Koreański hit ani trochę nie stracił na wyrazistości, cechuje go też niewielka utrata wartości. Jaki silnik najlepiej wybrać w używanym Hyundaiu Tucsonie III (TL)? Oto przegląd wszystkich jednostek.
Hyundai Tucson jeszcze kilka lat temu kojarzył się raczej z produkowanym w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych, niezbyt szlachetnie wykończonym SUV-em. W 2010 roku producent wprowadził do obiegu drugą generację, sprzedawaną w Europie jako Hyundai ix35. W trzeci wcieleniu powrócił do starej nazwy z doskonałym skutkiem – śmiało narysowany i przestronny samochód rozchodził się jak świeże bułeczki, a dobra passa przeszła również na obecnie wytwarzanego Tucsona IV. Choć trzeciej generacji (TL) stuknęło już 7 lat, wyglądem wcale nie odbiega od wielu obecnie oferowanych SUV-ów. W dodatku Tucson III dorzucał obszerny bagażnik (513-1503 l), długą listę wyposażenia bogatszych wersji i konkurencyjną jakość wykonania.
Hyundai umiejętnie skonfigurował przy tym gamę silnikową, dzieląc ją na słabsze, bardziej ekonomiczne jednostki (ok. 115-140 KM), jak i gwarantujące bardzo dobre osiągi (ok. 180 KM). Który silnik w Tucsonie III warto rozważyć w aucie z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.
Używany Hyundai Tucson III (TL) – silniki benzynowe
Chętni na Tucsona III mieli wybór jedynie między dwiema jednostkami benzynowymi, a w zasadzie jedną – 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI), zmiennymi fazami rozrządu i łańcuchem rozrządu. W wolnossącej odmianie 1.6 GDI oferuje on 132 KM i skromne 161 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na raczej przeciętne osiągi. Ten silnik pozytywnie zaskakuje jednak spalaniem w przeciwieństwie do mocniejszego 1.6 T-GDI, który otrzymał doładowanie turbosprężarką – w efekcie moc wzrosła do niezłych 177 KM. Polecamy go osobom ceniącym benzynowy napęd w samochodzie, ale często wyjeżdżającym na drogi szybkiego ruchu. Awaryjność obydwu wersji ogranicza się głównie do możliwego spalania oleju i zapychania sitka zbiornika paliwa (w efekcie auto dusi się lub gaśnie i nie chce odpalić). Więcej zażaleń płynie w stronę łączonych z nimi ręcznych skrzyń biegów (o 6 przełożeniach) – skargi dotyczyły m.in. niepokojącego grzechotania, problemami z wrzucaniem np. „piątki” bądź wycieków oleju. Hyundai, nie mogąc zdiagnozować usterki, nierzadko wymieniał skrzynie biegów na gwarancji. Odmiany 1.6 T-GDI opcjonalnie łączono z dwusprzęgłowymi automatami, które sprawują się lepiej, ale przy przebiegach przekraczających 200 tys. km powoli może zaczynać szwankować ich osprzęt.
Silnik | 1.6 GDI | 1.6 T-GDI | 1.6 T-GDI (4×4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1591 cm³ | 1591 cm³ | 1591 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 132 KM | 177 KM | 177 KM |
Maks. moment | 161 Nm | 265 Nm | 265 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 9,2 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 205 km/h | 202 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Używany Hyundai Tucson III (TL) – silniki Diesla
Na przestrzeni lat Hyundai montował do Tucsona trzy autorskie turbodiesle – wszystkie z łańcuchem rozrządu i rozbudowanym osprzętem obejmującym m.in. dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Tylko jednego oferowano przez cały okres produkcji, mianowicie flagowego 2.0 CRDi o mocy 185 KM. To prawdziwy pogromca autostrad, jako jedyny łączony seryjnie z napędem 4×4 i 8-biegową skrzynią automatyczną. Do liftingu (2018 r.) dostępna była jego wersja „zdławiona” do 136 KM, którą sprzedawano jednocześnie z bazowym turbodieslem 1.7 CRDi (116/141 KM). W tym samym roku zastąpiono go nową konstrukcją 1.6 CRDi rozwijającą 116 lub 136 KM. Koreańskie turbodiesle zdobywały dobre opinie już w starszym Hyundaiu ix35 i w Tucsonie nic się w tej kwestii nie zmieniło. Silniki CRDi nie wykazują wielu wad wrodzonych. Usterki zazwyczaj odnoszą się do podobnie zapychających sitek baku jak w odmianach benzynowych, niedomagań układu EGR i filtrów cząstek stałych podczas eksploatacji wyłącznie miejskiej. Poza tym warto zdawać sobie sprawę z obecności piezoelektrycznych wtryskiwaczy w silnikach 2.0 CRDi (wiąże się to z brakiem możliwości ich regeneracji). Ten silnik jako jedyny opcjonalnie parowano z klasyczną przekładnią hydrokinetyczną (6- lub 8-biegową po liftingu), natomiast 1.6/1.7 CRDi wykorzystywały dwusprzęgłowe skrzynie 7-biegowe. Ręczne przekładnie mają zawsze 6 biegów.
Silnik | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.7 CRDi | 1.7 CRDi | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1685 cm³ | 1685 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 136 KM | 116 KM | 141 KM | 136 KM | 185 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 320 Nm | 280 Nm | 340 Nm | 373 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 11,2 s | 13,7 s | 11,5 s | 10,6 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 180 km/h | 176 km/h | 185 km/h | 186 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używany Hyundai Tucson III (TL) – który silnik wybrać?
Od strony niezawodności można polecić wszystkie silniki Tucsona. W podjęciu decyzji trzeba zdać się na własne preferencje. Jeśli nie zależy nam na osiągach, wystarczą odmiany 1.6 GDI lub słabsze 1.6/1.7 CRDi. Przy kupnie mocniejszych silników (ponad 136 KM) trzeba zaakceptować zwiększone zapotrzebowanie na paliwo, lecz ten fakt rekompensują zauważalnie lepszą elastycznością. Przed zakupem warto ocenić precyzję działania ręcznej skrzyni biegów.
Polecamy także inne artykuły o używanym Hyundaiu Tucson III:
Używany Hyundai Tucson III (TL; 2015-2020) – opinie użytkowników
Używany Hyundai ix35 i Hyundai Tucson III (TL) – którego wybrać?