UżywaneAuta rodzinne do 40 tys. zł - 10 najlepszych propozycji

Auta rodzinne do 40 tys. zł – 10 najlepszych propozycji

W budżecie 40 tys. zł można przebierać wśród wielu rodzinnych aut – minivanów i vanów, a także SUV-ów. Oto 10 polecanych samochodów dla rodziny.

Mimo obsadzenia rynku przez SUV-y, za podręcznikowy przykład samochodu dla rodziny nadal uważany jest minivan. I trudno się z tym nie zgodzić. Właśnie takie auta projektowane były stricte pod osoby wożące samochodem dzieci – czyli miały mieć jak największy bagażnik, obszerny przedział pasażerski, a także funkcjonalne udogodnienia i rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo podróżowania. Nie oznacza to jednak, że uterenowionych aut nie warto brać pod uwagę podczas poszukiwań dobrego auta dla rodziny. Wiele SUV-ów także może się pochwalić przyzwoitymi możliwościami transportowymi i posiadaniem „genów” minivana, co z pewnością zaplusuje podczas dalszych wyjazdów z pociechami.

Wybraliśmy 10, naszym zdaniem, godnych rozpatrzenia samochodów rodzinnych za 40 tys. zł. Wszystkie przystosowane są do przewozu 7 osób, choć nie zawsze oznacza to obecność na pokładzie 3. rzędu siedzeń. Nikogo nie powinny odstraszać dawne lata rynkowego debiutu (np. sprzed ponad 20 lat). Część wymienionych poniżej samochodów produkowano bardzo długo, a dostępne w założonym budżecie auta z reguły pochodzą z końcowego okresu wytwarzania. Mają zatem sprawdzone silniki i wyeliminowane wady fabryczne cechujące starsze egzemplarze.

Używany Chevrolet Captiva

Lata produkcji: 2006-2018
Pojemność bagażnika: 97-465-1577 l
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2014 

Chevrolet Captiva

Nieco zapomniany już SUV Chevroleta był oferowany na polskim rynku dość długo, bo do 2014 roku. Captivy w założonym budżecie cenowym pochodzą już mniej więcej z tych lat, co oznacza że swobodnie można za tyle kupić auto po liftingu z 2011 roku. W odróżnieniu od bliźniaczego Opla Antary, odrobinę ją wydłużono i dodano 3. rząd siedzeń. Jest on jednak umowny i korzystanie z niego oznacza rezygnację z bagażnika (mieści wtedy 97 l). Przy 5. osobach zmieści się już rozsądne 465 l pakunków z możliwością powiększenia do 1577 l. Captiva trochę odstaje od rywali poziomem wykończenia i właściwościami jezdnymi. Ma za to dość trwałe silniki (benzynowe 2.4 i 3.0/3.2 V6 oraz diesle 2.0 i 2.2). Awarie dotyczą głównie łańcuchów rozrządu jednostek widlastych i osprzętu turbodiesli. Przeciętną żywotność prezentuje zawieszenie, przekładnie kierownicze i automatyczne skrzynie biegów. Coraz więcej osób narzeka na ograniczoną podaż niedrogich zamienników do Chevroleta. Serwisowaniem zajmują się placówki Opla.

Przeczytaj więcej na temat używanego Chevroleta Captiva:

Używany Chevrolet Captiva (2006-2018) – opinie użytkowników

Chevrolet Captiva

Używany Citroen C4 Picasso II

Lata produkcji: 2013-2022
Pojemność bagażnika: 537-1710 l, 170-643-1843 l (Grand)
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2014-2016 

Citroen C4 Picasso II

Jeśli trzeba wskazać auto, w którym nowoczesna stylistyka ani trochę nie kłóci się z funkcjonalnością, to z pewnością będzie to Citroen C4 Picasso drugiej generacji. Do jeden z najdłużej produkowanych kompaktowych minivanów (ostatnie roczniki sprzedawano jako C4 Spacetourer). Klienci mogli wybrać między wersją krótką (4,42 m, optymalna do miasta) lub wydłużoną Grand, dostępną także z 3. rzędem foteli (4,59 m). Ma ona też większy o 6 cm rozstaw osi, bo nie pozostaje obojętne dla pasażerów 2. rzędu (zamiast kanapy są tam indywidualnie ustawiane fotele). Francuski minivan imponuje nagromadzeniem przydatnych schowków, a także wykończeniem wnętrza i ciekawym projektem kokpitu. Trochę szkoda, że brakuje w nim godnych polecenia odmian benzynowych. 1.6 VTi/THP są awaryjne (usterki łańcuchów rozrządu, a w THP także turbo), a 1.2 PureTech przeciętnie radzą sobie z tym autem, zwłaszcza znacznie obciążonym. Lepiej poszukać 2-litrowych diesli HDi lub, jeśli będziemy jeździć głównie po mieście, ponad 100-konnych 1.5/1.6 HDi. Podczas oględzin sprawdźmy poprawność działania wyposażenia i osłuchajmy podwozie pod kątem niepożądanych stuków (bądź innych dźwięków).

Przeczytaj więcej na temat używanego Citroena C4 Picasso II:

Używany Citroen C4 Picasso II (2013-2022) – opinie użytkowników

Citroen C4 Picasso II

Używany Fiat Freemont

Lata produkcji: 2011-2016
Pojemność bagażnika: 145-540-1460 l
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2014 

Fiat Freemont

Choć ten samochód okraszony został emblematami Fiata, w rzeczywistości jest to zmodernizowany Dodge Journey oferowany pod włoską marką pod tym, jak amerykański producent wycofał się z Europy. Ową „amerykańskość” najlepiej widać bo przeciętnym poziomie wykończenia środka i… pokaźnych rozmiarach (prawie 4,9 m na długość). Na szczęście te centymetry nie giną nie wiadomo gdzie, a przekładają się na świetną przestronność wnętrza: nieźle jest nawet w opcjonalnym 3. rzędzie foteli. Mały minus dajemy za wąskie miejsce środkowe na kanapie (auto nieźle sprawdza się jako 6-osobowe), plus natomiast należy się na równą podłogę bagażnika po złożeniu jej oparcia (1460 l). W konfiguracji 5-osobowej Freemont mieści bardzo dobre 540 l i nawet nieco przewiezie przy komplecie pasażerów (145 l). Modernizacja spod znaku Fiata przyniosła pod maskę udane włoskie turbodiesle 2.0 MultiJet. Trzeba w nich jedynie pamiętać o wymianach uszczelki smoka olejowego (najlepiej co drugą wymianę oleju silnikowego). Benzynowe 2.4 i 3.6 V6 „przerzucono” bezpośrednio z Dodge’a. Są trwałe, ale paliwożerne (tolerują jednak LPG). Przeciętną żywotność prezentują hamulce i zawieszenie Freemonta. Wiele aut zmaga się z wyciekami z układu napędowego i skrzypieniem plastików we wnętrzu.

Przeczytaj więcej na temat używanego Fiata Freemonta:

Używany Fiat Freemont (2011-2016) – opinie użytkowników

Fiat Freemont

Używany Ford S-Max I

Lata produkcji: 2006-2015
Pojemność bagażnika: 285-854-2325 l
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2014 

Ford S-Max I

S-Max to kolejny dowód na to, że rodzinny minivan nie musi być nudnym samochodem. Podczas gdy Citroen C4 Picasso II ujmuje nieszablonowym wyglądem, propozycja od Forda oznacza się wyjątkowo dobrymi właściwościami jezdnymi. Technicznie ma sporo wspólnego z Galaxy, ale jest od niego trochę krótszy i znacznie niższy. Nie oznacza to jednak, że mały – auto mierzy 4,76 m na długość, lecz właściciele zgodnie potwierdzają, że dobrze się nim manewruje po mieście. Do dyspozycji podróżnych jest 5 lub 7 indywidualnych foteli. Wersje 5-osobowe cechuje głębszy bagażnik, do którego można było dokupić wysuwaną podłogę. S-Max już przy komplecie pasażerów zabierze na pokład niezłe 285 l. Gdy jedzie nim 5 osób, przestrzeni bagażowej nie powinno zabraknąć – wynosi 854 l. W konfiguracji 2-osobowej samochód zmieści aż 2325 l. Do charakteru usportowionego minivana idealnie pasują benzynowe silniki EcoBoost (1.6 i 2.0), ewentualnie 2.5 Turbo ze starszych aut. Wolnossące 2.0/2.3 nie imponują osiągami oraz spalaniem. Z diesli warto rozważyć francuskie 2.0 TDCi o mocy 140 lub 163 KM, ewentualnie mocnego 2.2 TDCi (nawet 200 KM). 1.6 TDCi będzie zbyt ospały, a przestarzały 1.8 TDCi nie grzeszy trwałością (zawodzą wtryski i koło dwumasowe). Właściciele S-Maxów sygnalizują częste awarie układu hamulcowego i wspomagania kierownicy, a także coraz powszechniejszą korozję.

Przeczytaj więcej na temat używanego Forda S-Max I:

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie użytkowników

Ford S-Max I

Używane Mitsubishi Outlander II

Lata produkcji: 2006-2012
Pojemność bagażnika: 184-540-1690 l
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

Mitsubishi Outlander II

Nie ma co ukrywać – 40 tys. zł to już górna granica kwot za używanego Outlandera drugiej generacji. Według nas będzie on jednak lepszym wyborem od następcy z dużo większym przebiegiem. Już Outlander II pozytywnie zaskakuje przestronnością wnętrza, choć na kanapie wygodnie usiądą najwyżej dwie osoby. Sporo aut ma 3. rząd siedzeń w postaci niewielkiej ławeczki, raczej średnio sprawdzającej się w dalszych podróżach. Nie zajmuje ona jednak, po złożeniu, dużo miejsca w bagażniku, który w konfiguracji 5-osobowej jest naprawdę pojemny (540 l). Maksymalnie da się go powiększyć do 1690 l (składając oparcia kanapy i odchylając całość do przodu). Wbrew pozorom wcale nie tak trudno o benzynowego Outlandera II (2.0 lub 2.4). Nie zachwycają spalaniem, ale zapewniają przewidywalną eksploatację. W autach z końca produkcji (a takie kupimy za 40 tys. zł) nie montowano już awaryjnych diesli Volkswagena (2.0 DI-D; wycofano je w 2010 r.), tylko przewidywalne w eksploatacji jednostki 2.2 DI-D: 156 KM (od PSA) i 177 KM (autorstwa Mitsubishi). Przy dużych przebiegach mogą wymagać wymiany/regeneracji osprzętu, co prawdopodobnie pochłonie sporo z portfela. Przed zakupem oceńmy podwozie pod kątem korozji czy eksploatacji terenowej (wiele aut ma napęd 4×4).

Przeczytaj więcej na temat używanego Mitsubishi Outlandera II:

Używane Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie użytkowników

Mitsubishi Outlander II

Używany Opel Zafira C

Lata produkcji: 2011-2019
Pojemność bagażnika: 710-1860 l (5-os.), 152-642-1792 l (7-os.)
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2016 

Opel Zafira C

Trzecia Zafira była ostatnią dostępną jako kompaktowy minivan. Opel wyraźnie w niej postawił na walory estetyczne – to naprawdę ładne i smukłe auto, choć sporo dłuższe od poprzedniczki (prawie 4,7 m długości). W odróżnieniu od Zafiry B, w generacji C kanapę drugiego rzędu zastąpiono trzema fotelami, ale zrezygnowano ze świetnego systemu składania dodatkowych foteli w bagażniku (stanowiły zresztą wyposażenie opcjonalne). Jeśli ktoś nie planuje wozić autem 7 osób, lepiej niech poszuka auta z fabrycznym brakiem 3. rzędu siedzeń, gdyż mają głębszy, a co za tym idzie – pojemniejszy bagażnik (od 710 do 1860 l, podczas gdy 7-osobowe Zafiry zmieszczą o kilkadziesiąt litrów mniej). Z silników dobrymi opiniami cieszą się 1.4 Turbo (tolerują LPG), 1.6 Turbo (niewielka awaryjność) i wolnossące 1.8, o ile nie mają założonej instalacji gazowej. 2-litrowe diesle Fiata świetnie odnajdują się na drogach szybkiego ruchu – zwłaszcza odmiana biturbo o mocy 195 KM. Trzeba w nich pamiętać o felernej uszczelce smoka pompy olejowej. Opel dostarczał turbodiesle 1.6 CDTI: one z kolei nie grzeszą trwałością łańcucha rozrządu. Zafiry ponadto sprawiają kłopoty z elektroniką pokładową (nawigacja, czujniki deszczu), zawieszeniem (delikatne silentblocki) i skrzyniami M32 (w autach do 2012 r.).

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Zafiry C:

Używany Opel Zafira C (2011-2019) – opinie użytkowników

Opel Zafira C

Używany Peugeot 5008 I

Lata produkcji: 2009-2016
Pojemność bagażnika: 194-679-1754 l
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2014-2016 

Peugeot 5008 I

Peugeot kazał czekać na swojego kompaktowego minivana aż do 2009 roku. Pierwsze wcielenie 5008 okazało się naprawdę przemyślane i udane, ale nie wytrzymało naporu SUV-ów. Auto ma wszystko, co w minivanie najlepsze, czyli osobno regulowane siedzenia 2. rzędu, dodatkowe miejsca w bagażniku (wygodniejsze niż u konkurentów), przyjemny w obyciu kokpit z podwyższoną konsolą środkową oraz wyposażenie w praktyczne udogodnienia (np. stoliki w oparciach foteli). W dodatku imponuje ogromnym bagażnikiem (679 l przy 5. osobach lub 1754 l po złożeniu kanapy). Podobnie jak w C4 Picasso, także tu zabrakło zasługujących na rekomendację wersji benzynowych. Opracowane z BMW jednostki 1.6 VTi psują nerwy usterkami łańcuchów rozrządu, a 1.6 THP dodatkowo nietrwałymi turbosprężarkami i nagarem w dolocie. Diesle 1.6 HDi nie są wolne od nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami, dlatego lepiej postawić na dynamicznego i oszczędnego 2.0 HDi. Ogólna niezawodność wypada na niezłym poziomie. Zdarzają się jedynie niezbyt poważne defekty hamulców czy zawieszenia.

Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 5008 I:

Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników

Peugeot 5008 I

Używane Renault Espace IV

Lata produkcji: 2003-2014
Pojemność bagażnika: 291-b.d.-2860 l, 456-900-3050 l (Grand)
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2013-2014 

Renault Espace IV

Zdajemy sobie sprawę, że niełatwo wydać 40 tys. zł na auto, które konstrukcyjnie ma ponad 20 lat. Takie auta jak Espace IV wolno się jednak starzeją, bo po prostu… w późniejszych latach nie powstało wiele lepszych vanów. To prawdziwy przyjaciel rodziny, który w naprawdę komfortowych warunkach przewiezie 7 osób – i to zarówno w odmianie krótkiej, jak i przedłużonej o 20 cm (Grand Espace). Ta druga zyskała dodatkowe 7 cm rozstawu osi i ma jeszcze więcej miejsca z tyłu. Wizytówką modelu są obrotowe fotele 2. rzędu i możliwość utworzenia ze środkowego miejsca stolika. Liczby dotyczące bagażnika mówią same za siebie. Odmiana Grand przy 5. osobach zmieści aż 900 l pakunków, a w konfiguracji 2-osobowej – ponad 3000 l. Nawet przy 7. podróżnych do bagażnika wejdzie tyle, co do przeciętnego kompaktowego SUV-a. Plusem Espace’ów za 40 tys. zł jest fakt, że za tyle kupimy wyłącznie samochody po ostatniej, trzeciej modernizacji, która praktycznie nie wykazuje żadnych chorób wieku dziecięcego. W ofercie pozostały jedynie sprawdzone silniki 2.0 Turbo i 2.0 dCi: felerne 1.9/2.2/3.0 dCi wycofano we wcześniejszych latach i nie ma co ich na siłę szukać. Warunkowo można się pokusić o znalezienie oferowanego do 2010 roku benzynowego 3.5 V6, który tworzy z nadwoziem Espace’a niespotykane połączenie. Nastawmy się na głównie awarie elektroniki pokładowej (zwłaszcza karty uruchamiającej).

Przeczytaj więcej na temat używanego Renault Espace IV:

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Renault Espace IV

Używana Toyota Verso

Lata produkcji: 2009-2018
Pojemność bagażnika: 485-1740 l (5-os.), 155-440-1696 l (7-os.)
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2013 

Toyota Verso

Toyota miała zamiar „upakować” aż 7 osób w kompaktowym minivanie o długości zaledwie 4,4 m. Zadanie zostało wykonane, ale w przypadku rodzinnej Toyoty nie ma co na siłę szukać odmian z 3. rzędem foteli: są one umowne i zmniejszają i tak niezbyt okazały bagażnik (440 l lub 485 l w wersji fabrycznie 5-osobowej). Godne uznania są dopiero wyniki w konfiguracji 2-osobowej (1696 l lub 1740 l). Verso będzie jednak idealną propozycją do bezproblemowego wożenia piątki podróżnych. Za sprawą sporego rozstawu osi oferuje mnóstwo miejsca na nogi w 2. rzędzie składającym się z trzech oddzielnie regulowanych foteli. Nieco zastrzeżeń płynie w stronę przeciętnych przednich miejsc i kokpitu z umieszczonymi pośrodku wskaźnikami. Te auta zazwyczaj długo nie sprawiają żadnych problemów – szczególnie jeśli mają pod maską silnik benzynowy (1.6/1.8 Valvematic). Zapewniają wystarczające osiągi i dobrze tolerują LPG. Z dieslami jest nieco gorzej. Lepiej odpuścić warianty 2.2 D-4D/D-CAT (nadal zdarzają się pęknięcia bloków silnika) i postawić na 2.0 D-4D, szczególnie w odmianie 124-konnej po kilku poprawkach. Interesującą nas Toyotę obejrzyjmy pod kątem korozji. Sprawdźmy też działanie wszystkich elementów wyposażenia.

Przeczytaj więcej na temat używanej Toyoty Verso:

Używana Toyota Verso (2009-2018) – opinie użytkowników

Toyota Verso

Używany Volkswagen Touran I

Lata produkcji: 2003-2015
Pojemność bagażnika: 120-695-1989 l
Za 40 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2015 

Volkswagen Touran I

Volkswagen produkował pierwsze wcielenie Tourana aż 12 lat, choć niektórzy niesłusznie uważają gruntownie zmodernizowany model z lat 2010-2015 za drugą generację. Jedno jest pewne: mało który minivan oferuje tak świetną przestronność w przeliczeniu na centymetry nadwozia. Auto ma zaledwie 4,4 m długości, a w niezłych warunkach przewiezie 7 osób lub 5 z możliwością zapakowania aż 695 l bagażu. Doskonale wypadają też możliwości transportowe w konfiguracji 2-osobowej (prawie 2000 l pojemności). Jak to w Volkswagenie, trzeba się nastawić na maksymalnie uproszczony kokpit z niezbyt wyszukanymi materiałami. Za 40 tys. zł kupimy Tourana I po drugim liftingu z 2010 roku, który oferowany był już z poprawionymi turbodieslami 2.0 TDI z zasilaniem common rail (CR). Z kolei słynny silnik 1.9 TDI zastąpiono w nim również niezłym 1.6 TDI (ale z delikatnymi wtryskami). Awaryjność diesli tyczy się głównie DPF-ów. Będą o wiele lepszym wyborem od jakiejkolwiek odmiany benzynowej. W tych latach oferowano tylko dwie – słabowitego 1.2 TSI (105 KM) i mocnego, ale awaryjnego 1.4 TSI Twincharger (z turbo i kompresorem). Popsuć w nim się może naprawdę dużo – od wspomnianego kompresora, przez łańcuch rozrządu, na pobieraniu oleju kończąc. Z rezerwą podchodźmy do wyeksploatowanych Touranów ze skrzyniami DSG.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Tourana I:

Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – opinie użytkowników

Volkswagen Touran I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji