ElektromobilnośćJak ładować auto elektryczne, żeby wydłużyć życie akumulatora – Ciebie też to...

Jak ładować auto elektryczne, żeby wydłużyć życie akumulatora – Ciebie też to czeka

Poznaj kilka prostych zasad ładowania samochodu elektrycznego, dzięki którym jego wysokonapięciowy akumulator będzie dłużej w dobrej kondycji.

Wszystko wskazuje na to, że „elektryki” będą z czasem coraz popularniejsze. Już teraz auta „z wtyczką” – zasilane wyłącznie prądem lub hybrydy plug-in – stanowią 1/5 sprzedaży nowych samochodów w Europie.

Jak ładować „elektryka” komfortowo, efektywnie i bez przyspieszonej degradacji baterii? Czy należy w ogóle obawiać się przyspieszonego zużycia akumulatora? I co z ładowaniem w niekorzystnych warunkach, na przykład podczas burzy? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w dalszej części tekstu.

Ładuj akumulatora do 80% tak często, jak to możliwe

Podstawową zasadą jest utrzymywanie naładowania akumulatora pomiędzy 10% a 80% pojemności.

Ładowanie do 100% zalecamy tylko przed dłuższą podróżą. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest ustawienie w systemie samochodu preferowanego czasu odjazdu i wyruszenie w trasę od razu po naładowaniu akumulatora do 100% – mówi David Pekárek, ekspert Skody ds. akumulatorów. Dlatego na co dzień warto ustawić w systemie multimedialnym limit ładowania do 80%.

Skoda_Enyaq_szukanie_stacji
Szukając stacji ładowania, najlepiej wybierać taką o mocy dostosowanej do naszych potrzeb – nie zawsze trzeba ładować samochód superszybko, bo skraca to żywotność akumulatora.

W trasie też lepiej ładować „elektryka” do 80%

W przypadku dłuższych podróży lepiej zaplanować więcej krótszych postojów z opcją szybkiego ładowania, niż każdorazowo uzupełniać akumulator do 100%. W ten sposób spędzimy mniej czasu na postojach, ponieważ kiedy akumulator osiągnie 80%, ładowanie znacznie spowalnia, szczególnie w przypadku korzystania z szybkich ładowarek.

Michal Hora, kolejny ekspert Skody, zaleca, aby ładowania prądem stałym (DC) o wyższych mocach używać tylko w trasie i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dla żywotności akumulatora najkorzystniejsze jest niespieszne ładowanie prądem przemiennym (AC), np. w domu. Szybkie ładowanie generuje bowiem niekorzystne dla niego ciepło, mimo że jest aktywnie chłodzony. Ładowanie prądem o niższej mocy wytwarza natomiast minimalną ilość ciepła.

Nie zostawiaj na długo auta elektrycznego bez prądu lub naładowanego do pełna

Według Davida Pekárka na żywotność akumulatora negatywnie wpływają długie okresy nieużywania samochodu, gdy jego bateria jest w pełni naładowany lub odwrotnie – całkowicie rozładowany.

Schłodź lub ogrzej wnętrze auta przed wyjazdem

Idealny scenariusz ładowania przed dłuższą podróżą, w mroźny dzień, wygląda następująco. W systemie samochodu należy wybrać opcję ładowania do 100%, a ustawiając godzinę odjazdu, określić także preferowaną temperaturę w kabinie. Auto nie tylko będzie ładowało się prądem przemiennym (AC), ale także podgrzeje wnętrze energią elektryczną pochodzącą z sieci i akumulatora.

Podgrzanie lub schłodzenie wnętrza przed wyjazdem, przy wykorzystaniu prądu z sieci, zwiększy zasięg samochodu. Utrzymanie ustawionej temperatury będzie wymagało mniej energii niż w przypadku ogrzewania lub chłodzenia wnętrza już po rozpoczęciu podróży. Sposób ten jest też wygodniejszy, ponieważ temperatura w aucie będzie komfortowa dla podróżnych od samego początku jazdy.

Szybkie ładowanie – najlepiej nagrzanego samochodu

Gdy ruszamy w podróż nagrzanym autem, warto korzystać z szybkiego ładowania, bowiem samochód oraz jego akumulator osiągnęły już odpowiednią temperaturę eksploatacyjną – ładowanie będzie wtedy tak efektywne, jak to możliwe.

Nie warto natomiast odkładać ładowania, np. do następnego poranka i korzystać z szybkiej ładowarki przed samym wyjazdem, gdy akumulator jest zimny i ładuje się powoli.

Skoda_Enyaq_ładowanie
Szybkie ładowanie samochodu elektrycznego przebiega najsprawniej, gdy na stację przyjeżdżamy nagrzanym autem.

Nie bój się burzy – bezpieczne ładowanie w każdych warunkach

Eksperci Skody zapewniają również, że pogoda nie ma wpływu na możliwość ładowania. – Ładowanie w deszczu, a nawet podczas burzy nie stanowi problemu. System jest oddzielony od karoserii i uziemiony. Złącze ładowania zostało zaprojektowane tak, aby woda nie mogła się do niego dostać, dzięki czemu można używać go na zewnątrz, nawet kiedy pada – wyjaśnia Michal Hora.

Specjalista dodaje, że podczas ładowania podróżujący mogą pozostać w samochodzie albo go opuścić; przebieg procesu ładowania można łatwo monitorować za pomocą aplikacji mobilnej. Decydując się na pozostanie w samochodzie można bez problemu korzystać z jego udogodnień, takich jak radio czy ładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. – Zużycie energii przez te urządzenia jest minimalne i nie ma żadnego wpływu na ładowanie auta — wyjaśnia Hora.

Ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza w trakcie ładowania nie stanowi problemu również w przypadku użycia szybkich ładowarek.

Długa gwarancja

Akumulatory w autach elektrycznych ocenia się przede wszystkim w trzech aspektach: zapewnianego zasięgu, mocy ładowania oraz żywotności – tzn. tego, jak długo zachowają swoją pierwotną pojemność. Na ich żywotność wpływ ma jednak sposób użytkowania auta, a zwłaszcza jego ładowania.

Skoda, tak jak inne marki Grupy Volkswagen, gwarantują, że przez co najmniej 8 lat eksploatacji lub na dystansie 160 tys. kilometrów pojemność akumulatora nie spadnie poniżej 70% – mówi David Pekárek, ekspert Skody ds. akumulatorów. – Z doświadczenia wiemy, że po upływie tego czasu żywotność akumulatora i tak jest znacznie lepsza (niż wspomniane 70%). Ale wszystko zależy też od sposobu użytkowania samochodu – dodaje.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji