za rozsądną kwotę. Wiele osób zastanawia się, czy lepszym wyborem będzie wersja z napędem 4×4 czy bazowa odmiana 4×2. Co warto wybrać?

Pierwsza odsłona Dacii Duster została zaprojektowana z myślą o jeździe po zniszczonych drogach. Stąd m.in. miękko zestrojone zawieszenie o dużym skoku, które bez nieprzyjemnego dobijania chłonie nierówności, jednak przeciętnie radzi sobie przy próbach dynamicznej jazdy po dobrych drogach – Duster ma wówczas tendencję do nieprzyjemnego przechylania się, a precyzja prowadzenia pozostawia sporo do życzenia.

Dacia Duster 4x4 czy warto
Do zjechania z utartych szlaków nie potrzeba napędu na obie osie. W lekkim terenie zaskakująco dobrze radzi sobie nawet Duster z napędem na przód. Kąty terenowe wynoszą: natarcia 29,3°, rampowy 23° i zejścia 34,9°.

Dacia Duster pierwszej generacji była oferowana z dwoma rodzajami napędu. Wersja 2WD posiada napęd na przednią oś, tylne koła zawieszone na belce zbliżonej do stosowanej w Loganie MCV oraz 205 mm prześwitu. Z kolei Duster 4WD (4×4) ma tylny mechanizm różnicowy z Nissana Murano, wielowahaczowe zawieszenie z X-Traila, znane z Qashqaia pokrętło do sterowania pracą napędu oraz 210 mm prześwitu.

Dacia Duster 4WD bagaznik
Dacia Duster z napędem 4×4 ma mniejszy bagażnik. Pod wyżej położoną wykładziną skrywa jednak wnękę na koło zapasowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu Duster 4WD nieco lepiej nadaje się do montażu instalacji LPG – butla będzie chroniona przed warunkami atmosferycznymi.

Różnice w obrębie tyłu nadwozia wpłynęły na pojemności przestrzeni bagażników. Kufer Dacii Duster 2WD ma 475 l pojemności oraz umieszczone pod samochodem koło zapasowe. Z kolei w Dusterze 4WD koło zapasowe znajduje się w środku, a bagażnik mieści 408 l.

Dacia Duster 2WD bagaznik
Bagażnik Dustera z napędem na przednią oś jest większy. Koło zapasowe znajduje się pod podłogą bagażnika, czyli na zewnątrz nadwozia.

Obie wersje za sprawą niskiej masy własnej (ok. 1,2-1,3 t) oraz zawieszenia o dużym skoku radzą sobie w lekkim terenie. W Dusterze 4×2 bardzo dużo zależy oczywiście od umiejętności i wyobraźni kierowcy. Duster z napędem 4×4 jest zaskakująco dzielnym w terenie SUV-em. Ale nie tylko z tego powodu warto szukać takiego egzemplarza.

Dacia Duster skrzynia biegow
Duster z napędem na cztery koła mają 6-biegowe skrzynie biegów. Są one dużo bardziej precyzyjne od oferowanych w słabszych wersjach 5-stopniowych przekładni.

Wszystkie wersje silnikowe z napędem na obie osie miały przyjemnie działającą, 6-biegową skrzynię (TL4 w wersji 4×2 i TL8 w 4×4). Aby poprawić dzielność terenową samochodu pierwszy bieg w odmianie 4×4 jest bardzo krótko zestopniowany – przy 1000 obr./min prędkość wynosi 5,79 km/h zamiast blisko 8 km/h. Wbrew obiegowym opiniom nie należy jedynak ruszać Dusterem z dwójki. Jest to możliwe, ale niepotrzebnie przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła. Słabsze jednostki z napędem na przód otrzymywały mało precyzyjne, 5-biegowe przekładnie JR5*380. W Dusterach 4WD także łatwiej o ESP (początkowo był opcją tylko dla 110-konnej wersji 1.5 dCi), który istotnie zmniejsza ryzyko dachowania przy nagłej zmianie kierunku jazdy (np. podczas omijania przeszkody).

Dacia Duster silnik 1.5 dCi - opinie
Turbodiesla 1.5 dCi nie trzeba się obawiać. To udoskonalona wersja jednostki, która nie ma już problemów z pompą wtryskową czy panewkami.

Dacia Duster – tryby pracy napędu 4×4

Za pomocą pokrętła na konsoli środkowej kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu na cztery koła. Jeżeli pokrętło zostanie ustawione w pozycję 2WD, bez względu na sytuację będą napędzane wyłącznie przednie koła. Tryb służy do jazdy po przyczepnych nawierzchniach (asfalt, beton, twardy szuter itd.) W położeniu AUTO dołączenie napędu na tylną oś następuje po wykryciu problemów z trakcją. Funkcja może być stale załączona, a jest w szczególności zalecana podczas jazdy po śliskich nawierzchniach, gruntowych drogach czy holowaniu przyczep.

Dacia Duster 4x4 opinie
Umieszczone na konsoli środkowej pokrętło pozwala na wybór trybu pracy napędu na cztery koła. Położenie Lock zmienia też działanie ABS-u na program terenowy.

4WD LOCK wymusza spięcie sprzęgła międzyosiowego. Funkcja powinna być używana w trudnych warunkach – podczas jazdy po błocie, w głębokim śniegu, kamieniach itd. Jeżeli podczas jazdy dojdzie do zdławienia silnika albo kierowca celowo wyłączy jednostkę napędową, elektronika zapamiętuje przez minutę, że została włączona funkcja 4WD LOCK i nie trzeba jej ponownie aktywować. Po wjechaniu na drogę o dobrej przyczepności tryb blokady sprzęgła wielopłytkowego trzeba wyłączyć. Następuje to automatycznie, gdy auto przekracza 80 km/h lub przez minutę jedzie z prędkością 60-80 km/h. Elektronika przestawia wówczas napęd w tryb pracy AUTO.

Uzywana Dacia Duster 4x4 opinie
W trybie 4WD LOCK następuje spięcie sprzęgła wielopłytkowego. W efekcie obie osie otrzymują zbliżone porcje sił napędowych. Po wyłączeniu ESP (możliwe do 60 km/h) Dacia Duster daje się wprowadzać w poślizgi.

Funkcja 4WD LOCK wpływa także na sposób działania ABS-u. Jego sterownik posiada terenowy tryb pracy, który pozwala na częstsze i mocniejsze blokowanie kół, co na luźnych nawierzchniach skraca drogę hamowania. Na czas jazdy po piasku, błocie, głębokim śniegu czy z łańcuchami śnieżnymi Dacia zaleca także wyłączenie ESP. Pozostanie wówczas aktywna jedynie elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, czyli selektywne hamowanie nadmiernie buksujących kół w celu skierowania sił napędowych na te o większej przyczepności. ESP włączy się automatycznie po przekroczeniu 60 km/h.

Czy Dacia Duster nadaje się do jazdy w terenie?

Zdania na ten temat będą oczywiście podzielone. W końcu to SUV z samonośnym nadwoziem, dość słabymi silnikami i prostym napędem na cztery koła. Niska masa i dobre kąty terenowe robią jednak swoje. A możliwości auta można w prosty sposób zwiększyć, montując terenowe opony czy osłonę zespołu napędowego. Oglądając poniższy film każdy może wyrobić sobie zdanie na temat terenowych możliwości Dacii Duster.

Problemy z napędem 4×4 w Dacii Duster

W typowych warunkach eksploatacji napęd na cztery koła nie sprawia problemów. Mogą pojawić się jednak w sytuacji, gdy na jednej z osi zostaną zamontowane koła o mniejszej średnicy lub będą one skrajnie niedompomowane. Wówczas napęd przedzie w tryb pracy 2WD, wyświetlając jednocześnie ikonę serwisową.

Dacia Duster 2WD czy 4WD
Podobnie jak w innych samochodach z napędem na obie osie, także w Dusterze istotne jest utrzymywanie zalecanego ciśnienia w oponach, rotowanie opon między osiami w celu wyrównania ich zużycia oraz wymienianie opon kompletami – nawet niewielkie różnice w średnicy przyspieszają zużycie elementów układu napędowego.

Rozłączenie napędu następuje także, gdy zostanie on przegrzany poprzez długotrwałą jazdę w poślizgu lub nieudane próby ruszenia zakopanego auta. Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest miganie ikony 4WD LOCK. Kierowca powinien zrezygnować z prób dalszej jazdy i dać elementom napędu czas na schłodzenie się, co może trwać nawet pięć minut. Jeżeli to nie nastąpi, zacznie migać ikona 2WD, a Duster będzie napędzany jedynie przez przednie koła.

Dacia Duster w terenie
Katalogowa głębokość brodzenia Dacii Duster wynosi 350 mm. To jednak odległość do dolnych krawędzi drzwi czy rury wydechowej. Z doświadczeń kierowców że bez szkody można zanurzyć Dustera nieco głębiej. Kto potrzebuje auta o większej dzielności terenowej, może zamówić pakiet firmy Overlimit, który zwiększa prześwit z 210 do 280 mm, a głębokość brodzenia podnosi do 600 mm.

Słabą składową zespołu napędowego okazują się skrzynie biegów. Stare, 5-biegowe mają tendencję do haczenia, a przy brutalnym wrzucaniu biegów potrafią się zblokować (wypięcie biegu staje się możliwe dopiero po zatrzymaniu samochodu). Wzorowe nie są także 6-stopniowe skrzynie. Sygnalizowane są problemy z wysprzęglikami czy zużycie kół zębatych, które powodują nadmierny hałas.

Oceny czytelników
[Głosów: 16 Średnia: 3.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here