Najbardziej awaryjne niemieckie

Wielu Polaków marzy o zakupie niemieckiego auta. Nie wszystkie są wzorem trwałości. Z raportu ADAC wyłowiliśmy 10-letnie modele, które są najbardziej awaryjne i zostały najniżej ocenione.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 10-letnie auta niemieckich marek, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako średnią lub wysoką. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Ford Fiesta

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,0 (przeciętna)

Ford Fiesta VII

Miejski Ford jest ceniony za atrakcyjną stylizację nadwozia i wnętrza, świetne właściwości jezdne oraz rozsądne koszty zakupu i utrzymania. Fiesta wraz z dostawczym modelem Courier nie okazały się jednak wzorem trwałości. Pocieszeniem jest ogromna baza zamienników i używanych części, dzięki którym usuwanie awarii nie jest wyzwaniem.

Za typowe źródła problemów Forda Fiesta eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w samochodach z roczników 2013-2014 oraz 2017), pompy paliwa (2001), przewody układu chłodzenia (2001), mechanizm wybierania biegów (2002) oraz przewody zapłonowe.

Volkswagen Caddy

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,0 (przeciętna)

Volkswagen Caddy

Produkowany wyłącznie w Poznaniu Volkswagen jest dostępny w wielu wersjach – od czysto towarowej, po bogato wyposażoną, która jest w stanie sprostać potrzebom rodzin. Użytkownicy powinni być jednak przygotowani na problemy. Warto zaznaczyć, że awaryjność Caddy oceniono jako przeciętną wyłącznie dla rocznika 2012. Nowsze auta zostały uznane przez ekspertów ADAC za mało awaryjne.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Caddy eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z rocznika 2013), wtryskiwacze (2012-2015) oraz stacyjki (2006-2009).

Opel Corsa

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,4 (przeciętna)

Opel Corsa D

Samochód o wciąż atrakcyjnej linii nadwozia oraz z przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem jest poszukiwany na rynku wtórnym. Długi okres produkcji oraz popularność Corsy na rynku pierwotnym przełożyła się na dostępność masy używanych egzemplarzy. Części używanych i markowych zamienników, a model jest dobrze znany mechanikom, którzy sprawnie przywracają go do dobrego stanu. To istotne, bo bez względu na rocznik awaryjność Corsy okazuje się jedynie przeciętna.

Za typowe źródła problemów Opla Corsy eksperci ADAC uznali zamki w drzwiach kierowcy (głównie auta z roczników 2009 i 2012), stacyjki (2002, 2005, 2012-2016), zautomatyzowane skrzynie (2001-2005), pompy paliwa (2001-2006) oraz świece zapłonowe (2002, 2005).

Volkswagen Transporter

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,4 (przeciętna)

Volkswagen Transporter

Starsze generacje Transportera, z wciąż popularnym w Polsce T4, uchodziły za pancerne. W nowszych poprawiono stylizację, wykończenie wnętrza oraz wydłużono listę elementów wpływających na komfort, ekologię i bezpieczeństwo. Rosnący poziom skomplikowania odcisnął jednak piętno na trwałości. W zależności od rocznika awaryjność Transporterów z lat 2012-2019 jest oceniana jako niska (2014, 2016-2018) lub średnia (2012, 2013, 2015, 2019). Nie jest źle, ale po takiej ikonie można by oczekiwać więcej.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Transportera eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z rocznika 2016), rozruszniki (2001-2004, 2009), sprzęgła rozrusznika (2001-2002), mechanizm wybierania biegów (2001) oraz turbosprężarki (2004).

Volkswagen Polo

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,6 (przeciętna)

Volkswagen Polo V

Kolejna, tym razem miejska ikona Volkswagena, ceniona za ponadprzeciętne wykończenie wnętrza, dobrze zestrojone zawieszenie oraz dużą bazę części zamiennych. Awaryjność, poza branymi przez nas pod uwagę egzemplarzami z 2012 roku, została uznana za niską. Można więc przyjąć, że im świeższy egzemplarz, tym lepiej.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Polo eksperci ADAC uznali łańcuchy rozrządu (zwłaszcza w autach z rocznika 2011), świece zapłonowe (2005-2006) oraz cewki zapłonowe (2002-2006).

Volkswagen Touareg

Awaryjność dla rocznika 2012: 19,6 (przeciętna)

Volkswagen Touareg II 37

Flagowy SUV Volkswagena to propozycja dla koneserów wysokiego komfortu i świetnych osiągów, którzy nie boją się wysokich rachunków za serwisowanie – auto mechanicznie spokrewnione z Porsche Cayenne jest drogie i trudne w naprawach. Kto chciałby kupić Touarega II, powinien szukać egzemplarzy z końca produkcji – auta z rocznika 2015 ADAC ocenił na 10,3, a te z 2018 r. na 3,3. W obu przypadkach oznacza to niską awaryjność.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Touarega eksperci ADAC uznali wtryskiwacze (zwłaszcza w autach z rocznikach 2012), rozruszniki (2005-2007), wały napędowe (2006-2007) oraz akumulatory (2004-2010).

Volkswagen Golf

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,3 (przeciętna)

Volkswagen Golf VI

Samochód uznawany za wzorzec klasy kompaktowej nieco rozczarował – wypadł gorzej od technicznie bliźniaczych modeli, czy Audi A3, Seata Leona i Volkswagena Beetle. W przypadku Golfa rocznik 2012 jest przełomowy – jesienią tego roku zadebiutowała „siódemka”, której awaryjność ADAC oceniła jako niską.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Golfa eksperci ADAC uznali stacyjki (rocznik 2008) oraz cewki zapłonowe (rocznik 2005).

Ford S-Max

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,7 (przeciętna)

Ford S-Max - przód

Jeżeli dać wiarę raportowi ADAC, to im młodszy Ford S-Max, tym… gorszy! Awaryjność dla egzemplarzy z lat 2016-2018 okazała się wyższa od tych z roczników 2012-2014. Zaryzykować jednak warto, bo S-Max doskonale się prowadzi, części do jego napraw nie brakuje, a model jest znany mechanikom.

Za typowe źródła problemów Forda S-Maxa eksperci ADAC uznali alternatory (zwłaszcza w autach z roczników 2015-2016), akumulatory (2006-2010, 2015-2018), układy recyrkulacji spalin (2006-2007, 2009), rozruszniki (2006-2009), paski osprzętu (2007), pedały hamulca (2006-2009), wtryskiwacze (2007-2008), elektrykę (2007-2009), hamulec ręczny (2007-2009), filtry paliwa (2008), układ paliwowy (2006-2009), pompy paliwa (2006-2011), filtry sadzy (2006-2010), turbosprężarki (2006-2008), kontrolki świec żarowych (2009) oraz immobilisery (2008-2010).

Volkswagen Passat

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,7 (średnia)

Volkswagen Passat B7

Jedno z najbardziej przestronnych i najlepiej zaopatrzonych w zamienniki aut klasy średniej, które cieszy się dużą popularnością na polskim rynku wtórnym. Technicznie rzecz biorąc dostępny od 2010 r. Passat B7 to gruntownie zmodernizowany, słynący z problematyczności model B6. Inżynierowie Volkswagena opracowali nowe diesle, okiełznali problemy z elektroniką i poprawili jakość wykonania auta. Mimo tego Passat B7 wypadł średnio w raporcie ADAC. Warto podkreślić, że dotyczy to rocznika 2012. Awaryjność egzemplarzy z lat 2013-2014 oceniono już jako niską.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Passata eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z rocznika 2009), hamulce tylnych kół (2005-2008), elementy hamulca ręcznego (2006-2008) i pompy paliwa (2006-2008).

Mercedes klasy A

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,9 (przeciętna)

Mercedes klasy A W169 09

Także dla Mercedesa klasy A rok 2012 był rokiem przełomu. W kwietniu tego roku wygaszono produkcję modelu W169 będącym minivanem, a we wrześniu wprowadzono W176, czyli klasyczne auto kompaktowe. Uznanie awaryjności rocznika 2012 za przeciętną jest zasługą starszej generacji klasy A. Awaryjność dostępnej w kolejnych latach „trójki” była oceniana jako bardzo niska lub niska.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy A eksperci ADAC uznali rozruszniki (roczniki 2001-2003, 2011), paski osprzętu (2001) oraz akumulatory (2011).

Smart ForTwo

Awaryjność dla rocznika 2012: 21,0 (przeciętna)

Smart Fortwo II

Produkowany we Francji mikrosamochód koncernu Daimler nigdy nie był wzorem trwałości. Z raportu ADAC wynika jednak, że kto szuka możliwie małej liczby problemów, powinien wybrać Smarta produkowanego przed rozpoczęciem kooperacji z Renault, której owocem jest trzecia odsłona modelu ForTwo (od 2014 r.) oraz druga ForFour.

Za typowe źródła problemów Smarta ForTwo eksperci ADAC uznali paski osprzętu (zwłaszcza w autach z roczników 2009-2010, 2013-2014), akumulatory (2007, 2015-2019), świece zapłonowe (2012-2014), stacyjki (2016-2017), rozruszniki (2003-2009), zautomatyzowane skrzynie (2001-2003, 2005-2011), alternatory (2002), sprzęgła (2007-2009), czujniki położenia wału korbowego (2005), silniki (2002-2003), kluczyki (2003) oraz immobilisery (2003).

Opel Meriva

Awaryjność dla rocznika 2012: 22,1 (przeciętna)

Opel Meriva B - dynamiczne

Dobry czas dla tego modelu Opla na rynku wtórnym dopiero się rozpoczyna. Nowe auta były zbyt drogie, co przełożyło się na ograniczoną sprzedaż. Obecnie utratę wartości wzmaga rosnąca moda na crossovery i SUV-y, które przyciągają do siebie kierowców niegdyś szukających minivanów. Meriva może być niezłym wyborem, o ile potencjalny nabywca zaakceptuje możliwość wystąpienia problemów. Ich liczba nasiliła się w autach z roczników 2015-2017.

Za typowe źródła problemów Opla Meriva ADAC uznali pompy cieczy chłodzącej (zwłaszcza w autach z roczników 2015-2017), akumulatory (2014-2017), immobilisery (2016), układy recyrkulacji spalin (2003), zautomatyzowane skrzynie (2003-2008), węże układu chłodzenia (2010) oraz stacyjki (2003-2009)

Volkswagen Touran

Awaryjność dla rocznika 2012: 22,1 (przeciętna)

Volkswagen Touran

Pod względem rynkowego stażu niewiele modeli może mierzyć się z pierwszą generacją Tourana, która była produkowana w latach 2003-2015. Przekłada się to na dużą dostępność używanych egzemplarzy, masę części zamiennych oraz dobre rozpoznanie problemów modelu przez mechaników. Awaryjność Tourana, także jego drugiej odsłony, została określona jako średnia. Jedyną zwyżkę formy ADAC odnotował w latach 2014 i 2016, kiedy awaryjność spadła do niskiego poziomu. O ile stylistyka Tourana nie każdemu musi odpowiadać, tak przestronności wnętrza czy pojemności bagażnika nic nie sposób zarzucić.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Tourana eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2011-2013), akumulatory (2018), rozruszniki (2004-2005), wtryskiwacze (2010-2011), łańcuchy rozrządu (2009), turbosprężarki (2003) oraz stacyjki (2003-2009).

Ford Mondeo

Awaryjność dla rocznika 2012: 23,0 (średnia)

Ford Mondeo - awaryjnosc

Bardzo popularny na polskim rynku wtórnym model przekonuje wyjątkowo przestronnym wnętrzem, praktycznością wersji liftback i kombi, niezłym wykończeniem i wyposażeniem oraz zapewniającym dużo radości z jazdy układem jezdnym. Plusem Mondeo jest szeroka baza zamienników oraz używanych części, która obniża koszty ewentualnych napraw. U mechanika trzeba stawiać się jednak dosyć często, bo oferowane do 2014 roku Mondeo Mk4 oraz zastępujące je Mondeo Mk5 mają problemy z trwałością – według ADAC sytuacja poprawiła się dopiero w autach z rocznika 2017.

Za typowe źródła problemów Forda Mondeo eksperci ADAC alternatory (głównie w autach z roczników 2004-2005 oraz 2015-2016), pompy paliwa (2013), akumulatory (2007-2010, 2015-2016, 2020), układy recyrkulacji spalin (2005-2007), rozruszniki (2008-2009), pompy paliwa (2001-2003, 2007-2011, 2013), filtry DPF (2007) oraz immobilisery (2009).

Mercedes klasy E

Awaryjność dla rocznika 2012: 23,7 (średnia)

Mercedes klasy E - awaryjnosc

Starsze Mercedesy cieszyły się nieposzlakowaną opinią. W latach 90. zaczął się gorszy okres w historii firmy, która jednak z czasem wyszła na prostą. Notowania klasy E w rankingu ADAC potwierdzają jednak, że wciąż jest nieco do poprawy. Do 2016 roku, a więc chwili zakończenia produkcji generacji W212, awaryjność modelu jest oceniana jako średnia. Później nastąpiła poprawa – usterkowość kolejnej odsłony klasy E eksperci ADAC uznali już za niską.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy E eksperci ADAC uznali rozruszniki – problem dotyczy zwłaszcza aut z roczników 2002-2004 i 2009-2011, automatyczne skrzynie biegów (2001), wtryskiwacze (2001), alternatory (2009), pompy paliwa (2002-2008), układy kierownicze (2009-2011), akumulatory (2001-2003, 2009) oraz stacyjki (2009-2011).

Opel Astra

Awaryjność dla rocznika 2012: 25,0 (wysoka)

Uzywany Opel Astra

Kompaktowy Opel to pierwsze auto z rocznika 2012, którego awaryjność oceniono jako wysoką. W kolejnych latach było już lepiej, ale nie idealnie – ocena awaryjności wzrosła do „przeciętna”. Czy jest się czego obawiać? Astra jest niezwykle popularna na polskim rynku wtórnym i cieszy się dobrymi opiniami wśród mechaników. Zaopatrzenie w części zamienne nie budzi wątpliwości.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali elementy układy recyrkulacji spalin (2010-2012), węże układu chłodzenia (2004-2006) oraz stacyjki (2001-2002).

Ford Kuga

Awaryjność dla rocznika 2012: 26,0 (wysoka)

FORD Kuga I 2.5T R5 200KM 6MT AWD WE4650S 07-2009

Używane Fordy są cenione za korzystną relację ceny do wieku, wyposażenia, właściwości jezdnych czy wykończenia wnętrza. Nawet jeżeli z trwałością bywa różnie, to nie jest to palącym problemem – ogromna baza zamienników i używanych części pozwala na opanowanie nawet poważniejszych problemów relatywnie niskim nakładem środków. W ocenie ADAC awaryjność Kugi do rocznika 2014 jest wysoka. Awaryjność aut z lat 2015-2019 uznano za przeciętną.

Za typowe źródła problemów Forda Kugi eksperci ADAC uznali filtry DPF (głównie w autach z rocznika 2009-2012), akumulatory (2012-2017, 2019-2020) oraz alternatory (2010-2011).

Opel Insignia

Awaryjność dla rocznika 2012: 26,4 (wysoka)

Opel Insignia A

Flagowy model Opla jest ceniony za ponadczasową stylizację nadwozia, przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie oraz szeroką bazę zamienników. Do wyboru są trzy wersje nadwoziowe i kilkanaście silnikowych, co w kombinacji z dużą podażą niespecjalnie drogich aut z flot sprawia, że zainteresowany zakupem używanej Insignii ma w czym wybierać. Powinien być jednak przygotowany na usterki auta. Niestety sytuacja nie poprawia się wraz z rocznikiem. Wręcz przeciwnie – usterkowość Insignii z roczników 2015-2017 i 2019 ADAC ocenił jako bardzo wysoką.

Za typowe źródła problemów Opla Insignii eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie w autach z lat 2010, 2013 i 2015-2020), układ dolotowy i intercoolery (2015-2018), układ recyrkulacji spalin (2009-2010), paski osprzętu (2010-2011) oraz silniki (2009-2011).

Opel Zafira

Awaryjność dla rocznika 2012: 27,6 (wysoka)

Opel Zafira

Ostatnia generacja Opla Zafiry zyskała na urodzie nadwozia i wnętrza. Niestety nie zachwyca awaryjnością, która na przestrzeni roczników 2012-2019 jest opisywana jako średnia, wysoka oraz bardzo wysoka. Zafira dzieli mechanikę z innymi Oplami, więc jest znana mechanikom oraz dobrze zaopatrzona w części zamienne, co trzyma koszty napraw w ryzach. Pula używanych egzemplarzy stale rośnie, a ich stan czy wyposażenie nie pozostawiają wiele do życzenia.

Za typowe źródła problemów Opla Zafiry eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2001, 2007-2011, 2013), alternatory (2003, 2006-2008, 2015), układ wydechowy (2007-2011), immobilisery (2002-2003), stacyjki (2001-2004) oraz cewki zapłonowe (2011).

Ford Focus

Awaryjność dla rocznika 2012: 28,4 (wysoka)

Uzywany Ford Focus

W przypadku kompaktowego Forda sytuacja jest analogiczna z opisywaną w przypadku Astry. Auto jest lubiane, podaż używanych egzemplarzy jest znaczna, części nie brakuje, a mechanicy znają konstrukcję Forda, więc nie próbują naprawiać ją metodą prób i błędów.

Za typowe źródła problemów Forda Focusa eksperci ADAC uznali rozruszniki (rocznik 2013) akumulatory (2009-2014), alternatory (2006-2010), pompy paliwa (2001-2003).

Ford C-Max

Awaryjność dla rocznika 2012: 32,8 (bardzo wysoka)

Ford C-Max II

Skoro Focus został nisko oceniony, technicznie spokrewniony C-Max nie powinien wypaść dobrze w raporcie ADAC. I niestety nie wypadł. Drobnym pocieszeniem jest rosnąca forma modelu od rocznika 2015. Warto więc szukać drugiej odsłony C-Maxa po modernizacji. Jeżeli uda się trafić na zadbane auto sprzed liftingu, również nie należy go skreślać z listy zakupowej. Model jest świetnie zaopatrzony w zamienniki i znany mechanikom, więc usunięcie problemów nie stanowi specjalnego wyzwania.

Za typowe źródła problemów Forda C-Maxa eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z roczników 2009-2014), wtryskiwacze (2011), alternatory (2004-2010) oraz filtry sadzy (2008-2010).

Volkswagen Sharan

Awaryjność dla rocznika 2012: 35,2 (bardzo wysoka)

Volkswagen Sharan

Chyba największe zaskoczenie całego zestawienia. Sharan wciąż wygląda atrakcyjnie i przekonuje starannie wykończonym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem i należycie zestrojonym zawieszeniem. Pod względem przestronności wnętrza model ma niewielu rywali. Ceny ofertowe również należą do najwyższych w segmencie. Szkoda, że awaryjność to także niechlubny początek stawki. Pewną poprawę ADAC odnotował w roczniku 2016 i nowszych autach, ale także te wyniki pozostają dalekie od oczekiwań potencjalnych nabywców.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Sharana eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2006-2013), akumulatory (2005-2007, 2009-2016), układy SCR (2011), rozruszniki (2005-2008), alternatory (2004), silniki (2006) oraz skrzynki bezpieczników i przekaźników (2001-2002, 2004-2005).

2 KOMENTARZE

  1. Najgorsze niemieckie auta: Ford 🤣
    Szkoda, że wśród tych niemieckich aut nie pojawił się Chevrolet, albo jakaś inna azjatycka marka.
    Swoją drogą, czy niedawno auta gruby vag nie były jednymi z najmniej awaryjnych, do spółki z Mercedesem?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj