UżywaneSilnik 1.8 TSI/TFSI (Volkswagen): opinie, awarie, rozrząd i spalanie

Silnik 1.8 TSI/TFSI (Volkswagen): opinie, awarie, rozrząd i spalanie

W wielu modelach grupy Volkswagena można spotkać silnik 1.8 TSI z rodziny EA888, który Audi oznaczało jako 1.8 TFSI. Motor doczekał się trzech generacji. Jakie ma opinie i awaryjność? Czy łańcuchowy rozrząd jest trwały? Co ile wymieniać olej?

Jednym z najbardziej legendarnych silników koncernu Volkswagen jest 1.8 T, który słynął z trwałości i podatności na tuning. Jego następca – zwłaszcza zaraz po trafieniu na rynek – okazał się mniej udany. Debiutujący w 2007 r. silnik 1.8 TSI, nazywany przez Audi 1.8 TFSI, należy do rodziny EA888 i jedynie detalami różni się od 2.0 TSI. Wspólne założenia konstrukcyjne oznaczają też zbliżone problemy.

Silnik 1.8 TSI (1.8 TFSI) – awarie i problemy

Silnik 1.8 TFSI - opinie spalanie awaryjnoscNajbardziej znanym z problemów motoru 1.8 TSI jest spalanie oleju silnikowego. Poziom 1 l/1000 km to niewiele. Zdarza się, że motor „bierze” dwa czy trzy razy więcej oleju. Dolewki nie rozwiązują problemu – spalanie środka smarnego powoduje powstawanie dużych ilości sadzy, która odkłada się w wydechu. Nie należy nastawiać się, że problem ustanie po wymianie odmy lub użyciu płukanki. W większości przypadków za spalanie oleju są odpowiedzialne zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe. Sposób eksploatacji ma ograniczony wpływ na wystąpienie problemu. Wszystko przez… ekologię. Konstruktorzy, w celu obniżenia wewnętrznych oporów silnika zastosowali bardzo cienkie pierścienie zgarniające, które niestety okazały się podatne na ścieranie i zatykanie osadami.

Silnik 1.8 TSI - awarie problemy rozrzadW ramach modernizacji z 2011 r. zmieniono budowę pierścieni tłokowych, co także nie do końca rozwiązało problem. Jeżeli w silniku 1.8 TSI wystąpi spalanie dużych ilości oleju, to konieczne jest przeprowadzenie remontu generalnego, obejmującego także wymianę tłoków, obróbkę bloku i głowicy, czy montaż nowych panewek. Do tego wszystkie uszczelnienia. Zabieg pochłania kilkanaście tysięcy złotych. Istnieją też uproszczone naprawy, obejmujące wymianę samych tłoków i uszczelnień, a nawet modyfikację starych tłoków, by mogły pracować z nowymi pierścieniami. Każdy zainteresowany znajdzie więc rozwiązanie dla siebie. Oczywiście warto mieć na uwadze, że taniej nie musi oznaczać lepiej. Kompletna regeneracja oznacza, że otrzymamy praktycznie nowy silnik.Silnik 1.8 TSI - czy warto kupic jaki olej

Finalny koszt może okazać się wyższy, jeżeli serwis wykryje problemy z łańcuchem rozrządu, pompą oleju, nastawnikami faz zaworowych czy wałkami rozrządu. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że w ramach remontu można zwiększyć pojemność do dwóch litrów – silniki 1.8 i 2.0 TSI mają wspólne założenia konstrukcyjne, a różnią się m.in. skokiem tłoków. Otworzy to drogę do zwiększenia mocy. Ale uwaga! Nie we wszystkich autach można to zrobić. Jeżeli dany egzemplarz ma dwusprzęgłową skrzynię DQ200 z suchymi sprzęgłami, jakikolwiek tuning jest praktycznie wykluczony! Co więcej, na potrzeby tej przekładni moment obrotowy był dławiony 320 do 250 Nm. Skrzynia DQ200 nie była bowiem projektowana z myślą o przenoszeniu więcej niż 250 Nm.

Silnik 1.8 TSI (1.8 TFSI) – rozrząd

Silnik 1.8 TFSI - rozrzad awarieW motorach z rodziny EA888, a więc także 1.8 TSI, wałki rozrządu są napędzane łańcuchem. Drugi łańcuch napędza wałek wyrównoważający, a trzeci – pompę oleju. Ogólna trwałość rozrządu stoi na niezłym poziomie, ale są trzy warunki – kierowca powinien wymieniać regularnie olej (najlepiej co 10-15 tys. km), konieczne jest pilnowanie właściwego poziomu oleju, a przy wyższych przebiegach także kontrola wtryskiwaczy – jeżeli zaczną przelewać paliwo, olej będzie rozcieńczany. Przy wymianie warto użyć oryginalnych części. Warto pamiętać, że długotrwała jazda z silnikiem palącym olej też da się we znaki rozrządowi – część powstającej sadzy przeniknie do oleju, a niestety cząstki węgla mają właściwości ścierne.

Silnik 1.8 TSI (TFSI) – wersje i występowanie

Motor 1.8 TSI/TFSI został wprowadzony na rynek w 2007 r. Pierwsza poważna modernizacja miała miejsce w 2011 r. Niestety obie odsłony potrafią palić olej. Narażone na to zjawisko silniki są oznaczone kodami BZB, BYT, BBZ, CABA, CABB, CABD, CDAA, CDHB rozwijają 120-160 KM. Silniki kolejnej generacji, uchodzące za najlepsze, zaczęły być wprowadzane w 2011 r., ale ich wdrożenie trwało do 2014 r. Za finalną datę usunięcia wadliwych motorów 1.8 TSI z problemem olejowym uchodzi rok 2015. Ponieważ tempo procesu modernizacji palety było uzależnione od modelu, najlepiej na podstawie kodu czy wizyty w wyspecjalizowanym serwisie ustalić, z czym mamy do czynienia. A ryzyko pomyłki jest duże, bo np. Audi A4 B8 otrzymało… wszystkie odsłony motoru 1.8 TFSI. Różnorodność dodatkowo zwiększa fakt, że debiutujący w 2011 r. układ podwójnego wtrysku (pośredniego i bezpośredniego) w USA zadebiutował z przesunięciem czasowym względem Europy. Sprowadzone auta bez wtryskiwaczy pośrednich będą bardziej narażone na odkładanie się osadów w dolocie.Silnik 1.8 TFSI 3 gen - opinie awarie

Jednym z ich znaków rozpoznawczych poprawionej, montowanej od 2011 r. generacji jest korek wlewu oleju zlokalizowany na krawędzi plastikowej maskownicy silnika, a nie w jej centrum, obok loga marki. Teoretycznie w najstarszych silnikach też może nie występować duże spalanie oleju, bo miały inne pierścienie tłokowe od motorów 1.8 TSI debiutujących w 2008 r., ale… lepiej się na to nie nastawiać i pamiętać o postępującym zużyciu eksploatacyjnym. Lepszym wyborem może okazać się zakup samochodu z uszkodzonym silnikiem 1.8 TSI niż takim po remoncie – zwłaszcza, jeżeli właściciel nie jest tego w stanie udokumentować fakturą lub naprawę przeprowadzała mało rozpoznawalna firma. Niestety doniesień o źle wykonanych remontach nie brakuje. Przestrzegamy także przed okazyjnie tanimi silnikami po regeneracji, które można zamówić przez internet. Rzetelnie przeprowadzona naprawa jest droga nie tylko ze względu na koszt części, ale również czasochłonność.

Silnik 1.8 TSI trafił do wielu modeli koncernu Volkswagen. Poniżej prezentujemy, gdzie można go spotkać.

Audi: A1, A3, A4, A5, A6, TT
Seat: Ibiza, Leon, Altea, Exeo
Skoda: Octavia, Superb, Yeti
Volkswagen: Polo, Golf, Passat, Passat CC, Scirocco, Tiguan

Silnik 1.8 TSI – spalanie

Jak na zapewnianą elastyczność i dynamikę silnik 1.8 TSI okazuje się oszczędny – przy spokojnej jeździe w cyklu mieszanym, w zależności od modelu i warunków eksploatacji, jest w stanie zadowolić się 7-8 l/100 km. Oczywiście im cięższa noga kierowcy i więcej jazdy w cyklu miejskim, tym wynik będzie wyższy. Kto jednak nieprzesadnie szybko podróżuje bocznymi drogami, może nie mieć potrzeby wybierani diesla.

Silnik 1.8 TSI/1.8 TFSI – olej

Do silników 1.8 TSI/TFSI zalecane są oleje 0W-30 lub 0W-40, które spełniają normę VW 502.00. Jeżeli auto ma być serwisowane w trybie longlife, czego nie zalecamy, należy sięgnąć po olej 5W-30 o specyfikacji VW 504.00.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji