PoradyPoradyDlaczego ubywa płynu chłodniczego w silniku?

Dlaczego ubywa płynu chłodniczego w silniku?

Konieczność częstego dolewania płynu chłodniczego to znak, że należy zainteresować się kondycją układu chłodzącego. Oto możliwe przyczyny ubywania chłodziwa w samochodzie.

Układ chłodzenia to jeden z kluczowych elementów w aucie, który odpowiada za zapewnienie optymalnej temperatury pracy dla jednostki napędowej i niedopuszczenie do jej przegrzania. Ze względu na nadchodzące lato i czekające nas tropikalne upały warto więc zwrócić uwagę na jego sprawność, bo w przeciwnym razie możemy narazić się na spore problemy, z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą włącznie.

Podstawowym sposobem na kontrolę stanu opisywanego układu jest oczywiście regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego. Niewielkie dolewki co kilkanaście lub więcej tysięcy km nie powinny być raczej powodem do niepokoju. Jeśli jednak obserwujemy wyraźny ubytek chłodziwa po każdej dłuższej trasie, to zdecydowanie nie wolno tego bagatelizować. Przedstawiamy kilka możliwych przyczyn, z powodu których trzeba często dolewać płynu chłodzącego do silnika.

Uszkodzona chłodnica

Jednym z najbardziej prawdopodobnych źródeł wycieków jest chłodnica. Z biegiem lat mogą pojawić się nieszczelności na łączeniu jej elementów (nie jest bowiem jednolita, lecz wykonana z różnych materiałów) albo może dojść do jej mechanicznego uszkodzenia np. przez owady czy kamienie wpadające przez grill i wloty powietrza w zderzaku. Czasami wystarczy zastosowanie preparatu uszczelniającego, ale w przypadku większych wycieków i tak niezbędna będzie wymiana całej chłodnicy na nową.

Dowiedz się, jak samodzielnie załatać chłodnicę

Uszkodzone przewody

Zdarza się, że powodem nieszczelności w układzie są gumowe przewody, a przyczyn ich uszkodzenia jest wiele. W starszych autach zwykle parcieją z racji wieku albo zostały przecięte przez zbyt mocno zaciśniętą obejmę. Mogło także dojść do mechanicznego uszkodzenia węży podczas wykonywania innych napraw w komorze silnikowej albo mogły zostać przegryzione przez dzikie zwierzęta, np. kunę. Tak czy inaczej, jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wymiana przewodów na nowe.

Podpowiadamy, jak skutecznie odstraszyć gryzonie od auta

Uszkodzona pompa wody

Zużycie pompy cieczy chłodzącej może również przyczyniać się do ubywania chłodziwa z układu. Najczęściej wycieki wynikają z braku właściwego uszczelnienia pompy albo pojawienia się luzów na łożysku. Wymiana tego podzespołu może okazać się kosztowna ze względu na to, że zazwyczaj zaleca się, aby zrobić to wraz z wymianą paska rozrządu.

Omawiamy, jakie są objawy uszkodzonej pompy wody

Nieszczelna nagrzewnica

Kolejnym miejscem powstawania wycieków może być nagrzewnica. Nieszczelność jest stosunkowo łatwa do wykrycia, ponieważ na ogół towarzyszy jej wilgoć w kabinie. Jeśli na wykładzinie pod nogami kierowcy lub pasażera stoi woda, to najpewniej powodem jest właśnie uszkodzona nagrzewnica. Niestety, co do zasady jej wymiana nie należy do szczególnie łatwych, bowiem w większości modeli wymaga rozmontowania deski rozdzielczej.

Przeczytaj, co zrobić, gdy silnik się przegrzewa

Pęknięty zbiorniczek wyrównawczy

Czasami źródłem problemów jest sam zbiornik wyrównawczy, który pękł ze starości na łączeniu lub mógł zostać uszkodzony w trakcie innych napraw. W przypadku tego elementu nie należy tracić czasu na próby jego ratowania i klejenia, tylko najlepiej od razu wymienić go na nowy, ewentualnie używany, ale szczelny. Warto dodać, że kłopoty może sprawiać też uszkodzony korek zbiorniczka.

Wyjaśniamy, jak często wymieniać płyn chłodniczy

Uszkodzona uszczelka pod głowicą

Uszkodzona uszczelka pod głowicą to jedna z najgorszych diagnoz, jakie kierowca może usłyszeć od mechanika. Jest ona kolejnym elementem, który może być przyczyną wycieków płynu chłodzącego, a nawet mieszania się chłodziwa z olejem (wówczas pod korkiem wlewu oleju pojawia się charakterystyczny osad przypominający majonez). Na wymianie uszczelki nie należy oszczędzać, więc należy się spodziewać, że jej koszt przekroczy nawet 2000 zł, w zależności od zakresu naprawy.

Sprawdź, ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji