UżywaneOpinieUżywane auto z LPG do 10 tys. zł. Co wybrać, by nie...

Używane auto z LPG do 10 tys. zł. Co wybrać, by nie mieć problemów?

Mimo że ceny paliw nie są stabilne, jedna rzecz jest w miarę stała – relacja ceny benzyny do tańszego o połowę lub więcej gazu. Kto chce jeździć naprawdę tanio, powinien poszukać używanego auta LPG do 10 tys. zł.

Budżet przeznaczony na zakup używanego auta powinien definiować zakres i sposób poszukiwań samochodu. Jeżeli mamy do wydania ok. 10 tys. zł, nie warto szukać modeli z półki premium, samochodów z mocnymi silnikami, bogatym wyposażeniem czy skomplikowanym zawieszeniem. Przy tak ograniczonym budżecie reguła jest jedna – im prościej, tym lepiej. Paradoksalnie warto szukać samochodów, które cieszą się mniejszym wzięciem na rynku wtórnym – francuskich i włoskich, a nie niemieckich czy japońskich, z wysokimi przebiegami, z bazowymi jednostkami napędowymi czy mało estetycznym lakierem – znacznie ważniejsze są brak korozji czy ogólna dobra kondycja mechaniczna. Brak klimatyzacji to… atut. Takie auta są mniej komfortowe, co utrudnia ich odsprzedaż. W efekcie łatwiej znaleźć relatywnie tanie, ale nieźle utrzymane auto bez „klimy”.

Odwieczny dylematem jest, czy kupować samochód z instalacją LPG lub bez niej i zlecać montaż „gazu”. Każde z rozwiązań ma plusy i minusy. Używane auto z instalacją gazową może być mocno wyeksploatowane. Jeżeli chcemy zamontować gaz we własnym zakresie, to trzeba liczyć się z wydatkiem kilku tysięcy złotych.

Poniżej prezentujemy naszych faworytów do roli używanego auta z LPG do 10 tys. zł.

Używany Citroen C3 II (2009-2020)

Citroen C3 II z LPGSilniki polecane do LPG: 1.1i, 1.4i

W przypadku pierwszej odsłony Citroena C3 do zasilania LPG doskonale nadają się wszystkie silniki benzynowe. Ten model jest więc dobrym wyborem, jeżeli ktoś akceptuje nieco przestarzałe już wizualnie auto. W drugiej, efektowniejszej odsłonie C3 paleta motorów polecanych do zasilania gazem ogranicza się do jednostek z rodziny TU – 1.1i (60 KM) oraz 1.4i (73 KM). Nowsze silniki z rodziny EP, znanej też jako Prince, są bardziej skomplikowane, co utrudnia montaż instalacji gazowej, a do tego mają słaby napęd rozrządu. Mając budżet na poziomie 10 tys. zł można próbować zapolować na C3 II. Nie wystarczy na idealny samochód (jak w przypadku C3 I), ale szukać warto, bo jest to model wygodny, funkcjonalny i nieprzesadnie drogi w naprawach.

Citroen C4 I (2004-2010)

Citroen C4 z LPGSilniki polecane do LPG: 1.4i, 1.6i, 2.0 16V

Kompaktowy Citroen, który w chwili debiutu szokował designem nadwozia i wnętrza, wciąż nie wygląda archaicznie. Zaawansowany wiek aut z początku produkcji w połączeniu z rosnącymi przebiegami, dostępnością słabszych silników oraz skromnym wyposażeniem części egzemplarzy, otwiera drogę do zakupu egzemplarza za mniej niż 10 tys. zł. Kto dobrze poszuka, namierzy nawet samochód z polskiego salonu, sprzedawany przez pierwszego czy drugiego właściciela. Sytuacja wygląda analogicznie, jak w przypadku mniejszego C3 – do zasilania LPG najbardziej nadają się starsze jednostki 1.4 i 1.6 z rodziny TU, a także 2.0 z typoszeregu EW10 (raczej poza zasięgiem w zakładanym budżecie). Ogólna trwałość mechaniczna czy odporność na korozję stoją na niezłym poziomie. Najwięcej problemów sprawia elektronika. Dochodzą do tego skutki ogólnego zużycia eksploatacyjnego i wieku.

Dacia Sandero I (2008-2012)

Dacia Sandero z LPGSilniki polecane do LPG: 1.2 16V, 1.4 MPI, 1.6 MPI

W mechanicznego punktu widzenia pięciodrzwiowa odmiana Dacii Logan to po prostu gorzej wykończone Clio II, które miało kusić klientów niskimi kosztami zakupu i utrzymania. W przypadku używanych egzemplarzy sytuacja nie ulega zmianie. Proste konstrukcyjnie i dobrze zaopatrzone w zamienniki Sandero jest łatwe i tanie w serwisowaniu. Pod względem jakości wykończenia wnętrza czy nawet jego ergonomii nie zachwyca. Z drugiej jednak strony decydując się na Sandero za daną kwotę można kupić mniej wyeksploatowany samochód niż w przypadku rywali. Do zasilania LPG nadają się wszystkie silniki. Najbardziej ekonomicznym wyborem jest najnowocześniejszy 1.2 16V. Z kolei najlepszą, co wcale nie znaczy, że dobrą dynamikę zapewnia 1.6 MPI. Mechanicznie auto jest dosyć solidne. Warto zwrócić uwagę, czy jego podwozia nie zaczęła trawić rdza. Skontrolujmy także silniki pod kątem wycieków – ich usuwanie może być kosztowne.

Dacia Logan I MCV (2004-2012)

Dacia Logan z LPGSilniki polecane do LPG: 1.2 16V, 1.4 MPI, 1.6 MPI, 1.6 16V

Logan ma najwięcej sensu w odmianie kombi, określanej przez Dacię jako MCV. To jedno z najbardziej pakownych kombi na rynku. W budżecie ok. 10 tys. zł może być trudno o znalezienie interesującego egzemplarza. Większe pole manewru daje kwota ok. 12 tys. zł. Za to mający do wydania 10 tys. zł mogą swobodnie przebierać między sedanami. Nie wyglądają atrakcyjnie, ale w kwestii prostoty mechaniki czy relacji ceny do wieku i przebiegu niewiele aut może się z nimi równać. Do zasilania LPG nadają się wszystkie silniki. Optymalnym wyborem wydaje się topowy 1.6 16V, który przy zużyciu paliwa niewiele odstającym od słabszych wersji zapewnia całkiem przyzwoite osiągi. Kupując Logana trzeba umieć przymknąć oko na siermiężność wykończenia, słabe wyciszenie czy niezbyt wygodną pozycję za kierownicą.

Fiat Panda II (2003-2012)

Fiat Panda z LPGSilniki polecane do LPG: 1.1 8V, 1.2 8V

Produkowana w Polsce Panda II była w swoim czasie jednym z najpopularniejszych nowych aut w naszym kraju, co przekłada się na dużą podaż używanych egzemplarzy – każdy zainteresowany będzie w stanie znaleźć coś dla siebie. O popularności Pandy przesądziła korzystna relacja ceny do jakości oraz praktyczne, pięciodrzwiowe nadwozie. W Pandach można bez obaw zamontować LPG do dwóch najpopularniejszych silników benzynowych: 1.1 (doskonale znany choćby z Seicento) i 1.2. Fiat oferował nawet auta z fabryczną instalacją marki Tartarini. Prywatni użytkownicy najczęściej sięgali po Landi Renzo, Lovato i BRC. Radzimy poszukać Pand z nowocześniejszymi instalacjami z niezawodnym wtryskiem LPG (w starszych instalacjach gaz może strzelać). Miejski Fiat realnie spali ok. 7-8 l LPG na każde 100 kilometrów, czym z nawiązką wynagradza ograniczenia funkcjonalności – butla zajmuje miejsce koła zapasowego, więc kto chce wozić także „zapas”, musi zaakceptować istotnie zmniejszenie i tak dość małego bagażnika. Mechanicznie Panda II jest trwała. Poza mechanicznym wyeksploatowaniem może mieć wycieki oleju i problemy z elektrycznym wspomaganiem kierownicy.

Fiat Grande Punto (2005-2012)

Fiat Grande Punto z LPGSilniki polecane do LPG: 1.2 8V, 1.4 8V, 1.4 16V, 1.4 T-Jet

Trzecia odsłona Punto dobrze znosi upływ czasu. Auto wciąż nie wygląda archaicznie, co w połączeniu z niskimi kosztami zakupu i eksploatacji czyni z niego naprawdę ciekawą propozycję. W trakcie oględzin warto zwrócić uwagę na działanie elektryki i elektroniki. Zdarzają się defekty, a ich naprawy bywają dużo trudniejsze i droższe od usprawniania mechaniki. Oczywiście auto ma swoje przypadłości – np. podatne na pękanie obudowy alternatorów czy silniki spalające olej, ale wszystkie usterki są znane mechanikom i możliwe do usunięcia niewielkim nakładem środków. Relatywnie łatwo można znaleźć krajowe auto z pierwszych czy drugich rąk. Historię pojazdu warto prześwietlić, bo może okazać się, że dany egzemplarz był np. używany do szkolenia kierowców – nie dyskwalifikuje go to, ale warto negocjować cenę z powodu zwiększonego ryzyka awarii skrzyni biegów czy układu wspomagania kierownicy. Bezwypadkowe Punto będzie raczej wolne od korozji nawet na krawędziach elementów. Nabywca Punto, który jest zainteresowany jazdą na LPG ma duże pole manewru. Na alternatywnym paliwie dobrze pracuje zarówno bazowy silnik, jak i mocniejszy – z doskonałym, turbodoładowanym 1.4 T-Jet włącznie.

Peugeot 207 (2006-2015)

Peugeot 207Silniki polecane do LPG: 1.4 8V, 1.4 16V, 1.6 16V

Następca wysłużonego już modelu 206 przejął od niego niektóre silniki – w tym świetnie współpracujące z instalacjami gazowymi 1.4 8V (73 KM), 1.4 16V (88 KM) oraz 1.6 16V (110 KM). Jedynie pierwszy był oferowany do 2013 r. Dwa mocniejsze pożegnano już w 2007 r., zastępując je mniej solidnymi jednostkami VTi. Paradoksalnie to dobra wiadomość dla kierowcy zainteresowanego zakupem taniego Peugeota 207 pod kątem jazdy na LPG – trzeba będzie skupić się na poszukiwaniach najstarszych egzemplarzy, których ceny nie należą do wyśrubowanych. Pod względem ogólnej trwałości Peugeot 207 wypada lepiej niż obiegowe opinie na jego temat. Oczywiście wzorowo nie jest – kapryśna bywa elektronika. Co jednak istotne, nadwozie jest odporne na korozję.

Peugeot 307 (2001-2009)

Peugeot 307 z LPGSilniki polecane do LPG: 1.4 16V, 1.6 16V, 2.0 16V

Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie z dostępnych silników benzynowych są trwałe, a do tego dobrze znoszą jazdę na LPG. Potencjalny nabywca musi jednak zaakceptować problematyczną elektrykę i elektronikę. Dotyczy to zwłaszcza egzemplarzy z początku produkcji. Co gorsza, stan wielu egzemplarzy jest daleki od przyzwoitego. Właściciele zdają sobie sprawę, że rynkowa wartość auta jest relatywnie niska, więc dokonują tylko niezbędnych napraw. Wydaje się, że to powoli ostatni dzwonek na znalezienie sensownego egzemplarza.

Opel Astra H (2004-2014)

Opel Astra z LPGSilniki polecane do LPG: 1.4 16V, 1.8 (Z18XE)

Druga odsłona Astry była uważana za jedno z najlepszych aut do jazdy na LPG. W przypadku trzeciej sytuacja nie wygląda tak dobrze. Wszystko przez jednostki 1.6/1.8 – oznaczone oznaczone kodami Z16XEP, Z16XER i Z18XER nie mają hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych, co oznacza wydatki związane z kontrolą i regulacją luzów zaworowych. Hydraulikę zaworową mają natomiast silniki 1.4, najstarszy 1.8 oraz dwulitrowce z turbo (raczej poza zasięgiem przy budżecie 10 tys. zł.). Rozsądnym może okazać się zakup najsłabszej wersji benzynowej z prywatnych rąk, ale bez instalacji LPG. Takie samochody zwykle nie były intensywnie eksploatowane i przy odrobinie troski serwisowej jeszcze długo posłużą – a ich utrzymanie nie będzie problemem, bo serwisy znają Astrę, a części używanych czy zamienników jest pod dostatkiem. Kto nie potrzebuje tak dużego auta jak Astra, może rozejrzeć się za Corsą D.

Renault Clio III (2005-2014)

Renault Clio z LPGSilniki polecane do LPG: 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6 16V, 1.2 TCe

Wiele używanych Clio zaczyna mieć za sobą swój najlepszy czas, ale warto zadać sobie trud poszukania możliwie zadbanego auta, bo przy odrobinie troski serwisowej miejskie Renault powinno wytrzymać jeszcze długo. Co istotne, wciąż nie wygląda archaicznie, oferuje niezły komfort, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz przyzwoite prowadzenie. Co równie istotne, do jazdy na LPG nadają się wszystkie silniki benzynowe – włącznie z turbodoładowanym 1.2 TCe. Wspólną cechą motorów jest też wysoka żywotność. Przy znacznych przebiegach w grę może wchodzić spalanie oleju. Dochodzą do tego awarie cewek oraz nastawnika faz rozrządu (jeżeli w danej jednostce występuje). Przestrzegamy przez zakupem egzemplarza ze zautomatyzowaną skrzynią Quickshift – może być okazyjnie tani, ale ta przekładnia jest powolna i ma potencjalnie awaryjny osprzęt.

Renault Megane II (2002-2009)

Renault Megane z LPGSilniki polecane do LPG: 1.4 16V, 1.6 16V, 2.0 16V

Megane dzieli niektóre rozwiązania mechaniczne, a także silniki z Clio. To dobra wiadomość, bo ogólna trwałość mechaniczna benzynowych wersji jest wysoka. Oczywiście trzeba być przygotowanym na naprawy np. zawieszenia czy hamulców oraz usprawnienie karty Hands Free. Trzeba się na to jednak nastawić wybierając także inne kilkunastoletnie auto ze stajni Renault. Megane II powoli jest spychane na margines rynku, co jest dobrą wiadomością dla potencjalnego nabywcy, bo ułatwia znalezienie przyzwoicie zachowanego egzemplarza za rozsądną kwotę. Jeżeli kupujemy używane auto z instalacją gazową, warto sprawdzić, jak zamontowano butlę. Plastikowa podłoga bagażnika – podobnie jak w innych modelach Renault – raczej wymaga dodatkowego wzmocnienia metalowym stelażem (aczkolwiek nie zawsze jest on zamontowany i kierowcy nie narzekają).

Skoda Fabia I (1999-2008)

Skoda Fabia z LPGSilniki polecane do LPG: 1.2 HTP, 1.4 MPI, 1.4 16V, 2.0 8V

Przez laty było to jedno z najlepiej sprzedających się nowych aut w Polsce. Efekt? Na rynku wtórnym wciąż jest w czym wybierać. Znalezienie zadbanej i niezbyt zużytej wersji benzynowej będzie dużo łatwiejsze niż zakup niewyeksploatowanego diesla – wiele z nich dosłownie zajeżdżono w firmach. Niezłym wyborem może być też mało urodziwy sedan – rzadko kiedy trafiał w ręce młodych-gniewnych. Polecamy jednostki 1.4 16V oraz niezbyt mocną, ale bardzo elastyczną 2.0 8V. Warunkowo mogą to być też silniki 1.2 HTP i 1.4 MPI, ale trzeba pamiętać, że w obu przypadkach niska moc i prosta budowa wcale nie przekłada się na wybitną trwałość, a spalanie jest zbliżone do notowanego w 1.4 16V. Bez względu na wersję polecamy przedzakupowy przegląd Fabii. Pula mocno zużytych aut szybko rośnie. Dochodzą to tego problemy z korozją – relatywnie drogie do usunięcia, biorąc pod uwagę rynkową wartość auta. Drogie w naprawach są też defekty wspomagania kierownicy.

Skoda Octavia I (1996-2010)

Skoda Octavia z LPGSilniki polecane do LPG: 1.4 16V, 1.6 8V, 1.8 20V, 1.8 T, 2.0 8V

Wraz z Fabią Octavia rozdawała karty na polskim rynku. Model jest już leciwy, a do tego coraz mniej atrakcyjny wizualnie, co sprzyja spadkom cen ofertowych. W budżecie ok. 10 tys. zł można szukać egzemplarza po modernizacji z 2000 r. Będzie dużo lepiej wykończony, a do tego lepiej wyposażony od Octavii z początku produkcji. Za optymalny silnik do montażu instalacji LPG uchodzi 1.6 8V. Niestety sprzyja to windowaniu jego cen. Warto więc rozejrzeć się więc także za 1.4 16V czy 1.8 20V. Polecamy zakup auta bez instalacji oraz jej późniejsze dołożenie. Octavie z „gazem” zwykle były bardzo intensywnie eksploatowane, ale zawsze rzetelnie serwisowane.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji