Auto nie jest już pierwszej świeżości, ale pełno w nim smaczków typowych dla marki Saab. Oto opinie o pierwszej generacji Saaba 9-5, zebrane w programie Wybór Kierowców.
Dwadzieścia lat. Dokładnie tyle skończyły najstarsze Saaby 9-5. W 2005 roku model gruntownie zmodernizowano, a na następcę trzeba było czekać aż do 2010 roku. Nowość utrzymała się jednak na rynku niespełna dwa lata, czyli do momentu upadku marki Saab. Szwedzkiemu reprezentantowi klasy wyższej trudno odmówić indywidualizmu, ale z pewnością nie jest najnowocześniejszym graczem w segmencie. Sylwetka przez długie lata zdążyła się opatrzeć, natomiast stonowane wnętrze z panelem środkowym zwróconym do kierowcy docenią nie tylko miłośnicy marki. Komfort jazdy jest mocną stroną Saaba, podobnie jak system wentylacji i ogrzewania. Mimo leciwego wieku 9-5 też nie korodują.
Pułapka pod maską
To, co w dużej mierze dyskwalifikuje Saaba jako normalne auto do codziennego poruszania się, to silniki. Owszem, są mocne, ale obija się to na trwałości skrzyni – dość szybko słychać z niej zgrzyty. Typowy problem benzyniaków (po liftingu wyłącznie czterocylindrowych) to przepustnice, a w dieslach istnieje ryzyko pęknięcia głowicy i wypalenia tłoków (odpowiednio 2.2 TiD i 3.0 V6 TiD, oba przed liftingiem). Wraz z modernizacją pod maskę trafił nowy silnik wysokoprężny 1.9 TDiS z common rail, którego można polecić. Niestety, części do szwedzkiego auta nie będą ani tanie ani powszechnie dostępne, a naprawią go jedynie wyspecjalizowane warsztaty.
Saab 9-5 – opinie użytkowników
Zalety
„Tym samochodem podróżuje się naprawdę komfortowo, a jazda na długich dystansach jest przyjemna i nie męczy”
„Klimatyzacja i ogrzewanie działają bardzo szybko i wydajnie”
„Świetne zabezpieczenie antykorozyjne – po 11 lata użytkowania nie ma ani śladu rdzy”
„Deska zwrócona w stronę kierującego. Wszystko czytelne i wykonane z najlepszych materiałów”
Wady
„Minusem jest trwałość skrzyni – potrafi zgrzytać już po 200 tys. km”
„Części są droższe od części do aut innych marek, a ceny napraw – wygórowane. Do tego brak zamienników”
„Auto dość trwałe, ale mało osób zna się na nich od strony technicznej i potrafi je w profesjonalny sposób naprawić”
Saab 9-5 podsumowanie
Saab to dobry wybór dla osób chcących się wyróżnić z gąszczu BMW i Mercedesów. Szwedzki samochód będzie jednak wymagał o właściciela większej opieki i grubszego portfela. Nie na zakup (bo ceny są naprawdę niewygórowane), a na późniejsze obcowanie z tym pełnym niespodzianek autem.
Saab 9-5 I (1997-2010) dane techniczne
Saab 9-5 wymiary
Dł./szer./wys. | 480-484/179/145 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 500 l (sedan), 415-1490 (kombi) |
Saab 9-5 silniki
Silnik | 2.0 LPT | 2.0 T | 2.3 T | 2.3 Aero |
Pojemność | 1985 ccm | 1985 ccm | 2290 ccm | 2290 ccm |
Paliwo | turbo benz. | turbo benz. | turbo benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 150 KM | 185 KM | 210 KM | 250 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 8,3 s | 8,1 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 230 km/h | 235 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,0 l/100 km | 10,5 l/100 km | 10,6 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Saab 9-5 silniki
Silnik | 1.9 TiD | 2.2 TiD | 3.0 TiD |
Pojemność | 1910 ccm | 2172 ccm | 2962 ccm |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 120 KM | 176 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 280 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 11,0 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 195 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,7 l/100 km | 8,5 l/100 km |