Toyota Aygo I

Spartańskie wykończenie i braki w wyposażeniu Aygo nadrabia przyzwoitą trwałością i wybitnie oszczędnym charakterem. Oto opinie na temat używanej Toyoty Aygo I.

Toyota Aygo wraz z „braćmi” od koncernu PSA (Citroenem C1 I i Peugeotem 107) to tzw. „trojaczki z Kolina”, czyli trzy identycznie pod względem konstrukcyjnym auta produkowane w jednej fabryce zlokalizowanej w czeskim mieście Kolin. O ile francuskie modele różnią się od siebie zaledwie stylizacją przedniej części pojazdu, o tyle Toyota ma również przestylizowany tył i nieco różni się bokiem nadwozia (inna linia okien). Aygo doczekała się dwóch liftingów: kosmetycznego w 2008 i poważniejszego w 2012 roku, którego poznamy po światłach do jazdy dziennej i zmienionej atrapie chłodnicy. Przez 9 lat produkcji oferowano jedynie dwa silniki (benzynowy 1.0 i wycofany wcześniej diesel 1.4 D-4D). Z uwagi na uproszczoną do granic możliwości budowę i brak skomplikowanego wyposażenia może się wydawać, że w Aygo nie ma co się popsuć. To oczywiście zbyt daleko posunięte stwierdzenie, ale trzeba przyznać, że to małe auto nieźle znosi ciężkie miejskie warunki, do jakich zostało stworzone. A przy tym bardzo mało pali i wcale nie jest drogową zawalidrogą.

NASZ SKLEP
Toyota Aygo I
Rozmieszczone na narożnikach koła sprawiają, że Aygo nieźle się prowadzi jak na samochód najniższej klasy. Uwagę zwraca pojedyncza przednia wycieraczka.

Atutem leciwej już budżetowej Toyoty jest niezła relacja ceny do rocznika – za stosunkowo niewielką kwotę można trafić względnie młody samochód, który powinien zapewnić bezstresową i niedrogą eksploatację. Z drugiej strony Aygo kosztuje nieco więcej od bliźniaczych aut Citroena i Peugeota. Czy to uzasadniona różnica? Przekonajmy się, analizując opinie użytkowników Toyot Aygo pierwszej generacji.

Toyota Aygo X (2022) – opis wersji i cennik

Toyota Aygo I
Tylna klapa jest całkowicie szklana. Zderzak zachodzi wyjątkowo wysoko, utrudniając dostęp do bagażnika. Tylne lampy czasami parują.

Używana Toyota Aygo I – wnętrze

Stylistykę deski rozdzielczej Aygo każdy oceni indywidualnie, lecz większość przyzna, że to dosyć wyróżniający się projekt. Efektownie wygląda zwłaszcza „sterczący” nad głównymi wskaźnikami obrotomierz (stanowił wyposażenie opcjonalne). Po jakości bardzo twardych plastików widać, że to budżetowe auto, ale ich montaż nie jest najgorszy. Nie zdziwmy się, jeśli trafimy Aygo bez klimatyzacji, elektrycznych przednich szyb (tylne są wyłącznie uchylane; tylko w odmianie 5d) lub elektrycznej regulacji lusterek. Trzeba tez zaakceptować połacie nieosłoniętej blachy, choć w niektórych wersjach kolorystycznych ożywiają one smutne, szare wnętrze.

Niewątpliwy plus Aygo to obecność 5-drzwiowej wersji nadwozia. Dodatkowa para drzwi ratuje praktyczność tego jednego z najmniejszych współczesnych samochodów miejskich (tylko 344 cm długości) i pozwala względnie komfortowo zająć miejsce na kanapie. Inna sprawa, że dorosłe osoby długo tam nie „wysiedzą”: brakuje przede wszystkim miejsca na nogi. Z przodu jest lepiej, ale przydałyby się bardziej dopracowane fotele z przynajmniej minimalnym podparciem bocznym. Niewielkie rozmiary Aygo widać po objętości bagażnika, a właściwie wielkiego schowka o pojemności 139 l. Oparcie kanapy składa się w proporcji 50:50, zwiększając go do 750 l. Malutką tylną klapę w całości wykonano ze szkła. Tworzy niewielki otwór załadunkowy z wysoko zawieszonym progiem.

Używana Toyota Aygo I – silniki

Wybór ograniczony do zaledwie dwóch silników, ale dla osób szukających auta na krótkie, miejskie dystansy to powinno w zupełności wystarczyć. Benzynowy, 1-litrowy silnik z łańcuchem rozrządu to konstrukcja Daihatsu montowana również w Yarisie. W Aygo ten silnik jest nieco żwawszy (auto waży 800-900 kg), a skrzynię biegów zestrojono tak, by można było w pełni korzystać z jego obrotów. To bardzo oszczędna jednostka – średnio zadowala się ok. 5 litrami paliwa na każde 100 kilometrów. Oferowano go także z zautomatyzowaną skrzynią MMT, ale nie polecamy jej, bo pogarsza osiągi i zwiększa spalanie. W obliczu tak oszczędnego charakteru benzynowego silnika, szukanie Aygo z dieslem (1.4 D-4D od PSA) jest po prostu nieopłacalne. Specjalnie dla „trojaczków” jego moc zmniejszono do 54 KM, przez co jest jeszcze bardziej ospały od 1.0. Nie mówimy jednak, że to zły silnik: nie ma dwumasowego koła zamachowego ani filtra DPF i zupełnie przyzwoicie wypada pod kątem trwałości.

Używany Citroen C1 I/Peugeot 107 (2005-2014) – opinie użytkowników

Toyota Aygo I
3-cylindrowy 1.0 pasuje do Aygo i zapewnia niezłe osiągi. Silnik produkowano w fabryce Toyoty w Wałbrzychu.

Używana Toyota Aygo I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wspomaganie jest elektryczne. Manewrowanie w mieście tym autem to czysta przyjemność – chyba tylko Smartem jest łatwiej”

„Zawieszenie optymalnie trzyma w zakrętach. Prosta budowa = tańsze naprawy”

„Mam 185 cm wzrostu i z przodu mi się wygodnie jeździ. Jak na tak mały samochód – jest świetnie”

„Skrzynia świetnie zestopniowana: na 5 ciągnie od 50 km/h co obniża spalanie, na 2 dochodzi do 110 km/h, co pozwala bezpiecznie wyprzedzać”

 Wady 

„Silnik słychać w środku, do tego dochodzi hałas spod kół. Toyota poskromiła na wyciszeniu”

„Dostęp na tylną kanapę w wersji trzydrzwiowej to porażka. Lepiej wybrać 5d”

„Moje Aygo ma elektryczne szyby. Kierowca nie ma pod ręką przycisku dla szyby pasażera i musi się pochylać do drugich drzwi”

„Lakier na przednich elementach plastikowych złuszczył się już prawie całkowicie”

Używana Toyota Aygo I – awaryjność, typowe usterki

Turbodiesel 1.4 D-4D, mimo że uproszczony do granic możliwości, nie jest zupełnie bezawaryjny: znane są przypadki wypaleń podkładek pod wtryskiwaczami albo wycieków oleju. Intensywna jazda miejska Aygo nie sprzyja trwałości sprzęgła – trzeba je wymieniać nawet co 40-50 tys. km, na szczęście kosztuje zaledwie 200-400 zł. Usterki małej Toyoty wynikają z oszczędności w produkcji: problematyczne bywają zamki drzwi i tylnej klapy bagażnika, przez uszczelki do wnętrza dostaje się woda, klekoczą szyby, łuszczy się powłoka lakiernicza. Podczas jazdy próbnej przyjrzyjmy się pracy ręcznej skrzyni biegów: dynamiczna jazda jej nie sprzyjała i w większości aut zauważalnie haczy. Eksploatacja po polskich drogach „daje w kość” zawieszeniu, ale ma ono standardową budowę (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu), co ułatwia serwisowanie. Niemały już wiek najstarszych aut widać po miejscowej korozji podwozia i układu wydechowego.

Toyota Aygo I - skrzynia automatyczna
Zautomatyzowana przekładnia (MMT) obniża temperament Aygo i niekorzystnie wpływa na spalanie. Lepiej ograniczyć poszukiwania do aut z ręczną skrzynią.

Używana Toyota Aygo I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na podłodze pod fotelem pasażera (fot.). Znajduje się również na słupku środkowym prawym (w formie naklejki).

Toyota Aygo I numer VIN

Używana Toyota Aygo I – sytuacja rynkowa, ceny

Właściciele Aygo wystawiają je drożej od francuskich „bliźniaków”: ceny małych Toyot startują od 8 tys. zł i mówimy tu o samochodach z 2005-2007 roku. Na szczęście niektóre z nich mają klimatyzację. Na Aygo po pierwszym lifcie musimy „dorzucić” 2-3 tys. zł, a auta powyżej 2012 roku oscylują w granicach 16-20 tys. zł. Spośród kilkudziesięciu wystawionych Aygo zaledwie kilka z nich ma silnik Diesla. Sporo aut pochodzi z polskich salonów. Przeważają wersje 5-drzwiowe.

Używana Toyota Aygo I – podsumowanie

Dla dwóch osób mieszkających w zatłoczonym mieście trudno w zasadzie o lepsze auto – Aygo jest bezawaryjne, bardzo mało pali, całkiem żwawo jeździ i wszędzie się zmieści. Mikrobagażnik i ciasnota z tyłu nie powinny w tym przypadku przeszkadzać, ale do ideału brakuje lepszego wykończenia i bogatszego wyposażenia bazowych wersji, ewentualnie niższych cen, zważywszy że Peugeot i Citroen oferują to samo za nawet kilka tysięcy złotych mniej. Szukajmy pięciodrzwiowych Aygo z benzynowym silnikiem i cieszmy się ze średniego spalania na poziomie 5-6 l/100 km.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Toyotach:

Używana Toyota Yaris II (2005-2011) – opinie użytkowników

Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie użytkowników

Toyota Aygo I

Toyota Aygo I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.344/163/147 cm
Rozstaw osi234 cm
Pojemność bagażnika139-750 l
Toyota Aygo I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.01.0 (MMT)1.4 D-4D
Pojemność998 cm³998 cm³1398 cm³
Paliwobenz.benz.turbodiesel
Maks. moc68 KM68 KM54 KM
Maks. moment93 Nm93 Nm130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,2 s14,9 s16,8 s
Prędkość maks.157 km/h157 km/h154 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,6 l/100 km4,1 l/100 km

Używana Toyota Aygo I – galeria

7 KOMENTARZE

    • aygo niepotrzebne ? nie bądź śmieszny… każdy wybiera auto na miarę swoich potrzeb. jedni wolą yaris a drudzy aygo. jak na miasto nie ma lepszego pod względem opłat, spalania czy gabarytów

  1. mam aygo od 3 lat. Idealne do miasta, zapanuje nim wszędzie gdzie inne samochody się nie mieszczą. w spalaniu jest ekonomiczną. Fakt że silnik jest glosniejszy niż w podobnych autach ale jak dla mnie to był strzał w 10!

  2. Aygo, zwłaszcza na miasto, to rewelacja zero awarii, spalanie 5,5 l. /100. Parkowanie w galeriach, etc super wja, d, wyjazd. Polecam, zwłaszcza używany, tani, bo co to za pieniądze 10-15 tyś zł….

  3. Aygo, zwłaszcza na miasto, to rewelacja, zero awarii. Spalanie 5,5 l. /100.
    Parkowanie w galeriach, etc super wjazd, wyjazd. Polecam, zwłaszcza używany, tani, bo co to za pieniądze 10-15 tyś zł….

  4. Na miasto dobry samochód. Największy minus moim zdaniem to bezpieczeństwo (3 gwiazdki Euro NCAP). Bagażnik też pojemnością nie grzeszy. No ale coś, kosztem czegoś.

    Mały, wszędzie się wciśnie, prosty w obsłudze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj