Samochód z automatyczną skrzynią biegów daje więcej przyjemności z jazdy, ale i może niepotrzebnie podwyższyć koszty eksploatacji. Na przykładzie 7 popularnych automatów prezentujemy, jak sprawują się używane skrzynie automatyczne.
Skrzynie automatyczne rosną w siłę i obecnie nie są niczym nadzwyczajnym w nowych samochodach. Coraz większą chęć do przekładni automatycznych widać również na rynku wtórnym. Niewątpliwą zachętą do zakupu używanego samochodu z automatem jest… cena, niewiele różniąca się od egzemplarza ze skrzynią ręczną. Auta wyposażone w przekładnię automatyczną z reguły są droższe, ale im starsze, tym owa różnica się zaciera. W salonie niejednokrotnie opcja zesparowania samochodu z automatem oznaczała dopłatę rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Gdy skrzynia „wyręczająca” kierowcę cieszy się dobrą opinią, auta w nią wyposażone nadal są droższe, ale co najwyżej o kilka tysięcy złotych. A korzyści z posiadania automatu we współczesnych autach jest coraz więcej. Nowoczesne skrzynie już nie podwyższają zużycia paliwa i nie powodują mizernych osiągów. Wręcz przeciwnie, czasami wręcz pozwalają na rzadsze odwiedziny stacji benzynowej i wypracowują lepsze parametry przyspieszenia niż odpowiedniki w postaci tradycyjnej skrzyni. Nie mówimy już o niewątpliwym komforcie jazdy w korku, bez konieczności uporczywego wciskania sprzęgła i wybierania „jedynki”.
Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?
Skrzynia automatyczna niejedno ma imię
Początkowo skrzynie automatyczne technicznie ograniczały się do przekładni z hydrokinetycznym przetwornikiem momentu obrotowego. Nie każdy polubił charakterystykę ich pracy – były powolne i podwyższały spalanie. Producenci wyszli naprzeciw rosnącym oczekiwaniom odbiorców i stworzyli nowe rodzaje automatów. Największym przełomem okazały się zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe. Na dużą skalę rozpowszechnił je zwłaszcza Volkswagen, tworząc szybką w działaniu skrzynię DSG. W ślad za nim poszło wielu innych producentów, np. Ford (Powershift), Hyundai/Kia (DCT), Renault (EDC) lub Fiat (DDCT). Pojawiły się również skrzynie bezstopniowe CVT oraz bazujące na klasycznych „manualach” skrzynie zautomatyzowane. W hybrydach Toyoty znajdziemy z kolei przekładnię planetarną, sterującą parametrami silnika spalinowego i elektrycznych w taki sposób, by uzyskać odpowiedni przepływ mocy między elementami układu.
![Skrzynie automatyczne 01 Skrzynie automatyczne 01](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/08/Skrzynie-automatyczne-01-1024x694.jpg)
Co trzeba wymienić w używanym aucie ze skrzynią automatyczną?
Po pierwsze i najważniejsze – olej. Przekładnia, podobnie jak silnik, nie znosi długotrwałej jazdy na „jednym”, z reguły przepracowanym i pełnym zanieczyszczeń oleju. Pomimo że niektórzy producenci nie przewidują jego wymiany, warto ją zlecić co 60-80 tys. km (usługa kosztuje ok. 1000 zł). Na tym jednak nie kończą się wydatki. Jeśli kupimy auto, które właściciel nie oszczędzał, np. poddawał tuningowi albo holował nim ciężkie przyczepy, do naprawy/wymiany będzie kwalifikował się również konwerter momentu obrotowego, a w skrzyniach dwusprzęgłowych – same sprzęgła. Te elementy przy odpowiednim traktowaniu i serwisowaniu powinny „wytrzymać” ponad 200 tys. km, ale gdy ulegną zużyciu, w warsztacie zostawimy tysiące złotych. Dlatego ważna jest kontrola używanego samochodu w wyspecjalizowanym serwisie: będziemy wtedy wiedzieli, na czym stoimy.
Oto 7 skrzyń automatycznych montowanych w wielu popularnych używanych samochodach. Czy ich udział na rynku wtórnym przekłada się na dobre opinie i niezawodność?
Skrzynia DSG/S tronic (koncern VW)
W produkcji: od 2004 r.
Liczba biegów: 6/7
Występowanie: większość modeli Volkswagena, Skody i Seata, mniejsze modele Audi
Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna montowana na szeroką skalę w niemal całej gamie modelowej koncernu Volkswagena. Liczba biegów zależy od wersji przekładni DSG. W mocniejszych samochodach (głównie sportowych) stosowano wersje z 6 przełożeniami, 7 z kolei występowało m.in. w odmianie DSG przystosowanej do współpracy ze słabszymi silnikami (do 250 Nm), wykorzystującej tzw. suche (mniej trwałe) sprzęgła. Skrzynia DSG w samochodach Audi nazywa się S tronic. W modelach ze wzdłużnie ustawioną jednostką napędową zastosowano zaprojektowaną specjalnie do nich niezbyt trwałą przekładnię DL501. Ona, podobnie jak pozostałe wersje DSG, zmaga się z problemami mechatroniki prowadzącymi w końcu do awarii sprzęgieł. Koszty serwisowania dodatkowo podwyższa obecność dwumasowego koła zamachowego.
Skrzynia biegów DSG – ile zapłacimy za jej naprawę?
![Skoda Superb II Skoda Superb II](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-05-1024x584.jpg)
Skrzynia Lineartronic (Subaru)
W produkcji: od 2009 r.
Liczba biegów: skrzynia bezstopniowa (6/7 „wirtualnych” przełożeń”
Występowanie: większość modeli Subaru (od 2009 r.)
Skrzynia opracowana przez Subaru cieszy się dobrymi opiniami z uwagi na znikomą awaryjność. Dopiero po przekroczeniu 200 tys. km wymiany może zacząć domagać się łańcuch klinowy odpowiadający za zmianę przełożenia. W starszych autach z kolei zdarzały się drobne wycieki oleju. Jak na przekładnię CVT, skrzynia zapewnia całkiem sporo przyjemności z jazdy – wyposażono ją w program symulujący zmianę biegów przy dynamicznej jeździe. W efekcie Lineartronic stanowi doskonałe połączenie wszelkich zalet skrzyni bezstopniowej i klasycznego automatu.
![Subaru Outback Subaru Outback](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-03-1024x540.jpg)
Skrzynia 7G-Tronic (Mercedes)
W produkcji: od 2003 r.
Liczba biegów: 7
Występowanie: większość modeli Mercedesa (od 2003 r.), SsangYong Rexton (od 2015 r.)
Pierwsza na świecie automatyczna skrzynia o 7 przełożeniach początkowo borykała się z usterkami nietrwałego konwertera momentu obrotowego, głównie w mocnych silnikach wysokoprężnych. Skala problemów zmalała w okolicach 2011 r. 7G-Tronic zastąpiła w samochodach Mercedesa udaną skrzynię 5G-Tronic, montowaną w autach z gwiazdą na masce od początku lat 90. Nawet w dzisiejszych czasach przekładnia nie rozczarowuje szybkością działania.
![Mercedes CLS II Mercedes CLS II](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-01-1024x545.jpg)
Skrzynia Multidrive-S (Toyota)
W produkcji: od 2009 r.
Liczba biegów: skrzynia bezstopniowa (7 „wirtualnych” przełożeń)
Występowanie: większość modeli Toyoty (Yaris, Corolla, Auris, Avensis, RAV4, Verso)
Większość około 10-letnich Toyot mogła współpracować z bezstopniową skrzynią Multidrive-S. Nie zachęca może do dynamicznej jazdy (permanentnie utrzymuje wysokie obroty silnika), ale pod kątem awaryjności rzadko płyną do niej jakiekolwiek zastrzeżenia. Spokojnie jeżdżący kierowcy docenią także płynność działania przekładni.
![Toyota RAV4 III Toyota RAV4 III](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-02-1024x547.jpg)
Skrzynia Powershift (Ford)
W produkcji: od 2008 r.
Liczba biegów: 6
Występowanie: większość modeli Forda (Fiesta VII, Focus III, Mondeo IV, Kuga II, S-Max I, Galaxy II), modele Volvo od C30 do S80 (bez SUV-ów)
Sprawnie „wachlująca” biegami skrzynia stosowana w Fordach i Volvo. Niestety, owa szybkość objawia się tylko podczas wrzucania biegów w górę: redukcja jest już bardziej opieszała. W dodatku przekładnia nie grzeszy trwałością. Słyszy się o przypadkach „pełzania” na wrzuconym biegu jałowym, pojawiają się też trudności z wybraniem biegu wstecznego (na zimnej skrzyni). Generalnie: im słabszy silnik, z którym połączono skrzynię Powershift, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.
![FORD Mondeo IV Kombi 2.0TDCi 140KM 6AT Durashift WE5077N 06-2008 FORD Mondeo IV Kombi 2.0TDCi 140KM 6AT Durashift WE5077N 06-2008](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-07-1024x620.jpg)
Skrzynia ZF 6HP
W produkcji: od 2000 r.
Liczba biegów: 6
Występowanie: Audi S6/A8, większość modeli BMW po 2001 r., Jaguary, Land Rovery
Przekładnia hydrokinetyczna stosowana głównie w Audi i BMW dała się poznać jako płynny i nie mający wpływu na spalanie automat. Oferował możliwość ręcznego wybierania przełożeń przy użyciu manetek lub lewarka. Niestety, leciwy wiek i ogromne przebiegi aut odbijają się na trwałości skrzyni. Wyjątkowo nie toleruje na odkładania w czasie wymiany oleju. Słabo znoszą również wysokie momenty obrotowe mocniejszych, zesparowanych z nią silników. Usterki 6-biegowej skrzyni ZF dotyczą zaworów, solenoidów, blokady konwertera i elektroniki.
![BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008 BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-04-1024x594.jpg)
Skrzynia ZF 8HP
W produkcji: od 2008 r.
Liczba biegów: 8
Występowanie: Alfa Romeo Giulia/Stelvio, mocne wersje Audi A6/A7/A8/Q7, większość modeli BMW po 2008 r., Jaguar F-Pace/F-Type/XE/XF (od 2012 r.)/XJ (od 2009 r.), Jeep Grand Cherokee WK2 (od 2014 r.)/Wrangler, Land Rover Discovery 4/5, Range Rover/Range Rover Sport, Volkswagen Amarok
Zwiększenie liczby biegów do 8 pozwoliło jeszcze bardziej ograniczyć spalanie – wg producenta nawet o 11% przy jednoczesnej poprawie dynamiki silnika. Ósmy bieg doskonale sprawdza się na autostradach: podróżuje się wtedy nie przekraczając 2000 obr./min. Skrzynia ma szeroki zakres akceptowalnego momentu obrotowego (w zależności od odmiany: od 300 do 1000 Nm) i zmienia biegi „nie po kolei”, tj. jest w stanie „zrzucić” np. z ostatniego przełożenia na drugie. Redukcja trwa przy tym zaledwie 0,2 s. Do często stosowanych opcji należy tzw. procedura startowa i sportowy tryb pracy (wystarczy odpowiednio zaprogramować sterownik). Także w tym automacie nie warto lekceważyć terminów wymiany oleju. Serwisy polecają również montaż dodatkowej chłodnicy oleju, zwłaszcza gdy zamierzamy intensywnie eksploatować samochód.
![BMW serii 5 F10 BMW serii 5 F10](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2019/09/Automatyczne-skrzynie-biegow-06-1024x523.jpg)
Redakcja poleca:
Jak wydłużyć życie automatycznej skrzyni biegów?
Czy warto kupić używany samochód z automatyczną skrzynią biegów?