UOKiK poinformował o kolejnych akcjach przywoławczych. Audi, BMW, Chrysler, Citroen, Fiat, Ford, Hyundai, Isuzu, Jeep, Land Rover, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Toyota i Volvo wzywają auta do serwisów. Sprawdź szczegóły.

Na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawiły się nowe powiadomienia o kampaniach serwisowych. Wśród producentów, którzy w ciągu ostatniego miesiąca ogłosili akcje naprawcze, znaleźli się Audi, BMW, Chrysler, Citroen, Fiat, Ford, Hyundai, Isuzu, Jeep, Land Rover, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Toyota i Volvo. Poniżej zamieszczamy szczegółową listę.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Audi Q5

Akcją serwisową objęto 63 auta, wyprodukowane w Meksyku w czerwcu i lipcu 2020 r. W razie uderzenia w tył pojazdu jednostka ustawiania oparcia siedzenia może złamać się, co zwiększa ryzyko obrażeń. Właściciele objętych kampanią samochodów będą listownie zapraszani do autoryzowanych serwisów, w celu sprawdzenia i, w razie potrzeby, wymiany ramy oparcia.

Audi A4, Audi A5 oraz Audi Q3

Kampania naprawcza dotyczy łącznie 16 egzemplarzy, wyprodukowanych w Niemczech w lipcu 2020 r., w których mogło zostać wykonane nieprawidłowo połączenie śrubowe ramy siedzenia z prowadnicą, co podczas wypadku zwiększa ryzyko odniesienia obrażeń. Właściciele aut objętych kampanią będą listownie zapraszani do ASO, w celu sprawdzenia mechanizmu przestawiania przednich siedzeń, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości – wymiany ramy siedzenia.

Audi A4, Audi A5, Audi A6 oraz Audi A7

Akcja przywoławcza dotyczy w sumie 1828 aut, wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy majem 2017 r. a marcem 2020 r. i wyposażonych w silnik 2.0 TDI z układem mild hybrid. Do prądnico-rozrusznika może przedostawać się wilgoć, prowadząc do zwarcia i pożaru. Naprawa będzie polegać na wymianie prądnico-rozrusznika.

Audi A4, Audi A6, Audi A8, Audi TT oraz Audi Cabriolet

Kampanią serwisową objęto łącznie 1041 egzemplarzy, wyprodukowanych w Niemczech w latach 1997-1999. Poduszka bezpieczeństwa kierowcy może działać nieprawidłowo, co zwiększa ryzyko obrażeń. Właściciele samochodów, których dotyczy ta kampania, będą listownie zapraszani do ASO, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany poduszki bezpieczeństwa kierowcy.

BMW serii 3

Kampania naprawcza dotyczy 12 250 samochodów, wyprodukowanych w Niemczech, w których może dojść do uszkodzenia połączenia wtykowego od wiązki kablowej do regulatora dmuchawy. Wystąpienie takiej wady prowadzi do przegrzania, a następnie do zwarcia lub topienia się styku, co skutkuje pożarem.

BMW serii 4 Cabriolet

Akcją przywoławczą objęto 26 aut, wyprodukowanych w Niemczech. W ich przypadku stwierdzono nieodpowiedni czas aktywacji poduszki powietrznej, w przypadku uderzenia bocznego, co stwarza ryzyko braku odpowiedniej ochrony głowy użytkownika. Podczas wizyty w ASO zostanie zaktualizowane oprogramowanie sterownika odpowiedzialnego za wyzwolenie elementów układu bezpieczeństwa biernego.

BMW X4, BMW X5, BMW X6 oraz BMW X7

Akcja naprawcza dotyczy łącznie 51 samochodów, wyprodukowanych w Niemczech, w których mogło dojść do nieprawidłowego wykonania złącza śrubowego przewodu plusowego/minusowego dynamostartera, co może prowadzić do zwiększonej oporności na połączeniu, powodując przegrzanie w komorze silnika i pożar. Właściciele aut objętych akcją zostaną poinformowani o konieczności wizyty w serwisie w celu sprawdzenia złącza śrubowego i w razie wykrycia nieprawidłowości, jego dokręcenia.

BMW X5 (G05), X6 (G06), X7 (G07), 7 (G11), 7 Przedłużona (G12), 8 (G15), 8 Gran Coupe G16) oraz M8 Gran Coupe (F93)

Kampania serwisowa dotyczy łącznie 51 egzemplarzy, wyprodukowanych w Niemczech, w których może dojść do awarii elektrycznego wspomagania siły hamowania, prowadząc do wydłużenia drogi hamowania, co zwiększa ryzyko kolizji. Naprawa będzie polegać na wymianie jednostki hydraulicznej układu hamulcowego.

BMW X5 (G05), 7 (G11), 7 Przedłużona (G12), 8 Kabriolet (G14), 8 (G15), 8 Gran Coupe (G16), 3 (G20), 3 Kombi (G21), 4 (G22), 4 Kabriolet (G23), Z4 (G29), 5 (G30), 5 Kombi (G31) i 6 GT (G32)

Kampanią przywoławczą objęto 51 aut, wyprodukowanych w Niemczech. Przy produkcji tarcz hamulcowych mogły być użyte za krótkie nity. Może to skutkować skróceniem okresu eksploatacji. Ponadto tarcza hamulcowa może pęknąć, skutkując wydłużeniem drogi hamowania, co zwiększa ryzyko wypadku. Właściciele samochodów, których dotyczy ta kampania, zostaną powiadomieni o konieczności wizyty w warsztacie w celu sprawdzenia tarcz hamulcowych i w razie potrzeby ich wymiany.

Chrysler Town & Country

Na polskim rynku akcja serwisowa dotyczy 878 samochodów z roczników 2008-2010, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych. Emblemat na obudowie poduszki powietrznej kierowcy może ulec poluzowaniu lub oderwaniu. W razie kolizji, w której dojdzie do wystrzału poduszki powietrznej, emblemat może zostać wyrzucony z dużą siłą, raniąc osoby przebywające w pojeździe. Właściciele aut zostaną listownie zaproszeni do ASO w celu zdemontowania uszkodzonego emblematu.

Citroen C5 Aircross

Akcją przywoławczą objęto 48 egzemplarzy, w których wadliwy zaczep holowniczy może pęknąć, doprowadzając do odczepienia się przyczepy, co grozi wypadkiem. Właściciele samochodów objętych akcją zostali powiadomieni o konieczności zgłoszenia się do ASO w celu kontroli haka holowniczego i ewentualnej wymiany jego poprzeczki. Właściciele pojazdów są proszeni, aby nie używać haka do czasu jego kontroli.

Fiat 500 BEV

W Polsce kampania naprawcza dotyczy 20 aut, wyprodukowanych w Polsce. Z powodu nieprawidłowego oprogramowania centralki poduszki powietrznej, może wystąpić nieprawidłowe wskazanie stanu aktywacji / dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera ustawionego przez kierowcę. Niezgodne wskazanie może zwiększyć ryzyko obrażeń pasażera podczas kolizji lub wypadku. Podczas wizyty w ASO zostanie przeprogramowana centralka sterująca poduszkami powietrznymi.

Fiat Tipo

Akcją serwisową objęto 61 samochodów, wyprodukowanych w Turcji. W przypadku bardzo szybkiego wyłączenia / włączenia silnika może wystąpić brak aktywacji układu poduszek powietrznych bez zasygnalizowania tego na zestawie wskaźników. Niezgodne wskazanie może zwiększyć ryzyko obrażeń pasażera podczas kolizji. Podczas wizyty w ASO zostanie przeprogramowana centralka sterująca poduszkami powietrznymi.

Ford Mustang

Na naszym rynku kampania naprawcza dotyczy 339 aut, wyprodukowanych w fabryce Flat Rock Assembly Plant (USA) od 04.03.2019 r. do 13.08.2020 r., z kierownicą z lewej strony i przekładnią automatyczną. W ich przypadku może dochodzić do pęknięcia wspornika pedału hamulca podczas bardzo silnego hamowania awaryjnego, co może zwiększać ryzyko wypadku. Podczas wizyty w serwisie zostanie przeprowadzona stosowna naprawa.

Ford Galaxy oraz Ford S-Max

Kampanią serwisową objęto łącznie 3983 samochody, wyprodukowane w fabryce Valencia od 20.01.2015 r. do 18.02.2020 r. Fabryczne śruby mocujące dolny łącznik tylnego zawieszenia są podatne na korozję, co powoduje ich uszkodzenie. Podczas wizyty w serwisie zostanie przeprowadzona stosowna naprawa.

Hyundai ix35

Akcja przywoławcza dotyczy 631 egzemplarzy, wyprodukowanych w Republice Czeskiej od 09.09.2008 r. do 03.11.2012 r., w których zastosowano niedostateczne zabezpieczenie prądowe kompresora do pompowania kół pojazdu, co grozi pożarem. Podczas wizyty w ASO zostanie zamontowane dodatkowe zabezpieczenie prądowe kompresora do pompowania kół pojazdu.

Hyundai Tucson

Akcją naprawczą objęto 35 332 samochody, wyprodukowane w Republice Czeskiej do 30 listopada 2020 r. Może w nich dojść do zwarcia w obwodzie modulatora HECU (hydrauliczno-elektroniczny modulator sterowania), co może skutkować pożarem w przedziale silnika. Naprawa będzie polegać na modyfikacji przewodów bezpieczników układu ABS, a w pojazdach z hamulcem EPB/z silnikiem elektrycznym zamontowanym w zacisku hamulcowym (MOCI) również zostanie wykonana aktualizacja oprogramowania modulatora HECU.

Isuzu D-Max

Kampania serwisowa dotyczy 386 egzemplarzy, wyprodukowanych w Tajlandii, w przypadku których stwierdzono przypadki niewłaściwego zabezpieczenia złącz napinaczy pasów bezpieczeństwa pasażerów obu skrajnych tylnych siedzeń. Taki stan powoduje ryzyko rozłączenia się obwodu elektrycznego napinaczy tych pasów i ich niezadziałania w razie kolizji. Podczas wizyty w serwisie zostanie przeprowadzona stosowna naprawa.

Jeep Wrangler (JL)

Kampanią naprawczą objęto 24 auta z rocznika 2021, wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych. Oprogramowanie centralki układu hamulcowego może zawierać błąd powodujący brak dostatecznego wspomagania hamulców w przypadku hamowania awaryjnego. Brak skutecznego wspomagania hamulców może doprowadzić do kolizji lub wypadku. Naprawa będzie polegać na przeprogramowaniu centralki układu hamulcowego.

Land Rover Discovery

Kampania naprawcza dotyczy 169 egzemplarzy z roku modelowego 2019-2021, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii. Z uwagi na niewystarczający kontakt punktu uziemienia akumulatora rozruchowego z nadwoziem, może dochodzić do różnego rodzaju usterek elektrycznych, a w konsekwencji do całkowitej utraty zasilania lub wyłączenia się silnika podczas jazdy, co zwiększa ryzyko wypadku. Naprawa będzie polegać na wymianie punktu uziemienia akumulatora.

Mazda MX-30

W naszym kraju akcja przywoławcza dotyczy 241 aut, wyprodukowanych w Japonii, w których światła stopu mogą świecić się podczas jazdy do tyłu. Ponadto w momencie naciśnięcia hamulca przy zmianie stanu nawierzchni, np. z mokrej na suchą, pojazd może nagle ruszyć po jego zwolnieniu. W takich warunkach funkcja Motor Hill Assist (MHA) może błędnie ocenić, że pojazd zatrzymał się na pochyłej drodze i zastosować większy moment obrotowy silnika, aby zapobiec stoczeniu się pojazdu, , zwiększając ryzyko kolizji. Naprawa będzie polegać na przeprogramowaniu sterownika.

Mercedes klasy S (W223)

Akcją serwisowa objęto 100 samochodów. Połączenie wewnętrznych drążków kierowniczych może nie wytrzymać obciążeń podczas jazdy co może skutkować ich wyłamaniem lub wyrwaniem, powodując pogorszenie sterowności pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadku. Właściciele aut zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do serwisu, w celu sprawdzenia i w razie potrzeby wymiany wewnętrznych drążków kierowniczych.

Mercedes-AMG GT 4-drzwiowe Coupe (Typ 290)

Kampania serwisowa dotyczy 135 egzemplarzy, w których może dojść do odpadnięcia kołpaków w trakcie jazdy, co stwarza zagrożenie odniesienia obrażeń przez innych uczestników ruchu drogowego. Naprawa będzie polegać na wymianie kołpaków.

Mercedes GLC (X253)

Akcja naprawcza dotyczy 214 samochodów z silnikiem benzynowym AMG i napędem 4MATIC. Połączenie śrubowe przewodu dodatniego rozrusznika silnika może być niezgodne ze specyfikacją. W przypadku wadliwego połączenia śrubowego przewód dodatni może stykać się z rozrusznikiem, na skutek czego może zostać on uszkodzony przez ruchu względny. Uszkodzony przewód dodatni może stykać się z obudową rozrusznika, co może z kolei doprowadzić do zwarcia. W zależności od rodzaju zwarcia nie można całkowicie wykluczyć awarii na drodze lub potencjalnego zagrożenia pożarowego. Właściciele aut objętych akcją zostaną powiadomieni o konieczności zgłoszenia się do ASO, w celu sprawdzenia i w razie potrzeby korekty połączenia śrubowego przewodu dodatniego rozrusznika.

Mercedes Sprinter (Typ 907/910)

Na naszym rynku kampanią przywoławczą objęto 283 auta, wyprodukowane w Niemczech. W ich przypadku może dojść do nieszczelności przewodu hamulcowego oraz wycieku płynu hamulcowego, negatywnie wpływając na skuteczność hamowania i precyzyjność utrzymania pojazdu na pasie ruchu, co w rezultacie zwiększa ryzyko wypadku. Podczas wizyty w serwisie zostanie przeprowadzona stosowna naprawa.

Mercedes klasy C (W205), Mercedes GLC (X253) oraz Mercedes EQC (N293)

Kampania naprawcza dotyczy w sumie 677 samochodów. Z uwagi na zastosowanie nieodpowiedniej wiązki przewodów modułu sterującego układu kierowniczego, może dojść do utraty elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, co zwiększa ryzyko wypadku. W przypadku uszkodzenia wiązki może dojść do zwarcia i pożaru. Naprawa będzie polegać na wymianie wadliwego elementu.

Mitsubishi ASX oraz Mitsubishi Outlander

Akcja przywoławcza dotyczy łącznie 1349 egzemplarzy modelu ASX rok modelowy 2015 oraz Outlander rok modelowy 2016. Może w nich dojść do korozji elementów zacisków hamulcowych tylnych, co może skutkować nieprawidłowym działaniem tylnych hamulców. Naprawa będzie polegać na wymianie wadliwych elementów zacisków hamulcowych.

Nissan Juke oraz Nissan e-NV200

Akcja serwisowa dotyczy łącznie 430 egzemplarzy modeli Juke (wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii od 04.04. do 30.05.2019 r.) oraz e-NV200 (wyprodukowanych w Hiszpanii od 23.04. do 19.11.2019 r.). W przypadku tych aut poduszka powietrzna może rozerwać się podczas napełniania, co zwiększa ryzyko obrażeń. Naprawa będzie polegać na wymianie uszkodzonych modułów poduszek powietrznych.

Opel Corsa F

Akcja przywoławcza dotyczy 313 aut z roku modelowego 2020, wyprodukowanych w Hiszpanii. W świadectwie zgodności mogła zostać podana nieprawidłowa wartość współczynnika odsadzenia obręczy koła tj. ET32  zamiast ET38. Montaż felg z nieprawidłową wartością odsadzenia koła może doprowadzić do zetknięcia opony z nadwoziem, skutkując utratą sterowności pojazdu i zwiększając ryzyko wypadku. Właściciele samochodów objętych akcją zostaną zaproszeni do ASO w celu wymiany świadectwa zgodności (jeśli właściciel nadal je posiada). Jeśli właściciel pojazdu zakupił już felgi z nieprawidłową wartością odsadzenia koła, oferowany jest mu zwrot poniesionych kosztów lub zastąpienie  felg nowymi o odpowiednim rozmiarze.

Opel Grandland X

Kampanią naprawczą objęto 46 egzemplarzy z roku modelowego 2018-2021, wyprodukowane we Francji i w Niemczech, które mogły zostać wyposażone w niewłaściwy hak holowniczy przyczepy, którego użycie zwiększa ryzyko wypadku. Właściciele aut zostaną powiadomieni listami poleconymi o możliwości wystąpienia usterki oraz zaproszeni do ASO w celu sprawdzenia i w razie potrzeby wymiany haka holowniczego przyczepy.

Peugeot 3008

W naszym kraju akcją serwisową objęto 6 samochodów, w których rama siedziska przedniego prawego fotela jest wadliwa, co może stwarzać ryzyko odniesienia obrażeń w razie wypadku. Naprawa będzie polegać na wymianie ramy siedziska przedniego prawego fotela.

Peugeot 3008

Akcja przywoławcza dotyczy 34 aut, w których wadliwy zaczep holowniczy może pęknąć, doprowadzając do odczepienia się przyczepy, co grozi wypadkiem. Właściciele samochodów objętych akcją zostali powiadomieni o konieczności zgłoszenia się do ASO w celu kontroli haka holowniczego i ewentualnej wymiany jego poprzeczki. Właściciele pojazdów są proszeni, aby nie używać haka do czasu jego kontroli.

Toyota ProAce

Kampanią serwisową objęto 748 egzemplarzy, wyprodukowanych we Francji od 07.10.2016 r. do 27.04.2019 r. W ich przypadku może dojść do przedwczesnego zużycia paska rozrządu. Może to skutkować uszkodzeniem silnika. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce podczas jazdy, silnik może zgasnąć, zwiększając ryzyko kolizji. Naprawa będzie polegać na uszczelnieniu pokrywy układu rozrządu oraz wymianie paska rozrządu, kół zębatych wału korbowego i wałka rozrządu oraz pompy paliwa wysokiego ciśnienia.

Toyota Avensis, Toyota Auris, Toyota Corolla oraz Toyota RAV4

Akcja przywoławcza dotyczy łącznie 7045 aut, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, Turcji i Japonii od 02.03.2015 r. do 04.05.2018 r. Może w nich dojść do wewnętrznego wycieku płynu chłodzącego w chłodnicy Układu Recyrkulacji Spalin (chłodnicy EGR). Może to spowodować mieszanie się płynu chłodzącego z sadzą, co w połączeniu z wysoką temperaturą jaka panuje w module EGR, może doprowadzić do wytworzenia się tlących nagarów w chłodnicy EGR oraz kolektorze dolotowym, skutkując uszkodzeniami termicznymi w układzie dolotowym. Wystąpienie takiej sytuacji powoduje spadek mocy silnika i zapalenie się lampki kontrolnej sygnalizującej awarię, ale także stopienie kolektora dolotowego lub powstania pożaru. Naprawa będzie polegać na wymianie chłodnicy układu EGR. Podczas wymiany sprawdzony zostanie również stan kolektora dolotowego. W zależności od wyniku weryfikacji konieczna może okazać się jego wymiana.

Volvo XC40

Akcją serwisową objęto 18 samochodów z roku modelowego 2021. Dwie nakrętki układu wspomagania hamulców nie są dokręcone odpowiednim momentem obrotowym, co może prowadzić do hałasu i z czasem zmniejszonej skuteczności hamowania, co zwiększa ryzyko kolizji. Naprawa będzie polegać na wymianie nakrętek.

Volvo V60, V60CC, V90, V90CC, XC60 oraz XC90

Akcja przywoławcza dotyczy łącznie 161 egzemplarzy z roku modelowego 2021, w których jednostka sterująca systemu SRS (Supplementary Restraint System) może nie być prawidłowo przymocowana do nadwozia samochodu, co oznacza że system nie zadziała podczas zderzenia, zwiększając ryzyko obrażeń. Właściciele aut objętych tą akcją zostaną powiadomieni o konieczności odwiedzenia ASO w celu sprawdzenia mocowania jednostki sterującej systemu SRS oraz, jeśli to konieczne, dokręcenia śrub mocujących.

Zobacz również:

Akcje serwisowe – jak z nich skorzystać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here