Lancer nie był złym autem, lecz na tle dopracowanych konkurentów nie potrafił niczym do siebie przekonać. Zobaczmy, z jakim silnikiem warto kupić używanego Mitsubishi Lancera VIII.
Ostatnia sprzedawana w Europie generacja Lancera tradycyjnie już była dostępna z nadwoziem sedan, a później ofertę zasilił większy od niego liftback. Dość agresywnie stylizowany (przynajmniej na tle poprzednika) samochód nie mógł się jednak odnaleźć w silnie obsadzonym segmencie. Był zbyt surowo wykończony (same twarde plastiki) i niezbyt przemyślany konstrukcyjnie – pomimo znacznej długości (ok. 4,6 m) bagażniki mieściły zaledwie 344/377 l (odpowiednio liftback i sedan). Na tym aucie nie zawiedli się zwolennicy japońskiej solidności oraz miłośnicy kultowych odmian EVO. Takowa generowała prawie 300 KM, podczas gdy jednostki z „cywilnych” Lancerów w zasadzie nie „zabłysnęły” znaczną awaryjnością, czego nie można powiedzieć o kupowanym od Volkswagena turbodieslu (2.0 TDI PD, tutaj nazwany 2.0 DI-D). Zweryfikujmy, jakiego silnika najlepiej szukać w Lancerze.
Używane Mitsubishi Lancer VIII – silniki benzynowe
W opisywanym wcieleniu dwój debiut miały benzynowe jednostki z aluminiowymi blokami i systemami zmiennych faz rozrządu. Do 2010 r. stosowano następujące odmiany: 1.5/109 KM, 1.8/143 KM oraz 2.0/150 KM. Po liftingu moc silnika 1.8 spadła do 140 KM, a rolę bazowej propozycji przejął znany m.in. z Mitsubishi ASX-a 1.6 (117 KM). Osiągami plasuje się gdzieś pomiędzy 1.5 i 1.8, za to pali mniej nawet od słabszego odpowiednika. Co ciekawe, Mitsubishi przewidywało możliwość dostosowania wariantu 1.8 do zasilania LPG. W tym celu fabrycznie wzmacniano gniazda zaworowe (i same zawory), a instalację zakładano w ASO lub w wybranym przez klienta zakładzie. Topowe Lancery wykorzystują turbodoładowanego 2.0. W odmianie Ralliart rozwija 240 KM, w EVO, w zależności od rynku, 295-359 KM. Obie rządzą się swoimi prawami na rynku wtórnym. Jest ich mało, a jeśli już, kosztują krocie (Ralliart: 30-40 tys. zł, EVO: 80-150 tys. zł).
Używane Mitsubishi Lancer VIII – silniki Diesla
Do 2010 r. Mitsubishi sprowadzało do Lancera 2-litrowego turbodiesla od Volkswagena. Niestety, był to felerny 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (w japońskim aucie nazywa się 2.0 DI-D). Sprawia one te same problemy co w Passatach, Golfach i innych autach koncernu VAG, czyli pękają głowice, szwankują pompowtryskiwacze i przestaje działać pompa oleju. Japońskie turbodiesle 1.8 DI-D (od 2010 r.) są bez porównania trwalsze, ale i droższe w naprawach (które trwają dłużej z uwagi na gorszą dostępność części). Poza tym nie przekonują do siebie głośną pracą i zaledwie 5-biegową skrzynią w odmianie 116-konnej.
Używane Mitsubishi Lancer VIII – który silnik wybrać?
Polecamy poliftowe Lancery z popularnym silnikiem 1.6 MIVEC (ceny: od 20 tys. zł), choć tak naprawdę wszystkie odmiany benzynowe, poza możliwym spalaniem oleju silnikowego, są raczej niezawodne. Alternatywa dla awaryjnych (2.0 DI-D) i drogich w naprawach (1.8 DI-D) turbodiesli? Lancer z silnikiem 1.8, fabrycznie przystosowanym do zasilania LPG.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Mitsubishi Lancer VIII, odsyłamy do poniższego materiału:
Używane Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – opinie użytkowników
Silnik | 1.5 MIVEC | 1.6 MIVEC | 1.8 MIVEC | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1590 cm³ | 1798 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 109 KM | 117 KM | 140 KM | 240 KM | 295 KM |
Maks. moment | 143 Nm | 154 Nm | 176 Nm | 343 Nm | 366 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 10,7 s | 9,8 s | 7,0 s | 5,4 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 191 km/h | 192 km/h | 230 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 10,0 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Silnik | 1.8 DI-D | 1.8 DI-D | 2.0 DI-D |
---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 150 KM | 140 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 300 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,1 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 204 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,4 l/100 km |