Najlepsze niemieckie auta według ADAC

Niemieckie auta uchodzą za najlepsze z dostępnych na rynku wtórnym. Na podstawie raportu ADAC prezentujemy 10-letnie niemieckie auta, które są najmniej awaryjne i zostały najwyżej ocenione.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 10-letnie niemieckie auta, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako niską lub bardzo niską. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Volkswagen up!

Awaryjność dla rocznika 2012: 18,4 (niska)

Volkswagen Up!W raporcie ADAC pojawił się Volkswagen up!, bo w Niemczech jest on bardziej popularny od chętniej wybieranej w Polsce, jednak technicznie identycznej, Skody Citigo. Trzecim z trojaczków produkowanych w Bratysławie jest Seat Mii. Różnice między nimi ograniczają się do łatwo wymiennych elementów – np. zderzaków, felg czy ozdobnych paneli w kabinie. Mechanicznie auta nie różnią się (poza tym, że up! jako jedyny był oferowany z silnikiem 1.0 TSI).

Wysokie notowania up! w raporcie ADAC są dobrą wiadomością dla zainteresowanych zakupem. Potwierdzają, że auto jest nie tylko oszczędne (i doskonale pracujące na LPG), przyjemne w prowadzeniu i przestronne, ale również solidne. Na podkreślenie zasługuje, że na przestrzeni lat up! trzymał formę – po nieco niżej ocenionych egzemplarzach z lat 2013-2016 znów jego awaryjność zaczęła być oceniana jako niska.

Za typowe źródła problemów Volkswagena up! eksperci ADAC uznali okładziny hamulcowe (zwłaszcza w rocznikach 2014-2016), układ hamulca ręcznego (2014-2015) oraz akumulatory (2011, 2020).

Mercedes Vito/Viano

Awaryjność dla rocznika 2012: 18,3 (niska)

Mercedes Vito II Viano W639

Powszechnie znanym problemem starszych Mercedesów jest korozja. Dosyć częstym widokiem na ulicach jest też mocno „zgnity” samochód spod znaku trójramiennej gwiazdy, który wciąż zachował mobilność. Solidność mechaniki Mercedesów podkreśla wysoka pozycja użytkowego Vito i lepiej wykończonego Viano w raporcie ADAC. Co rzadko spotykane, awaryjność utrzymuje się na poziomie ocenionym jako „niska” przez wszystkie badane roczniki (2012-2019).

Za typowe źródła problemów Mercedesów Vito/Viano eksperci ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w rocznikach 2004), wtryskiwacze (2006), alternatory (2004-2005), akumulatory (2004) i stacyjki (2004-2007).

Volkswagen Tiguan

Awaryjność dla rocznika 2012: 17,9 (niska)

Używany Volkswagen Tiguan

Popularny na polskim rynku wtórnym model dzieli mechanikę z Golfem oraz Passatem. To dobra wiadomość dla zainteresowanych zakupem, bo oznacza świetne zaopatrzenie w niedrogie, markowe zamienniki oraz części używane. Kolejną dobrą informacją jest wysoka trwałość Tiguana – i to nie tylko jego pierwszej odsłony, ale również drugiej, bazującej już na nowoczesnej platformie MQB. Wszystko to ułatwia przymknięcie oka na mankament w postaci wysokich cen ofertowych zadbanych Tiguanów.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Tiguana eksperci ADAC uznali system recyrkulacji spalin (szczególnie kapryśny w autach z rocznika 2011) oraz łańcuchy rozrządu (2009).

Volkswagen Beetle

Awaryjność dla rocznika 2012: 16,9 (niska)

Volkswagen BeetlePod stylową karoserią współczesna interpretacja Garbusa kryje sprawdzoną mechanikę Golfa. W większości sprawdzanych przez ADAC roczników Beetle okazał się jednak mniej awaryjny od pierwowzoru. Najwyraźniej procentuje mniej intensywny sposób eksploatacji oraz podejście wielu kierowców do samochodu – bliżej mu do motoryzacyjnego gadżetu niż narzędzia do ciężkiej pracy.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Beetle uznali akumulatory (zwłaszcza w pojazdach z rocznika 2007).

BMW serii 5

Awaryjność dla rocznika 2012: 16,5 (niska)

BMW 530d F10 M-Pakiet 3.0d R6 258KM 8AT xDrive WY2145V 09-2011

„Piątka” od BMW zawsze cieszyła się dobrymi opiniami.  Notowania modelu trochę obniżyła generacja E60, borykająca się m.in. problemami z elektroniką, zawieszeniem czy silnikami palącym olej. Wciąż dobrze wyglądająca generacja F10 oznacza dla BMW serii 5 powrót do formy. Niestety przekłada się to na bardzo wysokie ceny ofertowe zadbanych aut. Warto jednak dołożyć. „Okazje” to zwykle bomby z opóźnionym zapłonem.

Za typowe źródła problemów BMW serii 5 eksperci ADAC uznali przewody układu chłodzenia (zwłaszcza w rocznikach 2012), rozruszniki (2005-2009), czujniki akumulatora (2006), alternator (2004-2006, 2008-2009), pompę paliwa (2001-2003, 2009-2010), akumulatory (2001-2005) i świece zapłonowe (2001, 2003).

Audi A3

Awaryjność dla rocznika 2012: 15,3 (niska)

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008

Używane Audi A3 są cenione przez rynek wtórny. Niewiele aut oferuje tak dobre właściwości jezdne, wysoki komfort resorowania, świetnie wykończone wnętrze, szeroką paletę silników oraz dużą bazę zamienników i używanych części. Doskonałe wyniki w raporcie ADAC potwierdzają też, że A3 to ponadprzeciętnie trwały kompakt – Audi wypadło najlepiej nie tylko wśród aut z rocznika 2012, ale również w świeższych, co jest sygnałem, że zbudowanie nowszego modelu na platformie MQB nie wpłynęło na jego trwałość.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów w Audi A3.

Mercedes klasy C

Awaryjność dla rocznika 2012: 15,2 (niska)

Mercedes klasy CPrzez lata samochody spod znaku trójramiennej gwiazdy uchodziły za wybitnie trwałe. Później przyszła zapaść pod znakiem problemów z korozją oraz rozbudowaną elektroniką pokładową. Mercedes dołożył jednak starań, by wrócić do formy, czego potwierdzeniem są dobre oceny klasy C w tegorocznym raporcie ADAC.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy C eksperci ADAC uznali stacyjki (głównie w pojazdach z roczników 2012-2014), rozruszniki (2001-2006, 2007-2014), wtryskiwacze (2002), pompy paliwa (2001-2002), układy kierownicze (2007-2011) oraz akumulatory (2007-2009).

Mercedes klasy B

Awaryjność dla rocznika 2012: 13,1 (niska)

Mercedes klasy B W246

Druga odsłona Mercedesa klasy B to zupełnie nowe rozdanie pod względem stylizacji, wykończenia wnętrza czy wyposażenia. Radykalnie zmieniono też architekturę mechaniczną, którą model W246 dzieli z trzecią odsłoną klasy A. Moda na kompaktowe vany przemija, więc kto szuka nowoczesnego, przestronnego czy wygodnego we wsiadaniu i wysiadaniu auta, powinien zainteresować się klasą B. To lepszy wybór od wielu mniej przestronnych i funkcjonalnych crossoverów.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy B eksperci ADAC uznali rozruszniki, automatyczne skrzynie i pompy paliwa – największe natężenie awarii występuje w autach z rocznika 2005, a więc pierwszej odsłonie B-klasy. 

Audi Q5

Awaryjność dla rocznika 2012: 12,4 (niska)

Rywal Mercedesa GLK, który dzieli mechanikę z popularnym modelem A4 B8. W większości roczników ADAC uznał awaryjność Q5 za bardzo niską. Minimalne spadki formy (na awaryjność ocenioną na niską) model zaliczył w rocznikach 2012 oraz 2014. Audi przekonuje nie tylko trwałością i świetnym wykończeniem, ale również legendarnym i bardzo skutecznym napędem quattro.

Za typowe źródła problemów Audi Q5 eksperci ADAC uznali wtryskiwacze – problem dotyczy zwłaszcza aut z roczników 2012-2013, układy recyrkulacji spalin (2011) oraz rozruszniki (2009).

Mercedes GLK

Awaryjność dla rocznika 2012: 12,4 (niska)

MERCEDES GLK 320CDI X204 3.0d V6 224KM 7AT 7G-Tronic 4Matic WW4899S 12-2008Charakterystyczne, nakreślone prostymi liniami nadwozie jest jednym ze znaków rozpoznawczych poprzednika wyoblonego modelu GLC. O obu SUV-ach Mercedesa wspominamy nieprzypadkowo – oba zostały dobrze ocenione przez ekspertów ADAC (GLC nawet wyżej od starszego GLK). To dobra wiadomość dla kupujących, bo używane auta, także z początku produkcji, wciąż kosztują dużo.

Za typowe źródła problemów Mercedesa GLK eksperci ADAC uznali elementy układu kierowniczego (zwłaszcza w samochodach z lat 2009-2011), akumulatory (2009) oraz stacyjki (2009-2011).

Audi A6

Awaryjność dla rocznika 2012: 12,3 (niska)

AUDI A6 C7 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO318RK 03-2011

Kolejne generacje Audi A6 zyskują sobie status ikon niezawodności. Dotyczy to nawet najnowszych generacji – jak C7. Wiele osób twierdziło, że naszpikowanie jej zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi przełoży się na pasmo awarii. Tymczasem raport ADAC wykazuje, że sytuacja wygląda zupełnie inaczej – limuzyna Audi klasy wyższej jest wybitnie trwała. We wszystkich przebadanych rocznikach (2012-2019) jej awaryjność jest niska lub bardzo nisko. A do tego auto wciąż urzeka wyglądem, wykończeniem wnętrza, prowadzeniem czy paletą silników.

Za typowe źródła problemów Audi A6 eksperci ADAC uznali automatyczne skrzynie (defekty wykrywano najczęściej w autach z rocznika 2011), pompy wtryskowe (2003), ukłąd kierowniczy (2004-2006), filtry sadzy (2007-2008) oraz stacyjki (2005-2006).

BMW serii 3

Awaryjność dla rocznika 2012: 11,6 (bardzo niska)

BMW serii 3Rywalizacja o tytuł najmniej problematycznego auta klasy średniej była bardzo zacięta. W przypadku rocznika 2012 na trzecim miejscu znajduje się BMW serii 3. Można jednak wskazać roczniki (np. 2016), w których to właśnie bawarska limuzyna sprawia najmniej problemów. Kluczem do sukcesu jest oczywiście znalezienie zadbanego i należycie serwisowanego egzemplarza.

Za typowe źródła problemów BMW serii 3 eksperci ADAC uznali rozruszniki (głównie w pojazdach z rocznika 2006), pompy paliwa (2001-2004), węże układu chłodzenia (2006), nastawniki faz rozrządu (2005), skrzynki bezpieczników i przekaźników (2007-2008), zamki w drzwiach (2001-2003) oraz cewki zapłonowe (2002-2003).

Audi Q3

Awaryjność dla rocznika 2012: 11,5 (bardzo niska)

używane Audi Q3Kompaktowy SUV Audi nie zachwyca przestronnością wnętrza (zwłaszcza ilością miejsca dla pasażerów drugiego rzędu) oraz pozycją za kierownicą (wieniec kierownicy jest wyraźnie nachylony, nawet w dolnym położeniu fotela siedzi się dosyć wysoko). Od strony trwałości modelowi nic nie sposób zarzucić – Q3 okazało się nawet lepsze od A3, z którym dzieli mechanikę. Minimalny spadek formy nastąpił po 2017 r., kiedy awaryjność z bardzo niskiej spadła na niską.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych usterek Audi Q3.

BMW serii 1

Awaryjność dla rocznika 2012: 11,0 (bardzo niska)

BMW 125d F20 M-Sport 2.0d 218KM 8AT WY3726V 06-2012

Ewenement – serwujący masę radości z jazdy ostatni kompakt z napędem na tylną oś oraz dostępnymi sześciocylindrowymi silnikami. Kto ma choć trochę benzyny we krwi, powinien pomyśleć o zakupie „jedynki”. Takie auta już nie wrócą. Zadbany egzemplarz nie będzie inwestycją wysokiego ryzyka. Wręcz przeciwnie. Z danych ADAC wynika, że awaryjność kompaktowego BMW jest niska (roczniki 2014, 2019) lub bardzo niska (2012-2013, 2015-2018).

Za typowe źródła problemów BMW serii 1 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (zwłaszcza w rocznikach 2007-2009, 2013-2014), rozruszniki (2005-2006), nastawniki faz rozrządu (2005-2006) oraz łańcuchy rozrządu (2004-2008).

Audi A5

Awaryjność dla rocznika 2012: 10,8 (bardzo niska)

AUDI A5 I 3.0TDI V6 240KM 6MT Quattro PO968FA 08-2007Ponadczasowa stylizacja karoserii Audi A5 doskonale zniosła próbę czasu, a świetnie wykonane i wielu egzemplarzach bogato wyposażone wnętrze również nie rozczarowuje. Dochodzi do tego szeroka paleta silników oraz doskonały napęd quattro. W ocenie ekspertów ADAC Audi A5 jest także jednym z najmniej problematycznych modeli klasy średniej.

Za typowe źródła problemów Audi A5 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (głównie w pojazdach z rocznika 2010).

Audi A1

Awaryjność dla rocznika 2012: 9,9 (bardzo niska)

Audi A1 - przódOdpowiedź grupy Volkswagena na sukces Mini – Audi A1 jest małe, ale świetnie wykonane, otrzymało szeroką paletę silników, mogło być konfigurowane na wiele sposobów, a do tego prowadziło się ponadprzeciętnie dobrze. Wisienką na torcie jest awaryjność oceniona jako bardzo niska (pierwsza generacja) lub niska (druga odsłona, od 2018 r.).

Eksperci ADAC za jedyny słaby punkt Audi A1 uznali elementy układu zapłonowego (nie wskazali przy tym rocznika o największym natężeniu problemów).

BMW X1

Awaryjność dla rocznika 2012: 9,8 (bardzo niska)

używane BMW X1

Sytuacja jest analogiczna jak w przypadku Audi Q3 – SUV bazujący na mechanice kompaktowego auta (w tym przypadku BMW serii 1) okazuje się bardzo trwały. Minimalny spadek formy dotyczy roczników 2015-2016. Wówczas awaryjność z bardzo niskiej wzrosła do poziomu ocenionego jako niski. Napęd xDrive wysyłający większą część mocy na tył zapewnia świetne prowadzenie. X1 nie rozpieszcza jednak przestronnością wnętrza. Ceny, zwłaszcza dobrze wyposażonych aut, są wyśrubowane.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych usterek BMW X1.

Audi A4

Awaryjność dla rocznika 2012: 9,1 (bardzo niska)

Audi A4Audi A4 to od lat jeden z najchętniej sprowadzanych czy wyszukiwanych modeli w serwisach ogłoszeniowych. Nie bez przyczyny. Kolejne generacje wyglądają dobrze i są świetnie zaopatrzone w zamienniki. Obecnie na rynku króluje generacja B8, której ceny ofertowe spadły do akceptowalnego poziomu, a wygląd czy stopień zużycia pojazdu jeszcze nie rozczarowują. Jeżeli dać wiarę raportom ADAC, to będzie to dobry wybór także ze względu na niską awaryjność.

Za typowe źródła problemów Audi A4 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (głównie w pojazdach z rocznika 2010).

Volkswagen Crafter

Awaryjność dla rocznika 2012: 8,1 (bardzo niska)

Volkswagen Crafter

Przy produkcji samochodów użytkowych koncerny motoryzacyjne często łączą siły. Stało się tak m.in. w przypadku pierwszej odsłony Craftera. Następca modelu LT to produkowany przez Mercedesa bliźniak Sprintera, jednak wyposażony w silniki Volkswagena oraz mający inaczej stylizowany pas przedni. W 2016 r. Volkswagen „poszedł na swoje” i uruchomił we Wrześni produkcję Craftera II, będącą autorską konstrukcją koncernu. Co ciekawe, wraz z malejącym rocznikiem pogarszają się notowania Craftera w raporcie ADAC. Awaryjność aut z lat 2012-2015 uznano za bardzo niską, z 2016 za niską, a później już tylko średnią.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych usterek Volkswagena Craftera.

Mercedes Sprinter

Awaryjność dla rocznika 2012: 6,6 (bardzo niska)

Mercedes Sprinter

Sprinter to bliźniak Craftera, więc nie powinno zaskakiwać, że w raporcie ADAC oba modele sąsiadują ze sobą. Do rocznika 2016 r. awaryjność VW i Mercedesa przeplata się – raz lepszy okazuje się Crafter, raz Sprinter. Później ich drogi się rozchodzą – awaryjność Sprintera maleje, a Volkswagena rośnie. Szukając używanego Sprintera trzeba zwrócić uwagę na stan nadwozia. Niestety korozja nie należy do rzadkości.

Za typowe źródła problemów Mercedesa Sprintera eksperci ADAC uznali pompy wtryskowe (zwłaszcza w autach z rocznika 2003).

BMW X3

Awaryjność dla rocznika 2012: 5,7 (bardzo niska)

używane BMW X3

W 2012 r. BMW produkowało już drugą odsłonę modelu X3. SUV urósł, dzięki czemu zyskał na przestronności wnętrza czy komforcie jazdy. Awaryjność na przestrzeni lat utrzymuje się na niskim poziomie. Dotyczy to także produkowanej od 2017 r. trzeciej odsłony X3, co zadaje kłam twierdzeniom, że nowsze auta są bardziej problematyczne od starszych.

Lista wskazanych typowych usterek BMW X3 jest długa, jednak dotyczy ona tylko generacji E83, oferowanej w latach 2003-2010 – eksperci ADAC zwrócili uwagę na niską trwałość rozruszników (głównie auta z roczników 2004-2008), alternatorów (2005, 2007, 2008), akumulatorów (2009), łańcuchów rozrządu (2007) oraz turbosprężarek (2008-2010).

2 KOMENTARZE

  1. Przez chwilę myślałem, że może ja się mylę i to co tu napisano to prawda.
    Jednak zobaczyłem VW Craftera oraz Mercedesa Sprintera i moje wątpliwości rozwiały się.
    Jeżeli to jest 10 najmniej awaryjnych aut według Niemców, to może oznaczać dwie rzeczy.
    1. Nie mają żadnych innych aut u siebie.
    2. Jest to stek bzdur.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj