Używana Dacia Duster to solidny SUV za rozsądną kwotę. Wiele osób zastanawia się, czy lepszym wyborem będzie wersja z napędem 4×4 czy bazowa odmiana 4×2. Co warto wybrać?
Pierwsza odsłona Dacii Duster została zaprojektowana z myślą o jeździe po zniszczonych drogach. Stąd m.in. miękko zestrojone zawieszenie o dużym skoku, które bez nieprzyjemnego dobijania chłonie nierówności, jednak przeciętnie radzi sobie przy próbach dynamicznej jazdy po dobrych drogach – Duster ma wówczas tendencję do nieprzyjemnego przechylania się, a precyzja prowadzenia pozostawia sporo do życzenia.
Dacia Duster pierwszej generacji była oferowana z dwoma rodzajami napędu. Wersja 2WD posiada napęd na przednią oś, tylne koła zawieszone na belce zbliżonej do stosowanej w Loganie MCV oraz 205 mm prześwitu. Z kolei Duster 4WD (4×4) ma tylny mechanizm różnicowy z Nissana Murano, wielowahaczowe zawieszenie z X-Traila, znane z Qashqaia pokrętło do sterowania pracą napędu oraz 210 mm prześwitu.
Różnice w obrębie tyłu nadwozia wpłynęły na pojemności przestrzeni bagażników. Kufer Dacii Duster 2WD ma 475 l pojemności oraz umieszczone pod samochodem koło zapasowe. Z kolei w Dusterze 4WD koło zapasowe znajduje się w środku, a bagażnik mieści 408 l.
Obie wersje za sprawą niskiej masy własnej (ok. 1,2-1,3 t) oraz zawieszenia o dużym skoku radzą sobie w lekkim terenie. W Dusterze 4×2 bardzo dużo zależy oczywiście od umiejętności i wyobraźni kierowcy. Duster z napędem 4×4 jest zaskakująco dzielnym w terenie SUV-em. Ale nie tylko z tego powodu warto szukać takiego egzemplarza.
Wszystkie wersje silnikowe z napędem na obie osie miały przyjemnie działającą, 6-biegową skrzynię (TL4 w wersji 4×2 i TL8 w 4×4). Aby poprawić dzielność terenową samochodu pierwszy bieg w odmianie 4×4 jest bardzo krótko zestopniowany – przy 1000 obr./min prędkość wynosi 5,79 km/h zamiast blisko 8 km/h. Wbrew obiegowym opiniom nie należy jedynak ruszać Dusterem z dwójki. Jest to możliwe, ale niepotrzebnie przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła. Słabsze jednostki z napędem na przód otrzymywały mało precyzyjne, 5-biegowe przekładnie JR5*380. W Dusterach 4WD także łatwiej o ESP (początkowo był opcją tylko dla 110-konnej wersji 1.5 dCi), który istotnie zmniejsza ryzyko dachowania przy nagłej zmianie kierunku jazdy (np. podczas omijania przeszkody).
Dacia Duster – tryby pracy napędu 4×4
Za pomocą pokrętła na konsoli środkowej kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu na cztery koła. Jeżeli pokrętło zostanie ustawione w pozycję 2WD, bez względu na sytuację będą napędzane wyłącznie przednie koła. Tryb służy do jazdy po przyczepnych nawierzchniach (asfalt, beton, twardy szuter itd.) W położeniu AUTO dołączenie napędu na tylną oś następuje po wykryciu problemów z trakcją. Funkcja może być stale załączona, a jest w szczególności zalecana podczas jazdy po śliskich nawierzchniach, gruntowych drogach czy holowaniu przyczep.
4WD LOCK wymusza spięcie sprzęgła międzyosiowego. Funkcja powinna być używana w trudnych warunkach – podczas jazdy po błocie, w głębokim śniegu, kamieniach itd. Jeżeli podczas jazdy dojdzie do zdławienia silnika albo kierowca celowo wyłączy jednostkę napędową, elektronika zapamiętuje przez minutę, że została włączona funkcja 4WD LOCK i nie trzeba jej ponownie aktywować. Po wjechaniu na drogę o dobrej przyczepności tryb blokady sprzęgła wielopłytkowego trzeba wyłączyć. Następuje to automatycznie, gdy auto przekracza 80 km/h lub przez minutę jedzie z prędkością 60-80 km/h. Elektronika przestawia wówczas napęd w tryb pracy AUTO.
Funkcja 4WD LOCK wpływa także na sposób działania ABS-u. Jego sterownik posiada terenowy tryb pracy, który pozwala na częstsze i mocniejsze blokowanie kół, co na luźnych nawierzchniach skraca drogę hamowania. Na czas jazdy po piasku, błocie, głębokim śniegu czy z łańcuchami śnieżnymi Dacia zaleca także wyłączenie ESP. Pozostanie wówczas aktywna jedynie elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, czyli selektywne hamowanie nadmiernie buksujących kół w celu skierowania sił napędowych na te o większej przyczepności. ESP włączy się automatycznie po przekroczeniu 60 km/h.
Czy Dacia Duster nadaje się do jazdy w terenie?
Zdania na ten temat będą oczywiście podzielone. W końcu to SUV z samonośnym nadwoziem, dość słabymi silnikami i prostym napędem na cztery koła. Niska masa i dobre kąty terenowe robią jednak swoje. A możliwości auta można w prosty sposób zwiększyć, montując terenowe opony czy osłonę zespołu napędowego. Oglądając poniższy film każdy może wyrobić sobie zdanie na temat terenowych możliwości Dacii Duster.
Problemy z napędem 4×4 w Dacii Duster
W typowych warunkach eksploatacji napęd na cztery koła nie sprawia problemów. Mogą pojawić się jednak w sytuacji, gdy na jednej z osi zostaną zamontowane koła o mniejszej średnicy lub będą one skrajnie niedompomowane. Wówczas napęd przedzie w tryb pracy 2WD, wyświetlając jednocześnie ikonę serwisową.
Rozłączenie napędu następuje także, gdy zostanie on przegrzany poprzez długotrwałą jazdę w poślizgu lub nieudane próby ruszenia zakopanego auta. Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest miganie ikony 4WD LOCK. Kierowca powinien zrezygnować z prób dalszej jazdy i dać elementom napędu czas na schłodzenie się, co może trwać nawet pięć minut. Jeżeli to nie nastąpi, zacznie migać ikona 2WD, a Duster będzie napędzany jedynie przez przednie koła.
Słabą składową zespołu napędowego okazują się skrzynie biegów. Stare, 5-biegowe mają tendencję do haczenia, a przy brutalnym wrzucaniu biegów potrafią się zblokować (wypięcie biegu staje się możliwe dopiero po zatrzymaniu samochodu). Wzorowe nie są także 6-stopniowe skrzynie. Sygnalizowane są problemy z wysprzęglikami czy zużycie kół zębatych, które powodują nadmierny hałas.